موضوعات داغ

نگاهی به پیکان جوانان، دستاورد ارزشمند صنعت خودروسازی خصوصی در ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

طی هفته‌های گذشته ایران خودرو از محصول جدیدش با نام دنا جوانان رونمایی کرد. سبک نام‌گذاری براساس خودروهای گذشته چندسالی است که در ایران رواج یافته است. از جمله نمونه‌های این نام‌گذاری می‌توان به شاهین و آریا در مجموعه سایپا اشاره کرد. با این حال دنا جوانان تا چه حد ما را به یاد پیکان جوانان خاطره انگیز می‌اندازد؟

طراحی ترکیبی

نخستین مساله‌ای که در مورد پیکان جوانان وجود دارد، سبک طراحی ترکیبی آن است. تیم توسعه ایران ناسیونال در آن سال‌ها تصمیم گرفت تا برای تولید نسخه جذاب‌تر پیکان، از طراحی گزینه مشابه هیلمن هانتر یعنی کرایسلر هانتر بهره ببرد. جلوپنجره و سبک چراغ‌های کرایسلر هانتر در مقایسه با هیلمن هانتر متفاوت بود و همین مساله باعث می‌شد تا خودرو جذابیت بیشتری به عنوان یک سدان اسپرت داشته باشد. چراغ‌های گرد دوبل و جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای شکل از جمله نقاط تمایز پیکان جوانان با پیکان عادی بودند.

از دیگر نقاط تفاوت پیکان جوانان نسبت به پیکان عادی می‌توان به رینگ‌های اسپرت چهار پره با پس زمینه مشکی، خروجی‌های اگزوز دوبل و نشان GT روی خودرو و فرمان اشاره کرد. علاوه برآن عبارت فارسی جوانان نیز روی بدنه خودرو درج شده بود.

کرایسلر هانتر

طراحان ایران ناسیونال در کابین خودرو نیز تغییراتی را ایجاد کرده بودند. قسمت میانی داشبورد در پیکان‌های عادی شامل تنظیمات سیستم تهویه، سیستم پخش و زیرسیگاری بود. در مدل جوانان زیرسیگاری جای خود را به چهار مجموعه آمپر داده بود که به سمت راننده متمایل شده‌اند. این آمپرها وضعیت بنزین، مایع خنک کننده، باتری و روغن خودرو را نشان می‌دادند. روی فرمان خودرو نیز طرح GT حک شده بود تا این خودرو نسبت به نسخه اصلی متمایز باشد. طراحی صندلی‌های پیکان جوانان نیز نسبت به نسخه‌های عادی پیکان متفاوت بود.

قوای فنی پیکان جوانان

پیشرانه پیکان جوانان با پیکان کار مشترک بود. این پیشرانه چهار سیلندر 1725 سی سی حجم داشت و در نسخه جوانان به سرسیلندر آلومینیومی مجهز شده بود. مهندسان ایران ناسیونال برای افزایش راندمان این نسخه، ضریب تراکم آن را تغییر دادند و این پیشرانه را به دو کاربراتور مجهز کردند. حاصل این ارتقا، تولید 94 اسب بخار توان بود که در مقایسه با نسخه عادی 48 اسب بخاری، افزایش قابل توجهی محسوب می‌شد. البته ایران ناسیونال برای نسخه‌های بعدی پیکان جوانان از موتور 1.6 لیتری معروف پیکان استفاده کرد.

پیکان جوانان

وزن خالص پیکان جوانان حدود 995 کیلوگرم بود. این مزیت در کنار سیستم دیفرانسیل عقب، سبب می‌شد تا پیکان جوانان به یک سوپر سدان اسپرت و هیجان انگیز تبدیل شود. نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو توان دستیابی به سرعت 180 کیلومتر را داشتند و شتاب صفر تا صد آن‌ها نیز حدود 10 ثانیه بود. این ارقام برای یک خودرو اقتصادی که به سطح اتومبیل‌های اسپرت ارتقا یافته است، رضایت‌بخش بودند.

قیمت آن چقدر بود؟

پیکان جوانان نسخه بهبودیافته‌ای از پیکان عادی بود و بنابراین انتظار می‌رفت تا با قیمت بیشتری به بازار عرضه شود. قیمت این خودرو در سال 1356 معادل 43730 تومان بود که با تبدیل نرخ آن به دلار 7 تومانی، قیمت دلاری آن برابر با 6248 دلار می‌شد. این نسخه حدود ده هزار تومان از پیکان عادی گران‌تر قیمت‌گذاری شده بود.

پیکان جوانان

اما مشتریان ایرانی قادر به خرید پیکان جوانان بودند؟ بله. بنابر گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، درآمد سرانه ایرانیان در سال 1356 معادل 13614 تومان بوده است. بنابراین ایرانیان می‌توانستند با مجموع پس انداز خود در طول 3.3 ماه، یک پیکان جوانان بخرند.

دنا جوانان چقدر به پیکان جوانان شباهت دارد؟

به جرات می‌توان گفت که به جز شباهت پسوند نام، هیچ شباهتی بین دنا جوانان و پیکان جوانان وجود ندارد. ایران خودرو تاکنون اطلاعات دقیقی از دنا جوانان را منتشر نکرده است اما انتظار می‌رود که ظاهر خارجی و داخلی این خودرو نسبت به نسخه‌های دیگر همچون دنا پلاس توربوشارژر تفاوت خاصی نداشته باشد. انتظار داریم دنا جوانان به پیشرانه EFP‌ مجهز شود که توان و گشتاور بیشتری را نسبت به موتور EF7 توربوشارژر تولید می‌کند اما در زمینه کیفیت و دوام آن تردیدهای بسیاری وجود دارد.

دنا جوانان

درآمد سرانه ایرانیان در سال 1400 اندکی کمتر از 9 میلیون تومان بوده است و به نظر نمی‌رسد با توجه به رکود اقتصادی امسال، درآمد سرانه ایرانیان در سال 1401 تغییر مثبتی را تجربه کرده باشد. قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس توربو دنده‌ای هم‌اکنون حدود 345 میلیون تومان است و احتمالا دنا جوانان با قیمت بیشتری به فروش خواهد رسید. به عبارت دیگر حتی برای خرید نسخه ارزان دنا پلاس توربو، یک ایرانی بایستی 38.3 ماه یعنی بیش از 3 سال را برای خرید این خودرو پس انداز کند! بنابراین به نظر نمی‌رسد که دنا جوانان، خودرویی مناسب جوانان باشد چرا که آن‌ها قدرت خرید این خودرو را نخواهند داشت و تنها نام این قشر روی محصول جدید ایران خودرو حک شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/5
اگه قرار باشه بین پیکان جوانان و پراید یا پژو۴۰۵ یکی را انتخاب کنم پیکان جوانان را انتخاب می کنم
1401/12/7
بنده همین الان ی پیکان دارم با دنیای خاطره ب هیچ عنوان دلم نمیاد بفروشمش. داخل شهر همیشه سوارش میشم و عشق میکنم باش. چی دیدن این جوانهای الان نسبت به قدیم