موضوعات داغ

تاثیر افزایش قیمت دلار بر قیمت کارخانه ای خودروها چه خواهد بود؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

با رشد صعودی عجیب قیمت دلار در چند وقت اخیر، تمام بازارهای مختلف کشور به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و بسیاری از محصولات نیز در واکنش لحظه‌ای با افزایش قیمت مواجه شدند. در این حال بازار آزاد خودرو نیز از موضوع افزایش قیمت‌ها بی نصیب نبوده و خودروهای داخلی و خارجی با افزایش قیمت‌های عجیب و غریب و فضایی روبرو شده است.

با توجه به وضعیت فعلی و شیب تند صعودی دلاری، برای خودروهای مونتاژی و قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز چشم انداز خوبی متصور نیستیم و به نظر می‌رسد موج افزایش قیمت‌های رسمی و کارخانه‌ای نیز در راه باشد و با توجه به افزایش قیمت دلار این موضوع گریزناپذیر است. مطمئنا شرکت‌ها برای توجیه اقتصادی در مونتاژ محصولات خودرویی، مجبور خواهند بود که قیمت خودروها را افزایش دهند.

با توجه به واردات قطعات خودروهای مونتاژی و تاثیر مستقیم قیمت ارز بر هزینه تولید و مونتاژ خودروها، شرکت‌های تولیدکننده برای خرید قطعات جدید بایستی با نرخ جدید ارز سفارش‌گذاری کنند و این موضوع ناگزیر، به افزایش قیمت‌های جدید خودرو منجر خواهد شد.

موضوع افزایش قیمت به دلیل استفاده درصد بالایی از قطعات غیرداخلی و وارداتی در خودروهاست و رسما موضوع تولید داخلی بودن در خودروهای مونتاژی را می‌توان یک موضوع تبلیغاتی دانست و عمده قطعات وارداتی هستند و عملا فرق خاصی میان خودروهای CKD و SKD (مونتاژی) با CBU(وارداتی) وجود ندارند و تنها به اسم تولید داخل و با درصد داخلی سازی بسیار بسیار پایین و نزدیک به صفر، خودروها از مبدا چین وارد و در داخل کشور سرهم می‌شوند و همین موضوع این قیمت این محصولات را با قیمت دلار کاملا وابسته نگه می‌دارد و این موضوع حتی در محصولات خودروسازان دولتی مانند ایران خودرو و سایپا نیز صدق می‌کند.

موضوع مونتاژ داخلی بودن خودروها نه‌تنها قیمت خودروها را کاهش نداده است بلکه خود نیز به عاملی برای افزایش هزینه‌ها و در ادامه افزایش قیمت شده است و محصولاتی که در کشور ما با قیمت‌های فضایی و به صورت مونتاژی عرضه می‌شوند، چندین برابر از قیمت‌های وارداتی همان خودروها در بازارهای دیگر، گران‌تر به فروش می‌رسند و به اسم تولید داخل هزینه بسیار بالاتر و چندین برابری را به مصرف‌کننده ایرانی تحمیل می‌کنند.

در مجموع با توجه با ناکارآمدی و ناتوانی واضح وزارت صمت در خصوص کنترل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و همچنین جهش قیمتی دلار بزودی شاهد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای مونتاژ داخل خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد