موضوعات داغ

پروتون X90 رونمایی شد، پسرعموی مالزیایی جیلی اوکاوانگو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت خودروسازی مالزیایی پروتون از چندسال پیش در تملک گروه چینی جیلی قرار دارد و محصولات آن براساس پلتفرم خودروهای جیلی ساخته می‌شوند. این شرکت به تازگی از پروتون X90 در مالزی رونمایی کرده است، خودرویی که نسخه مشابه جیلی اوکاوانگو محسوب می‌شود.

با وجود شباهت‌های فنی، پروتون X90 جزئیات طراحی منحصر به فردی دارد که آن را از محصول جیلی متمایز می‌کند. جلوپنجره این خودرو منتظم است و قطعات کرومی بسیاری در آن مشاهده می‌شود. با این حال چراغ‌های این خودرو به طور کامل از جیلی اوکاوانگو برداشته شده‌اند. همچنین طراحی قسمت عقب این خودرو به طور کامل شبیه کراس‌اوور جیلی است. همچنین پروتون X90 برخلاف کراس‌اوور جیلی، هفت نفره نیست و تنها ظرفیت شش سرنشین را دارد.

شباهت‌ها میان پروتون X90 و جیلی اوکاوانگو در کابین خودرو ادامه می‌یابند، جایی که کابین خودرو یک کپی تمام عیار از محصول جیلی است و تنها نشان پروتون روی فرمان خودنمایی می‌کند. با توجه به اینکه محصولات پروتون در جنوب شرق آسیا عرضه می‌شوند، فرمان خودرو نیز به سمت راست منتقل شده است. پروتون X90 با مجموعه پنل ابزار دیجیتال، سیستم سرگرمی به همراه نمایشگر، کنسول مرکزی بزرگ و انبوهی از دکمه‌های کنترلی فیزیکی به پیشواز کاربران می‌آید. سانروف و سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، صندلی‌های تنظیم شونده برقی با تهویه و پورت‌های شارژ از دیگر امکانات این خودرو هستند. با این حال پروتون X90 فاقد سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی است.

پروتون X90

پروتون X90 همانند کراس‌اوور جیلی، از پیشرانه هیبریدی بهره می‌برد که از ترکیب موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه سیستم الکتریکی خفیف 48 ولتی بهره می‌برد. حداکثر راندمان این پیشرانه 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در پروتون X90 برعهده دارد. این خودرو دارای کروز کنترل تطبیقی با عملکرد توقف و حرکت، کمک حفظ بین خطوط، هشدار خروج از خط، نور بالای خودکار، نظارت بر نقاط کور، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک از عقب و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/16
خیلی برای دولت مالزی دردناک و سخت بود از دست دادن شرکت محبوب خودرو سازی شون و مجبور شدن با کمک چین از ورشکستگی و از بین رفتنش جلوگیری کنن