موضوعات داغ

خودرو برقی BYD سیگال، شروع قیمت در چین 485 میلیون تومان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در ۳۰ مارس، تصاویر رسمی بی وای دی سیگال منتشر شد. این مدل مقرون به صرفه روی پلتفرم برقی 3.0 BYD ساخته شده و دارای یک موتور ۵۵ کیلوواتی یا ۷۵ کیلوواتی TZ180XSH خواهد بود که با یک باتری لیتیم آهن فسفات مناسب برای برد ۴۰۵ کیلومتری و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کار می‌کند. بر اساس گزارش‌های قبلی، سیگال اولین محصول BYD با باتری سدیم یونی خواهد بود.

براساس اعلام BYD، قیمت رسمی سیگال بین ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان (۱۱۶۰۰ تا ۱۵۶۰۰ دلار) خواهد بود. با این حال، اطلاعات بازاریابی یک نمایندگی که دو هفته پیش فاش شد نشان داد که قیمت‌گذاری از ۶۵۰۰۰ یوان (۹۵۰۰ دلار) آغاز خواهد شد. البته BYD این اطلاعات را تکذیب کرد. در حال حاضر چین در یک جنگ قیمتی به سر می‌برد که تسلا از ماه ژانویه آغاز کرده است و کاهش قیمت‌ها برای برخی مدل‌ها مانند بی ام و i3 به ۱۴۰۰۰ دلار می‌رسد.

بی وای دی سیگال بخشی از سری اوشن محسوب می‌شود و خودرویی پایین‌رده نزدیک به مدل دلفین است که با قیمت ۱۱۶۸۰۰ تا ۱۳۶۸۰۰ یوان (۱۶۷۰۰ تا ۱۹۶۰۰ دلار) عرضه می‌شود. از سایر خودروهای سری اوشن می‌توان به سدان سیل و شاسی بلند سی لاین اشاره کرد که قرار است در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ عرضه شوند.

بی وای دی سیگال

ابعاد بی وای دی سیگال ۱.۵/۱.۷/۳.۸ متر با فاصله محوری ۲.۵ متر است. براساس اطلاعات منتشرشده این خودرو دارای دو گزینه باتری ۳۰ کیلووات ساعت و ۳۸ کیلووات ساعت خواهد بود که به ترتیب برای مسافت ۳۰۵ و ۴۰۵ کیلومتر مناسب است. این مدل در چین با وولینگ بینگو محصول مشترک سایک و جنرال موتورز رقابت خواهد کرد که دارای ابعاد ۱.۶/۱.۷/۳.۹ متر، فاصله محوری ۲.۵ متر و قیمت ۵۹۸۰۰۰ یوان (۸۷۰۰ دلار) است. بینگو با موتور ۵۰ کیلوواتی محدوده پیمایش ۳۳۳ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

باتری‌های سدیم یونی

در ۲۲ نوامبر سال گذشته، سوهو گزارش داد که BYD قصد دارد تولید انبوه باتری‌های سدیم یونی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز کند و اولین خودروهایی که به دست مشتریان خواهد رسید نسل ۲۰۲۳ مدل‌های شین، دلفین و سیگال خواهند بود. مدل شین در تاریخ ۷ آوریل عرضه شد.

کمی بعد در ۳۰ نوامبر، گزارشی مبنی بر این منتشر شد که BYD سیگال ممکن است اولین خودرویی باشد که با باتری سدیم یونی عرضه خواهد شد. براساس این گزارش، سیگال با دو گزینه باتری لیتیم آهن فسفات مناسب برای برد ۴۰۵ کیلومتر و پکیج کوچکتر سدیم یونی مناسب برای برد ۳۰۵ کیلومتر عرضه خواهد شد.

براساس این گزارش، قرار بود BYD در ماه دسامبر گذشته به آزمایش باتری‌های سدیم یونی خود ادامه دهد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها، BYD قصد داشت باتری‌های سدیم یونی را در تمام خودروهای زیر ۲۰۰۰۰۰ یوان (۲۹۰۰۰ دلار) خود قرار دهد.

در فوریه ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری مشترک چینی فولکس واگن با جک، اولین خودرو با باتری سدیم یونی به نام سهول EX10 را معرفی کرد. با این حال، این محصول تولید انبوه نشد بلکه برای اهداف آزمایشی طراحی شده بود. این خودروی آزمایشی دارای پک باتری ۲۵ کیلووات ساعتی و چگالی انرژی ۱۲۰ وات ساعت بر کیلوگرم بود. این مدل محدوده پیمایش ۲۵۲ کیلومتر را پوشش می‌داد و از شارژ سریع پشتیبانی می‌کرد. این پک باتری از سلول‌هایی با چگالی انرژی ۱۴۰ وات ساعت بر کیلوگرم بهره می‌برد.

باتری‌های سدیم یونی

باتری‌های سدیم یونی نسبت به باتری‌های لیتیم یونی مزایایی از جمله ایمنی بیشتر، مقاومت بهتر در برابر سرما، سرعت دشارژ کمتر، هزینه تولید کمتر و سازگاری با محیط زیست دارند. از معایب آن‌ها می‌توان به سرعت شارژ کمتر، ولتاژ قابل دستیابی پایین‌تر و چگالی انرژی کمتر نسبت به باتری‌های لیتیم یونی اشاره کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد