موضوعات داغ

اثر افزایش قیمت کارخانه بر بازار آزاد خودرو چه بود؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با تصمیم گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل به میزان ۱۰ تا ۴۲ درصد، بازار آزاد نیز واکنشی به این اتفاق نشان داد و قیمت‌ها در بالا رفتند. دو خودروساز بزرگ کشور همچنین قیمت محصولات خود را بر اساس این تصمیم به‌روز کردند.

همان‌طور که از ابتدا پیش‌بینی می‌شد، بازار آزاد به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها واکنش نشان داد. اما تا کنون، قیمت‌های بازار خودرو به اندازه افزایش قیمت کارخانه‌ای بالا نرفته‌اند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، به میزانی مشابه در بازار آزاد نیز اثر بگذارد. با این‌حال، بازار خودرو اکنون به اندازه افزایش قیمت کارخانه‌ای واکنش تندی نشان نداده است. در روزهای آینده ممکن است تغییرات قیمتی جدیدی در بازار خودرو اتفاق بیفتد، به‌ویژه با توجه به عوامل موثری مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، بازار خودرو در آینده از انتظارات تورمی و قیمت ارز تأثیر بیشتری خواهد گرفت. در صورت صعودی شدن این دو فاکتور، منحنی قیمت در بازار خودرو رو به رشد خواهد بود و در صورت نزولی شدن آن‌ها، کاهش قیمت خودرو انتظار می‌رود. علاوه بر این، موضوع تیراژ در طول سال می‌تواند تاثیر متعددی بر منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد داشته باشد.

در سال جاری، حداقل یک‌میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید خواهند رسید. اگر این اتفاق بیفتد و انتظارات تورمی و قیمت ارز نسبتا ثابت باشند، این می‌تواند بر کنترل قیمت خودرو در بازار تاثیر بگذارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد