موضوعات داغ

چگونه یک راننده مورد اعتماد را استخدام کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در سال‌های اخیر، دلایلی مختلفی باعث شده است که علاوه بر سازمان‌ها و ادارات، افراد بسیاری نیز به دنبال استخدام راننده شخصی باشند. باتوجه به این که در حال حاضر، رانندگی در ترافیک و شلوغی شهرهای امروزی، کار دشوار و طاقت فرسایی است، برخی از افراد برای جابجایی راحت خود و خانواده‌شان، راننده شخصی استخدام می کنند. برخی دیگر نیز به دلیل داشتن بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی و یا بالابودن سن، توانایی رانندگی نداشته و به دنبال استخدام کردن راننده هستند.

اما بسیاری از این افراد، از شیوه استخدام یک راننده مورداعتماد و نحوه قرارداد بستن با این فرد اطلاع چندانی ندارند. به همین دلیل، در مقاله پیش رو شرایط استخدام یک راننده شخصی، نحوه قرارداد بستن با او و وظایف راننده شخصی را بررسی خواهیم کرد.

شرایط استخدام یک راننده شخصی

معمولا افرادی که تمایل به استخدام راننده شخصی دارند، خود دارای خودرو بوده و ترجیح می‌دهند با ماشین خودشان جابه‌جا شوند. همچنین، افراد خاص و یا افرادی که شغلی خاص دارند، اغلب خودروهایی با امکاناتی ویژه دارند. از سویی دیگر، رانندگانی با شرایط مناسبی وجود دارند که دارای خودروی شخصی نیستند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، در بسیاری از موارد، افرادی که نیازمند راننده شخصی هستند، راننده بدون خودرو استخدام می کنند. در نتیجه، معمولا، داشتن خودرو جزو شرایط کارفرما برای استخدام محسوب نمی‌شود.

میزان درآمد و حقوق در نظر گرفته شده برای یک راننده شخصی نیز ثابت نبوده و به عوامل مختلفی همچون میزان ساعات کاری در طول شبانه‌روز، حجم کاری، میزان سابقه کاری، داشتن خودرو شخصی یا صرفا رانندگی با خودروی کارفرما و نوع وظایف محول شده به او بستگی دارد.

برای استخدام راننده مورداعتماد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از سوالات متداول افرادی که تمایل دارند راننده شخصی استخدام کنند این است که چگونه یک راننده مورد اعتماد را استخدام کنیم. واقعیت این است که یک راننده شخصی باید علاوه بر دانش و مهارت رانندگی، قابل‌اعتماد بوده و اخلاق و رفتار مناسبی نیز داشته باشد.

در ادامه به مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام استخدام یک راننده شخصی به آن‌ها توجه نمود، اشاره خواهیم کرد.

داشتن آگاهی بالا از مسیرهای موجود و رانندگی ایمن

یکی از مهم‌ترین نکات برای شغل راننده شخصی، آگاهی داشتن از مسیرهای شهری موجود و انتخاب بهترین و خلوت‌ترین مسیر برای کوتاه‌تر شدن زمان رانندگی و جابجایی راحت است. علاوه بر این، راننده شخصی باید مهارت بالایی در رانندگی داشته باشد تا افراد خانواده در هنگام جابجایی دچار اضطراب نشوند و اعتماد بیشتری به راننده پیدا کنند.

رعایت آداب و اخلاق در هنگام جابجایی افراد با خودرو

یکی دیگر از شرایط استخدام راننده شخصی که باید به آن توجه کرد، رعایت احترام و اخلاق توسط این فرد است. یک راننده باید در هنگام سوارشدن و پیاده‌شدن افراد و همچنین در حین رانندگی تا مقصد، ادب و اخلاق را رعایت کند و به بهترین شکل رفتار نماید. همچنین، یکی از وظایف راننده شخصی، کمک به افراد کم‌توان مانند افراد سالخورده و کودکان در هنگام استفاده از خودرو است.

محافظت از حریم شخصی خانواده

باتوجه به این که احتمال دارد در هنگام رانندگی، اطلاعات و مکالمه‌های مختلفی بین افراد ردوبدل شود، باید در هنگام استخدام راننده شخصی به این نکته نیز توجه کرد. این فرد باید امین و رازدار بوده و بتواند حریم شخصی خانواده را حفظ کند.

نحوه تنظیم قرارداد برای استخدام کردن راننده

یک نکته مهم در هنگام هر شراکت و همکاری‌ای، تنظیم قرارداد و مکتوب کردن توافقات بین طرفین است. به همین دلیل، حتما باید پیش از شروع همکاری با راننده، توافقات خود را مکتوب کرده و قراردادی به این منظور تنظیم نمایید. اگر قرارداد مکتوبی نداشته باشید، در صورت بروز مشکل حقوقی، جمع‌آوری کردن دلایل و اسناد موردنیاز و ارائه آن‌ها به مراجع حقوقی برای اثبات حقانیت خود، بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود.

در قرارداد باید حقوق و تعهدات هر دو طرف نسبت به یکدیگر به‌صورت صریح، بدون ابهام و کامل بیان شود تا احتمال تخلف از مفاد قرارداد بسیار اندک باشد. علاوه بر این، در متن قرارداد باید ضمانت اجراهایی تعیین گردد تا راننده و کارفرما را ملزم به انجام تعهدات و یا جبران خسارت ناشی از عدم اجرای آن کند.

وظایف و مسئولیت‌های یک راننده شخصی

باتوجه به این که یک راننده شخصی بیشتر وقت خود را صرف جابجایی کارفرما و خانواده او می‌کند، باید اخلاق خوبی داشته باشد و حسن معاشرت را نیز رعایت کند. رعایت این موارد باعث می‌شود که کارفرما رضایت بیشتری از راننده داشته و همکاری آن‌ها تداوم پیدا کند.

یکی دیگر از شرایط استخدام راننده شخصی که در قرارداد نیز قید می‌شود، ساعت کاری راننده بوده و راننده شخصی موظف است این مورد را رعایت کند. باتوجه به این که شغل رانندگی شخصی، ساعت کاری مشخصی ندارد و کارفرما یا خانواده او امکان دارد در طول شبانه روز بخواهند جابه‌جا شوند، ساعات کاری باید مورد توافق طرفین باشد و در قرارداد نیز ذکر شود. در نتیجه، راننده باید در ساعات قید شده، در خدمت کارفرما باشد. البته کارفرما نیز نمی‌تواند در خارج از ساعات توافقی، راننده را مجبور به رانندگی و فعالیت کند.

یکی دیگر از وظایف راننده شخصی، پوشیدن لباس مناسب و رعایت شئونات فرهنگی است. علاوه بر این، برخی از راننده‌های شخصی که برای انجام کارهای خاص استخدام می‌شوند، دارای لباس فرم بوده و باید در هنگام کار، لباس فرم خود را به تن داشته باشند. رعایت نظافت و اصول بهداشتی و ایمنی خودرو هم وظیفه یک راننده شخصی است و این فرد باید همواره خودرو را سالم و تمیز نگه دارد.

وظایف راننده در قبال خسارت وارده به خودرو

یکی دیگر از نکاتی که اغلب در قرارداد استخدام راننده بدون خودرو قید می‌شود، این است که راننده تحت هیچ شرایطی حق استفاده شخصی از خودروی کارفرما را ندارد. در واقع، یک راننده شخصی باید فقط در مسیرهای تعیین‌شده توسط کارفرما تردد کند و در صورت نبود کارفرما، از خودروی او سو استفاده و استفاده شخصی نکند.

یک راننده شخصی برای این که بتواند در این شغل موفق باشد، باید از همه قوانین راهنمایی‌ورانندگی آگاهی داشته و تمام این موارد را رعایت کند. این فرد باید مراقب خودروی کارفرما بوده و در صورت اطلاع از هر نقص فنی در خودرو، کارفرما را در جریان این امر قرار دهد. کارفرما هم وظیفه دارد نقص ایجاد شده را با هزینه شخصی خود برطرف کند.

اما اگر در اثر کوتاهی و بی‌توجهی راننده، آسیبی به خودروی کارفرما وارد گردد، راننده مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به شرایط استخدام راننده شخصی، نکاتی که باید در هنگام استخدام این فرد به آن‌ها توجه کرد، نحوه تنظیم قرارداد با او و وظایف یک راننده شخصی پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، یک راننده شخصی مورد اعتماد، باید علاوه بر داشتن دانش و مهارت رانندگی، اخلاق و رفتار مناسبی داشته باشد و از حریم شخصی کارفرما و خانواده او محافظت کند.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد