موضوعات داغ

سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور با هم خودروی اقتصادی می سازند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در مراسم امضا تفاهم‌نامه برای توسعه بن سازه (پلتفرم) و تولید خودرو مشترک اقتصادی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت که خودرو اقتصادی با دو نوع الکتریکی و بنزینی تا اواخر سال جاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در این مراسم سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور برنامه‌ مشترک تفاهم‌نامه تولید خودرو اقتصادی را به امضا رسانیدند.

محمدعلی تیموری درباره تولید خودروی اقتصادی مشترک اظهار داشت: یک خودروی اقتصادی چند ویژگی دارد، اولین ویژگی آن این است که پلتفرم آن توسط سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور به صورت مشترک تولید می‌شود و این خودرو به صورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: سیستم الکترونیکی این خودرو تماماً در یک ماژول تولید و عرضه می‌شود و در طراحی آن، از تعداد قطعات و سیستم‌های الکترونیکی خودداری شده است که باعث کاهش هزینه و قیمت آن خواهد شد.

تیموری بیان کرد: وزن خودروهای تولیدی در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ کیلوگرم است، اما وزن خودروی اقتصادی بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم خواهد بود که باعث کاهش قیمت آن خواهد شد چراکه کمتر از فولاد و قطعات الکترونیکی در آن استفاده می‌شود.

وی همچنین افزود: با توجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: تمامی خودروهای با وزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن در حال حرکت هستند، زیرا وزن کمتر نیاز به باطری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. براساس همین اصل، این خودرو به دلیل وزن کمی که دارد، قابلیت الکتریکال شدن را داراست.

تیموری تأکید کرد: طراحی این خودرو توسط سایپا و ایران خودرو صورت می‌گیرد و در اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر، ساخت قالب‌های آن آغاز شده است.

تیموری با بیان اینکه خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی عرضه خواهد شد، افزود: نمونه‌های اولیه این خودرو در ماه آذر برای انجام تست و دریافت استانداردها، تولید خواهد شد و با توجه به اقتصادی بودن آن، قیمت مناسبی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در این مراسم و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، آزمایشگاه ایمنی عابر پیاده مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، افتتاح شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/29
این خودرو نمیتونه آینده داشته باشه،دلیلش وزن کنش هست که در سرعت بالا واژگون میشه و آدم هایش رو به کشتن میده