موضوعات داغ

واردات خودروهای کارکرده تا یک ماه آینده انجام می‌شود؟ + نامه و جزئیات

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پنجشنبه هفته گذشته، لایحه‌ای برای الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به مجلس تقدیم شد.

این لایحه با هدف آزادسازی واردات خودروهای کارکرده با قیمت کمتر از خودروهای نو به بازار، در نظر گرفته شده است. به گفته سخنگوی وزارت صمت، انتظار می‌رود با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، در دولت تا یک ماه آینده با عملیاتی شدن آن مواجه شویم.

براساس این لایحه، واردات خودروهای کارکرده با سن پنج سال به شرط دریافت گواهی از سازمان‌های استاندارد و محیط زیست، مجاز خواهد بود. همچنین در این لایحه بیان شده است که هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی به واردات خودرو پرداخته و شرط انتقال فناوری نیز در آن مورد لحاظ قرار نگرفته است.

این لایحه با عنوان دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت به‌طور رسمی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده

سخنگوی وزارت صمت نیز طی گفت‌وگویی اعلام کرد که با دریافت مجوزهای قانونی، واردات خودروهای کارکرده در لایحه دولت تسهیل شده است. براساس پیشنهاد وزارت صمت، در لایحه‌ای که با قید دو فوریت از سوی دولت در بودجه سال 1402 تقدیم مجلس شده است، مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروهای کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1401 حذف شده است. همچنین در این لایحه، تأکید شده است که با تأیید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور، استفاده از استانداردهای کشور مبدأ برای واردات خودروهای کارکرده (وارد شده) قابل پذیرش است.

مشاور وزیر صمت درباره قید دو فوریت در لایحه ارسال شده، اعلام کرد که در روند تصویب بودجه سال 1402، نمایندگان محترم مجلس نیز نگاه مثبتی نسبت به واردات خودروهای کارکرده دارند. از اینرو، انتظار می‌رود با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در دولت، تا یک ماه آینده، شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

همچنین سخنگوی وزارت صمت افزود که با واردات خودروهای کارکرده، بطور حتم بازار خودرو شاهد شکسته شدن قیمت‌های کاذب کنونی خواهد بود و از هم اکنون نیز کاهش قیمت‌ها رخ داده است.

لازم به ذکر است که در لایحه دو فوریتی دولت با موضوع واردات خودرو کارکرده، شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودروها، به ویژه قیمت پایه آن‌ها (که قبلاً در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرار گرفته بود)، حذف یا اصلاح شده است.

src="//cdn.khodrobank.com///cdn.khodrobank.com/../../Reviews/96874_14020208092914754274744310.jpg" />جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد