موضوعات داغ

بخش اول استیضاح وزیر صمت در مجلس برگزار شد، نمایندگان موافق استیضاح چه گفتند؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در جلسه ۳۰۴ مجلس شورای اسلامی، که امروز در تاریخ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و به ریاست محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی بود، نمایندگان دوره یازدهم، استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار خود قرار دادند.

طبق آئین‌نامه داخلی، پنج ساعت زمان برای این جلسه پیش‌بینی شد: یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. همچنین، طبق مقررات داخلی مجلس، رئیس‌جمهور نیز برای حضور در جلسه استیضاح وزیر دعوت شده است. در ضمن، وزیر نیز می‌تواند به یک یا دو نماینده موافق با او، دو ساعت از وقت خود را اختصاص دهد.

در این جلسه، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافتند، اما رئیس جمهور تاکنون در این جلسه حضوری نداشته است.

در جلسه مجلس شورای اسلامی، سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند، در بخشی از سخنان خود، با پشتیبانی از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد که تولید کلیه خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۳۵۱ هزار دستگاه بوده و تعداد فروخته‌شده آن‌ها ۳۸۱ هزار دستگاه بوده است. همچنین، مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۹۰۱ هزار دستگاه بوده ولی فقط ۹۹۴ هزار دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده‌اند که تنها ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است. به همین دلیل، او از وعده‌هایی که برای رسیدن به آمار تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته است، سؤال کرد و بیان کرد که آقای فاطمی امین استاد این وعده‌ها هستند.

در جلسه مجلس شورای اسلامی، سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، نیز در بخشی از سخنان خود، به عنوان یکی از پشتیبانان استیضاح سید رضا فاطمی امین، بیان کرد که آقای فاطمی امین در آمارهای خودساخته‌اش گرفتار شده است و وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده است که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین، او به جای آقای فاطمی امین، از مردم عذرخواهی کرد.

علاوه بر این، الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سخنان خود با پشتیبانی از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد که "وزیر سابقا قول داده بود که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که هیچ خبری از رسیدن به آن در دست نیست" و اضافه کرد: "وزیر باید در خدمت توسعه صنعت کشور باشد و نه در خدمت دو شرکت خودروساز بزرگ".

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نیز در بخشی از سخنان خود، به عنوان یکی از پشتیبانان استیضاح سید رضا فاطمی امین، بیان کرد که مجلس شورای اسلامی دوبار به آقای فاطمی امین فرصت داده است، اما او فرصت‌ها را از دست داده است.

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، نیز در بخشی از سخنان خود با پشتیبانی از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد که او و مردم حوزه انتخابیه‌اش باور دارند که آقای فاطمی امین دیگر توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارد و نیازی به ورود او به مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن نیست.

در بخشی از سخنان خود، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، روح الله حضرت پور، به موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین پرداخت و اظهار داشت که وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده، برای جوانان ایرانی رویایی را به رویا تبدیل کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد