موضوعات داغ

مناسب سازی خودرو معلولین چه مراحلی دارد؟ معرفی مراکز

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

شرایط خرید یک ماشین مناسب رانندگی برای افراد معلول را می‌شناسید؟ در این محتوا خودرو بانک صفر تا صد ماشین برای معلولین و شرایط آن را مورد کاوش قرار داده‌ایم.

مناسب سازی خودرو معلولین چه مراحلی دارد؟

بر اساس آمار حدود 9 میلیون نفر از آمار کشور ایران را افراد معلول تشکیل می‌دهند. قوانین بسیار متعددی برای بهبود وضعیت زندگی این قشر جامعه در کشور ایران وجود دارد؛ اما در کنار این قوانین از سال 1399 آمار سرقت از این افراد و قیمت بالای وسایل آن‌ها بسیار زیاد شده است. کشور و سران آن باید برای بهبود و آسایش بیشتر وضعیت زندگی این افراد، قوانین جدیدی را در دست اجرا قرار دهند. یکی از چالش‌های بزرگ افراد کم‌توان مناسب‌سازی خودرو برای رانندگی است.

مناسب‌سازی خودرو معلولین چه مراحلی دارد؟ دریافت گواهی‌نامه برای افراد معلول چه قوانینی دارد؟ آینده خودرو برای این افراد به چه شکل پیش‌بینی می‌شود؟ همان‌طور که برای مشکلات فنی خودرو تعمیرگاه و مراکز خاصی وجود دارد، برای آماده‎سازی ماشین معلولین نیز چند مرکز خاص مشخص شده است. ما در این مطلب خودرو بانک بعد از معرفی شرایط دریافت گواهی‌نامه برای افراد معلول، اقدامات لازم برای مناسب‌سازی ماشین برای افراد کم‌توان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه آینده سواری برای این افراد و افزایش رفاه آن‌ها بررسی می‌کنیم. در قدم پایانی چند مرکز مناسب‌سازی ماشین معلولین را برای مراجعه معرفی می‌کنیم. پس برای چند دقیقه ما را دنبال کنید.

شرایط دریافت گواهی‌نامه برای افراد معلول چیست؟

به‌صورت کلی شرایط خاص و منحصربه‌فردی برای دریافت گواهی‌نامه توسط افراد معلول وجود ندارد. این افراد قبل از شروع آموزش رانندگی به مراکز قابل‌قبول برای معاینه پزشکی و تأیید صلاحیت مراجعه کنند. متقاضیان رانندگی معلول بعد از تصویب و تأیید پزشک، به مراکز و آموزشگاه‌های رانندگی در سراسر کشور برای اخذ مدرک مراجعه می‌کنند. بعد از گذراندن دوره‌های لازم و امتحان کتبی و عملی، امکان صدور گواهی‌نامه برای این افراد وجود دارد.

شرایط دریافت گواهی‌نامه معلولین چگونه است؟

گروه دوم واجد شرایط اخذ گواهی‌نامه معلولین، افرادی هستند که بعد از دریافت گواهی‌نامه عادی، دچار معلولیت شده‌اند. این افراد بعد از مراجعه به مراکز قانونی و دریافت تأییدیه از آن‌ها، یک گواهی مناسب افراد معلول دریافت می‌کنند.

4 مرحله اصلی مناسب‌سازی خودرو برای رانندگان ویلچر سوار

بخش عمده مناسب‌سازی ماشین برای افراد کم‌توان جسمی و معلولین ویلچر دار انجام می‌شود. اما دسته‌های دیگر این قشر می‌توانند با مراجعه به مراکز موجود، تغییراتی در خودرو برای بهبود رانندگی اعمال کنند. در قدم اول مناسب‌سازی ماشین باید به مراکز بهزیستی موجود در سطح شهر مراجعه کنید. انتخاب مرکزی که پرونده شما در آن قرار دارد منطقی‌تر است؛ زیرا از گذشته خانه و شرایط زندگی مددجویان توسط این مراکز مورد بررسی قرار گرفته است. در گام بعدی و بعد از دریافت تأییدیه توسط کارشناسان مربوطه، مناسب‌سازی آغاز می‌شود.

ماشین معلولین چگونه است؟

بعد از عبور از این چهار مرحله مناسب‌سازی، سوارشدن به خودرو برای افراد معلول ممکن می‌شود. در مرحله بعدی وسیله نقلیه فرد معلول از ماشین ساینا گرفته تا مدل‌های پیشرفته، مناسب سواری می‌شود.

هزینه مناسب‌سازی اتومبیل معلولین چقدر است؟

قیمت ماشین‌های افراد معلول باتوجه‌به مناسب‌سازی، متفاوت‌تر از نمونه‌های معمولی موجود در سطح شهر است. در واقع این مناسب‌سازی باتوجه‌به وضعیت جسمانی فرد و محدودیت‌های او به صورت سفارشی طراحی می‌شود؛ به همین خاطر عدد مشخص و ثابتی برای آن وجود ندارد. دولت یک کمک‌هزینه 50 میلیون‌تومانی برای متقاضیان تغییر شرایط خودرو باتوجه‌به شرایط جسمانی در نظر گرفته است. در واقع متقاضیان بعد از مراجعه به بهزیستی و دریافت تأییدیه، یک کمک‌هزینه مناسب‌سازی ماشین معلولین دریافت می‌کنند.

وام و کمک‌هزینه آماده‌کردن ماشین معلولین

کمک‌هزینه اصلاح خودرو باتوجه‌به شرایط جسمانی فرد فقط به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که از طریق بهزیستی اقدامات خود را شروع کنند؛ در غیر این صورت هیچ وام یا هزینه‌ای در اختیار معلولین قرار نمی‌گیرد. بعد از مناسب‌سازی ماشین و قراردادن کلیه فاکتورهای موجود در چک لیست خودرو قبل از سفر، امکان سفر و گردش برای رانندگان معلول و کم‌توان نیز فراهم می‌شود.

معرفی تجهیزات لازم برای بهبود شرایط و رانندگی افراد معلول

افراد معلول و کم‌توان بسته به شرایط جسمانی به آپشن‌های مختلفی در ماشین نیاز پیدا می‌کنند. تجهیزات لازم برای رانندگی معلولین به شرح زیر است:

• تعبیه دنده اتوماتیک یا کنترل دستی

• استفاده از ابزارهای موجود برای سوار و پیاده‌شدن راحت‌تر به اتومبیل

• طراحی و نصب ابزارهای لازم برای نگهداری از سر و ستون فقرات راننده در ترمز

• قفل صندلی چرخ‌دار

• آینه‌های مخصوص برای افراد دارای محدودیت بینایی

قرارگرفتن هر یک از این لوازم برای خودرو بسته به نیاز معلول، رانندگی افراد را در شرایط راحت‌تری قرار می‌دهد. اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های مشابه موضوع مناسب‌سازی اتومبیل برای آسایش بیشتر معلولین در جامعه نیاز به گسترش و اجرا دارد.

تجهیزات ماشین افراد معلول چیست؟

آینده شرایط رانندگی معلولین به شکل پیش‌بینی می‌شود؟

شرایط رانندگی و آسایش افراد معلول بعد از مناسب‌سازی نیز بسیار مطلوب نیست. برای بهبود وضعیت رفت‌وآمد این افراد ایده‌های مختلفی وجود دارد. 4 ایده اصلی رانندگی افراد کم‌توان برای رانندگی در آینده به شرح زیر است:

• سیستم رانندگی از طریق ذهن طرح شرکت هیوندا

• استفاده از کانگرو تک‌سرنشین با یک ورودی از صندوق عقب با ویلچر برای رانندگان معلول

• رباط ژاپنی پیشرفته ROPITS با امکانات پیشرفته و سنسورهای قوی

• وسایل نقلیه عمومی مخصوص افراد کم‌توان

شرایط آینده اتومبیل معلولین

شرایط جوامع پیشرفته و جابه‌جایی معلولین به‌قدری راحت است که این قشر بدون احساس هیچ محدودیتی به زندگی ادامه می‌دهد. بهتر است که با گسترش و بهبود شرایط زندگی این افراد در جامعه ایران، به رشد و شکوفایی آن‌ها در داخل کشور عزیزمان نیز کمک کنیم. در کنار مناسب‌سازی فضای خودروهای معمولی برای معلولین، تولید خودروهای مخصوص آن‌ها نیز راه‌حل کارآمدی است.

نام مراکز مناسب‌سازی خودرو معلولین برای بهبود شرایط جامعه

برای مناسب‌سازی خودرو معلولین بهتر است که از طریق بهزیستی و یک کمک‌هزینه جزئی اقدام کنید. اما امکان دستیابی به این امر در مراکز دیگر موجود در سطح شهر نیز ممکن است. تنها ایراد این مسئله عدم پرداخت کمک‌هزینه بعد از مراجعه به این امکان است. همچنین امکان ثبت‌نام در سامانه بهزیستی و درخواست خودرو در آن وجود دارد. این مراکز چند مدل خودرو مثل مگان و تیبا را با شرایط مطلوب افراد معلول در اختیار واجدین شرایط قرار می‌دهند.

در این محتوا به مناسب‌سازی خودرو معلولین و مراحل اصلی آن پرداختیم. خودرو بانک یک سایت حرفه‌ای برای ماشین‌های داخلی و خارجی است. در این وب‌سایت مطالب متفاوتی از قیمت راناپلاس گرفته تا مقایسه انواع ماشین وجود دارد. مطالعه مطالب آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد. به نظر شما آینده ماشین‌ برای معلولین به چه شکل خواهد بود؟ با ثبت نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر همراهی کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/27
با۵۰ میلیون یه موتورم بهت نمیدن چه برسه ماشین