موضوعات داغ

فرق توان و گشتاور خودرو چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

توان و گشتاور دو سنجه مهم برای کنترل فنی و کیفیت خودرو هستند. خودرو بانک در این محتوا تفاوت و رابطه بین توان و گشتاور خودرو را مورد بررسی قرار داده است.

تفاوت گشتاور و اسب بخار در خودرو

شاخص‌های متفاوتی در صنعت خودروسازی برای ارزیابی شرایط فنی و طراحی کلی خودرو وجود دارد. کنترل مزایا و معایب، ویژگی‌های داخلی، طراحی خارجی، آپشن‌های اضافی، کنترل فنی و فیلم‌های بررسی خودرو کمک بزرگی به انتخاب بهترین خودرو با بهترین شرایط بسته به شرایط هر شخص می‌کند. در زمان بررسی مشخصات ماشین ساینا تا تارا و لاماری تا جک، دو واژه آشنا توان و گشتاور خودرو دیده می‌شود. توان و گشتاور نشان‌دهنده مسائل پراهمیتی در خودرو و صنعت خودروسازی هستند که نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت.

توان یعنی چه؟ گشتاور خودرو چیست؟ تفاوت توان و گشتاور خودرو چیست؟ آیا بین اسب بخار و گشتاور ماشین رابطه‌ای وجود دارد؟ توان و گشتاور نشان‌دهنده ویژگی‌های مهمی از خودرو هستند که آشنایی با آن برای هر راننده‌ای ضروری است. ما در این محتوا به بررسی کلی توان و گشتاور خودرو، تفاوت و رابطه بین آن‌ها می‌پردازیم. برای کشف بهترین اطلاعات دررابطه‌با توان و گشتاور خودرو 5 دقیقه در کنار ما باشید.

تعریف گشتاور خودرو به زبان ساده

گشتاور یعنی نیرویی که باعث حرکت اجسام می‌شود. تعریف این کلمه در خودرو به زبان ساده یعنی نیرویی که باعث چرخش چرخ خودرو و حرکت آن می‌شود. عدد بالا گشتاور خودرو، حرکت آن در سربالایی و مکان پرشیب را آسان‌تر می‌کند. واحد اندازه‌گیری گشتاور در جهان نیوتن بر متر یا پوند بر فوت است.

گشتاور یعنی چی؟

بگذارید با یک مثال ساده به درک عمیق‌تر مفهوم گشتاور اتومبیل بپردازیم. برای محاسبه گشتاور چرخش یک چرخ به کمک یک میله باید قدرت وارد شده به میله برای حرکت چرخ را در فاصله آن ضرب کنیم. حال فرض کنید که قدرت گشتاور دست شما برابر با نیروی 100 نیوتنی است. چرخش یک چرخ با این نیرو و میله 0.5 متری برابر است با حاصل‌ضرب طول وسیله در نیروی دست و عددی معادل 50 نیوتن متر گشتاور.

معیار محاسبه و آزمایش مقدار نیروی پیچشی خودرو با کمک گشتاور محاسبه می‌شود. این سنجش در قسمت میل‌لنگ‌های موتور قابل‌اندازه‌گیری است. لقی بین میل‌لنگ باعث ایجاد یاتاقان و مشکل حرکتی در خودرو می‌شود. ما در مقاله چرا ماشین یاتاقان می زند همه چیز را دررابطه‌با یاتاقان ماشین، علائم، دلایل خرابی و راه‌حل‌های آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با صرف 5 دقیقه زمان و مطالعه این محتوا از مواجه با این مشکل بزرگ پیشگیری کنید.

توان چیست؟ فرمول محاسبه توان موتور خودرو

قدرت موتور با ایجاد هزاران انفجار در داخل موتور ایجاد می‌شود. هرچه خودرو سوخت را در زمان کمتری بسوزاند، انرژی و توان آن بیشتر می‌شود. در واقع برای محاسبه توان خودرو از واحد اسب بخار استفاده می‌کنند. یک اسب بخار برابر است با نیرویی که 75 کیلو وزن را در زمان یک ثانیه و به‌اندازه یک متر به سمت بالا جابه‌جا کند. استفاده از اسب برای محاسبه توان یک وسیله به دوران قبل از اختراع موتور باز می‌گردد. این حیوان باقدرت، استقامت و سرعت بالا برای انجام بسیار از کارها و جابه‌جایی وسایل قبل از اختراع خودرو مورداستفاده قرار می‌گرفته است. از آن زمان اسب به‌عنوان مبنایی برای اندازه‌گیری توان موتورها درنظر گرفته می‌شود.

اسب بخار چیست؟

در دفترچه‌های راهنما خرید خودرو حداکثر توان اتومبیل در دور مشخص ذکر شده است. m اسب بخار حداکثر توان موتور در n دور در دقیقه یعنی در دور موتور n حداکثر توان خودرو با عددی معادل m را شاهد هستیم. در واقع خودرو با توان بالا قادر به تولید حداکثر انرژی در زمان کوتاه‌تری است. شتاب خودرو باقدرت بالا نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کند. شتاب یکی از سنجه‌های بررسی فنی خودرو است. خودرو بانک در یکی از محتواهای خود راه های افزایش شتاب خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در این محتوا 10 راه‌حل ساده ولی پرکاربرد برای افزایش شتاب خودرو و بهبود عملکرد آن معرفی شده است که نباید از دست بدهید.

رابطه بین توان و گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور یک معیار برای سنجش قدرت موتور و توان برای عملکرد آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. توان خودرو از ضرب بین گشتاور و دور موتور محاسبه می‌شود. این توان سرعت حرکت خودرو را مشخص می‌کند. به‌طورکلی این دو شاخصه یک مکمل کامل برای بهبود وضعیت موتور خودرو هستند. قرارگرفتن اعداد گشتاور و توان خودرو در وضعیت مناسب، کارایی آن را افزایش می‌دهد. در واقع تجربه یک رانندگی مطلوب در خودرو با توان و گشتاور بالا ممکن است.

میل‌لنگ خودرو با توان بالا سریع‌تر می‌چرخد. هرچه توان و اسب بخار خودرو عددی بالاتر از گشتاور آن باشد، سرعت و شتاب خودرو افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دیگر اتومبیل با گشتاور بالاتر از سرعت کمتری برخوردار است؛ اما مصرف سوخت آن به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. اسم خودرو با قرار گرفتن در لیست مدل‌های کم‌مصرف از لیست چه ماشین هایی نخریم حذف می‌شود.

ارتباط توان و اسب بخار در ماشین

نگاه کلی به خودرو با اسب بخار و گشتاور مناسب

هرچه ترکیب توان و گشتاور عدد بالاتری را به خود اختصاص دهد، خودرو در وضعیت فنی بهتری قرار دارد. اما هر مسئله‌ تبصره‌های خود را نیز دارد. نکات کلی رابطه بین اعداد توان و گشتاور خودرو عبارت است از:

• حداکثر تولید گشتاور در دور موتور پایین‌تر بهتر است.

• ماکزیمم گشتاور در موتور با تکنولوژی قوی در دور موتور ثابت افت ندارد.

• شتاب و حداکثر سرعت خودرو به اسب بخار آن مربوط است.

• گشتاور بالا در دور موتور پایین نشانه‌ای برای شتاب خودرو در دور پایین و مطلوب برای رانندگی روزانه است.

• به جز توان و گشتاور خودرو، عوامل دیگری نیز در بهبود وضعیت موتور خودرو تأثیرگذار هستند.

ما در این محتوا خودرو بانک با زبانی ساده و متفاوت تفاوت و رابطه بین توان و گشتاور خودرو را بررسی کردیم. به نظر شما فرق توان و گشتاور خودرو چیست؟ توان بالا در خودرو مهم‌تر است یا گشتاور؟ شما هم در بخش نظرات یک تعریف ساده از توان، گشتاور و رابطه بین آن‌ها را بنویسید؛ کارشناسان ما بی‌صبرانه مشتاق شنیدن نظرات شما هستند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/4/3
سلام، مطلب جالب، مفید و کوتاه بود. فقط واحد گشتاور در بخش تعریف گشتاور به زبان ساده نیوتن بر متر نوشته شده که "بر" اضافه است و البته در ادامه مطلب هم نیوتن متر نوشته شده است.
شاید جالب بود که یک مشخصه گشتاور و توان موتور بر حسب دور هم به مطلب اضافه می شد.
با تشکر از مطالب جالب و مفید شما
1402/4/3
واحد گشتاور نیوتن بر متر نیست بلکه نیوتن متر(N.M) می باشد چون مقدار گشتاور حاصل ضرب نیرو در فاصله می باشد پس یکای اون هم باید ضرب بشه نه تقسیم و تمام.
1402/4/4
هنوز هم میشد به زبان ساده تر گفت
توان یا قدرت حاصل گردش میلنگ است که در موتور بوجود میاد برای خروج به گیربکس
اما گشتاور نیروی انتقال شده یا حاصله از موتور است که در گیربکس بوجود میاد برای انتقال به پلوس یا سر چرخ ها