موضوعات داغ

تأثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وابستگی نرخ ارز و قیمت خودرو یک چالش بزرگ در زمان خریدوفروش ماشین است. این افزایش قیمت بعد از کاهش نرخ ارز به شرایط قبلی باز نمی‌گردد. ما در این مقاله خودرو بانک همه چیز درباره رابطه بین نرخ ارز و قیمت اتومبیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش قیمت دلار و تغییر قیمت اتومبیل

تغییرات نرخ ارز و دلار یکی از مولفه‌های اصلی تغییرات و نوسانات قیمتی در کشور ایران است. همین مسئله چالش ذهنی بزرگی برای سرمایه‌گذاری مردم در زمینه‌های مختلف را ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاری روی زمین و خریدوفروش آن به سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد که از توان قشر متوسط جامعه خارج است. باتوجه‌به تغییرات روزانه نرخ ارز مردم مایل به سرمایه‌گذاری خرد در زمینه‌های مختلف مثل خرید کالا و طلا هستند. متأسفانه تأثیر بالا نرخ ارز روی قیمت خودرو، این وسیله مصرفی و ضروری زندگی خانوار را به یک ابزار برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش تبدیل کرده است.

این روزها خرید و سرمایه‌گذاری یک نمونه وارداتی مثل ماشین لاماری باتوجه‌به تأثیر نرخ ارز روی قیمت این نمونه واردتانی، یک حرکت عقلانی است. ما در این محتوا خودرو بانک تأثیر نرخ ارز روی قیمت خودرو را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کشف دقیق بازار اتومبیل و تاثیرات ارزی در آن، همراه ما باشید.

رابطه قیمت دلار و صنعت ماشین‌سازی چیست؟

نرخ دلار و تغییرات آن، یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور و رشد آن است. تغییرات نرخ ارز در کنار اثرگذاری روی کالاهای خارجی، نقش اساسی در تعیین قیمت‌های داخلی دارد. اما سؤال اصلی، چگونه نرخ ارز روی قیمت صنعت خودروسازی اثر می‌گذارد؟ صنعت خودروسازی و شرکت‌های تولید خودرو در ایران بخش عظیمی از سرمایه و نیروی کار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. همین مسئله باعث توجه ویژه و خاص دولت و حمایت‌های آن از صنعت ماشین‌سازی شده است. یکی از دلایل اصلی نوسانات ارزی روی قیمت گذاری خودرو همین مسئله ساده و کوچک است.

افزایش قیمت فلز ماشین با تغییرات دلاری

تغییرات نرخ دلار تأثیر مستقیمی روی قیمت آهن، فولاد و مواد اولیه ساخت خودرو دارد. از طرفی دیگر افزایش تعداد خودروهای وارداتی در داخل کشور و تمایل مردم برای استفاده از آن‌ها، باعث اثرگذاری تغییرات قیمت دلار روی قیمت خودرو و بازارهای مربوط به آن شده است. همین موضوع دلیلی کافی برای افزایش اثرگذاری قیمت دلار روی نوسانات قیمت خودرو به نظر می‌رسد.

تحلیل بازار خودرو و نوسانات ارزی در سال اخیر

این روزها بازار خودرو در بلاتکلیفی خاصی قرار گرفته است. از طرفی رشد صعودی قیمت اتومبیل مردم را در انتظار کاهش تغییرات قیمتی آن قرار داده است. اما از طرفی دیگر افزایش روزانه قیمت دلار باعث ایجاد نوسانات افزایشی در قیمت خودرو شده است. جالب است بدانید که این افزایش قیمت در تابستان و پاییز سال 1401 از نرخ تورم نیز بیشتر بوده است. این روزها پراید و بهترین ماشین بعد از پراید با قیمت بالای 300 میلیون تومان مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازارها ترغیب کرده است.

افزایش دلار و قیمت بی‌سابقه ماشین در سال 1401

امروزه سیل عظیمی از افراد با سطح درآمد پایین به‌جای خرید زمین یا سرمایه‌گذاری در بورس، ماشین را یک بازار امن برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. ریسک پایین و وابستگی قیمت خودرو به نرخ دلار، دو ویژگی اصلی انتخاب این کالا برای خرید و نگهداری است. البته در کنار افزایش قیمت خودرو با نوسانات ارزی، عوامل دیگری مثل هزینه گمرک، شرایط سیاسی کشور و مالیات نیز اثر قابل‌ملاحظه‌ای روی تغییرات قیمت ماشین دارد.

تغییرات قیمت خودرو در زمان عرضه بورس به چه صورت است؟

خودروسازی به‌عنوان دومین صنعت بزرگ تولیدی در ایران شناخته شده است؛ به همین خاطر دولت برای کنترل آن دست به اقدامات بزرگی می‌زند. دولت برای مقابله با این نوسانات ارزی و افزایش قیمت خودرو، دست به ارائه بخشی از تولیدات خود به‌صورت قرعه‌کشی و در بازار بورس شده است. دولت این حرکت را بعد از افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمت دلار پیاده‌سازی کرده است. اما جالب است بدانید که این عرضه دولت دردی را از افزایش قیمت خودرو بعد از گران‌شدن دلار دوا نکرده است. در واقع این عرضه نسبت به نمودار تقاضا به‌قدری ناچیز است که هیچ اثری خنثی‌کننده‌ای برای گرانی ندارد. در اقتصاد این وضعیت به‌عنوان چسبندگی قیمت نامیده می‌شود.

تأثیر نرخ ارز روی قیمت خودرو چیست

تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، یک اشتباه بزرگ در بازار ماشین ایران

تغییرات قیمت دلار در کنار ایجاد نوسانات شدید در بازار خودروهای وارداتی، تولیدات داخلی را با نوسان روبه‌رو کرده است. اما قیمت این ماشین‌ها بعد از کاهش قیمت دلار به‌اندازه قبل دچار افت نمی‌شود. در کنار تأثیرات نوسان قیمت دلار، عرضه اشتباه و قطره‌چکانی خودرو در بازار ایران نیز یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت آن است. اگر این ماه این فکر می‌کنید با یک میلیارد چه ماشینی بخرم در ماه بعد قیمت آن به بیشتر از یک میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

با تغییر نوسانات در قیمت ارز قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند؛ به همین خاطر این وسیله نقلیه به‌اشتباه به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. همین مسئله باعث دخالت بیشتر دلالان و افراد منفعت‌طلب در بازار اتومبیل شده است. طی ماه‌های اخیر و نابسامانی قیمت دلار، بازار خودرو با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده است. ما در این محتوا به بررسی کلی تأثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو پرداختیم. شما بازار ارز و خرید خودرو را به چه شکل تحلیل می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد