موضوعات داغ

چگونه از صدور جریمه عوارض آزادراهی جلوگیری کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، دغدغه‌های جدیدی را برای رانندگان ایجاد کرده است که پیش از این وجود نداشت. یکی از این دغدغه‌ها، فراموشی مهلت پرداخت عوارض آزادراهی پس از عبور از آزادراه است که موجب صدور جریمه عوارض آزادراهی خودرو می‌شود. حتماً می‌پرسید که راهکار حل این دغدغه چیست؟ چگونه از صدور جریمه عوارض آزادراهی جلوگیری کنیم؟ چگونه مهلت پرداخت عوارض آزادراهی را فراموش نکنیم؟ و … . ما در این مطلب راهکار حل این دغدغه را آموزش داده‌ایم؛ بنابراین، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا جریمه عوارض آزادراهی وجود دارد؟

عوارض آزادراهی نوعی مالیات اجباری است که راه و شهرسازی بابت استفاده از معابر بین شهری از مسافران دریافت می‌کند. در حقیقت این هزینه صرف ساخت آزادراه‌های جدید و نگهداری آزادراه‌های قدیمی می‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت این است که همه این موارد در راستای آسایش شما انجام می‌شود؛ بنابراین، لازم است که شما نیز با کسب اطلاعات به این موضوع اهمیت دهید.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی خودرو

در حال حاضر، مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۱۵ روز است؛ یعنی، شما ۱۵ روز فرصت دارید تا عوارض آزادراهی خود را بدون جریمه پرداخت کنید. اما این مهلت از چه زمانی محاسبه می‌شود؟ این مهلت، از زمان عبور شما از آزادراه هنگام ثبت پلاک با دوربین‌های پلاک‌خوان آغاز می‌شود.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۱۵ روز است

کدام آزادراه‌ها عوارض الکترونیکی دارند؟

هنگامی که از آزادراه‌های مجهز به پرداخت الکترونیکی عبور می‌کنید، باید در مهلت ۱۵ روزه برای پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنید. اگر این مهلت تعیین‌شده تمام شود، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی ماشین برای شما ثبت می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید لیست کامل آزادراه‌هایی که به پرداخت الکترونیک مجهز‌اند، مشاهده کنید:

آزادراه های مجهز به پرداخت الکترونیکی
کنارگذر شرق اصفهان
تهران - پردیس
تبریز - سهند
باغچه مشهد
قزوین - رشت
قم - کاشان
کاشان - اصفهان
تهران - قم
کرج - قزوین
قزوین - زنجان
تهران ساوه
ارومیه -تبریز (قطعه ۴)
شهید رجایی - بندرعباس
همت - کرج

نکته: آزادراه تهران شمال نیز به زودی به سامانه الکترونیک پرداخت عوارض آزادراهی متصل خواهد شد و مسافران می‌توانند از روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی استفاده کنند.

مبلغ جریمه عوارض آزادراهی

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی مانند مبلغ عوارض آزادراهی برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است؛ یعنی، هر وسیله نقلیه‌ای که عوارض آزادراهی بیشتری داشته باشد، جریمه سنگین‌تری بابت عدم پرداخت عوارض آزادراهی می‌پردازد.

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای هر یک از وسایل نقلیه به ترتیب زیر است:

● سواری، وانت، کامیونت و مینی‌بوس: ۴۲۰۰۰ تومان

● اتوبوس و کامیون دو محور: ۵۲۰۰۰ تومان

● کامیون سه محور، تریلی و نفتکش: ۹۴۰۰۰ تومان

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

چرا باید از صدور جریمه عوارض آزادراهی جلوگیری کنیم؟

کاهش ضرر مالی مهم‌ترین انگیزه برای جلوگیری از صدور جریمه عوارض آزادراهی است که حالا با تصویب قانون افزایش پلکانی اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. قانون افزایش پلکانی از ۱ مرداد ۱۴۰۲ اجرایی شده است. طبق این قانون، هر ماه تأخیر در تسویه جریمه عوارض آزادراهی موجب افزایش ۳ تا ۳.۵ درصدی مبلغ جریمه می‌شود. در جدول زیر به خوبی می‌توانید نحوه محاسبه این جریمه را مشاهده کنید.

نوع وسیله نقلیه جریمه در ماه اول جریمه در ماه های بعد
سواری، وانت، کامیونت و مینی بوس ۴۲۰۰۰ تومان جریمه ماه پیشین + ۳ تا ۳.۵ درصد جریمه ی ماه پیشین
اتوبوس و کامیون دو محور ۵۲۰۰۰ تومان
کامیون سه محور، تریلی و نفتکش ۹۴۰۰۰ تومان

چگونه از صدور جریمه عوارض آزادراهی جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید از صدور جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی جلوگیری کنید، فقط باید مهلت پرداخت عوارض آزادراهی را به یاد داشته باشید؛ اما، می‌دانیم که به‌خاطر سپردن مهلت پرداخت عوارض آزادراهی در میان دغدغه‌های کوچک و بزرگ روزمره بسیار دشوار است. در نتیجه، ما یک روش تضمینی برای جلوگیری از صدور جریمه عوارض آزادراهی به شما معرفی می‌کنیم.

جلوگیری از جریمه عوارض آزادراهی با قبضینو

قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی دارد. این سامانه خدمت استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی را با یک ویژگی مهم ارائه می‌دهد که آن را به یکی از بهترین روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی تبدیل می‌کند. این ویژگی، اطلاع‌رسانی ثبت عوارض آزادراهی جدید است که شما را از جریمه عوارض آزادراهی نجات می‌دهد.

ویژگی فوق به‌صورت پیش‌فرض در سامانه قبضینو فعال است؛ اما، اگر فعال نباشد، کافیست وارد سایت قبضینو شوید سپس بر روی شماره موبایل خود در بالای صفحه کلیک کنید. در ادامه، گزینه «مشاهده سوابق» را بزنید تا وارد صفحه مربوط به آن شوید. در نهایت، گزینه «دریافت اطلاع‌رسانی» را فعال کنید.

هنگامی که این گزینه فعال است، ثبت عوارض آزادراهی جدید به شما اطلاع داده می‌شود تا پیش از اتمام مهلت پرداخت عوارض آزادراهی برای پرداخت آن اقدام کنید.

قبضینو مزایای دیگری را نیز برای شما فراهم کرده است تا تجربه متفاوتی از استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی و همه خدمات خودرو داشته باشید:

● ذخیره‌سازی و نام‌گذاری پلاک خودرو

● دسترسی همیشگی به سوابق

● نمایش جزئیات به‌روز

● تسویه آنی

● و …

قبضینو بهترین روش پرداخت عوارض آزادراهی

چگونه جریمه عوارض آزادراهی را پرداخت کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که جریمه عوارض آزادراهی شما در لیست خلافی‌تان ظاهر می‌شود؛ بنابراین، برای مشاهده جریمه عوارض آزادراهی، باید استعلام خلافی خودروی خود را انجام دهید. شما می‌توانید از اپلیکیشن قبضینو برای تسویه جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی استفاده کنید.

اپلیکیشن قبضینو:

https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.ayantech.ghabzino

برای این کار کافی است پس از انتخاب خدمت خلافی خودرو، گزینه‌ استعلام خلافی با جزئیات را انتخاب کنید. در نهایت پس از مشاهده لیست جرائم، جریمه عوارض آزادراهی را انتخاب و در لحظه آن را پرداخت کنید.

درنهایت، آیا می‌توانیم اعتراض به عوارض آزادراهی را ثبت کنیم؟

بله؛ شما می‌توانید اعتراض به عوارض آزادراهی خود را از طریق پشتیبانی عوارض آزادراهی آنی رو ثبت کنید؛ کافیست، یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید. شما می‌توانید در مورد ثبت عوارض آزادراهی اشتباه یا جریمه عوارض آزادراهی اشتباه اعتراض خود را بیان کنید. اگر اعتراض شما صحت داشته باشد، عوارض آزادراهی اشتباه از لیست عوارض‌های شما و جریمه عوارض آزادراهی اشتباه از لیست خلافی شما حذف خواهد شد.

● شماره پیامک شکایت عوارض آزادراه: ۱۰۰۰۰۱۵۳۱

● شماره تلفن شکایت عوارض آزادراه: ۱۵۳۱، ۰۲۱۶۳۴۶۸۵۳۱ یا ۰۲۱۵۴۵۴۷۰۰۰

نتیجه‌گیری

امیدواریم اطلاعات کاملی را در زمینه جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای شما فراهم کرده باشیم و سوالات شما را به خوبی پاسخ داده باشیم. با توجه به اهمیت پرداخت عوارض آزادراهی نیز سایت و اپلیکیشن قبضینو را به شما معرفی کردیم تا از بهترین روش پرداخت عوارض آزادراهی بهره‌مند شوید. باز هم تاکید می‌کنیم که حتما در مهلت ۱۵ روزه عوارضی را پرداخت کنید تا گرفتار جریمه و سودهای پلکانی آن نشوید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/28
تسویه خلافی ازاد راهی و‌ تسویه ازاد راهی به صورت آنی انجام‌میشه یا زمان میبره؟
1402/5/29
سلام.. عجیبه که من عوارضی رو پرداخت کردم اما وقتی خلافی ماشینم رو استعلام میگیرم بهم جریمه نشون میده!!!
1402/5/29
آیا محدودیتی برای میزان عوارض پرداخت نشده وجود داره، عین خلافی که بالای 3 تومن ماشین توقیف میشه