موضوعات داغ

بررسی هیوندای کرتا 2023؛ کراس اوور جدید کره‌ای ها برای بازار ایران + فیلم و عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

هیوندای یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی در بازار ایران است که از دهه 1380 به این سو حضور پررنگی در کشورمان داشته و حتی برخی مدل‌هایش نیز مونتاژ محلی شده‌اند.

این برند کره‌ای سهم قابل توجهی از خودروهای وارداتی جدید را نیز به خود اختصاص داده است که یکی از آن‌ها، کراساوور کرتا می‌باشد.

کرتا یک کراس اوور کوچک و جمع و جور است که در غیاب مدل‌هایی مانند سانتافه، می‌تواند طرفداران هیوندای را راضی نگه دارد. این خودرو با بهره‌مندی از طراحی جدید هیوندای و همچنین سطح قابل قبولی از امکانات، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به خودروهای خارجی باشد.

بنابراین، ورود کرتا می‌تواند بازار خودروی ایران را برای هیوندای حفظ کند تا این برند بتواند مشتریان خود را نگه دارد.

در حاشیه نمایشگاه هفته دولت و اجبار دولتی برای نمایش خودروها وارداتی، این خودرو نیز به عنوان یکی از دستاوردهای وارداتی دولت رونمایی شده و توانستیم از نزدیک این خودرو را ملاقات کنیم.

ویدیو بررسی هیوندای کرتا

هیوندای کرتا؛ شاسی‌بلندِ کوچک کره‌ای‌ها برای بازارهای درحال توسعه

بازار خودروهای کراس اوور جمع‌وجور در حال رشد است و بخش قابل توجهی از مشتریان آن در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. به همین دلیل خودروسازان تلاش می‌کنند سهمی از این بازار را از آن خود کنند.

هیوندای نیز مدل کرتا را برای بازارهای در حال توسعه عرضه کرده است و پس از نابودی کامل بازار پر رونق و بروز خودرو کشورمان توسط دولت طی 5 یا 6 سال اخیر و تبدیل شدن آن به یک بازار پر از خودروهای اسقاطی و همچنین تقدیم بازار به شرکت‌های چینی، حالا پس از چند سال یک خودرو کره ای اقتصادی در سبد واردات ایران قرار دارد تا شاید بتواند به این بازار مخروبه جان تازه‌ای ببخشند. این خودروها در واقع نسخه‌های بلندتر هاچ‌بک‌ها هستند که ظاهری شبیه به شاسی‌بلند دارند.

هیوندای کرتا، نسل جدید ix25 است که طبق روش نام‌گذاری قدیمی هیوندای، با کد ix25 شناخته می‌شد. تولید آن از سال 2019 آغاز شده و طراحی آن الهام گرفته از نسل جدید محصولات هیوندای است.

نمای جانبی هیوندای کرتا 2023

کرتا با هدف بازارهای آسیایی تولید می‌شود و تاکنون در چین، هند، روسیه و دیگر کشورهای در حال توسعه به بازار عرضه شده است. بنابراین، هیوندای کرتا یک شاسی‌بلندِ ریزنقش و مناسب برای بازارهای نوظهور است که می‌تواند مورد توجه خریداران بدون حق انتخاب ایرانی نیز قرار بگیرد.

جدول مشخصات فنی هیوندای کرتا

نام خودرو هیوندای کرتا
کشور سازنده کره جنوبی
سال طراحی 2014
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1497 سی سی
تنفس موتور طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 115 اسب بخار در 6300 دور
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4500 دور
جعبه دنده CVT
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
وزن 1175 کیلوگرم
ابعاد 4315 طول - 1790 عرض - 1630 ارتفاع
فاصله بین محورها 2610 میلی متر

نمای عقب هیوندای کرتا 2023

ویژگی‌های فنی هیوندای کرتا؛ خودرویی سبک برای شهر و جاده

هیوندای کرتا یکی از اعضای کوچک خانواده خودروسازی کره‌ای است و نباید انتظار عملکرد خیره‌کننده‌ای از آن داشت. این خودرو دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است. گیربکس CVT نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

کرتا صرفاً برای استفاده در شهر و جاده طراحی شده و قابلیت حرکت در بیرون از جاده را ندارد. وزن خالص آن حدود ۱.۲ تن است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف سوخت ترکیبی کرتا ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی در این طبقه مناسب است. بنابراین کرتا یک خودروی سبک و اقتصادی مناسب برای استفاده در شهر و جاده است و نباید انتظار عملکرد بالا از آن داشت.

فضای داخلی هیوندای کرتا 2023

امکانات رفاهی هیوندای کرتا؛ یک خودروی کامل شهری

هیوندای کرتا با وجود ابعاد کوچک، از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار است:

- کیسه هوا: دو کیسه هوا جلو و دو کیسه هوا جانبی و پرده‌ای

- سیستم صوتی: صفحه نمایش لمسی 8 اینچ

- ترمز و پایداری: ABS - ESP - EBD - HSA

- سایر: شارژ بی‌سیم، دوربین عقب، کلاستر 10.25 اینچی، رینگ 17 اینچی، سقف پانوراما، چراغ LED، سردکن صندلی‌های جلو، اتوهلد، ترمز پارک الکتریکی، شیفتر پشت فرمان، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها

بنابراین با وجود ابعاد کوچک، کرتا همه امکانات مورد نیاز برای یک خودروی شهری را داراست و گزینه مناسبی برای رفت‌وآمدهای روزانه در شهر و در مواقع لزوم جاده محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/7
پشتش خیلی زشته
1402/6/8
حق