موضوعات داغ

بررسی سایپا سیلک کراس اوور جدید بازار ایران در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 + فیلم و عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نمایشگاه خودرو مشهد به عنوان یکی از بزرگترین همایش‌های صنعت خودرو کشور، از روز 5 شنبه 9 شهریور آغاز شده و تا یکشنبه 12 شهریور 1402 ادامه دارد و شاهد حضور محصولات شرکت‌های خودروسازی از جمله شرکت سایپا با محصول سایپا سیلک است.

محصول چینی-فرانسوی سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال 2014 , برای بازار چین معرفی شد. خودرویی که در سال‌های اجرای برجام، در نمایشگاه‌های خودرویی ایران نیز حضور پیدا کرد و قرار بود پس از سیتروئن C3 در کارخانه سایپا سیتروئن در کاشان مونتاژ شود.

بررسی سایپا سیلک کراس اوور جدید بازار ایران

حالا با گذشت چندین سال از آن روزهای خوب، سایپا قصد دارد جدیدترین نسخه از سیتروئن C3-XR را در ایران تولید کند. این پروژه که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با نام M44 معرفی شده بود، حالا بر اساس آخرین صحبت‌های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار است با نام سیلک (Sialk) به مرحله تولید برسد و این محصول در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 نیز حضور دارد.

مشخصات فنی سیلک

سیلک نام قدیمی‌ترین تمدن ایران است که با قدمتی بیش از 8000 ساله در کاشان امروزی واقع شده بود و سایپا به پاس تولید این خودرو در سایت کاشان خود، این نام را برای آن انتخاب کرده است. سیتروئن C3-XR بر پایه پلتفرم EMP1 مشترک با سیتروئن سی-الیزه، پژو 301 و پژو 2008 طراحی شده است.

هر چند تولید برخی مدل‌هایی که به آن اشاره شد، به طور کامل متوقف شده است، اما تولید سیتروئن C3-XR همچنان ادامه دارد و جوینت ونچر دانگ‌فنگ سیتروئن سال 2021 برای دومین بار آن را به روزرسانی کرده است. سیتروئن C3-XR در این تغییرات کمی کشیده‌تر شده است و تغییراتر در مجموعه سپر جلو و نمای کابین پشت سر گذاشته است. تصویری که به تازگی از این خودرو در سایپا سیتروئن منتشر شده است، نشان می‌دهد سایپا قصد دارد جدید‌ترین نسخه از C3-XR را در ایران با نام سیلک تولید کند.

سایپا قصد دارد جدید‌ترین نسخه از C3-XR را در ایران با نام سیلک تولید کند

تغییرات ظاهری سیتروئن C3-XR 2021

سپرهای سیتروئن C3-XR 2021 تغییر کرده و در نمای جلو، ورودی‌های هوا در یک زمینه سیاه رنگ به یکدیگر متصل شده است. خروجی‌های اگزوز در نمونه جدید مخفی شده و سپر عقب نیز تغییراتی را پشت سر گذاشته است. با تغییر سپرها، طول کلی سیتروئن C3-XR 2021 نزدیک به 6 میلی‌متر افزایش یافته و به 4288 میلی‌متر رسیده است.

با این حال عرض و ارتفاع این اتومبیل بدون تغییر باقی مانده و به ترتیب 1748 و 1557 میل‌متر است. فاصله بین دو محور 2655 میلی‌متری آن نیز تغییری نکرده است.

فضای داخلی کابین سایپا سیلک یا سیتروئن C3-XR

تغییرات در نمای کابین سیتروئن C3-XR 2021 کمی جدی‌تر است. هر چند پوسته داشبورد به کلی تغییر کرده، اما کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع، فرمان، نمایشگر و سایر اجزای آن تغییری نکرده است. به جای خوشه ابزار سنتی، حالا یک نمایشگر دیجیتالی اطلاعات را پیش روی راننده می‌گذارد که البته گرافیک آن بسیار بحث برانگیز است.

فضای داخلی کابین سایپا سیلک یا سیتروئن C3-XR

\پیشرانه و توان فنی سایپا سیلک

هر چند سیتروئن C3-XR 2021 در چین به یک موتور 1.2 لیتری بنزینی توربوشارژ 3 سیلندر که 136 اسب بخار نیرو و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید مجهز شده است، اما بر اساس صحبت‌های مدیرعامل سایپا می‌توان گفت سایپا سیلک با این موتور در ایران عرضه نمی‌شود. پیش از این محمدعلی تیموری اعلام کرده بود از موتور ME16 در کراس‌اوور سیلک استفاده خواهد کرد که با توجه به شباهت زیاد آن با موتور EC5 که سال 2014 به عنوان یکی از موتورهای سیتروئن C3-XR قابل انتخاب بود، کالیبره کردن موتور ME16 با اتاق سایپا سیلک چندان دشوار نخواهد بود.

سایپا سیلک

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/12
وقت هست تا چند ده دیگه یه کپی شتر گاو پلنگ ارابه چند صد میلیون یا شایدم میلیارد تو ک....مردم فشار میدن ملت همیشه در صحنه هم برای پیش خرید همیشه آماده نشستن . تا خر هست خر سوار هم هست .