موضوعات داغ

گیربکس کمکی و نحوه کارکرد آن

عکس مطلب اول

گیربکس کمکی چیست؟ گیربکس کمکی چه کارکردی دارد؟ تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا با گیربکس کمکی و نحوه کارکرد آن آشنا شوید.

گیربکس کمکی و نحوه کارکرد آن

انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف هر خودرویی است؛ اگر وظیفه انتقال نیرو در خودرو به درستی صورت نگیرد، حتی اگر سوار بر بهترین ماشین کره ای در ایران هم باشید، نیروی تولید شده در پیشرانه به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و خودرو شما از حرکت باز می‌ایستد. در خودروهایی که به صورت چهار چرخ متحرک هستند، از ترانسفر کیس و یا گیربکس کمکی بهره می‌برند تا به انتقال نیرو به هر 4 چرخ کمک کند.

نحوه اتصال گیربکس کمکی به گیربکس اصلی

در خودروهایی که از نظر ابعاد طویل نیستند و فاصله محوری آنها کم است، ترانسفر کیس بدون هیچ واسطه‌ای به گیربکس اصلی متصل می‌شود و خودروهایی که مثل ماشین دیگنیتی فاصله محوری آنها زیاد است، گیربکس کمکی به کمک یک گاردان به جعبه دنده اصلی متصل می‌شود تا فضای کمتری از ماشین را اشغال کند، استهلاک آن را کاهش یابد، تعمیر و دسترسی به گیربکس کمکی را راحت کند.

انواع گیربکس‌های کمکی

انواع گیربکس‌های کمکی

گیربکس‌های کمکی در خودروهای 2 دیفرانسیلی به کار برده می‌شوند و معمولاً در خودروهای سواری کاربردی ندارند. گیربکس‌های کمکی معمولاً به صورت دسته دنده‌دار و یا دکمه‌ای هستند و به 4 قسمت تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب از خودرو بانک با آنها آشنا خواهید شد.

1.گیربکس کمکی حالت N

گیربکس کمکی حالت N نشئت گرفته از کلمه neutral به معنی خلاص است. این نوع از ترانسفر کیس‌ها، خلاص هستند و هیچ انتقال قدرتی به چرخ‌ها ندارند؛ یعنی هیچ کدام از شفت‌های خروجی گیربکس کمکی با شفت‌های میانی درگیر نیستند. این گیربکس‌ها بیشتر جنبه قدرتی دارند و با خلاص کردن گیربکس کمکی و درگیر کردن اهرم وینچ مکانیکی، قدرت حرکت را به وینچ انتقال می‌دهد.

2.گیربکس کمکی حالت 2H

تا به حال برای شما پیش آمده است که هنگام رفع مشکلات فنی خودرو متوجه شوید که سر منشا ایراد خودرو، گیربکس کمکی است؟ چگونه مشکل مربوط به گیربکس‌های کمکی را رفع کردید؟ به نظر شما هزینه تعمیر و نگهداری خودروهایی که گیربکس کمکی یا ترانسفر کیس دارند از خودروهای معمولی بیشتر است؟

گیربکس کمکی حالت 2H برای انتقال قدرت سبک به محور اصلی به کار گرفته می‌شود؛ به طور خلاصه می‌توان گفت این گیربکس‌ها در خیابان‌ها و سطوح هموار مکمل گیربکس اصلی بوده و در جاده‌های خارج شهری کاربردی ندارند. نحوه کارکرد گیربکس کمکی 2H به این صورت است که قدرت تولید شده توسط پیشرانه از شفت ورودی به شفت میانی و دوباره به شفت اولیه و سپس به خروجی اکسل منتقل می‌شود.

3.گیربکس کمکی حالت 4H

گیربکس کمکی حالت 4H برای حرکت با 4 چرخ متحرک در جاده‌های لغزنده با سرعت‌های نرمال است که نیاز به گشتاورهای بالا ندارند. عملکرد این نوع از گیربکس‌های کمکی به این صورت است که قدرت را از شفت ورودی دریافت و به شفت‌های خروجی که توسط دنده سبک به شفت میانی متصل هستند، انتقال می‌هد.

4.گیربکس کمکی حالت 4L

چهارمین حالت گیربکس‌های کمکی، گیربکس‌های L4 هستند. این نوع از گیربکس‌های کمکی برای حرکت با قدرت بالا و شرایط جاده‌ای دشوار مثل سربالایی‌های شدید و یا جاده‌های سنگلاخ طراحی شده‌اند. در حالت L4 محورهای خروجی با دنده سنگین به شفت میانی متصل می‌شوند و در سرعت‌های زیر 50 کیلومتر بر ساعت کاربرد دارند؛ در غیر این صورت گیربکس کمکی شما آسیب می‌بیند و خرید گیربکس را باید به لیست لوازم مصرفی خودرو اضافه کنید.

معایب گیربکس‌های کمکی

معایب گیربکس‌های کمکی

استفاده از گیربکس‌های کمکی به همان اندازه که مفید هستند، می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. یکی از شایع‌ترین معایب گیربکس‌ها تقسیم قدرت و سرعت به صورت مساوی بین اکسل عقب و جلو است که لغزش گاردان و محورهای جلو و عقب خنثی می‌شوند، هنگام دور زدن، ایجاد مشکل می‌کند و باعث خردشدن گیربکس و دیفرانسیل‌ها و در مواردی نیز باعث چپ شدن خودرو می‌شود.

نحوه روانکاری گیربکس

گیربکس هم مثل سایر قطعات داخلی ماشین نیاز به روانکاری دارد تا بر اثر سایش مستهلک و فرسوده نشود. برای روانکاری گیربکس‌های دستی از واسکازین و در برخی گیربکس‌های دیگر که انتقال قدرت آنها به صورت زنجیری است، از روغن هیدرولیک استفاده کنید.

گیربکس‌های کمکی در خدمت کشاورزان

گیربکس‌های کمکی به کمک کشاورزان شتافتند

کشاورزان در مزارع خود از خودروهای 2 دیفرانسیلی استفاده می‌کنند تا بتوانند به راحتی بر روی زمین‌های ناهموار رفت‌وآمد کنند. یک از قطعاتی که در این خودروها به کار رفته است، بغل گیربکسی (Power take off) و یا PTO است که در خروجی گیربکس قرار می‌گیرد؛ به گیربکس کمک می‌کند تا از چرخش محور داخلی گیربکس‌های کمکی، دستگاه‌های جانبی را به کار بیاندازد. دستگاه‌های جانبی که کمک شایانی به کشاورزان و دامداران می‌کنند شامل باری کمپرسی، گاو آهن، جرثقیل، وینچ‌های مکانیکی، انواع پمپ‌های هیدرولیک روغنی و آبی هستند.

نقش گیربکس‌های کمکی در خودروها چیست؟

نقش گیربکس‌های کمکی در خودروها چیست؟

گیربکس‌های کمکی که به شفت خروجی گیربکس متصل می‌شوند، امکان انتقال قدرت را به هر 4 چرخ بر عهده دارند تا رانندگان بتوانند در سرعت‌ها و دور موتورها مختلف رانندگی ایمنی و راحتی را تجربه کنند.

امروزه در خودروهای هیبریدی و برقی در کنار موتور محور محرک دوم را نیز قرار می‌دهند و با مشکلات گیربکس‌های کمکی مواجه نمی‌شوند.

در این مقاله از خودرو بانک به بررسی گیربکس‌های کمکی و نحوه عملکرد آنها پرداختیم. شما تجربه رانندگی با خودروهایی که گیربکس کمکی دارند را داشته‌اید؟ در هنگام رانندگی با گیربکس‌های کمکی با چه مزایا و مشکلاتی مواجه شده‌اید؟ به منظور بهبود کیفیت مقالات خودرو بانک، نظرات و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد