موضوعات داغ

لیپ سپر یا اسپلیتر خودرو چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فلاپ سپر، لیپ سپر، دیفیوز یا همان اسپلیتر خودرو که حتی برخی به آن ریش سپر نیز می‌گویند، یک قطعه پلاستیکی است که روی سپر نصب می‌شود و از ابزارهای مهم تیونینگ خودرو است. در ادامه این مطلب از خودرو بانک به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

معرفی لیپ سپر یا اسپلیتر خودرو

معرفی لیپ سپر یا اسپلیتر خودرو

همان‌طور که گفته شد لیپ سپر از ابزارهای تیونیگ خودرو است که کاربردهای بسیاری دارد و امروزه طرفداران بسیاری به‌خصوص در میان جوانان پیدا کرده است. علت این استقبال‌ها بیشتر به دلیل افزایش زیبایی خودرو و اسپرت کردن نمای آن است. کاربرد اصلی این قطعه، افزایش ایمنی و کارایی ماشین است که در ادامه گفته خواهد شد.

کاربردها و مزایای لیپ سپر

از این قطعه معمولاً برای افزایش مقاومت سپر و قدرت در انواع ماشین؛ فرقی نمی‌کند ایرانی یا خارجی، ماشین لاماری یا پراید، استفاده می‌شود. ضمن اینکه با انحنا دادن به سه جهت خودرو باعث آیرودینامیک شدن آن می‌شود و این به این معنی است که با کم‌کردن برخورد خودرو با هوا، باعث افزایش شتاب آن شده، ضمن اینکه این تغییر، آلودگی و مصرف سوخت خودرو را نیز کم می‌کند.

علاوه بر این، باتوجه‌به این نکته که در تصادفات سپر ماشین از رسیدن ضربات به کابین جلوگیری می‌کند و به نحوی نقش محافظ اتومبیل را دارد، باید گفت که فلاپ سپر مسئول محافظت از قسمت زیرین اتومبیل در تصادفات و ضربات ناشی از برخورد با سایر خودروها یا موانع است.

شاید کنجکاو باشید در مورد خودروهای اتاق تعویض بیشتر بدانید؛ پس این مطلب را بخوانید.

اجزای اسپلیتر خودرو

انواع لیپ سپر

در بازار انواع مختلفی از لیپ سپر وجود دارد که مثل هر محصول دیگری می‌بایست در انتخاب مدل و نوع آن دقت شود. می‌توان لیپ‌های دوتکه و سه‌تکه با پنل‌های تخت یا منعطف تا طرح‌های پیچیده‌تر با عناصر قابل‌تنظیم را به‌راحتی می‌توان در بازار پیدا کرد.

باید دانست که برخی از لیپ‌های سپر یا همان اسپلیترهای خودرو به طور خاص برای مسابقات ورزشی و تفریحی طراحی شده‌اند و برخی دیگر برای استفاده در خیابان مناسب‌تر هستند.

همچنین لیپ‌های سپر سه‌تکهٔ موجود در بازار به دلیل قابل‌تنظیم بودن معمولاً روی انواع خودروها قابل‌نصب هستند درحالی‌که ممکن است در مورد نوع دو تکهٔ این قطعه، با مشکل مواجه شوید.

انواع جنس لیپ سپر

همان‌طور که این قطعه در نمونه‌های داخلی و وارداتی در بازار موجود است، جنس‌های مختلفی از آن نیز تولید می‌شود. از جمله برخی اسپلیترهای موجود در بازار از جنس فایبرگلاس هستند که کارایی و مقاومت نسبتاً خوبی دارند، بااین‌حال اسپلیترهایی که از پلیمر ABS استفاده می‌کنند توانسته‌اند ثابت کنند که هم مقاومت بیشتری دارند و هم انعطاف‌پذیری آن‌ها بالاتر است.

عملکرد اسپلیتر خودرو

نحوهٔ عملکرد اسپلیتر خودرو

به‌صورت ساده می‌توان نحوهٔ عملکرد اسپلیتر را به این صورت توصیف کرد: افزایش سرعت خودرو، باعث افزایش فشار در جلوی خودرو می‌شود و به‌این‌ترتیب فشار هوای زیر خودرو بیشتر از فشار هوای بالای آن می‌شود و در چنین شرایطی به دلیل وجود اختلاف فشار، از طرف هوا نیرویی روبه‌بالا به خودرو وارد می‌شود و از چسبندگی خودرو به زمین کم می‌کند و این اتفاق هم توان موتور را کم می‌کند و هم قدرت کنترل ماشین در پیچ‌ها را کاهش می‌دهد.

اسپلیتر خودرو مانند یک‌تیغه هوای روبه‌رو را می‌شکافد و باعث می‌شود هوای بیش‌تری به سمت بالای خودرو برود و اجازه نمی‌دهد هوای زیادی به زیر خودرو برود، در واقع اسپلیتر تمام ماجرا را برعکس می‌کند و باعث می‌شود فشار هوا در بالای خودرو بیشتر از پایین شود و این یعنی افزایش چسبندگی خودرو به زمین و افزایش توان موتور و توانایی کنترل بهتر حرکت ماشین.

مطالعه بیشتر: بهترین خودروها برای افراد تازه‌کار

لیپ یا اسپلیتر سپر، خوب یا بد؟

باتوجه‌به آنچه گفته شد این قطعه پلاستیکی دارای مشکل خاصی نیست و به عملکرد و ایمنی خودرو نیز کمک می‌کند، ضمن اینکه از نظر برخی، خودرو را زیباتر نیز می‌کند؛ بنابراین اگر شما هم به وجودش احساس نیاز می‌کنید می‌توانید با اطمینان سراغش بروید، اما مراقب باشید که نصب آن را به شیوهٔ استاندارد انجام بدهید و درصورتی‌که مهارت کافی دراین‌خصوص را ندارید حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد