موضوعات داغ

بررسی خودرو سانگ یانگ تیوولی، رقیب مونتاژی به صرفه تر و قوی تر از وارداتی ها!

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ایده اصلی واردات خودرو از آنجا شکل گرفته که با توجه به کمبود عرضه و قیمت بالای خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی، قرار شد تا وارداتی‌ها بیایند و این انحصار و قیمت‌های فضایی را بشکنند. بر همین اساس، صحبت از واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو و حتی زیر 5 هزار یورو شد و منطق پشت این موضوع کاهش قیمت تمام شده و واردات برای اقشار متوسط و شاید کم درآمد جامعه بود ولی این موضوع جز یک سراب دروغی چیزی نبود و نیست.

در مسیر طولانی شکل گرفتن واردات، تمام وعده‌های عجیب و غریب حاکمیت تبدیل به باد هوا شد و با تبصره‌ها، بندها و در نهایت تعرفه‌های فضایی، حالا دیگر خودروهای وارداتی به رقیبی پرقیمت و کم قدرت برای خودروهای موجود و مونتاژی شدند و به قول گفتنی یک سور به مونتاژیی‌ها زدند که حالا در مقابل وارداتی‌ها خوش قیمت‌تر هستند!

یک موضوع دیگر که در بحث وارداتی‌ها جنجالی شده است، مبحث عملی شدن تحویل آن‌ها است که فرآیند آن دارد به یکسال نزدیک می‌شود و پول‌هایی که مدت‌هاست بلوکه شده است. همچنان قیمت نهایی خیلی از این خودروها مشخص نیست و در نهایت زمان تحویل نیز هیچ تضمینی ندارد.

با توجه به اینکه در میان خودروهای وارداتی عرضه شده جدید محصولات کراس اوور کامپکت از جمله کیا سلتوس محصول کشور کره و همچنین چانگان CS35 پلاس قرار دارد، یکی از جدیدترین محصولات حاضر در این سگمنت یعنی سانگ یانگ تیولی توربو را بررسی نموده ایم.

سانگ یانگ تیوولی، مونتاژی، باکیفیت و بصرفه

نگاهی سانگ یانگ تیوولی، مونتاژی، باکیفیت و بصرفه

سانگ یانگ تیوولی یکی از خودروهایی است که در حال حاضر در بازارحضور دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین رقبای خودروهای وارداتی محسوب می‌شود. این خودرو با مشخصات فنی قابل توجه، لیست بلندبالای آپشن و همچنین اصالت کره‌ای یکی از گزینه‌هایی است که از لحاظ منطقی خرید آن نسبت به وارداتی‌ها بصرفه تر است.

این خودرو که در نسخه‌های با پیشرانه تنفس طبیعی و مجهز به توربوشارژر وارد شده است و توانسته کیفیت و عملکرد مناسبی را از خود به نمایش بگذارد. نسخه‌های متنوعی از سانگ‌یانگ تیوولی نظیر تنفس‌طبیعی سولار و آرمور و توربو فایتر در بازار حضور دارند و جدیداً هم مدل اسپشیال با فیس‌لیفت جزئی ظاهری و چند آپشن تکمیلی در سبد محصولات نورا قرار گرفته که میتواند مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

خودروی تیوولی فایتر جدیدترین محصول شرکت سازنده کره‌ای سانگ یانگ که حال با نام KG شناخته می‌شود، در سال 2020 میلادی روانه بازار شده است. این خودرو با موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ، حجم 1497 سی‌سی و تنفس توربوشارژر قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متر تولید می‌کند.

انتقال قدرت از طریق گیربکس 6 سرعته خودکار به محور جلو انجام می‌شود. شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت تیوولی فایتر 9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. وزن این خودرو 1335 کیلوگرم و ابعاد آن شامل 4225 میلی‌متر طول، 1810 میلی‌متر عرض و 1613 میلی‌متر ارتفاع است. فاصله بین دو محور جلو و عقب نیز 2600 میلی‌متر اعلام شده است.

از لحاظ مصرف سوخت، میانگین مصرف درون‌شهری 7.1 لیتر، برون‌شهری 5 لیتر و ترکیبی 5.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حجم باک بنزین این خودرو 50 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 می‌باشد. میزان انتشار CO2 توسط تیوولی فایتر نیز 175 گرم در هر کیلومتر اعلام شده که در محدوده استانداردهای زیست‌محیطی قرار دارد.

خودروی تیوولی یکی از مجهزترین خودروهای کراس‌اوور کامپکت در بازار ایران محسوب می‌شود که هم از لحاظ امکانات رفاهی و هم ایمنی در سطح بالایی قرار دارد.

این خودرو مجهز به انواع امکانات رفاهی از جمله فرمان سه حالته با سه حالت اکو، وینتر و پاور، صندلی‌های چرمی، فرمان چرمی، کروز کنترل، سنسورهای متعدد از جمله سنسور پارک و سنسور باران، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم صوتی 6 بلندگویی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و آینه‌های برقی با قابلیت تنظیم برقی است.

علاوه بر امکانات رفاهی، ویژگی‌های ایمنی پیشرفته‌ای همچون 6 کیسه هوا، سیستم‌های ضدواژگونی و کنترل پایداری، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز باعث شده تا این خودرو از ایمنی بسیار بالایی برخوردار باشد.

فضای داخلی سانگ یانگ تیوولی

خودرو مونتاژی یا خودرو وارداتی؟!

در حال حاضر وضعیت خودروهای وارداتی همچنان مبهم و نامشخص است و آمارهای و اطلاعیه‌های وزارت صمت نیز هیچ کدام قابل استناد نیست و هنوز تا واقعی شدن واردات خودرو هزارها فرسخ فاصله وجود دارد و آماری که توسط مسئولان مربوطه اعلام عمومی می‌شود با واقعیت‌ها کاملا متفاوت است.

موضوع دیگری که در بحث خرید خودروهای وارداتی باید در نظر گرفت موضوع خدمات پس از فروش خودروها است و با توجه به تحریم‌های بین المللی، بازگشت غیر رسمی برندها به کشور، موضوع عدم تامین قطعات و خدمات پس از فروش را داغ‌تر می‌کند و این اتفاق زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد و در غیر این صورت ممکن است خریداران را با ضررهای میلیاردی مواجه کند.

وضعیت بازار خودروهای مونتاژی نیز آن چنان بازار با ثباتی و قابل اتکایی نیست اما در مقام مقایسه، مطمئنا سابقه شرکت‌های مونتاژی فعلا از وارداتی‌های جدید بهتر بوده و کفه ترازو به سمت مونتاژی‌ها سنگینی می‌کند.

موضوع دیگر عدم ثبات قیمتی خودروهای وارداتی بوده و وضعیت خریداران کاملا نامشخص است. خرید از سامانه یکپارچه بدون دانستن قیمت خودرو و مدل آن و همچنین تاریخ تحویل با پایان باز یکی از موارد عجیب خودروهای وارداتی است که بیشتر شبیه به یک دام برای خارج کردن نقدینگی از دست مردم است تا سازکاری برای خرید خودرو.

تیوولی

مشابه خودرو تیوولی در بخش مونتاژی‌ها و از برندهای دیگر نیز داریم که مطمئنا با در نظر گرفتن جمیع جوانب ارزش خرید بسیار بالاتری نسبت به خودروهای وارداتی چند میلیاردی، ضعیف و لو آپشن دارند و شاید بتوان گفت که 95 درصد خودروهای موجود از نظر منطقی بر وارداتی‌ها برتری داشته و ارزش خرید بیشتری دارند.

خودروهایی مانند محصولات خانواده هایما ایران خودرو به دلیل پشتوانه قوی خدمات پس از فروش و کیفیت قابل قبول، خانواده محصولات فونیکس به دلیل کیفیت خوب و البته پشتیبانی مناسب خدمات پس از فروش مدیران خودرو، خانواده محصولات دیگنیتی و فیدلیتی با توجه به قیمت بصرفه و پشتوانه گروه بهمن از رقبای قدر خودروهای وارداتی هستند و به صورت منطقی گزینه‌های قابل قبول‌تری در مقایسه با خودروهای وارداتی گران و البته بی آپشن هستند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/7/19
دقیقا بخاطر همینه که تعرفه واردات بردند بالا که سگمنت قیمتی وارداتی ها اسیبی به سگمنت قیمتی مونتاژی ها و مخصوصا تولید داخلی ها نرساند و همچنان مونتاژی ها ارزش خرید خود را حفظ کنند
1402/7/19
یکی بیاد بگه این تیوولی مونتاژی رو کی تو ایران مونتاژ میکنه، چطوری و به کیا میفروشه؟ چرا قیمتگذاری رسمی نداره تو سامانه یکپارچه نیست؟ اگه مال رامک خودرو هست چرا را مک خودرو بدهیش به اونهایی که زمان روحانی بیچارشون کرد رو نمیده؟
1402/7/19
یکی از بهترین خودرو ها تو کلاس خودش هست
1402/7/20
عالی بود