موضوعات داغ

دیتیلینگ خودرو چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

همه ما دوست داریم که ظاهر ماشینمان مثل روز اول تمیز و بدون لک و خش باشد، اما گذر زمان و تاثیر عوامل فرسایشی مثل نور خورشید، برخورد سنگریزه‌، گرد و خاک، زنگ‌زدگی و عواملی از این دست باعث می‌شود تا ظاهر ماشین دیگر مثل روز اول تمیز و براق به نظر نرسد. با پیشرفت تکنولوژی فرایند احیای رنگ و ظاهر خودرو نیز پیشرفت کرده و امروزه شغلی به نام خدمات دیتیلینگ خودرو به وجود آمده است.

خدمات دیتیلینگ خودرو می‌تواند ظاهر ماشین را مثل روز اول نو و تمیز کند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دیتیلینگ خودرو چیست و چطور انجام می‌شود.

دیتیلینگ خودرو یعنی چه؟

کلمه دیتیلینگ از واژه دیتیل به معنای جزئیات می‌آید. بنابراین مشخص است که خدمات دیتیلینگ خودرو با جزئیات ماشین سر و کار دارد و این جزئیات در بحث تمیزکاری و احیای رنگ بدنه است که شامل مواردی مثل صافکاری یا نقاشی‌های کلی نمی‌شود.

به زبان ساده دیتیلینگ خودرو فرایندی است که در آن بدنه و کابین خودرو بعد از شستشو و تمیزکاری، از آسیبهای جزیی پاک شده و تا حد امکان به شکل روز اول احیا می‌شود.

البته همانطور که اشاره کردیم صافکاری‌های شدید و رنگ‌آمیزی‌های اصلی در این فرایند هیچ نقشی ندارند؛ در عوض صافکاری‌های بسیار کوچک و یا رنگ‌پریدگی‌های جزئی نظیر محل برخورد شن و ماسه در فرایند دیتیلینگ مورد ترمیم قرار می‌گیرند.

دیتیلینگ خودرو به چه صورت انجام می‌شود؟

دیتیلینگ ماشین چند مرحله دارد که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

شستشوی کامل بدن خودرو

•مرحله اول: شستشوی کامل بدن خودرو

برای شروع فرایند دیتیلینگ باید بدنه ماشین کاملا تمیز و بدون هرگونه آلودگی باشد. درنتیجه بدنه خودرو پیش از شروع فرایند اصلی به طور کامل شسته شو داده می‌شود. معمولاً این کار را از قسمت زیر گلگیرها و رینگ و لاستیک شروع می‌کنند تا آلودگی‌های موجود در این بخش که نسبت به سایر قسمت‌ها معمولاً بیشتر است، زودتر بیرون برود و سپس به سراغ بدنه می‌روند.

بدنه ماشین نیز به صورت جز به جز و کامل شستشو داده می‌شود تا در نهایت یک بدنه کاملاً تمیز و عاری از آلودگی ایجاد شود.

•مرحله دوم ترمیم آسیب‌دیدگی‌های جزئی رنگ و بدنه

همانطور که ابتدا گفتیم فرایند دیتیلینگ به هیچ وجه شامل تعمیر رنگ و بدنه به صورت کلی نمی‌شود اما در مورد جزئیات قضیه فرق می‌کند؛ چرا که استاد کار دیتیلینگ معمولا با عملیاتی نظیر لیسه‌گیری یا قلم‌گیری کاملا آشناست و اگر خط و خش عمیق و رنگ‌پریدگی جزئی روی بدنه وجود داشته باشد، می‌تواند با انجام این فرایندها محل خراش روی رنگ را به طور کامل پر کند تا در نهایت رخ کار تمیزتر از قبل به نظر برسد.

همچنین اگر فرورفتگی‌های جزئی روی بدنه وجود داشته باشد، در صورت مهارت استاد دیتیل‌کار این کار را نیز انجام خواهد داد تا نیازی به مراجعه خودرو به صافکاری وجود نداشته باشد.

پولیش‌کاری

•مرحله سوم: پولیش‌کاری

فرایند پولیش‌کاری یکی از مهم‌ترین مراحل دیتیلینگ به حساب می‌آید. با انجام این کار خط و خراش‌های سطحی که معمولاً فرمی دایره‌ای شکل دارند و بر اثر گذشت زمان و در پی برخوردهای گرد و خاک ایجاد می‌شوند، در این فرایند به طور کامل از بین خواهند رفت. همچنین قسمت‌های رنگ شده بر اثر لیسه گیری یا قلم‌گیری نیز طی فرایند پولیش‌کاری به طور کامل با دیگر قسمت‌های بدنه همسطح می‌شود، به نحوی که اثر چندانی از آنها باقی نخواهند ماند.

پولیش‌کاری معمولا با استفاده از دستگاه روتاری و پد مخصوص این دستگاه یا دستمال مایکروفایبر همراه مواد مخصوص پولیش انجام می‌شود. مواد پولیش دارای درجه‌بندی‌های متفاوت هستند که بسته به نوع و عمق خراش رنگ، توسط استادکار اعمال می‌شوند. بعد از انجام فرایند پولیش‌کاری، رنگ بدنه عاری از خط و خراش‌های جزئی شده و اضافات رنگ در مرحله لیسه‌گیری یا قلم گیری نیز از روی بدنه پاک می‌شود.

اعمال پوشش محافظتی

•مرحله چهارم اعمال پوشش محافظتی

بعد از انجام فرایند پولیش معمولا بهتر است که بدنه خودرو با استفاده از مواد محافظتی نظیر سرامیک و یا واکس مورد محافظت قرار بگیرد. توصیه ما این است که از سرامیک استفاده کنید البته این ماده هزینه بیشتری به دنبال دارد اما به دلیل ماندگاری بالاتر به همراه مقاومت بیشتر در برابر جذب کثیفی یا نفوذ آب، می‌تواند بدنه خودرو را برای مدت طولانی‌تر از عوامل آسیب‌زا دور نگه دارد.

دیتیلینگ داخل خودرو

دیتیلینگ داخل خودرو

شاید همه مراکز دیتیلینگ فرایند تمیزکاری داخل خودرو را انجام ندهند اما به هر حال بسیاری از مراکز نیز وجود دارند که این کار را به دقت و با کیفیت بسیار بالا برای شما انجام خواهند داد.

دیتیلینگ داخل خودرو شامل سه مرحله می‌شود:

1.تمیزکاری کامل و شستشو

در مرحله اول ابتدا هرگونه آلودگی و کثیفی از داخل خودرو رفع می‌شود. برای این منظور صندلی‌ها از داخل خودرو بیرون آورده می‌شوند، کف ماشین توسط دستگاه‌های وکیوم قوی تمیز می‌شود تا هرگونه آلودگی، گرد و خاک و کثیفی از ماشین بیرون برود. سطوح پلاستیکی و روکش صندلی‌ها و تمامی قسمت‌ها با پاک‌کننده‌های مخصوص تمیزکاری می‌شود. همچنین دیگر قسمت‌های مختلف داخل اتاق نیز با برس‌های مخصوص و مواد شوینده مناسب تمیز می‌شود تا در نهایت یک کابین بسیار پاک و عاری از آلودگی به وجود آید.

تمیزکاری کامل و شستشو

2.اجرای پوشش محافظتی و واکس

بعد از شستشو و تمیزکاری کابین، فرد دیتیل کار روی قسمت‌های مختلف کابین پوشش‌های محافظتی واکس مانند مخصوص اعمال می‌کند تا ضمن بازیابی نسبی کیفیت این ادوات، براقیت و تمیزی خاصی در آن بخش‌های کابین به وجود آید.

3.خوشبو کردن

بعد از تمیزکاری و اعمال پوشش محافظتی و واکس در داخل کابین، معمولاً از معطر کننده‌های مخصوص برای خوشبو کردن اتاق استفاده می‌شود و در نهایت یک کابین بسیار تمیز و خوشبو تحویل مشتری خواهد شد.

مزایای دیتیلینگ خودرو چیست؟

مزایای دیتیلینگ خودرو چیست؟

از جمله مهم‌ترین مزایای دیتیلینگ ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش مقاومت رنگ خودرو در برابر تابش نور خورشید و برخورد ذرات شن و ماسه

• افزایش مقاومت رنگ در برابر خراشیدگی

• احیای ظاهر خودرو و براق شدن رنگ آن

• فروش راحت‌تر ماشین در بازار دست دوم به دلیل زیبایی و تمیزی ظاهری

• تمیزی و نو شدن فضای داخلی خودرو

سخن پایانی

دیتیلینگ خودرو یکی از نیازهای امروز بازار ماشین در سراسر دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از مشتریان علاقه دارند تا ماشین دست دومشان تا حد امکان مثل روز اول تمیز و زیبا به نظر برسد. این افراد می‌توانند با پرداخت هزینه دیتیلینگ خودرو به آرزوی خود در این زمینه برسند و یک ماشین بسیار تمیز و زیبا را پس از دیتیلینگ تحویل بگیرند.

مراکز دیتیلینگ خودرو در سراسر شهرهای کشور امروزه وجود دارند که بسته به کیفیت کار و نوع مواد استفاده شده در فرایند پولیش و واکس و نیز نوع خودرو یا میزان وقت صرف شده برای دیتیلینگ ماشین، هزینه و اجرت کار آنها می‌تواند متفاوت از هم باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد