موضوعات داغ

علت خروج آب از اگزوز ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

موتور خودروهای بنزینی و گازوئیلی برای روشن شدن همچون بدن موجودات زنده نیاز به سوخت‌وساز دارد. انرژی مورد نیاز این خودروها از طریق سوزاندن سوخت فسیلی تامین می‌شود که در اثر ترکیب با اکسیژن می‌سوزد و به انرژی تبدیل می‌شود. همراه با این انرژی که ماشین را به حرکت درمی‌آورد، گازهای اضافی نیز به وجود می‌آید که باید از طریق سیستم اگزوز بیرون برود. در کنار سایر گازهای خروجی از اگزوز ماشین، مقداری بخار آب نیز تولید می‌شود اما معمولاً نباید میزان آب خروجی از اگزوز ماشین قابل توجه باشد.

اگر آب زیادی از اگزوز ماشین بیرون بریزد، این احتمال وجود دارد که خودرو دچار ایراد اساسی شده باشد. برای آنکه علت خروج آب از اگزوز ماشین را بدانید و راه‌های جلوگیری از آن را بفهمید، دعوت می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید‌.

اگزوز ماشین چیست؟

پیش از شروع صحبت درباره دلیل خروج آب از اگزوز ماشین بهتر است ابتدا این بخش از خودرو را کمی بررسی کنیم تا بدانید که اگزوز خودرو دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و به چه منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید اگزوز مجرای خروج گازهای ناشی از احتراق سوخت درون موتور است. درواقع سیستم اگزوز مسیری ایجاد می‌کند تا گازهای اضافی ایجادشده بعد از احتراق سوخت، از طریق آن به بیرون منتقل شوند.

اگر مکش هوا توسط موتور را عملیات دم بنامیم، اگزوز عملیات بازدم را در فرایند تنفس موتور خودرو میسر می‌کند و اجازه می‌دهد تا گازهای داغ تولید شده در این میان به راحتی از پیشرانه خودرو بیرون بروند.

اگزوزها معمولا از بخش‌هایی همچون منیفولد یا پنجه اگزوز، مبدل کاتالیزور، منبع اگزوز و لوله‌هایی که این بخش‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، ساخته می‌شوند.

علاوه بر هدایت گازهای اضافی ایجادشده درون موتور به بیرون، وظیفه دیگر اگزوز کاهش سروصدای ناشی از انفجار درون موتور و همچنین سرد کردن گازهای خروجی از موتور خودرو است.

معمولاً روی اگزوز سنسور اکسیژن نیز نصب می‌شود، بدین ترتیب درصد اکسیژن و co2 موجود در گازهای خروجی سنجیده شده و سامانه ECU یا کامپیوتر خودرو می‌تواند تنظیمات بهتری راجع به نسبت سوخت به هوا انجام دهد تا موتور خودرو در بهترین و روان‌ترین حالت به کار ادامه دهد.

علت خروج آب از اگزوز ماشین

علت خروج آب از اگزوز ماشین

خروج آب از اگزوز ماشین هم می‌تواند یک مورد طبیعی باشد و هم مسئله‌ای غیرطبیعی . بسته به شرایط آب‌وهوایی و همچنین میزان سلامت موتور خودرو ممکن است این اتفاق رخ دهد که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم

1.خروج آب از اگزوز خودرو در هوای سرد و مرطوب

قطعا خروج بخار آب در روزهای سرد از دهان و بینی خودتان را دیده‌اید. بنابراین خروج بخار آب سفیدرنگ همراه با قطرات آب در روزهای سرد و مرطوب امری تقریباً طبیعی است. همان‌طور که اشاره کردیم گازهای خروجی از اگزوز شامل بخار آب هستند. این بخار آب روی جداره داخلی اگزوز که هنوز سرد است می‌نشیند و تبدیل به قطرات آب می‌شود؛ بنابراین بعد از روشن کردن خودرو همراه با فشار ناشی از گازهای خروجی به بیرون می‌ریزند و شما خروج آب از اگزوز ماشین را مشاهده می‌کنید.

اگر این خروج آب همراه با دود سفیدرنگ غلیظ نباشد و بعد از حدود ۱۵ دقیقه به طور تقریباً کامل رفع شود، هیچ جای نگرانی وجود ندارد و موتور خودرو کاملا سالم است. اما اگر این‌طور نشد، یعنی خروج آب بعد از ۱۵ دقیقه ادامه داشت و یا انتشار دود سفیدرنگ غلیظ به‌ویژه در مواقعی که هوا نسبتاً گرم است، از اگزوز مشاهده شد آن وقت باید موتور را به تعمیرگاه برد.

خروج آب از اگزوز ناشی از واکنش‌های شیمیایی درون مبدل کاتالیست

2.خروج آب از اگزوز ناشی از واکنش‌های شیمیایی درون مبدل کاتالیست

مبدل کاتالیست یک سامانه تصفیه گازهای خروجی از موتور خودروهای احتراقی است. این مبدل که داخل بدنه‌ای فلزی شبیه به منبع اگزوز نصب می‌شود و سر راه گازهای خروجی از موتور قرار می‌گیرد، گازهای خطرناک و مضر برای محیط زیست را جذب و آنها را به واکنش با اجزای درونی خود وا می‌دارد.

درنهایت گازهای خروجی از مبدل کاتالیست نسبت به گازهای ورودی به آن کم‌ضرر یا بی‌ضرر می‌شوند. گازهایی مثل دی اکسید کربن و بخار آب و نیتروژن جزو مهم‌ترین گازهای تقریباً بی‌ضرر یا کم‌ضرر خروجی از اگزوز ماشین هستند. در این میان بخار آب در تماس با لوله سرد اگزوز ممکن است دچار میعان شود و به صورت قطرات آب از اگزوز بیرون بریزد. البته میزان آب ایجادشده در مبدل گشتاور چندان زیاد نیست و باید بعد از مدتی از بین برود، اگر چنین نشد احتمالاً مشکل در جای دیگری است.

خروج آب از اگزوز به دلیل خرابی واشر سرسیلندر

3.خروج آب از اگزوز به دلیل خرابی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یک نوع وسیله آب‌بندی است که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح موتورهای احتراقی بازی می‌کند. این قطعه بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که مجاری روغن و آب با یکدیگر تلاقی پیدا کنند. همچنین اجازه ورود آب سیستم خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق را نمی‌دهد؛ بدین ترتیب موتور به بهترین شکل به کار خود ادامه می‌دهد و بنزین به نحو احسنت می‌سوزد.

اما اگر واشر سرسیلندر به دلایلی مثل حرارت بسیار بالا و داغ کردن موتور و یا پوسیدگی و فرسودگی، دچار ایراد شود و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، آن وقت این احتمال وجود دارد که آب سیستم خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق راه پیدا کند و همراه مخلوط سوخت و هوا بسوزد.

بدین ترتیب در گازهای خروجی از اگزوز مقدار زیادی آب وجود خواهد داشت که شما می‌توانید خروج آن را از انتهای اگزوز مشاهده کنید. در این مواقع معمولاً خروج دود سفیدرنگ نسبتاً غلیظ از اگزوز کاملاً مشهود است که می‌تواند نشانه واضح بر خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ آب به درون محفظه سیلندر باشد.

برای رفع این مشکل حتما نیاز است که خودرو به تعمیرگاه ارجاع شود تا سرسیلندر از بلوک موتور جدا شده و کفتراشی شود. بعد از سرویس سرسیلندر و جایگزینی واشر سرسیلندر با نمونه نو، این مشکل برطرف خواهد شد. لازم است تاکید کنیم که خروج دود نسبتا سفیدرنگ نه‌چندان غلیظ از اگزوز خودرو در روزهای سرد سال امری تقریباً طبیعی است و نمی‌توان این مورد را به سوختن واشر سرسیلندر نسبت داد. اما به هر حال اگر در اینباره شک داشتید حتماً به یک تعمیرکار متخصص و معتمد مراجعه کنید تا او مشکل را بررسی کند.

خروج آب از اگزوز به دلیل ضعیف شدن رینگ و پیستون

4.خروج آب از اگزوز به دلیل ضعیف شدن رینگ و پیستون

شاید تعجب کنید که ضعیف شدن رینگ و پیستون چه ربطی می‌تواند به خروج آب از اگزوز داشته باشد، چراکه معمولاً ما ضعیف شدن رینگ و پیستون را به بروز عیب روغن سوزی و خروج دود آبی‌رنگ از اگزوز نسبت می‌دهیم.

باید بدانید اگر ضعیف شدگی رینگ و پیستون همراه با سوختن واشر سرسیلندر و درنهایت قاطی شدن آب و روغن باشد، آن وقت خروج آب از اگزوز به دلیل ضعیف شدن رینگ و پیستون و روغن سوزی بسیار محتمل است. بنابراین در اصل این مورد خروج آب از اگزوز هم به دلیل خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر رخ داده اما با توجه به آنکه خودرو آب و روغن قاطی کرده و این روغن حاوی آب درون محفظه سیلندر می‌سوزد و از اگزوز خارج می‌شود، بنابراین قطرات آب ناشی از ضعیف شدگی رینگ و پیستون نیز از اگزوز بیرون می‌ریزد.

در چنین شرایطی نسبت به وقتی که فقط واشر سرسیلندر سوخته باشد، احتمالا آب بیشتری از اگزوز خارج می‌شود؛ چرا که هم آب از طریق واشر سرسیلندر وارد محفظه احتراق شده و هم از طریق روغن به این قسمت راه پیدا کرده است. بنابراین به میزان بیشتری از اگزوز خارج می‌شود. برای رفع این عیب علاوه بر سرویس سرسیلندر و تعویض واشر سرسیلندر باید رینگ و پیستون نیز تعویض شود. وجود ایراد در دیواره سیلندر را هم باید بررسی کرد.

آیا خروج آب از اگزوز خطرناک است؟

آیا خروج آب از اگزوز خطرناک است؟

یکی از سوالاتی که قطعا بعد از مواجهه با خروج آب از اگزوز در ذهن مالک خودرو پیش می‌آید، این است که آیا خروج این آب خطری برای موتور خودرو دارد یا نه. اگر مطالب بالا را درست مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که خروج آب از اگزوز به‌ویژه بعد از روشن کردن خودرو تا ۱۵ دقیقه امری کاملاً طبیعی است و باید بعد از آن به طور نسبتا کامل رفع شود.

اگر این اتفاق نیفتاد و همچنان قطرات آب به میزان نسبتاً زیاد از اگزوز خارج می‌شدند، باید حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید. به‌ویژه اگر خروج قطرات آب در هوای نسبتاً گرم همراه با دود سفیدرنگ نسبتاً غلیظ بود، آن وقت می‌توانید مطمئن باشید که واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده و باید حتماً تعویض شود. اگر نسبت به این مورد بی‌توجهی کنید آن وقت خروج آب از اگزوز ماشین می‌تواند خطرناک باشد و درنهایت به قفل شدن موتور ناشی از خرابی واشر سرسیلندر و قاطی شدن آب و روغن منجر شود. زیرا زمانی که آب با روغن قاطی می‌شود، خاصیت روانکاری موتور را بسیار کاهش می‌دهد و احتمال یاتاقان زدن، خرابی رینگ و پیستون و شاتون‌ها را بسیار بالا می‌برد.

پس اگر خروج دود سفیدرنگ غلیظ از موتور خودرو به‌ویژه در آب‌وهوای نه‌چندان سرد را مشاهده کردید، حتماً باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا واشر سرسیلندر تعمیر شود.

برای جلوگیری از خروج آب از اگزوز باید چه کار کنیم

برای جلوگیری از خروج آب از اگزوز باید چه کار کنیم

به منظور جلوگیری از خروج آب از اگزوز به صورت غیرطبیعی، باید کاری کنید که واشر سرسیلندر خودرو آسیب نبیند. در این راستا باید حتماً از مقدار کافی ضد یخ همراه با آب مقطر درون رادیاتور استفاده کنید تا عملیات خنک‌سازی موتور توسط رادیاتور به بهترین نحو انجام شود و واشر سرسیلندر نسوزد. همچنین از فشار آوردن روی پیشرانه و رانندگی در دور موتورهای بسیار بالا، حرکت با دنده مرده و مواردی از این دست نیز خودداری کنید.

از سالم بودن فن سیستم خنک‌کننده نیز مطمئن شوید تا خودرو به دلیل عمل نکردن این قطعه دچار سوختن واشر سرسیلندر نشود. بهتر است هر دو یا سه سال رادیاتور خودرو را سرویس کنید تا دچار گرفتگی نشود و همیشه در بهترین حالت خود به انجام وظیفه‌اش مشغول باشد.

سخن پایانی

علت خروج آب از اگزوز ماشین همان‌طور که مطالعه کردید می‌تواند امری طبیعی تلقی باشد اما نکته اینجاست که این خروج آب معمولاً باید در همان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اول به پایان برسد و دیگر به‌جز بخار و گازهای خروجی از اگزوز چیزی از این لوله بیرون نیاید. اما اگر خروج آب از اگزوز به هنگام گرم شدن موتور و بعد از بیش از نیم ساعت رانندگی نیز کماکان ادامه داشت، آن وقت این مورد می‌تواند ناشی از مشکلات فنی خودرو باشد و باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید؛ چرا که سوختن واشر سرسیلندر از علت‌های اصلی این مسئله بوده و اگر نسبت به آن بی‌توجهی کنید، احتمال دارد که خودرو آب و روغن قاطی کند و درنهایت مشکلاتی نظیر یاتاقان زدن، خرابی رینگ و پیستون خرابی شاتون و درنهایت قفل شدن موتور رخ بدهد که در این صورت هزینه‌های تعمیرات بسیار سرسام‌آور خواهد شد.

پس اگر مشاهده کردید که قطرات آب همراه با دود سفیدرنگ نسبتاً غلیظ از اگزوز به‌ویژه در هوای نه‌چندان سرد و مرطوب بیرون می‌آید و در تمام طول مدت رانندگی ادامه دارد، به نحوی که سطح مایع خنک‌کننده رادیاتور به طور مداوم پایین می‌رود، خودرو دچار سوختگی واشر سرسیلندر شده و برای مراقبت از موتور ماشین باید ایراد آن رفع شود.

در صورت نیاز میتوانید قیمت رانا پلاس را نیز از اینجا پیگیری کنید

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/9/2
ماشین های جدید چینی کاتالیزور دارن بخوای نخوای اب از اگروز میاد بیرون و طبیعیه