موضوعات داغ

پوست موز کاهش تعرفه، زیر پای تایرهای اسپرت ایرانی

عکس نویسنده
علیرضا کافی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

تایرسازان ایرانی ازیک ماه قبل ضربه ای سنگین از تصمیم دولتی ها خورده اند که پیامدهای آن تا ماه ها و حتی سال ها می تواند گریبانشان را بگیرد.

به گزارش خودروبانک همزمان با کمبود تایرهای رینگ 13 ،14 و 15در بازارو بالا رفتن قیمت این گروه از محصولات، دولتی ها به فکر راه چاره افتادند تا قیمت ها را در بازار سامان دهند. یکی از مسکن هایی که دولت به فکر تزریق آن به بازار افتاد، کاهش 22درصدی تعرفه های واردات تایرهای سواری و رساندن آن به رقم 6درصد بود. اگرچه همه کارشناسان بر این مهم اتفاق نظر داشتند که کمبود تایر و گرانی آن تنها شامل سه سایز پر مصرف است و تایرهای رینگ 16 و بالاتر تولید داخل حتی ارزانتر ازقیمت مصرف کننده نیز در بازار معامله می شود به ناگاه در بیست و نهمین روز مهر ماه سال جاری دولت در مصوبه ای دست به کاهش تعرفه ها برای چهار کد تعرفه کرد. کد تعرفه 40111010برای تایرهای رینگ 13، کدتعرفه 40111020 برای تایرهای رینگ 14، کد تعرفه 40111030 برای تایرهای رینگ 15 و کد تعرفه 40111090 برای سایر تایرها. اگرچه با توجه به کمبود تایر در سه رینگ 13 تا 15 دربازار، هر مخاطبی با دیدن مصوبه دولت نگاهش معطوف به سه کد تعرفه اول می شود اما بانگاهی دقیق تر می توان دریافت که دولت باپیشنهاد وزارت صمت تمامی تعرفه های واردات تایرهای رادیال سواری را کاهش داده است و دست واردکنندگان به ویژه واردکنندگان چینی را برای ورود تایرهای رینگ 16 به بالا یا همان اسپرتی ها با قیمتی بسیار نزدیک به تایرهای ایرانی باز گذاشته است. مرتضی قربانی گل پرور مدیر فروش و بازاریابی شرکت کویر تایردر گفتگو با خودروبانک با تاکید بر اینکه کد تعرفه سایر، شامل تمام تایرهای سواری رینگ 16و بالاتراست گفت:چنین تصمیمی در حوزه تایرهای رینگ 16 و بالاتر برای تولید کنندگان ایرانی مشکل آفرین خواهد شد. وی خاطرنشان کرد در حال حاضر پرمصرف ترین تایرهای رینگ 16 و بالاتر در ایران توسط شرکتهای تایرساز داخلی تولید و تامین می شود. درحال حاضر بیش از 34 سایز و طرح تنها توسط کارخانه کویر تایرتولید می شود و این درحالی است که گروه صنعتی بارز، یزد تایر و ایران تایر نیز در گروه محصول تایرهای اسپرتی فعال هستند و بخش عمده ای از نیاز بازاررا تامین می کنند.

فاصله دوبرابری قیمت اسپرتی های ایران با کره ای ها و اروپایی ها

مدیرفروش کویر تایر که بیشترین سهم بازار تایرهای اسپرتی تولید داخل نیز دراختیار این تایرساز است فاصله قیمتی تایرهای اسپرت ایرانی با کره ای ها و اروپایی ها را بسیار بالا دانست و گفت: فاصله قیمتی تایرهای تولید داخل با کیفیت قابل رقابت با کره ای ها واروپایی ها بیش از دوبرابر است و کاهش تعرفه ها تاثیر چندانی در این بازارنمی گذارد. اما در خصوص تایرهای چینی بایدگفت قیمت ها بسیار نزدیک به هم هستندن و کاهش تعرفه ها باعث ارزانتر شدن تایرهای چینی در بازار خواهد شد و رقابت ایرانی ها با چینی ها را بسیار سخت و حتی غیر ممکن می کند.

کاهش تعرفه ها

تصمیمی که بازار را برهم می زند

به گزارش خبرنگار خودروبانک، فعالان بازار تایر به خوبی می دانند که علت گرانتر فروختن تایرهای رینگ 13 تا 15 توسط عوامل فروش شرکت ها، فروش سبدی شرکت‌های تایرساز و فروش تایرهای اسپرتی است که دربعضی موارد مجبورند مدت زمان زیادی در انبارها نگهداری کنند و حتی ارزانتر از قیمت مصوب به بازار عرضه کنند. تایرفروشان برای جلوگیری از زیان‌ده شدن تایرهای پرفروش را گرانتر می فروشند تا از این طریق بتوانند زیان خود را جبران کنند. حال با این تصمیم دولت و احتمال داغ شدن رقابت بین ایرانی ها و چینی ها در گروه محصول تایرهای اسپرتی بی شک زیان تایرهای اسپرت ایرانی نیز بالاتر خواهدرفت و بازار برای یافتن راه حل بازهم به سراغ بالا بردن قیمت رینگ های پرطرفدار می رود. در این شرایط مشخص نیست چرا وزارت صمت با علم براینکه تولید تایرهای اسپرتی درکشور بیش از نیاز بازار است بازهم دست به کاهش تعرفه ها زده است؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد