موضوعات داغ

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ارتکاب برخی تخلفات به پلیس راهنمایی و رانندگی این حق را می‌دهد که خودروی متخلف را به پارکینگ انتقال دهد. انجام حرکات نمایشی، سبقت غیرمجاز خطرناک یا تصادف منجر به جرح و فوت و... باعث می‌شود تا خودرو به پارکینگ انتقال یابد. این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد و درنتیجه لازم است تا نسبت به مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ عمومی اطلاع داشته باشید. ترخیص ماشین توقیفی از پارکینگ عمومی به دو روش اینترنتی و حضوری امکان‌پذیر است. پس اگر می‌خواهید مراحل ترخیص خودرو تصادفی یا توقیفی از پارکینگ انتظامی و عمومی را بدانید، به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

مراحل ترخیص اینترنتی خودرو از پارکینگ

مراحل ترخیص اینترنتی خودرو از پارکینگ

۱. خوشبختانه با گسترش فضای مجازی در سطح جامعه، پلیس راهور این امکان را فراهم کرده که عمده مراحل ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ به واسطه عملیات آنلاین انجام شود. برای این منظور افراد می‌توانند به اپلیکیشن پلیس من و یا وب‌سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کنند.

۲. بعد از مراجعه به وب‌سایت راهور ۱۲۰ یا اپلیکیشن پلیس من، با ثبت کد ملی و شماره تماس مالک خودرو عملیات احراز هویت مالک انجام خواهد شد.

۳. سپس پلاک خودرو در سامانه ثبت می‌شود تا سازمان توقیف کننده فرایند تایید ترخیص را به صورت خودکار انجام دهد. بدین ترتیب فرایند ترخیص خودرو توسط مالک به صورت آنلاین ثبت و میزان جریمه در همین مرحله پرداخت می‌شود.

۴. بر اساس اطلاعاتی که توسط مالک خودرو ثبت می‌شود علت توقیف خودرو بررسی و نتیجه به سامانه جامع پارکینگ ستاد ترخیص ارسال می‌شود.

در صورتی که خودرو مجاز به ترخیص باشد، یعنی علت توقیف چیزی جز تصادف منجر به جرح و فوت و یا دیگر عوامل قضایی یا جنایی نباشد، ترخیص خودرو بلامانع خواهد بود و مراحل بعدی کار به واسطه پیامک به اطلاع مالک خواهد رسید

۵. برای انجام نهایی مراحل ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ باید هزینه حمل و توقفگاه به صورت آنلاین پرداخت شود. در این بین متاسفانه گاهی دیده شده که مالک شب قبل از ترخیص هزینه پارکینگ را پرداخت می‌کند اما چون روز بعد مراجعه کرده باید مابقی مبلغ را دوباره به حساب پارکینگ واریز کند. این مسئله می‌تواند موجبات ناراحتی مالکان وسایل نقلیه توقیفی را به دنبال داشته باشد.

۶. به هر ترتیب بعد از انجام کلیه مراحل ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ به صورت آنلاین، مالک باید جهت تحویل خودرو به پارکینگ مراجعه کند.

ترخیص خودرو به روش حضوری از پارکینگ

ترخیص خودرو به روش حضوری از پارکینگ

۱. برای انجام مراحل ترخیص ماشین توقیفی از پارکینگ عمومی به روش حضوری ابتدا باید در ساعات اداری به محل پارکینگ مورد نظر مراجعه کنید. در آنجا با دادن اطلاعات خودرو و احراز هویت مالک، مسئول مربوطه برگه‌ای جهت مراجعه به ستاد ترخیص خودرو تحویل مالک می‌دهد.

۲. در ستاد ترخیص خودرو باید پوشه‌ای متناسب با رنگ تخلف تهیه کرده و مدارک زیر را همراه با آن به مسئول مربوطه تحویل دهید:

• اصل و کپی کلیه مدارک هویتی شامل: گواهینامه، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت ملی مالک، کارت ملی متخلف، کارت خودرو یا برگ سبز

• برگه پارکینگ که همان ابتدا از مسئول پارکینگ دریافت کرده‌اید

• رسید پرداخت خلافی (با مراجعه به پلیس+۱۰)

• پرداخت عوارض شهرداری( در ستاد ترخیص می‌توان عوارض شهرداری را پرداخت کرد)

• وکالت‌نامه از مالک خودرو توقیفی در صورتی که خودرو به نام فرد متخلف نباشد

۳. درنهایت بعد از تحویل مدارک فوق به ستاد ترخیص خودرو و پرداخت هزینه حمل و توقفگاه، می‌توانید با مراجعه به پارکینگ خودرو را تحویل بگیرید

خودروها به چه دلایلی به پارکینگ منتقل می‌شوند؟

خودروها به چه دلایلی به پارکینگ منتقل می‌شوند؟

بعضی دلایل از جمله تخلف یا تصادف می‌تواند منجر به انتقال خودرو به پارکینگ شود. هرگونه تصادف منجر به جرح یا فوت باعث می‌شود که خودرو به پارکینگ انتقال یابد و ترخیص آن از پارکینگ نیاز به دستور مستقیم مقام قضایی دارد.

اما تخلفاتی که باعث می‌شود تا پلیس خودرو را به پارکینگ منتقل کند، شامل این موارد است:

• سرعت غیرمجاز در حدی که احتمال تصادف را بسیار بالا ببرد

• سبقت غیرمجاز خطرناک در مسیرهای دو طرفه

• انجام هرگونه حرکات نمایشی با خودرو در معابر عمومی

• توقف در مکان‌های پارک ممنوع یا داخل پیاده‌روها (البته در این حالت اگر راننده حضور داشته باشد، پلیس صرفا می‌تواند برگ جریمه برای ماشین او صادر کند.)

• انحراف به چپ در مسیرهای اصلی و بین شهری که جاده دارای خط ممتد باشد. چراکه این تخلف می‌تواند منجر به یک تصادف شدید شود. بنابراین ماشین فرد متخلف به پارکینگ منتقل خواهد شد تا دیگر حین رانندگی چنین تخلفات خطرناکی انجام ندهد.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس

سخن پایانی

رعایت قوانین راهنمایی رانندگی تضمین‌کننده امنیت ما در جاده‌ها خواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید سلامت خودتان و دیگران را حین رانندگی حفظ کنید و از انتقال ماشینتان به پارکینگ جلوگیری به عمل آورید، می‌توانید با رعایت کامل قوانین راهنمایی رانندگی تا حد امکان جلوی وقوع این مسئله را بگیرید. اما به هر حال در تصادفات منجر به جرح و فوت ماشین به پارکینگ منتقل می‌شود تا دستور قضایی برای رفع آن صادر شود.

همچنین لازم به اشاره است که اگر خودرو هنگام انتقال به پارکینگ یا توقف در آنجا صدمه ببیند، پلیس و فرد حمل‌کننده و همچنین مسئول پارکینگ باید خسارت وارده را جبران کنند. البته اثبات این موضوع که خودرو در هنگام حمل یا هنگام توقف در پارکینگ صدمه دیده کار دشواری خواهد بود.

در صورت تمایل دعوت می‌کنیم از مطالب مفید ما در موارد زیر هم دیدن کنید:

مشخصات تارا

بهترین ماشین شاسی بلند

ایمن سازی خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد