موضوعات داغ

خودروسازی سایپا بازار روسیه را بدون فروش هیچ محصولی ترک کرد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

توزیع‌کننده انحصاری خودروسازی سایپا در روسیه به دلیل تغییر شرایط اقتصادی از فروش محصولات این شرکت در روسیه منصرف شد. کارشناسان معتقدند که بدون سرمایه‌گذاری کلان و به دلیل افزایش هزینه‌های بازیافت، این برند ایرانی شانسی در روسیه نداشت.

شرکت بست موتورز، توزیع‌کننده رسمی خودروسازی سایپا در روسیه، که در بهار سال ۲۰۲۳ از عرضه محصولات این برند در بازار روسیه خبر داده بود، در حال انحلال است. الکساندر استپانوف، مدیر کل بست موتورز اعلام کرده است که او و شرکایش تصمیم گرفته‌اند به دلیل تغییر شرایط اقتصادی این کشور، واردات محصولات سایپا به روسیه را متوقف کنند.

به گفته استپانوف، بست موتورز به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند خودروهای سایپا را با قیمتی که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، به فروش برساند.

در ماه مارس ۲۰۲۳، بست موتورز برنامه‌ریزی برای تحویل اولین سری از سدان‌های سایپا ساینا و شاهین و همچنین هاچ‌بک کوییک در ماه ژوئن به مشتریان روسی را اعلام کرد؛ قیمت آن‌ها در زمان آغاز فروش ۱ تا ۱.۷ میلیون روبل در نظر گرفته شده بود.

در ماه آوریل، این شرکت مشخصات و امکانات این خودروها را در سایت خود منتشر کرد. اما سایت روسی سایپا پس از مدتی به دلیل عدم آغاز فروش محصولات این شرکت به کار خود پایان داد.

استپانوف در این باره گفت: "با توجه به شرایط خاص، از نرخ دلار گرفته تا هزینه بازیافت، قیمت تمام خودروها افزایش چشمگیری داشته است. واردات محصولات ایرانی زمانی منطقی است که قیمت آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از محصولات چینی باشد."

سایپا شاهین

سرگئی بورگازلیف مشاور مستقل صنعت خودرو می‌گوید: "سایپا برای رقابت در بازار روسیه شانسی نداشت؛ چون خودروهای این شرکت رقیب مستقیمی برای محصولات خودروسازی دولتی آوتوواز هستند."

به گفته وی، سایپا باید ابتدا پتانسیل بازار روسیه را ارزیابی می‌کرد و حداقل ۱.۵ تا ۲ هزار خودرو در سال به فروش می‌رساند. اما برای کسب جایگاه مناسب در بازار روسیه، به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه توسعه شبکه فروش و بازاریابی نیاز است.

ایگور مورزارتو، تحلیلگر صنعت خودرو، در این باره می‌گوید: خودروهای ایرانی باید با لادا وستا رقابت کنند، اما قیمت آن‌ها با در نظر گرفتن مالیات و سایر هزینه‌ها بالاتر است و در واقع نیازی به حضور این محصولات در روسیه حس نمی‌شود. از طرفی، ایران خودرو از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون فقط در حدود ۱۰۰ خودرو در روسیه به فروش رسانده است.

محصولات چینی مشکلات قیمتی خودروهای ایرانی را ندارند و همچنین به دلیل وجود آپشن‌هایی از جمله جعبه‌دنده اتومات، ترمز ضدقفل، کنترل پایداری الکترونیکی، کیسه‌های هوا و... که به دلیل تحریم برای آوتوواز در دسترس نیست، مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد