موضوعات داغ

راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

دبی شهر کوچک و کم‌جمعیتی است؛ ۲۰ برابر کوچک‌تر و ۵ برابر کم‌جعیت‌تر از تهران اما در این شهر کوچک به‌ازای هر شهروند ۵ گردشگر حضور دارد و سالانه بیش از ۱۶ میلیون نفر از دبی دیدن می‌کنند. عجیب نیست اگر سیستم حمل و نقل عمومی در دبی بسیار پیشرفته، کارآمد و متناسب با نیازهای گردشگران طراحی شده باشد.

در این مقاله قصد داریم با بررسی کامل و صفرتاصدی انواع روش‌های حمل و نقل عمومی در دبی، از مترو گرفته تا تاکسی‌های آبی، به مسافران و گردشگرانی که عازم دبی هستند کمک کنیم تا به راحت‌ترین شکل ممکن از این حمل و نقل عمومی مدرن دبی استفاده کنند. اگر تور دبی از تهران یا سایر شهرستان‌ها خریده‌اید، این مطلب برای شما بسیار کاربردی است.

نقشه مترو دبی و معرفی ایستگاه های آن

متروی دبی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ با ۱۰ ایستگاه آغاز به کار کرد و اکنون یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین متروهای جهان شناخته می‌شود. شبکه مترو دبی ۴۹ ایستگاه دارد و چهار ناحیه از شش ناحیه شهر دبی را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر مترو دبی دارای دو خط سبز و قرمز است و بسیاری از مقصدهای گردشگری، تفریحی، پاساژها و مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌‌ها، هتل‌ها و اماکن دیدنی شهر در نزدیکی ایستگاه‌های مترو واقع در خط قرمز یا سبز قرار دارند و مسافران و گردشگران می‌توانند با استفاده از خطوط مترو به‌آسانی و با کمترین هزینه خود را به نقاط دیدنی دبی برسانند.

خط قرمز متروی دبی منطقه الراشدیه در شرق دبی را به منطقه آزاد جبل علی متصل می‌کند. در این مسیر ۲۹ ایستگاه قرار دارد. خط سبز با دارا بودن ۲۰ ایستگاه مسافران را از ایستگاه اتصالات به ایستگاه خور دبی و بالعکس جابجا می‌کند.

برخی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو دبی به شرح پایین هستند:

• ایستگاه اکسپو ۲۰۲۲ EXPO۲۰۲۰

• ایستگاه پارک سرمایه‌گذاری دبی

• ایستگاه جمیرا گلف

• ایستگاه ال فورجان

• ایستگاه باغ‌های دیسکاوری

• ایستگاه ابن بطوطه

• ایستگاه انرژی

• ایستگاه دانوب

• ایستگاه بورس دبی

• ایستگاه الصفا

• ایستگاه ام الشیف

انواع واگن های مترو دبی

اگر تور دبی نوروز 1403 خریده‌اید باید بدانید که هر قطار مترو دبی ۵ واگن دارد که ۴ واگن آن به واگن‌های نقره‌ای معروف هستند و به حمل‌ونقل عموم مردم اختصاص یافته‌اند. واگن پنجم به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی مخصوص بانوان و کودکان است و دیگری به نام گلدن کلاس یا فرست کلاس شناخته می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود، قیمت بلیط واگن‌های فرست کلاس بیشتر از سایر واگن‌ها است و امکاناتی مثل صندلی راحت‌تر و برخورداری از چشم‌اندازهای بهتر در آن وجود دارد. از آنجایی که قیمت بلیط مترو دبی براساس نوع واگن متفاوت است، به‌طور معمول بخش فرست کلاس نسبت به سایر واگن‌ها خلوت‌تر است.

مترو دبی

امکانات مترو دبی

مترو دبی از جمله پیشرفته‌ترین متروهای دنیا است که امکاناتی همچون آسانسور و پله برقی، تهویه هوای مطبوع، امکانات گرمایشی و سرمایشی عالی، دکمه توقف اضطراری، فروشگاه‌های کوچک، دستگاه‌های ATM، پوشش کامل تلفن همراه و اینترنت رایگان در واگن فرست کلاس و ... را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

هر ایستگاه مترو تلفن اضطراری برای تماس با نیروهای امدادی دارد، ضمن اینکه تمام ایستگاه‌های آن از آسانسور و تسهیلات افراد معلول برخوردارند. بیش از ۳ هزار دوربین مداربسته در مترو دبی وجود دارد و نیرو‌های امنیتی دائماً آن را چک می‌کنند؛ بنابراین امنیت بالایی در مترو دبی حاکم است. اگر با تور نوروز به دبی سفر می‌کنید این نکته را بدانید که به دلیل رفت‌وآمد بی‌شمار گردشگران خارجی تابلو‌های راهنمای بسیاری در مترو تعبیه شده است تا از سردرگمی مسافران جلوگیری شود.

راهنمای استفاده از تراموا در دبی

ترامواهای دبی یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی هستند که تا حدودی به مترو شباهت دارند. تراموای دبی اولین تراموای مدرن در آسیا محسوب می‌شود ومانند متروی دبی، سه واگن مجزا دارد: یکی برای کودکان و بانوان، دیگری واگن عمومی و سومی، واگن فرست کلاس.

ترامواهای دبی از نظر شیوه پرداخت، امکانات (مثل داشتن وای‌فای) و... مانند مترو هستند؛ اما بزرگ‌ترین تفاو‌شان در تعداد ایستگاه‌ها و پوشش مناطق شهری است. به طور دقیق‌تر تنها ۱۱ ایستگاه تراموا در دبی وجود دارد که اغلب در مناطق توریستی و توسعه‌یافته‌ای چون دبی مارینا، جمیره و الصفوح دیده می‌شود.

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

سیستم تاکسی‌رانی در دبی بسیار گسترده و تردد در بیشتر مسیرها با تاکسی بسیار راحت و در دسترس است. تاکسی را می‌توانید به راحتی در هر نقطه‌ای از دبی و در ایستگاه‌های مخصوص تاکسی پیدا کنید. در صورتی که نیاز فوری به تاکسی دارید و تاکسی در نزدیکی شما نیست، می توانید با RTA با شماره ۸۰۰۹۰۹۰ تماس بگیرید و درخواست تاکسی کنید.

تاکسی‌‌های دبی به دو دسته تقسیم می‌شود: گروه اول تاکسی‌های عمومی یا دولتی هستند که کرمی رنگ هستند و سقف‌هایشان رنگ‌های مختلفی دارند.

شرکت حمل و نقل (نام تاکسی) رنگ
تاکسی عربیا Arabia سبز
تاکسی دبی کارز Dubai Cars آبی
تاکسی دبی قرمز
تاکسی ملی زرد
تاکسی مترو نارنجی
تاکسی ویژه بانوان صورتی

راهنمای استفاده از اتوبوس های دبی

اتوبوس یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حمل‌ونقل عمومی در دبی است که می‌تواند به شما برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود کمک کند؛ چراکه با توجه به اینکه مترو یکی از روش‌های محبوب حمل‌ونقل عمومی در دبی محسوب می‌شود، اما به بسیاری از مناطق شهر دسترسی ندارد.

این شهر یک سیستم اتوبوسرانی گسترده دارد که توسط RTA اداره می‌شود و حدود ۱۹۳ مسیر اتوبوس و بیش از ۱۵۰۰ ایستگاه اتوبوس دارد. جدول زمانی رفت‌وآمد اتوبوس را می‌توانید در ایستگاه‌های اتوبوس پیدا کنید.

راهنمای استفاده از مونوریل دبی

مونوریل دبی که به مونوریل پالم جمیرا شهرت دارد، اولین مونوریل خاورمیانه است که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. این مونوریل حرکت خود را از جزیره مصنوعی پالم جمیرا، یکی از لوکس‌ترین جزایر دبی آغاز می‌کند و در نهایت به هتل پنج ستاره آتلانتیس می‌رسد.

مونوریل دبی تنها وسیله‌ حمل‌ونقل عمومی در پالم است و سریع‌ترین و آسا‌ن‌ترین راه برای بازدید از این جزیره به شمار می‌رود. مونوریل دبی در طول روز ظرفیت جابه‌جایی حدود ۴۰ هزار نفر را دارد.

مونوریل دبی هر ۱۵ دقیقه یکبار حرکت می‌کند و اولین قطار ۹ صبح از دروازه پالم و اولین قطار ۹:۱۵ صبح از آتلانتیس حرکت می‌کند.

مونوریل دبی

خرید بهترین تورهای دبی از آژانس الفبای سفر

حمل و نقل عمومی در دبی کاملاً پیشرفته و متنوع است و همه نیازهای شهروندان و گردشگرانی را که به دبی سفر می‌کنند برآورده خواهد کرد. متروی این شهر یکی از مدرن‌ترین متروهای جهان با قطارهای اتوماتیک بدون راننده و بسیار تمیز است. سیستم تاکسی‌رانی در دبی اگرچه کمی گران محسوب می‌شود، اما در جای‌جای شهر با بهترین کیفیت در دسترس مسافران قرار دارد.

اگر قصد سفر به دبی را دارید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از آژانس الفبای سفر تور بخرید. آژانس هواپیمایی الفبای سفر به عنوان مجری مستقیم برگزاری تورهای گردشگری به اقصی نقاط جهان، به رؤیای ماجراجویی شما در دبی جامع عمل می‌پوشاند. برای خرید تور دبی، مشاهده قیمت‌ها و امکانات هر تور به آدرس سایت الفبای سفر www.alefbatour.com مراجعه کنید و تور مناسب خود را بخرید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد