موضوعات داغ

15 عامل مؤثر بر قیمت خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

قیمت خودرو امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد جامعه به شمار می آید؛ از این رو در این مطلب به بررسی 15 مورد از عوامل مؤثر بر نرخ این کالا پرداخته ایم:

نرخ ارز:

قیمت دلار و ارز در بازار خودرو بسیار تأثیر گذار است؛ زیرا بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد استفاده در خودروسازی بر اساس قیمت دلار، تحت نوسان قرار می گیرند و این موضوع سبب شده تا نرخ ارز و دلار بر قیمت خودرو نیز اثرگذار باشد. درست است که ارز و دلار از جمله عوامل جهانی به شمار می آیند، اما چون در مبحث واردات قطعات و صادرات بسیاری از کالاها و ورق ها مؤثر می باشند، پس بر قیمت خودرو نیز تأثیرات خود را دارند.

تورم:

تورم

قیمت خودرو بر اساس تورم های اقتصادی، وضعیت سیاسی، میزان واردات صادرات قطعات اولیه، کیفیت گرید های مورد استفاده در کارخانه های خودروسازی و ... مشخص می شود. میزان و درصد تورم در هر کشور بر اساس تحریم های مختلف تعیین می شود. بسیاری از قطعات خودروسازی که در ساخت سیستم های داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرند، وارداتی بوده و در صورت وجود تحریم در این موضوع، با افزایش قیمت خودروها مواجه خواهیم شد.

قیمت ورق های فولادی:

از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه، شاسی و بسیاری از قسمت های دیگر اتومبیل استفاده می کنند؛ از این رو می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه و سایر ورق های فولادی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، بر نرخ خودرو مؤثر است. جالب است بدانید حدود 80 از فرآیند تولید اتومبیل در کارخانجات خودروسازی به وسیله ورق های فولادی صورت می گیرد. به طور مثال از ورق های روغنی نیز برای ساخت قطعات داخلی و برخی از قسمت های بدنه، شاسی، اگزوز و ... استفاده می کنند. سیستم های تعلیق و قطعاتی از این قبیل نیز از طریق ورق های سیاه ساخته می شوند.

نرخ سود بانکی:

منظور از نرخ سود بانکی، وام هایی است که از سوی بانک های مختلف به خریداران خودروهای نو و کارکرده ارائه داده می شود، تا آن ها در بازه 12 تا 60 ماهه با میزان سود مشخصاتی به بانک برگردانند. طبیعی است که با افزایش نرخ سودهای بانکی، قیمت خودرو در چرخه این صنعت و هزینه های آن افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد.

وضعیت اقتصادی:

وضعیت اقتصادی کشور وابسته به میزان رونقی دارد که در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن شکل گرفته است. در واقع ممکن است با افزایش کیفیت خودروها، تقاضا برای خرید افزایش یابد و این چرخه نیز رونق اقتصادی مد نظر خود را به دست آورد. البته لازم به ذکر است انتظار افراد خریدار افزایش کیفیت خودروها و در عین حال ثبات قیمت ها می باشد که سبب خرید بیشتر خواهد شد.

عرضه و تقاضا خودرو:

شرکت های خودروسازی مختلف در کشور همواره سعی در افزایش میزان عرضه با کیفیت بهتر را داشته اند. با این وجود اصل عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر قیمت یک کالا اثرگذار باشد. طبیعی است که خودروهایی که با تقاضای بالاتری در بازار مواجه باشند، با قیمت بالاتری در نهایت به فروش می رسند، اما برعکس این قضیه نیز همیشه وجود دارد.

سیاست دولت:

بهتر است بدانید شرکت های خودروسازی از میزان سودی که دریافت می کنند، بخشی را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند؛ در نتیجه ممکن است این موضوع سبب افزایش قیمت خودرو گردد. از سوی دیگر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور همواره بر نرخ کالاهای وارداتی و داخلی مؤثر بوده و عمدتاً با افزایش تحریم های سیاسی مختلف، نرخ کالاهای داخلی نیز افزایش می یابد؛ زیرا ورود برخی از قطعات خارجی برای ساخت خودرو ها ممنوع است.

برند و مدل ماشین:

مدل یک ماشین و برندی که مربوط به شرکت خودروسازی است، نقش به سزایی در افزایش میزان عرضه و در نهایت تعیین قیمت آن دارد. طبیعی است که هر چه مدل یک ماشین بهتر، با ظاهر زیباتر، آپشن ها و قدرت های بهتری باشد، قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهد، اما به صورت کلی در نگاه اول برند آن خودرو که مربوط به شرکت خودروسازی سازنده است، در میزان اعتماد افراد و تمایل به خرید آن ها بسیار تأثیر گذار می باشد؛ زیرا خریداران بر اساس سوابق قبلی، ارزش درک شده آن ها و عملکرد و میزان پشتیبانی شرکت های سازنده تصمیم به خرید خودرو می گیرند.

سال تولید:

سال تولید

این موضوع از جمله عوامل بدیهی به شمار می آید که هر چه سال تولید یک خودرو نزدیک تر باشد و به نوعی آن خودرو صفر باشد، با میزان قیمت بالاتری عرضه می شود؛ زیرا بر قیمت آن در زمان فروش و همچنین آپشن هایی که دارد، مؤثر است. بسیاری از افراد با خرید و فروش خودروهای مختلف درآمد زایی می کنند و از این رو بیشتر برای خرید خودروهایی که سال تولید آن ها به سال جاری نزدیک تر است، اقدام می نمایند.

میزان کارکرد:

کارکرد یک خودرو به میزان مسافتی گفته می شود که فرد قبلی با آن رفته باشد. متخصصان شرکت های خودروسازی همواره بر این موضوع باور دارند که یک خودرو در هر سال به صورت میانگین حدود 17 تا 20 هزار کیلومتر مسافت را طی می نماید؛ بنابراین اگر میزان کارکرد یک خودرو بیشتر از این مقدار باشد، نشان دهنده این است که بیش از حد مورد استفاده آن فرد قرار گرفته و همین موضوع از قیمت آن می کاهد. از سوی دیگر میزان کارکرد اتومبیل بر اصطحلاک آن نیز اثرگذار بوده و در نتیجه قیمت را تحت تأثیر قرار می دهد.

امکانات و آپشن های خودرو:

امکانات و آپشن های هر اتومبیل با دیگری متفاوت است. امکاناتی از جمله گرم و سرد شدن صندلی ماشین، ردیاب یا جی پی اس، وجود کروز کنترل، گرمکن غربیلک فرمان، شارژر بی سیم و وایرلس، استارت بدون کلیک، پاور بالابر شیشه ها، مانیتورهای پشت صندلی، سنسور دنده عقب و ... همگی از جمله مواردی هستند که با وجود آن ها قیمت خودرو بالاتر تعیین می گردد.

شرایط بازار:

شرایط بازار تماماً بسته به عوامل ذکر شده، به همراه تقاضای مردم، میزان موجودی بازار و قیمت قطعات مورد استفاده در ساخت دارد که بر نرخ خودرو نیز اثرگذار هستند.

سود دلالان:

در برخی مواقع با کاهش عرضه برای خودروها، یک سری افراد دلال و سودجو همواره سعی در ثابت نگه داشتن قیمت ها در رقم های بالا هستند تا خود سود بیشتری ببرند. از این رو خرید خودرو باید از افراد و شرکت های معتبر انجام گیرد.

مالیات:

میزان مالیاتی که یک شرکت خودروسازی موظف است به دولت در زمان فروش پرداخت کند، بر قیمت گذاری اتومبیل ها مؤثر است.

ایمنی:

ایمنی یکی از مهم ترین امکاناتی است که برای هر خودرو باید در نظر گرفته شود؛ از این رو هر اتومبیلی که با ایمنی و اپشن های بیشتری در این راستا همراه باشد، قیمت بالاتری دارد.

جمع بندی

در نهایت باید گفت پیش از خرید اتومبیل با هر برند، مدل و آپشنی باید عوامل ذکر شده در فوق را به خوبی بررسی نمایید تا با وجود نوسانات موجود در بازار این کالا، با قیمت مناسب تر و اطمینان بیشتری خودرو مد نظر خود را خریداری نمایید. به صورت کلی پیشنهاد می شود با یک فرد متخصص در این زمینه همواره مشورت داشته باشید تا بتوانید بر اساس وضعیت تورم، عرضه و تقاضا، برند و بازار خرید کنید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد