موضوعات داغ

علت صدا دادن پمپ هیدرولیک هنگام چرخاندن فرمان چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به منظور کاهش فشار دست مورد نیاز برای چرخاندن غربیلک فرمان خودرو، از پمپ هیدرولیک استفاده می‌شود. گاهی اوقات هنگام چرخاندن فرمان سروصداهای عجیبی از پمپ به گوش می‌رسد که می‌تواند بیانگر وجود ایراد خطرناک در این قطعه باشد و اگر خیلی زود رفع نشود، احتمال دارد خرج سنگینی به جیب مالک تحمیل کند.

دلایل سروصدای پمپ هیدرولیک بعد از چرخاندن فرمان

دلایل سروصدای پمپ هیدرولیک بعد از چرخاندن فرمان

سروصدای پمپ هیدرولیک فرمان می‌تواند ناشی از ایراداتی باشد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1.سطح پایین روغن هیدرولیک

چرا وقتی فرمان را می‌چرخانم ماشین من سروصدا می‌کند؟ بسیاری از مردم هنگام مواجهه با این مشکل سوال فوق را می‌پرسند اما باید بدانند که راه حل مشکلشان شاید خیلی ساده‌تر از چیزی باشد که در ذهنشان می‌گذرد. اولین و ساده‌ترین دلیل صدا دادن پمپ هیدرولیک فرمان می‌تواند ناشی از کم بودن میزان روغن هیدرولیک باشد.

هنگامی که مایع هیدرولیک فرمان کم باشد، هوا به داخل فرمان نفوذ می‌کند و شروع به گردش در داخل شیر فرمان می‌کند. بنابراین صداهای عجیبی که هنگام چرخاندن فرمان می‌شنوید که احتمالا ناشی از اصطکاک میان شیرفرمان و بدنه غربیلک فرمان است. با افزایش سطح روغن هیدرولیک به حد استاندارد و هواگیری، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

تعویض نشدن روغن هیدرولیک

2.تعویض نشدن روغن هیدرولیک

زمانی که روغن هیدرولیک بیش از حد داخل پمپ باقی می‌ماند و تعویض نمی‌شود، مایع هیدرولیک پر از حباب هوا خواهد شد. بنابراین چون سیال حباب‌های هوا را در داخل پمپ جمع کرده است، سیستم هوا می‌گیرد و شروع به سروصدا می‌کند. بهتر است روغن هیدرولیک را نهایتا هر چهار سال یک‌بار تعویض کنید تا هم فرمان ماشین نرم شود و هم پمپ به صدا نیفتد.

3.خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

گاهی اوقات ممکن است سروصدای پمپ فرمان ناشی از خرابی خود پمپ باشد. اگر صداهایی ناله مانند شبیه لولای دری که به درستی روغن‌کاری نشده است، هنگام چرخاندن فرمان و یا در شرایط دیگر به گوشتان رسید، احتمالا پمپ هیدرولیک فرمان خراب است. باید بدانید که اگر صدایی را بدون نشت مایع هیدرولیک از سمت پمپ بشنوید و فرمان شما همچنان خوب عمل کند، این علامت نگران‌کننده‌ای است و احتمالا به زودی خرج زیادی روی دست شما می‌گذارد.

خرابی بلبرینگ پمپ هیدرولیک فرمان

4.خرابی بلبرینگ پمپ هیدرولیک فرمان

اگر صدایی ناله مانند هنگام چرخاندن فرمان و یا صدایی بم شبیه به خرخر یا زوزه از داخل پمپ هنگام توقف خودرو یا حرکت مستقیم به گوشتان می‌خورد، احتمالا بلبرینگ پمپ هیدرولیک خراب شده و یا تا حدی گریپاژ کرده است.

در این مواقع همچنین متوجه خواهید شد که غربیلک فرمان کمی سفت است و با فشار بیشتری می‌چرخد. این موارد علائم خرابی بلبرینگ پمپ هستند و در این شرایط باید حتما به فکر تعمیر پمپ و تعویض بلبرینگ آن باشید.

5.هوای محبوس شده در پمپ به دلیل نوع طراحی آن

پمپ هیدرولیک فرمان در واقع یک پمپ گریز از مرکز است که در اثر کارکرد آن حباب‌های هوا تولید می‌شود. با تداوم عملکرد پمپ، حباب‌های هوای در قسمتی از پمپ انباشته شده و هنگام چرخیدن فرمان، موجب ایجاد صدا ناشی از نرسیدن روغن به آن محدوده می‌شوند. بدین منظور باید به صورت دوره‌ای پمپ هیدرولیک فرمان را هواگیری کرد تا مشکل رفع شود.

سروصدای تسمه

6.سروصدای تسمه

اگر هنگامی که ماشین روشن می‌شود صدای جیغ می‌شنوید، این اتفاق ممکن است به دو دلیل رخ بدهد؛ حالت اول که احتمال آن خیلی کمتر است، این خواهد بود که پمپ هیدرولیک فرمان خراب شده و باعث می‌شود تسمه روی فولی بلغزد و در نتیجه صداهای جیرجیر یا جیغ شنیده شود.

اما حالت دوم که معمولا زیاد رخ می‌دهد، به دلیل تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه ناشی از نصب ناصحیح و یا فرسودگی آن است. گاهی اوقات نیز تسمه نو به دلیل جنس نامرغوب ممکن است چنین صدایی منتشر کند‌. معمولا این صداها بلافاصله پس از استارت زدن خودرو از سمت کاپوت خودرو به گوش می‌رسند.

چطور پمپ هیدرولیک فرمان را رفع عیب کنیم

بسیاری مردم نمی‌دانند که نگهداری از یک وسیله نقلیه امری پرهزینه است و باید نسبت به نگهداری صحیح از بخش‌های مختلف خودرو حساس بود. در مورد پمپ هیدرولیک فرمان هم باید حساسیت کافی به خرج داد و در نگهداری از آن کوشا بود. موارد زیر می‌تواند باعث جلوگیری از خرابی و یا موجب رفع عیب پمپ هیدرولیک فرمان شود:

•هواگیری کنید

سعی کنید هر چند ماه یکبار هواگیری سیستم هیدرولیک را انجام دهید. روش انجام هواگیری سامانه هیدرولیک خودرو نسبتا ساده است و به اندازه چند بار چپ و راست کردن فرمان زمان می‌برد. روش صحیح این کار را از منابع معتبر اینترنتی و یا تعمیرکاران یاد بگیرید و آن را انجام دهید تا پمپ هیدرولیک فرمان در اثر تجمع حباب‌های هوا آسیب نبیند و به سر و صدا نیفتد.

به صورت دوره‌ای به مکانیک مراجعه کنید

•به صورت دوره‌ای به مکانیک مراجعه کنید

با توجه به اینکه اکثر مالکان خودرو نمی‌دانند ماشین آنها چگونه کار می‌کند و حتی شاید تعویض لاستیک هم برای آنها مشکل‌ساز باشد، پس باید ماشین را به صورت دوره‌ای پیش یک تعمیرکار متخصص و معتمد ببرند. مکانیک با بررسی همه چیز از جمله بازرسی سیستم هیدرولیک فرمان، عیوب موجود را به اطلاع مالک رسانده و در صورت نیاز مشکل را برطرف می‌کند. او با بررسی کیفیت روغن هیدرولیک و میزان آن، همچنین بررسی وجود نشتی در سیستم می‌تواند به جلوگیری از خرابی پمپ هیدرولیک فرمان کمک کند.

•بررسی‌های دوره‌ای توسط خود مالک

بررسی‌های دوره‌ای منظم به شما کمک می‌کند تا یک مشکل کوچک را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر برطرف کنید. این بررسی‌ها باید از یک روال برنامه‌ریزی‌شده پیروی کند تا تمامی عیوب خودرو از جمله ایرادات سیستم هیدرولیک مورد شناسایی قرار گرفته و رفع شود.

شما می‌توانید به صورت چشمی وجود نشتی در شیلنگ‌های هیدرولیک فرمان یا لوله متصل به پمپ را تشخیص دهید. فرسودگی و پوسیدگی شلنگ‌ها نیز در این بازدیدهای دوره‌ای به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. در صورت مشاهده شیلنگ‌های پوسیده ، حتما آنها را با مراجعه به تعمیرگاه تعویض کنید. همچنین بهتر است هر چهار سال روغن هیدرولیک فرمان را کاملا عوض کنید. ضمنا اگر روغن هیدرولیک بیش از حد سیاه و کثیف شده ، باید آن را زودتر تعویض کرد.

سخن پایانی

صدا دادن پمپ هیدرولیک فرمان را می‌توان با نگهداری صحیح دوره‌ای به حداقل رساند. برای این منظور باید همیشه وضعیت سیستم هیدرولیک را از نظر پوسیدگی شیلنگ‌ها یا خرابی لوله‌های متصل به پمپ مورد بررسی قرار داد. هرگونه نشتی در این سیستم می‌تواند منجر به خرابی پمپ و یا صدا دادن آن شود؛ بنابراین در صورت وجود نشتی یا خرابی و پوسیدگی شلنگ‌ها، باید به تعمیرکار مراجعه کرد تا قطعات معیوب را تعویض کند.

همچنین مالک خودرو می‌تواند به صورت دوره‌ای با انجام عملیات هواگیری هیدرولیک فرمان از بروز ایراد در این سیستم تا حد امکان جلوگیری کند. علاوه بر این موارد تعویض روغن هیدرولیک به صورت دوره‌ای (معمولاً هر ۴ سال یک بار ) در حفظ سلامت پمپ هیدرولیک، شیر فرمان و مجموعه جعبه‌فرمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد

ماشین لاماری

علت صدای چرخ بعد از تعویض لنت

چه ماشین هایی نخریم

ماشین پژو پارس دوگانه سوز

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد