موضوعات داغ

چرا باید دریچه گاز را ریست کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

دریچه گاز واسطه بین پدال گاز و موتور خودرو است که با دریافت دستورات از سمت پدال، میزان هوای ورودی به پیشرانه را تنظیم می‌کند. در خودروهای جدید مجهز به دریچه گاز برقی ممکن است تنظیمات دریچه گاز به هم بریزد و توقعات راننده از ماشین و میزان شتاب دریافتی برآورده نشود. بدین منظور باید دریچه گاز ریست شود تا از مشکلات متعددی که ممکن است در این بین پیش بیاید جلوگیری به عمل آورده شود. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه و اینکه چرا باید دریچه گاز را ریست کنیم، به اطلاع شما رسیده است. پیش از پرداختن به این موضوع بهتر است چند اصطلاح فنی مربوط به دریچه گاز را مرور کنیم

موقعیت دریچه گاز الکترونیکی چیست؟

موقعیت دریچه گاز در واقع میزان بازشدگی پولکی (دروازه ورودی هوا به موتور) را نشان می‌دهد. این موقعیت نسبت به میزان فشار روی پدال گاز تغییر می‌کند و توسط سنسور الکترونیکی موقعیت دریچه گاز (ETPS) در خودرو اندازه‌گیری می‌شود. خودروهای قدیمی‌تر از یک دریچه گاز مکانیکی برای ارتباط دادن پدال و دریچه گاز موتور استفاده می‌کنند، در حالی که خودروهای مدرن از سیستم دریچه گاز الکترونیکی برخوردار شده‌اند که در آن یک حسگر موقعیت پدال را ارزیابی می‌کند و آن را از طریق یک سیگنال الکترونیکی به سیستم مدیریت موتور یا همان کامپیوتر خودرو ECU منتقل می‌کند.

تنظیم مجدد موقعیت الکترونیکی دریچه گاز چیست؟

تنظیم مجدد موقعیت الکترونیکی دریچه گاز در واقع به کالیبراسیون دوباره سیستم الکترونیکی دریچه گاز برای اطمینان از دقت و ثبات موقعیت آن نسبت میزان فشار وارده بر پدال گاز اشاره دارد. این فرآیند به منظور تصحیح خطاهای حسگر دریچه گاز که ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت، تعویض باتری یا خرابی سیستم به وجود بیاید، طراحی شده است. وقتی سنسور موقعیت دریچه گاز دقت کافی نداشته باشد، اطلاعات ناصحیح به ایسیو ارسال می‌کند؛ درنتیجه ممکن است بر عملکرد موتور، راندمان سوخت و تجربه رانندگی تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال راننده نیاز به شتاب دارد و پدال را کاملا فشار می‌دهد، اما ایسیو خودرو به دلیل اطلاعات اشتباه سنسور دریچه گاز، این وضعیت را درست تشخیص نداده و ماشین به درستی شتاب نمی‌گیرد.

تنظیم نبودن دریچه گاز برقی چه تاثیری بر عملکرد خودرو دارد؟

تنظیم نبودن دریچه گاز برقی چه تاثیری بر عملکرد خودرو دارد؟

واکنش نامناسب موتور: تنظیم مجدد یا ریست موقعیت دریچه گاز، ارتباط دقیق بین سیگنال‌های ورودی از پدال گاز و پاسخ موتور را تضمین می‌کند. اگر سنسور موقعیت دریچه گاز به درستی کالیبره نشده باشد، شاید باعث شود که پولکی ورودی دریچه گاز هماهنگ نباشد و بر پاسخگویی موتور تأثیر بگذارد. دیر شتاب گرفتن یا افزایش مصرف سوخت می‌تواند جزو پیامدهای این مشکل باشد.

عملکرد خودرو در شتابگیری: یک سنسور دقیق موقعیت دریچه گاز می‌تواند پاسخ مناسب و سریع دریچه گاز را در صورت نیاز تضمین کند، درنتیجه عملکرد شتاب خودرو را بهبود می‌بخشد. این مورد در مواقعی مثل سبقت گرفتن سریع یا ورود به پیچ بسیار مهم است.

تنظیم نسبت هوا به سوخت: کالیبراسیون صحیح موقعیت دریچه گاز برای تنظیم نسبت هوا به سوخت در سیستم مدیریت موتورهای انژکتوری بسیار مهم است. این امر به اطمینان از راندمان بالای احتراق، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود مصرف سوخت کمک فراوانی می‌کند.

تنظیم یا ریست دریچه گاز چگونه بر بهره‌وری و کاهش میزان مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد؟

تنظیم یا ریست دریچه گاز چگونه بر بهره‌وری و کاهش میزان مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد؟

تامین دقیق سوخت مورد نیاز موتور: با تنظیم بودن سنسور موقعیت دریچه گاز می‌توان مطمئن بود که سامانه کامپیوتر ماشین همواره مقدار مناسبی از سوخت را با توجه به تقاضای واقعی راننده و مطابق با شرایط مسیر ارائه می‌دهد. درنتیجه از هدر رفتن سوخت به دلیل تشخیص ناصحیح موقعیت دریچه گاز برقی تا حد ممکن پیشگیری خواهد شد

بهینه‌سازی شرایط رانندگی: با نظارت دقیق بر ورودی دریچه گاز، سیستم می‌تواند بهتر خود را با شرایط مختلف رانندگی مانند رانندگی در سطح شهر، حالت کروز با سرعت بالا یا شتابگیری تطبیق دهد. این مورد به حداکثر استفاده مفید از انرژی سوخت کمک می‌کند و راندمان کلی مصرف سوخت را هم بهبود می‌بخشد

کاهش انتشار گازهای آلاینده: دقت بالا در تامین سوخت مورد نیاز موتور به بهینه‌سازی فرآیند انفجار درون سیلندر کمک می‌کند و درنتیجه تولید گازهای گلخانه‌ای مضر را کاهش می‌دهد. این مورد با استانداردهای حفاظت از محیط زیست و انتشار آلایندگی مطابقت بیشتری دارد و به حفظ زیست بوم کمک فراوانی می‌کند. جهت اطلاع باید بدانید که بسیاری از معضلات جوی نظیر کم‌بارشی، یا بارش‌های غیرعادی سیل‌آسا در اثر فرآیند گرمایش زمین به وجود آمده که یکی از دلایل آن نیز همین خودروهای آلاینده هستند.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارایه شد، به طور خلاصه در جواب به سوال چرا باید دریچه گاز ریست شود ، باید بگوییم که تأثیر تنظیم مجدد موقعیت دریچه گاز یا ریست آن بر عملکرد خودرو و بهبود راندمان سوخت، به منظور اطمینان از دقت سیستم دریچه گاز انجام می‌شود که درنتیجه آن فوایدی مثل بهینه‌سازی عملکرد موتور، بهبود مصرف سوخت، کاهش انتشار اگزوز و بهبود تجربه کلی رانندگی از طریق افزایش دقت واکنش موتور به فشردن پدال گاز ایجاد خواهد

چه زمانی باید دریچه گاز را ریست کنیم؟

چه زمانی باید دریچه گاز را ریست کنیم؟

هنگامی که نیاز به تنظیم مجدد سنسور موقعیت دریچه گاز الکترونیکی یا همان ریست دریچه گاز برقی داریم که برخی مشکلات و علائم در خودرو وجود داشته باشد. این علایم بر عملکرد و تجربه رانندگی خودرو هم می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. در ادامه برخی از علائم احتمالی این مشکل را بیان کرده‌ایم:

دور آرام ناپایدار: وجود خطا در سنسور موقعیت دریچه گاز الکترونیکی ممکن است باعث ناپایداری موتور در دور آرام یا همان حالت توقف درجا شود. این حالت می‌تواند خود را به صورت افزایش و کاهش نامنظم دور موتور در .حالت درجا و یا حتی خاموش شدن موتور نشان دهد

شتاب نامناسب و غیریکنواخت: خوانش نادرست موقعیت دریچه گاز ممکن است منجر به مشکل هنگام شتاب گیری خودرو شود که می‌تواند به صورت کپ یا توقف ناگهانی حین شتاب گیری ظاهر شود.

واکنش کند موتور به فشردن پدال گاز: تأخیر بین پدال گاز و پاسخ موتور ممکن است نشانه‌ای از مشکل در تنظیم موقعیت دریچه گاز باشد که باعث می‌شود راننده احساس کند که دریچه گاز دیر پاسخ نمی‌دهد و خودرو به خوبی شتاب نمی‌گیرد

قدرت ناکافی موتور: ارسال اشتباه اطلاعات مربوط به موقعیت دریچه گاز به ایسیو ممکن است منجر به توان خروجی ناکافی موتور شود و بر عملکرد کلی قدرت خودرو تأثیر بگذارد

کاهش راندمان مصرف سوخت: اگر سنسور موقعیت دریچه گاز به اشتباه میزان باز شدن دریچه گاز را نشان دهد و اطلاعات غلط به ای‌سی‌یو بفرستد، ممکن است منجر به تامین سوخت ناکافی یا بیش از حد موتور شود و درنتیجه راندمان سوخت را کاهش دهد.

مشکل هنگام توقف ناگهانی: در برخی موارد، مشکلات دریچه گاز الکترونیکی ممکن است کنترل خودرو را هنگام توقف ناگهانی دشوار کند و بر هماهنگی سیستم ترمز تأثیر منفی بگذارد. به نحوی که قدرت ترمزگیری به دلیل گاز خوردن اشتباه ماشین، دچار کمبود شود.

روشن شدن چراغ هشدار : برخی از خودروهای مدرن که به سیستم‌های ایمنی مانند کنترل پایداری خودرو مجهز هستند و اگر این سیستم‌ها مشکلی را در موقعیت دریچه گاز الکترونیکی تشخیص دهند، ممکن است چراغ هشدار روشن شود.

صداهای غیرمعمول از موتور: تشخیص نادرست موقعیت دریچه گاز می‌تواند باعث شود که موتور حین کار صداهای غیرعادی تولید کند. این مشکل ممکن است ناشی از احتراق ناقص یا سایر مشکلات موتور ناشی شود

اگر راننده متوجه هر یک از علائم بالا، به ویژه مشکلات مربوط به دریچه گاز شود، برای اطمینان از ایمنی و عملکرد خودرو، باید بازرسی و چکاپ اولیه را در تعمیرگاه انجام دهد. فرآیند تنظیم مجدد موقعیت الکترونیکی دریچه گاز می‌تواند به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک کند اما اگر دریچه گاز کاملا خراب باشد ، باید حتما تعمیر یا تعویض شود.

چطور دریچه گاز ماشین را ریست کنیم؟

چطور دریچه گاز ماشین را ریست کنیم؟

ریست دریچه گاز برقی یا توسط دستگاه دیاگ انجام می‌شود و باید آن را به شیوه معمولی انجام داد. روش معمولی بدون نیاز به دستگاه به صورت زیر انجام می‌شود:

• ابتدا سوییچ را باز کنید

• بعد از 10 ثانیه سوییچ را ببندید. سپس بعد از 10 ثانیه مجدد باز کنید

• بعد از گذشت 10 ثانیه دوباره سوییچ را ببندید.

• 10 ثانیه بعد دوباره سوییچ باز شود و یک مرتبه پدال گاز را تا ته فشار دهید . سپس سوییچ را ببندید.

• در انتها بدون فشار دادن پدال گاز موتور را روشن کنید. بهتر است طی هر دوهزار کیلومتر این کار را تکرار کنید تا دریچه گاز ماشین ریست شود.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

ماشین لاماری

دلیل گاز هرز خوردن ماشین

زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی

ایمن سازی خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد