موضوعات داغ

خرید کدام خودرو دست دوم ریسک دارد؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به دنبال خرید خودروی کارکرده هستید؟ برای این منظور گزینه‌های مختلفی در بازار وجود دارد و اگر مراقب نباشید، ممکن است خودرویی بخرید که هزینه تعمیرش به اندازه خرید یک ماشین جدید تمام شود. بررسی دقیق توسط خودتان و سپس بازرسی عمیق‌تر توسط یک کارشناس معتبر، بخش مهمی از این فرآیند است. اما نشانه‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد خرید یک ماشین دست دوم ریسک دارد و خبر خوب این است که حتی افراد معمولی هم می‌توانند متوجه آنها شوند.

در ادامه با ذکر این نشانه‌ها، به شما خواهیم گفت که خرید کدام ماشین دست دوم ریسک دارد.

کدام ماشین دست دوم را نخریم؟

1. ماشین از برند نامعتبر که به صورت محدود وارد بازار شده است

نمونه‌های دست دوم از خودروهای گمنام که عمدتا با عدم استقبال بازار مواجه شده و یا با مشکل خدمات پس از فروش، کمبود قطعات یدکی و گارانتی نامناسب روبرو هستند، گزینه‌ مطلوبی برای خرید نخواهند بود. در صورت خرید این خودروها، باید ریسک ضرر مالی قابل توجه هنگام فروش را به جان بخرید.

2. فاقد سابقه تعمیر

اگر فروشنده نمی‌تواند سابقه دقیق تعمیر خودرو را به شما نشان دهد، باید فرض کنید که این خودرو به‌طور منظم سرویس نشده است. با شک و تردید به وضعیت فنی ماشین بنگرید و آن را توسط یک مکانیک قابل اعتماد به‌طور کامل بررسی کنید. از طرف دیگر، مجموعه‌ای از سوابق دقیق تعمیرات شامل فاکتور خرید قطعات یا فاکتورهای صادره در نمایندگی، نشانه خوبی است که مالک به تعمیر و نگهداری خودرو اهمیت داده و ممکن است به‌خوبی از آن نگهداری شده باشد.

3. نشانه‌های ظاهری بی‌توجهی در نگهداری از خودرو کارکرده

سوراخ‌ها، فرورفتگی‌ها، بوهای تند و لکه‌های بدنه، پوسیدگی، زنگ زدگی و ... همگی نشانه‌هایی مبنی بر بدرفتاری با خودرو هستند. شاید این مورد همیشه مصداق نداشته باشد اما به طور کلی کسی که به ظاهر و کابین ماشین خود اهمیت نمی‌دهد، ممکن است به وضعیت مکانیکی و فنی آن هم اهمیتی ندهد.

4. ظاهر بیش از حد تمیز، در حد پوشاندن عیوب ظاهری

تمیزکاری شدید به‌تنهایی دلیلی برای پنهان‌کاری فروشنده نیست. در واقع، ممکن است فقط به این معنا باشد که مالک خودرو را قبل از فروش مرتب کرده که بیشتر به دل خریدار بنشیند. اما مراقب باشید که فروشنده سعی نکند عیب‌ها را پنهان کند. مثلاً موتورشویی جدید ممکن است نشانه‌ای از روغن‌ریزی شدید در موتور باشد.

خودروهایی با موتور حجیم و احیانا تقویت شده

5. خودروهایی با موتور حجیم و احیانا تقویت شده

خودروهای پرقدرت با موتورهای حجیم یا تقویت شده معمولا به عنوان یک خودرو دست دوم با ریسک به شمار می‌روند. چراکه معمولا فشار زیادی به موتور، سیستم تعلیق و سایر سیستم‌های گران‌قیمت این ماشین‌ها وارد می‌شود. (به هر حال، احتمالا شما هم به همین دلیل است که به چنین خودرویی علاقه دارید. بنابراین انتظار نداشته باشید که با یک خودروی کارکرده پرقدرت با ملایمت رفتار شده باشد و بعد از خرید هیچ‌گونه خرج فنی به جیب شما تحمیل نکند. گاهی اوقات خرج فنی این خودروها چنان زیاد است که می‌تواند پشیمانی‌های شدید به همراه آورد

6. مالک سیگاری‌ یا معتاد

شاید با این حرف ما موافق نباشید اما به دو دلیل بهتر است از یک فرد سیگاری یا معتاد به مواد مخدر، خودروی کارکرده نخرید. اول، سیگار کشیدن یا اعتیاد رفتاری بی‌ملاحظه است. دوم، این نشان می‌دهد که مالک ممکن است در مورد تعمیر و نگهداری بی‌ملاحظه باشد؛ چراکه فرد معتاد یا سیگاری که به سلامت خود اهمیت نمی‌دهد، شاید خیلی علاقه‌ای به نگهداری مرتب از خودرو نیز نداشته باشد. البته باید اعتراف کنیم که برعکس این موضوع هم به کرات دیده شده که فرد معتاد یا سیگاری به شدت از ماشینش مراقبت کرده است.

7. بوهای نامطبوع درون محفظه موتور

اگر از داخل ماشین یا درون محفظه موتور بوهای نامطبوع به مشام می‌رسد، ممکن است ماشین ایراد فنی داشته یا بد نگهداری شده باشد. پس خرید این خودرو کارکرده ریسک خواهد داشت.

8. روغن موتور و گیربکس کثیف و سیاه

بررسی روغن برای تشخیص اینکه خودروی مورد نظر به‌خوبی نگهداری شده یا خیر، راه خوبی است. از آنجایی که تشخیص وضعیت روغن دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم از مکانیک خود بخواهید بررسی کند که آیا روغن کاملاً سیاه‌رنگ و کثیف است یا خیر. وجود دوده و سیاهی داخل موتور هم شرایط مشابهی به دنبال دارد.

وضعیت روغن‌ گیربکس حتی شاخص بهتری است، زیرا تنها مالکانی که برای ماشین اهمیت قائلند، آن را در زمان‌بندی مقرر تعویض می‌کنند. مکانیک در این شرایط به دنبال نشانه‌های رنگ قهوه‌ای تیره و بوی سوختگی خواهد بود که نیاز به تعویض روغن یا حتی بدتر، تعویض گیربکس در آینده. را نشان می‌دهد.

9. مایع خنک‌کننده

هر سیستم خنک‌کننده دارای مخزن سرریزی یا هواگیری در کنار رادیاتور است. باید مخزن را برای نشانه‌های وجود ذرات ناخالصی، زنگ آهن یا روغن در مایع بررسی کند که نشان‌دهنده عدم سرویس یا خرابی واشر سرسیلندر است.

10. آسیب‌های ناشی از تصادف

همه دچار تصادف می‌شوند و بنابراین اگر خودروی مورد نظر تصادف داشته است، دلیل بر بد بودن آن نمی‌شود. با این حال، اگر بعد از کارشناسی بدنه متوجه شدید که خودرو تصادفات زیادی داشته است، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که ماشین توسط راننده‌ای بی‌ملاحظه که احتمالاً در مورد نگهداری هم بی‌احتیاط بوده، نگهداری شده است. یا اگر خودرو دچار تصادفی جدی‌تر شده، ممکن است در آینده مشکلات غیرمنتظره‌ای داشته باشید؛ مانند خرابی‌های الکتریکی یا سایش نامتقارن لاستیک‌ها به دلیل خم شدن شاسی و عدم توانایی تراز زاویه چرخ‌ها و... . از یک صافکار ماهر که در زمینه تعمیر بدنه خودرو تخصص دارد بخواهید کیفیت کار را بررسی کند و مشکلات احتمالی را به شما بگوید.

11. سن مالک

بهتر است از کسی که کمتر از 30 سال دارد، خودرو نخرید؛ چون افرادی که بیش از 30 سال سن دارند، دقیقاً به یاد می‌آورند که وقتی در دهه 20 سالگی خود بودند، چگونه رانندگی می‌کردند. البته، این معیار برای همه افراد یکسان نیست و می‌توان گاهی آن را نادیده گرفت.

12. برچسب‌های خاص روی بدنه

برچسب‌های روی بدنه نشان‌دهنده شخصیت صاحب خودرو است. به عنوان مثال اگر همه چیز برابر باشد، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید بخرید، خودرویی که روی سپر آن برچسب «من عاشق بافتنی هستم» قرار دارد یا خودرویی که صندوق عقب آن با برچسبی درباره پیروزی‌های راننده در مسابقات اتومبیل‌رانی وجود دارد یا دیگر برچسب‌هایی که نشان از خوی سرکش راننده دارند؟

13. وجود سیستم صوتی غیرعادی روی ماشین

مانند برچسب‌های روی بدنه، وجود سیستم صوتی غیرعادی و آهنگ‌هایی که صاحب خودرو به آنها گوش می‌دهد، نشان‌دهنده نحوه برخورد او با زندگی و البته خودرو است. اگر سیستم را روشن کردید و آهنگ‌های آن باعث لرزش شیشه‌ها شد، احتمالا راننده از نوع افراد آرام و متینی نیست که فقط آخر هفته با خانواده بیرون می‌روند و به ماشین خیلی فشار نمی‌آورند.

14. فراخوان‌های خودروسازان

فراخوان‌های خودروسازان می‌تواند یکی از نشانه‌های ریسک دار بودن خرید آن مدل ماشین کارکرده باشد. به ویژه در مورد خودروهای خارجی موجود در بازار ایران می‌توان به این مورد دقت کرد. به عنوان مثال برخی از محصولات هیوندای و کیا در خارج از کشور با فراخوان درباره خطر آتش سوزی مواجه بودند اما به دلیل نبود نمایندگی رسمی در کشورمان، این ایرادات در مدل‌های موجود در کشور چندان برطرف نشد.

15. قیمت بسیار پایین

ضرب‌المثل هر ارزانی یک حکمتی دارد، در اینجا نیز صدق می‌کند. در حالی که امکان یافتن خودروهای کارکرده عالی با قیمت پایین وجود دارد، اما همیشه بهتر است در این مورد با احتیاط عمل کنید. اگر قیمتی که روی خودرویی گذاشته‌شده بسیار پایین‌تر از ارزش بازاری آن باشد و فروشنده مشتاق خلاص شدن از شر ماشین باشد، احتمالا ماشین پر خرج است.

16. سند مشکل‌دار یا مفقود شده

اگر فروشنده برای خودرویی که می‌فروشد سند درست و حسابی و برگه سبز ندارد، دور آن را خط بکشید. بدون سند خودرو، فرد مالکیت قانونی برای فروش آن ندارد. اگر فروشنده سندی دارد، خصوصا اگر وکالتی باشد، مطمئن شوید که قانونی است و وکالت او از جانب مالک اصلی شامل حق فروش می‌شود.

خرید کدام خودرو دست دوم ریسک دارد؟

17. فروشنده مشکوک

اگر فروشنده از رعایت قوانین خودداری می‌کند، ممکن است سعی در پنهان کردن ایرادات منفی خودرو داشته باشد. وقت خود را با فروشندگانی که حاضر به انجام یک کارشناسی کامل یا تست رانندگی دقیق نیستند یا آنهایی که با این موارد موافقت می‌کنند اما در عمل سعی در کنترل شرایط و محدود کردن بررسی ماشین دارند، تلف نکنید.

18. کابین نامرتب

بی‌شک لکه‌ها، پارگی‌های روکش و شکاف‌های روی داشبورد، نشانه‌هایی هستند که معلوم می‌کنند به خوبی با خودرو رفتار نشده است و خرید آن ماشین کارکرده با ریسک همراه است

19. رنگ‌آمیزی نامناسب بدنه

رنگدار بودن بدنه خصوصا به صورت جزیی چیز عجیبی نیست اما اگر رنگ قسمت‌های آسیب دیده با رنگ اصلی خودرو کمی متفاوت است، این نشان از بی‌ملاحظه بودن راننده داشته و احتمالا در بخش فنی نیز به خوبی از آن ماشین نگهداری نشده است.

20. نشانه‌های کلی وجود عیب در خودرو

از غریزه خود استفاده کنید؛ اگر خودرویی ظاهر یا حس بد دارد، آن را نخرید. مراقب زنگ‌زدگی بیش از حد بدنه، سر اگزوز فرسوده یا چراغ‌های هشدار روشن نظیر چراغ چک باشید.

سخن پایانی

اصولا خرید خودرو کارکرده از افراد غریبه با ریسک همراه است، اما برای آنکه این ریسک را کاهش بدهید، بهتر است موارد بالا را به طور کامل رعایت کنید. جهت کاهش حداکثری ریسک می‌توانید به برخی از شرکت‌های معتبر در زمینه خرید و فروش خودروهای کارکرده مراجعه کنید که طی این چند سال در کشور ما نیز رشد نسبتا قابل توجهی داشته‌اند. در این شرکت‌ها خودروهای دست دوم به طور کامل کارشناسی شده و معمولا ضمانت یک هفته‌ای جهت انجام تست نیز به خریدار داده می‌شود.

همچنین اگر کارشناس معتبر و آشنا سراغ دارید، حتماً او را با خود برای معامله ببرید یا خودرو را حتماً به او نشان دهید تا ایرادات ماشین را بگوید و شما را از ریسک‌های احتمالی خرید چنین خودرویی آگاه کند. مراجعه به خدمات کارشناسی رنگ و بدنه، رجوع به مکانیک ماهر جهت تشخیص عیوب فنی، اطمینان از صحت سند و هویت فروشنده نیز از دیگر مواردی هستند که با رعایت آنها می‌توان ریسک خرید خودرو کارکرده را کاهش داد.

شاید دیگر مطالب ما را نیز بپسندید

مشخصات تارا

ایمن سازی خودرو

زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی

بهترین ماشین شاسی بلند

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد