موضوعات داغ

آخرین روزهای تولید پژو پارس در ایران؛ آیا سورن پلاس جایگزین مناسبی است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در آستانه پایان خرداد ۱۴۰۳، زمان قطعی توقف تولید پژو پارس در ایران‌خودرو فرا می‌رسد. این خودروی محبوب که سال‌ها در خط تولید باقی مانده است، به دلیل عدم امکان دریافت استانداردهای ۸۵ گانه و پلتفرم قدیمی، باید جای خود را به محصولات جدیدتر بدهد. اما آیا سورن پلاس XU7P می‌تواند جایگزین مناسبی برای این سدان پرطرفدار باشد؟

علیرغم اعلام توقف تولید پژو پارس در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ از سوی ایران‌خودرو، جذابیت بالای این خودرو برای مشتریان ایرانی و سودآوری خرید آن، باعث شد تا خریداران این پژو که مدت ها پیش اقدام به ثبت نام خودرو پژو پارس کرده اند همچنان بر منتظر تحویل خودروهای خود هستند. در نهایت با همکاری سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد تا تولید پژو پارس برای چندماه ادامه داشته باشد تا خودروهای ثبت‌نامی به دست متقاضیان برسد.

اکنون سازمان استاندارد اعلام کرده است که پایان خرداد ۱۴۰۳، زمان قطعی توقف تولید پژو پارس خواهد بود. این سازمان اعلام کرده است مجوز تولید این خودرو تا پایان بهار امسال صادر شده و تمدید نخواهد شد و پژو پارس به دلیل پلتفرم قدیمی، ناتوانی در دریافت استانداردهای ۸۵ گانه از رده خارج می شود.

اما نکته جالب توجه این است که خودروی جایگزین پیشنهادی، یعنی سورن پلاس XU7P، از پلتفرم مشابه با پژو پارس و متعلق به پژو ۴۰۵ بهره می‌برد. بنابراین، نمی‌توان گفت که پژو پارس قابلیت دریافت استاندارد ۸۵ گانه را ندارد، اما سورن پلاس می‌تواند این استاندارد را دریافت کند.

طرح توقف تولید محصولات قدیمی، از دستورات دولت سیزدهم به شمار می‌رود. در این دوره، خودروهایی همچون سمند و تیبا نیز با توقف تولید مواجه شدند. محصولاتی چون وانت نیسان و کامیون بنز مایلر نیز بزودی با سرنوشتی مشابه روبرو خواهند شد.

در حالی که حواله‌داران پژو پارس منتظر اعلام قطعی و تعیین تکلیف از سوی سازمان استاندارد هستند، سورن پلاس به عنوان یک گزینه مناسب برای جایگزینی این خودرو مطرح می‌شود. سورن پلاس با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون بهره و تخفیف ۱۵ میلیون تومانی عرضه می‌شود و از نظر مرغوبیت و اختلاف قیمت کارخانه با بازار، می‌تواند گزینه مطلوبی برای جایگزینی پژو پارس باشد. در نهایت، خودروساز موظف به اجرای مصوبات و تولید براساس مجوزهای سازمان استاندارد است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/3/22
سلام همون پارس اسفند۴۰۱ ثبت‌نام کردیم برای استفاده خانوادگی هس پیام واریز پارس برام بفرس
1403/3/22
اینکه xu7 روی "پرشـــیا" آلاینده است ولی روی سورن منبع پالایش هوا از عجایب محیرالعقول جهان هستی است!!!
1403/3/22
به هیچ وجه جایگزین پژو پارس سمند نیست ،،یک اطاق قدیمی و پر از عیب اولین ایراد وزن آن و اصطحلاک آن دومین ایراد ظاهر آن و از همه مهمتر طراحی آن از نظر ارگونومی هست دو خودرو تولید شود با یک قیمت عرضه شود رضایت مشتری و خریدار گویای استاندارد هست چرا که رضایت مشتری پارامتر اصلی وحرف اول وآخر استاندارد هست ،
1403/3/23
قیافه پارس مدل 79 می ارزه به کل هیکل سورن