موضوعات داغ

شرایط تولید مشترک با خودروسازان آمریکایی

عکس مطلب اول
ایسنا: عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: ارتقای صنعت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‏شود که با برندهای مطرح بین‏المللی مشارکت در سرمایه‏گذاری و تولید داشته باشیم.
ولی ملکی گفت: هر اقدامی در صنعت خودروی کشور انجام می‏شود حتی اگر خودرو وارد می‏شود باید در جهت تقویت خودرسازی باشد و قطعا واردات خودرو به‌صورت سی بی یو (خودروی آماده) از هیچ کشوری راه‏حل نیست. وی ادامه داد: بهترین راهکار برای ارتقای خودروسازی کشور مشارکت با برندهای مطرح خودروسازی بین‏المللی است.
به نظر بنده کاری که ایدرو، سایپا و ایران‏خودرو برای تولید مشترک در ایران با کشورهای فرانسه و چین انجام داده‏اند، مدل خوبی است و هیچ ایرادی ندارد که با برندهای مطرح آلمانی، ژاپنی و حتی آمریکایی وارد مذاکره شویم و الگوی قرارداد ایدرو را پیاده کنیم. وی یادآور شد: اگر واردات خودرو از آمریکا را مذمت و نکوهش کردم صرفا به خاطر رفتار دشمنانه و مغرضانه سیاستمداران این کشور است والا اگر مدیران سیاسی این کشور دست از غرض‏ورزی بردارند و منصفانه با سیاستمداران ایرانی پای میز مذاکره بنشینند و فناوری‏های روز را از طریق صنعتگران و سرمایه‏گذاران خود در اختیار صنعت خودرو کشور قرار دهند و با سرمایه‏گذاری که در خودروسازی ایران انجام می‏دهند، تضمین کنند بخشی از تولیدات مشترک را به بازارهای جهانی صادر کنند، هیچ اشکالی در همکاری مشترک با این کشور وجود ندارد.

واردات خودرو

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‏که «در گسترش و تعمیق روابط اقتصادی باید تعصبات را کنار گذاشت»، اظهار کرد: بازار خودرویی کشور بهترین ظرفیت برای سرمایه‏گذاران خارجی است. ارتقای خودروسازی کشور زمانی تضمین می‏شود که با برندهای مطرح بین‏المللی مشارکت در سرمایه‏گذاری و تولید داشته باشیم.
با توضیحی که دادم حتما اجازه داریم با خودروسازان آمریکایی به‌صورت مشترک تولید خودرو داشته باشیم. وی واردات خودرو به‌صورت سی بی یو از هر کشوری را نادرست دانست و افزود: وقتی صحبت از یک قاعده می‏کنیم، نباید برخی کشورها را مستثنا کنیم؛ بنابراین واردات خودرو ساخته شده از هیچ کشوری به صلاح نظام اقتصادی، بازار اشتغال و ارتقای صنعت کشور نیست و نتیجه‏ای جز بیکار شدن کارگران و ضربه به چرخه صنعتی و اقتصادی کشور ندارد، خواه کشور صادرکننده آمریکا باشد یا چین، مهم این است که به جای واردات خودروی آماده، فناوری تولید خودرو را با همکاری و شراکت برندهای مطرح همان کشورها به کشور انتقال دهیم.
وی با اشاره به یکه‏تازی چین در بازار خودرو کشور، گفت: خودروهای چینی زمانی باید اجازه در اختیار گرفتن سهمی از بازار خودرویی کشور را داشته باشند که به‌صورت مشترک با خودروسازان ایرانی، تولید داشته باشند در غیر این صورت همان زیانی که از ناحیه واردات خودروهای ساخته شده آلمانی، آمریکایی و ژاپنی به صنعت و اقتصاد کشور وارد می‏شود از ناحیه واردات خودروهای چینی اتفاق می‏افتد.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/15
آقا چه اصراری دارید تولید کننده خودرو باشید؟! ادامه این لجبازی بازی با جان و مال میلیونها ایرانیست...
تا کی باید تاوان این کوته فکری و عدم واقعبینی را بدیم؟
1395/8/15
باسلام
دوستی با آمریکا هیچ سودی برای ملت ایران ندارد
1395/9/22
تا وقتی امثالی مثل تو اینجوری فکر میکنن نباید هم پیشرفت کنیم
پسر خوب سیاستمدار واقعی کسیه که بخاطر منافعش با هرکسی سازش کنه. اگر بتونیم با کشور هایی که صاحب تکنولوژی هستن سازش کنیم هم از نظر علمی و هم اقتصاد و صنعت و... پیشرفت میکنیم.
بجای اینکه مثل بچه های دبستانی فقط شعار بدی یکم سعی کن از اقتصاد و سیاست سر در بیاری
1395/9/22
آقا میلاد. تناقض اولت اینه که میگی بخاطر سیاست ، سازش کنیم.
ولی حواست نیس که طرف مقابل هم بخاطر سیاست دهنمون رو صاف تر میکنه و بهمین راحتی سازش نمیکنه.

ضمنا، اینهمه از برجام گذشته، نه تنها تحریمی رو برنداشتن ، بلکه دوباره تحریم گذاشتن.
این اسمش سازشه؟
سازش یه طرفه؟

اینکه آدم به یه کشور جنگ طلبی مثل آمریکا اعتماد نکنه ، یعنی داره شعار دبستانی میده؟
شما که خیلی باسواد و بزرگ هستی، از یه سوراخ چندبار گزیده بشی کافیه؟
1395/8/15
یکی نیست بگه آخه احمق فکر کردی بازار صادرات هم مثل بازار داخل که هر آشغالیرو به مردم بندازی؟یعنی اشتغال جوانها مهمتر از جون مردم!؟اشتغال جوانها مهمه یا پر شدن جیب خودت!؟
1395/8/15
خودشم میدونه آمریکاییا هیچوقت با شرکت های ایرانی همکاری نمیکنن
1395/8/15
مرگ بر آمریکا
1395/9/13
پس معلوم میشه امریکا اخ بود برای وارد کننده نه برای ایران خودرو و سایپا