موضوعات داغ

اسکی رو آسفالت، چهارمین راند مسابقات دریفت در هوای سرد پاییز + فیلم

عکس نویسنده
محمد حسن رزاقی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
در پنجمین روز از ماه آذر، چهارمین دوره از رقابت‌های قهرمانی دریفت کشور برگزار شد. این مسابقات به میزبانی استان تهران در پیست مجموعه ورزشی آزادی برگزاری شد. مسابقه‌ای که هوای سرد پاییز تأثیری در حضور تماشاچیان آن نداشت. مسابقات دریفت جزو معدود رشته‌های ورزشی اتومبیلرانی است که علاقه‌مندان بسیاری زیادی دارد. بخصوص حضور تیم‌های مطرح و عنوان‌دار شهرستانی این مسابقات را حساس‌تر کرده است.
چهارمین راند از مسابقات قهرمانی دریفت کشوری با حضور تیم‌های مختلفی از استان‌های تهران، البرز، منطقه آزاد کیش، خوزستان، مشهد، شیراز و... برگزار شد. البته تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های قبلی نیز کمتر بود. با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران در کمیته دریفت شاهد برگزاری باکیفیت‌تر این مسابقه نسبت به راند‌های قبلی بودیم. همراهی تیم انتظامات پیست نیز باعث شده بود تا عکاسان به راحتی و با حفظ مسائل ایمنی در مسیر‌های مختلف پیست تردد کنند تا بتوانند عکس‌ها و فیلم‌های خوبی ثبت کنند. موضوعی که در دیگر مسابقات کمتر به چشم می‌خورد و برخی از مسئولین اجازه تردد به عکاسان نمی‌دهند.

دریفت

مسابقه دریفت 5 آذرماه

در این مسابقه شهاب پیشانیدار توانست برسکوی اول قرار بگیرد. بعد از وی رضا فهیم از استان هرمزگان، منطقه آزاد کیش توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. علیرضا جلایی نیز نفر سومی بود که برروی سکو قرار گرفت. البته در پایان مسابقه نیز برخی از شرکت کنندگان به نحوه داوری و امتیاز دهی اعتراض داشتند. حتی رضا فهیم نیز به نشانه‌ی اعتراض در خصوص ناداوری‌های این مسابقه از رفتن برروی سکو امتنا کرد. در این خصوص مصاحبه کوتاهی با شهاب پیشانیدار و رضا فهیم انجام دادیم.

رضا فهیم، نفر دوم مسابقه دریفت

رضا فهیم نداشتن دستگاه‌های مخصوص را یکی از ضعف‌های تیم داوری دانست. او در خصوص برگزاری این مسابقه گفت: از نظر کیفیت و نحوه برگزاری مسابقه درسطح بسیار خوبی برگزار شد. اما در بحث داوری چندان کیفیت خوبی را ندیدم. برخی شرکت کنندگان زمانی که میبینند نمی‌توانند به خوبی مسابقه بدهند، سعی می‌کنند مسابقه را به حواشی ببرند. من در دور اول که با شهاب پیشانیدار رقابت کردم به راحتی امتیاز بیشتری از وی دریافت کردم ولی بی‌دلیل به ما One More Time دادند. در صورتی که من در دور اول 6 پرچم دریافت کردم و شهاب تنها 4 پرچم. حتی شهاب پیشانیدار زمان بیشتری برای تعویض لاستیک‌ها در پیت استاپ صرف کرد. در قانون تعویض لاستیک تنها 8 دقیقه درنظر گرفته شده که بنظر من ایشان بیشتر از این زمان در پیت استاپ ماندن. البته ایشان در بخش فینال نیز زمانی که دیدند رقابت سخت شده است از روش کند کردن مسیر با ترمزگیری استفاده کردند. که به نوعی باعث می‌شود خودروی پشت سری از حالت دریفت خارج شود و بدون زاویه دریفت کند.

شهاب پیشانیدار نفر اول مسابقه دریفت

اما شهاب پیشانیدار از قهرمانان این رشته در خصوص صحبت‌های رضا فهیم گفت: من هم قبول دارم نباید دور اول به ما One More Time تعلق می‌گرفت. چون من امتیازات بیشتری کسب کردم. اما تیم داوری صلاح دیدند مسابقه مجدداً برگزار شود. من در خصوص زمان تعویض تایرها نیز باید به این نکته اشاره کنم که زمان قانونی تعویض تایرها 9دقیقه است که من با توجه به فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین داخل خودرو در کمتر از 7 دقیقه تایرهای خودرو را تعویض کردم. پس عملاً از نظر قانونی مشکلی برای کسر امتیاز به من تعلق نمی‌گرفت.
در دور آخر آقای فهیم نزدیک خودرو من بود و موضوعی که بیان کردند قابل قبول نیست. من به هیچ عنوان ترمز نگرفتم. حتی این موضوع را می‌توانید از روی تصاویر و فیلم‌های ملاحظه کنید. هم من هم دیگر شرکت کنندگان از چراغ‌های ترمز استفاده می‌کنیم. امروز شانس با من یاری کرد و توانستم بررسکوی اول قرار بگیرم. تنها یک جلسه تمرین داشتم آنهم با خودرویی که اولین بار آن را استفاده می‌کردم. زاویه چرخش و سرعت در مسابقات دریفت موضوع بسیار مهمی است که من در تمامی مسابقاتم به این موارد توجه دارم. به همین خاطر در هربار دریفت کردند مجبور بودم تایرهایم را تعویض کنم. من حتی در پایان مسابقه نیز پیش آقای فهیم رفتم ولی ایشان برخورد خوبی با من نداشتند.
درخصوص این دوره از مسابقات نیز باید بگویم که در این بین این چند دوره این بهترین راند بود که برگزار شد. مسیر طولانی با پیچ‌های مناسب باعث می‌شد تاخودروها به خوبی دود کنند و هیجان مسابقه افزایش پیدا کند. در برخی از پیچ‌ها ما با دنده 3 و 4 چهار دریفت می‌کردیم که به نوعی دود کردن بیشتری را به همراه داشت. تیم برگزاری در انتخاب مسیر بنظر من بهترین را درنظر گرفت. پیچ‌های چپ و راست و سوئیچ‌های خوب باعث شده بود تا مسابقه از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. همانطور که در راند قبلی که سوم شدم باز هم می‌گویم تیم داوری عملکرد قابل قبولی ازخود نشان داد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد