موضوعات داغ

واردات گسترده و مبهم رنو کپچر به بهانه بازارسنجی

عکس مطلب اول
به گزارش فارس نیوز در شرایطی که دولت بر لزوم افزایش داخلی سازی در تولید خودرو و جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید دارد برخی شرکت های خودروسازی به جای تمرکز روی این موضوع دست به واردات گسترده ی خودرو زده اند. یکی از این خودروها رنو کپچر است که به صورت گسترده ای توسط شرکت ایران خودرو وارد کشور شده است. سال گذشته ایران خودرو افزون بر ۲ هزار دستگاه رنو کپچر را وارد بازار کشور کرد و امسال نیز حدود ۱۳۰۰ دستگاه از این خودرو وارد شده است و واردات آن همچنان نیز از طریق گمرکات کشور ادامه دارد و تعداد بیشتری از این خودرو در آینده واردبازار خواهد شد.
توجیه واردات این خودرو از سوی شرکت وارد کننده این است که کپچر را برای ارزیابی بازار وارد کرده اند اما جالب است که برای ارزیابی بازار معمولا خود خودروساز باید اقدام به واردات خودرو کند اما در مورد کپچر چنین چیزی صورت نگرفته است و وارد کننده ی آن شرکت ایساکوی کیش است.
نکته ی دیگر اینکه اگر خودرویی برای ارزیابی بازار فروش وارد می شود معمولا حداکثر ۵۰۰ یا ۶۰۰ دستگاه از آن را وارد بازار می کنند که برای مثال در مورد سوزوکی کیزاشی که برای ارزیابی بازار وارد شده بود این تعداد ۲۰۰ دستگاه بود اما در خصوص رنو کپچر واردات این خودرو بسیار زیاد بوده و این شاعبه را ایجاد می کند که واردات این محصول نه با هدف ارزیابی بازار بلکه با اهداف تجاری صورت گرفته است.
هشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در این باره گفته است: من شخصاً با واردات خودرو به صورت CBU مخالفم زیرا واردات هر کالا برخلاف منافع ملی است و فقط برای کشورهای دیگر انتفاع ایجاد می کند. وی گفته بود: ما به دنبال واردات خودرو نیستیم و فقط تعداد محدودی برای شناخت بازار، واردات انجام خواهیم داد تا بعد از گذشت حدود یک سال، خط تولید دو محصول جدید رنو در ایران ایجاد شود.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه مذاکره برای تولید کلیو و کپچر در ایران در حال انجام است، گفته بود: اگر شرکتی برای تولید خودرو به صورت CKD و با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران موافق نباشد، واردات آن را انجام نخواهیم داد.
این در حالی است که هم اکنون واردات کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است و نمونه بارنامه‌های موجود نیز تأییدی بر این مسئله است.
نکته ی جالب توجه در مورد کپچر نیز پوشش محافظی است که بر روی این خودرو کشیده شده است. این پوشش معمولا برای حفاظت از رنگ خودرو در برابر تابش آفتاب و سایر عوامل محیطی بر روی خودروهای وارداتی دیده می شود اما در رنو کپچر کل خودرو با این پوشش پوشانده شده است.
ایران خودرو به عنوان یک شرکت خودروساز در حالی سرگرم واردات خودروهای فرانسوی است که رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است: دولت در جریان برنامه‌های جدیدش برای همکاری با خودروسازان خارجی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.
میثم رضایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قراردادهای اخیر مشارکتی خودروسازان ایرانی با شرکت های خارجی، گفت: متأسفانه دولت در جریان برنامه‌های جدیدش برای مشارکت و همکاری با خودروسازان خارجی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و مانند گذشته با انعقاد قراردادهایی مبهم و غیر علنی در صدد است بار دیگر روند مونتاژکاری را در صنعت خودرو ایران نهادینه کند.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ما هم اکنون ایران خودرو توسط یکی از شرکت های اقماری خود که از زیر مجموعه های ایساکو است و اعضای هیأت مدیره آن نیز از مدیران ایران خودرو هستند٬ نسبت به واردات فول سی‌کی‌دی (خودروی ساخته شده) کپچر از محصولات شرکت رنو فرانسه اقدام کرده است، محصولی که پیش از این اعلام شده بود قرار است در قالب همکاری مشترک با رنو در ایران تولید شود، اما هم اکنون به بهانه بازار سنجی در حجم قابل توجهی به کشور وارد و پیش فروش شده است.
رضایی ادامه داد: باید از مسئولان وزارت صنعت و ایران خودرو پرسید که آیا این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی است؟ چطور ممکن است دولت و بزرگترین خودروساز خاورمیانه با کنار گذاشتن شرکت‌های بزرگ واردکننده٬ رأساً برای واردات اقدام کنند و در ظاهر ادعای پیاده سازی تولید مشترک و توانمندسازی صنعت خودرو داشته باشند؟
وی اظهار داشت: این در حالی است که هم اکنون رنو در ایران نماینده رسمی دارد اما در همین شرایط ایران خودرو نیز محصولات رنو را به صورت کامل و فول سی‌کی‌دی وارد کشور می‌کند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/24
نه بابا ازمايش چيه ديدن مونتاژ اش يا خرج بالا داره يا تكنولوژي بالايي ميخواد دارن همين جوري وارد ميكنن و ميگن ازمايش مثلا اون همه ماشين چيني كه وارد ميكردنو يه برچسب ايران خودرو ميزدن كه بگن توليد داخله
1395/12/24
این نزدیک به دو سه ماهه من میدیدم بار تریلی هست تو هرمزگان ، پارچه کشیدن روش نمیدونستم چه ماشینیه
1395/12/25
چرا گند زده به همه چي چرا اينجوري شد واقعا
خودروسازي كه واقعا خيلي وقته نابوده شده اين كه مهم نيست
1395/12/25
اتفاقا با این تعرفه های گمرکی و درصد و ... واردات خودروی خارجی خیلی سود و پول بیشتری برای دولت داره و بیشتر و بهتر اقتصاد مقاومتی رو پوشش میده!!
1395/12/25
آنقدر اين خودرو هارو نسبت به قيمت جهاني گران ميدن دست مردم كه هم مونتاژ و هم وارداتش همه جوره به صرفه است
1395/12/28
حالا یه ماشین اروپایی به روز با کیفیت خوب داره با قیمت منطقی و تقریبا جهانی و از همه مهم تر داشتن گارانتی واقعی داره وارد میشه هی دارن سنگ میندازن جلوش.اگه همین ماشین رو آسان موتور یا اطلس خودرو وارد میکرد مطمئنم زیر 140 میلیون نمیفروخت.نکته بعدی هم اینه که این همه هیوندای و کیا با ارزش دلاری بالاتر و ارز بری بیشتر دارن وارد میشن چرا کسی به اونا گیر نمیده و منافع ملی برای واردات اونا مشکلی به هم نمیزنه؟کاملا مشخصه که این خبر از کجا و به چه منظوری توی تلویزیون و فضای مجازی پخش شده.فقط به خاطر اینه که رقباش ایران خودرو رو محکوم کنن و خودشون راحت تر ماشین های وارداتیشون رو بفروشن