موضوعات داغ

بازدید از خانه دوشس‌ها در قلب سوئیس

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
همانطورکه می دانید درست قبل از شروع تعطیلات نوروزی، خودروبانک به نمایشگاه خودرو ژنو 2017 رفته بود تا گزارش مستقیم و کاملی را از این رویداد بزرگ خودرویی جهان برای شما همراهان همیشگی آماده کند. در خلال این سفر خودرویی، فرصتی دست داد تا همانند سفر به پاریس که جهت پوشش نمایشگاه خودرو پاریس در مهرماه انجام شده بود و توانستیم بازدیدی از خانه دی اس پاریس داشته باشیم، با هماهنگی آرین موتور، نماینده رسمی دی اس در ایران، به خانه DS ژنو نیز سری بزنیم تا با استانداردهای یک شوروم واقعی در یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا آشنا شویم.
قطعاً این بازدید می‌توانست ما را با چیدمان، استانداردها و نوع ارایه خدمات به مشتریان اروپایی توسط یک برند لوکس فرانسوی بیشتر آشنا کند تا متوجه شویم چقدر با سطح اول جهانی فاصله داریم.

شوروم دی اس در ژنو

شوروم دی اس در ژنو

شاید در نگاه اول به شوروم، رنگ‌های بکار رفته و طراحی شوروم، کاملاً مشخص بود که با همان DS ای سر و کار داریم که در ایران، فرانسه و حال در سوئیس دیده بودیم و همگی نشان از استانداردی است که دی اس برای طراحی شوروم‌های خود در سرتاسر جهان تعریف کرده است.
داخل شوروم به خودروهای این شرکت برخوردیم که در اروپا عرضه می‌شوند همانند دی اس 4، دی اس 3 و دی اس 5 که البته طبق گفته مسئول این شوروم، دی اس 3 جزو پرفروش‌ترین مدل‌ها بوده و آمار فروش این مدل نیز در اروپا این ادعا را تایید می‌کرد. در مقابل ناگفته نماند که در چند روز اقامت در این شهر، به صورت مشهودی دی اس 4 نیز در سطح خیابان‌ها دیده می‌شد که موضوع جالبی به نظر می‌رسید.

دی اس 4

دی اس 4

اگر به خانه دی اس تهران رفته باشید، قطعاً چرم‌های مختلف آویزان شده و رینگ‌های متنوع روی دیوار را مشاهده کرده‌اید که عیناً در شوروم ژنو نیز دیده می‌شد. در داخل سالن، به غیر از دی اس 4، دی اس 5 و دی اس 3 که در ایران نیز عرضه می‌شوند، به دو مدل جدید از دی اس 3 برخوردیم که هنوز در ایران آن‌ها را نداریم. مدل‌های جذابی که به نظر می‌رسد در صورت عرضه با اقبال خوبی نیز مواجه شوند.
در ابتدا دی اس 3 کابریو قرار دارد که البته با زبان دی اس معنا شده بصورتیکه سقف آن به صورت پارچه‌ای تماماً باز می‌شود و باقی ستون‌های خودرو سر جای خود قرار دارند. این نوع سقف که البته در خودروهای دیگری چون فیات 500 نیز دیده بودیم، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وجود اینکه همانند یک خودروی کروک معمول، امکان باز شدن کامل، دید بهتر و استفاده از هوای محیط را به صورت کاملی نمی‌دهد، اما متفاوت بودن، هزینه کمتر و امنیت بیشتر سرنشینان از مزایای این نوع سقف متحرک است.

دی اس 3 کابریو

دی اس 3 کابریو

در جلوی این شوروم، یک دستگاه دی اس 3 پرفورمنس قرار داشت که حقیقتاً به دلیل قابلیت‌های آن، حدود نصف حضور خود در این شوروم را پیرامون این خودرو بودم. پرفورمنس Performance لقبی است که دی اس به خودروهایی می‌دهد که از نظر پیشرانه دارای توانایی بیشتری هستند.
حال با دی اس 3 پرفورمنس سر و کار داریم. خودرویی که روی آن به جای پیشرانه 1.2 لیتری توربو، یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو نصب شده که می‌تواند قدرت 205 اسب بخار را در دور 6000 به چرخ‌های جلو روانه کند. کار شایسته دیگری که دی اس هم‌سو با لقب Performance روی این خودرو انجام داده، نصب گیربکس 6 سرعته دستی روی دی اس 3 پرفورمنس است که باعث شده تا شتاب این هاچ‌بک تند و فرز فرانسوی به 6.5 ثانیه برسد! عدد بسیار خوبی که می‌تواند آن را در ردیف خودروهای سریع آلمانی در ایران قرار دهد. همچنین 300 نیوتن متر در دور 3000 بدین معناست که با گیربکس دستی این خودرو می‌توانید به راحتی در دنده 1 و حتی 2 هرزگردی هیجان‌انگیزی را تجربه کنید.

مشخصات فنی
مدلدی اس 3 پرفورمنس
پیشرانه4 سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ
حجم موتور1598 سی‌سی
حداکثر قدرت205 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور300 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
شتاب رسمی6.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی5.2 لیتر در هر صد کیلومتر
جعبه دنده6 سرعته دستی
قیمت بازار انگستانحدود 20 هزار پوند

جلوپنجره دی اس 3 پرفورمنس تغییر کرده و کمی اسپرت‌تر و عضلانی‌تر شده است. همچنین رنگ این خودرو که مشکی بود، به صورت مات تغییر کرده بود که به جذابیت آن افزوده شده بود. اگر دقت کنید علامت جلوی دی اس به علامت دی اس پرفورمنس تغییر کرده و این علامت، نشان از مدل‌هایی است که در نسخه پرفورمنس عرضه می‌شوند.
همچنین در داخل دی اس 3 پرفورمنس از طرح‌های فیبرکربن در قسمت‌های مختلفی همچون دور غربیلک فرمان استفاده شده و صندلی‌های اسپرتی جهت مهار این گشتاور برای سرنشینان جلو قرار داده شده است.

دی اس 3 پرفورمنس

دی اس 3 پرفورمنس

بهتر است دیگر در مورد دی اس 3 صحبت نکنیم و به قسمت جالب دیگری از این شوروم برویم. در زمان تحویل هر خودرویی، قسمت مجزایی وجود دارد که خودرو مشتری در آن قرار داده می‌شود و روی آن کاور کشیده می‌شود. در این محیط مخصوص نورپردازی خاصی وجود دارد و حتی تجهیزات مختلفی که روی خودرو قابل نصب است، در این محیط ارایه می‌شود. خدمات و احترام جالبی که در هنگام تحویل خودرو به مشتری داده می‌شود. لازم به یادآوری نیست که بعضی شرکت‌های واردکننده در هنگام تحویل خودروهای صد و خورده‌ای میلیونی خود، خودرو را کثیف(!) کنار خیابان قرار می‌دهند و حتی حاضر نیستند به اندازه رسیدن خودرو به پارکینگ منزل مشتری مظلوم، در باک آن بنزین بریزند! بگذریم!

سالن تحویل خودرو

سالن تحویل خودرو

قسمت دیگر این مجموعه، ارایه خدمات و تعمیرات در قسمت پشتی آن است. در هنگام بازدید از این قسمت، یک خودرو سیتروئن CX25 دهه 80 میلادی حضور داشت که در کنار دیگر خودروهای جدید این مجموعه، حالت نوستالژی داشت و نشان از قدمت و تاریخچه این برند داشت. همچنین در دیگر قسمت این مجموعه، مکانی برای تست هر نوع خودرویی وجود داشت که در حقیقت همان "معاینه فنی" ما است و هر مدل خودرویی می‌توانست با مراجعه به این قسمت معاینه فنی خود را دریافت کند. در کنار این قسمت یک پمپ بنزین اختصاصی کوچک نیز قرار داشت تا خودروها را با باک پر به مشتری تحویل دهند.

سیتروئن CX25

سیتروئن CX25

شاید بازدید از این شوروم دی اس، کمی ما را با استانداردها و نوع خدماتی آشنا کرد که در سطح اول جهانی وجود دارد و قطعاً این گزارش می‌تواند به واردکنندگان و شرکت‌های خودرویی کمک کند تا خود را با این استانداردها بیشتر تطبیق دهند. شوروم‌های ایران اگرچه در سال‌های اخیر توانسته‌اند پیشرفت‌هایی را تجربه کنند اما هنوز هم متاسفانه فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته دارند و حتی در مواردی پرسنل محترم آنها رفتار صحیح با مشتری را نیز یاد نگرفته‌اند (تفاوت رفتار شرکت‌های خودرویی با مردم در خارج و داخل کشور)!
امیدواریم با ارایه گزارش‌های مشابه و بازدید بیشتر شرکت‌های خودرویی داخل کشور از شوروم‌ها و خدمات شرکت‌های برتر جهانی، بتوانند سطح خدمات، آموزش پرسنل و استانداردهای خود را همسطح کشورهای پیشرفته ارایه دهند و همان اندازه که در دریافت وجه که البته حدود 2 برابر قیمت جهانی است، مصرانه و منظم هستند، در احترام به مشتری، خدمات مناسب و زمان تحویل نیز همین گونه رفتار کنند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/11
با تشکر از تیم خودرو بانک
خوبی وجود نمایندگی در کشور اینه که برای بقاء و حفظ امتیاز شرکت اصلی مجبور هستند تا علاوه بر رعایت استاندارد های شرکت اصلی رضایت مشتریان رو جلب کنند و کیفیت ارائه خدماتشون رو بالا ببرندکه باعث پیشرفت میشه(البته که نمایندگی هامون در ایران یک دهمه نمایندگی های دنیا در خصوص ارتباط و احترام با مشتری نیستن)ولی بازم یه سرو گردن بهتر از خودرو ساز های داخلی هستن که اصلا" مشتری رو حساب نمیکنن و فقط پول رو میشناسن.
1396/1/11
با سلام و تشکر از جناب آل طه بابت گزارش جامع و کامل از نمایشگاه ژنو
جای این گزارش خالی بود که زحمتشو کشیدید و از دی اس بازدید کردید. راجب سیستم فروش(نقدی و اقساطی و قیمت ها) و امکان تست خودرو برای مشتری و نحوه سفارش خودرو هم توضیحاتی ارائه بشه جهت مقایسه.
با تشکر از شما و دست اندرکاران خودروبانک
1396/1/13
ممنون ازتون بابت این گزارش
چقدر خوبه دوستانی که از ماشین اروپایی سر درنمیارن و هرچیزی رو با ماشین های درجه 2 کره ای مقایسه میکنن با خواندن این مطالب متوجه میشن که یکی از اتفاقای خوب برای کشور ما ورود چنین برندهای مطرح اروپایی هست که در سطح تولیدات در بهترین های دنیا قرار دارند
1396/1/15
همین شما سر در میاری بسه که مازراتی ، بنز ، بی ام و ، پورشه ، آئودی و این همه برند مطرح اروپایی رو ول کردی به یه ماشین فرانسوی در پیت میگی برند برتر اروپا
1396/1/16
عزیزم کره که جای خود دارد. این برند بی اصل و نصب باید با چینی ها مقایسه بشه. آخه سیتوئن هم شد ماشین؟