موضوعات داغ

اسپرت و سوپراسپرت‌های معروف بازار که شایسته جانشینان جدید هستند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برخی از شرکت‌های بزرگ خودروساز همچون لامبورگینی، مکلارن، فراری و... تنها در زمینه تولید ماشین‌های سوپر اسپرت فعالیت می‌کنند، اما برخی دیگر از شرکت‌های خودروسازی فعالیت خود را بیشتر بر روی ماشین‌های استاندارد و ارزان قیمت معطوف کرده‌اند و در کنار آنان تنها یک ماشین سوپر اسپرت تولید می‌کنند، همچون خودروی آئودی R8، نیسان GT-R، شورلت کوروت، فورد GT و یا حتی خودروی هوندا NSX که به عنوان تک محصول سوپراسپرت برای شرکت‌های خود به شمار می‌روند.
یکسری شرکت‌های بزرگ خودروسازی هم وجود دارند که حد وسط را در نظر گرفته و معمولا ماشین‌های اسپرت و سوپر اسپرت زیادی در کنار ماشین‌های استاندارد خود دارند که برخی از آنان می‌تواند مازراتی، بی ام و، جگوار و یا حتی لکسوس باشند و هر کدام ماشین‌های اسپرت و یا سوپر اسپرت بیاد ماندنی خلق کرده‌اند که سعی نداریم به معرفی تک تک محصولاتشان بپردازیم، اما امروز می‌خواهیم شما را با خودروی اسپرت و سوپر اسپرت بیادماندی و بسیار معروف بازار آشنا کنیم که هیچگاه برای آنان یک جانشین در نظر گرفته نشده اما لیاقت آن را دارند که یک ماشین پیدا شود تا راهشان را با قدرت بیشتر ادامه دهند.

جگوار XJ220

جگوار XJ220

- جگوار XJ220
یکی از خودروهای سوپر اسپرت معروف بازار را می‌توان همین خودروی جگوار XJ220 عنوان کرد که پس از موفقیت بالای خود در بازارهای جهانی، تولید آن در سال 1994 میلادی به طور کامل متوقف شد، ولی هیچگاه یک خودروی سوپر اسپرت جدیدی تولید نشد تا ادامه دهنده راه جگوار XJ220 در بازار باشد و تنها خودروی کانسپت C-X75 رونمایی شد تا به صورت نمادین یادآور خودروی معروف جگوار XJ220 باشد.

مازراتی MC12

مازراتی MC12

- مازراتی MC12
محصولات اسپرت و سوپر اسپرت فعلی مازراتی بیشتر جنبه تشریفاتی به خود گرفته‌اند، در حالی که کمپانی خودروسازی مازراتی محصولی همچون MC12 در کارنامه خود دارد که براساس فراری انزو به تعداد محدود 50 دستگاهی ساخته شد و تا سال 2005 میلادی هم تمامی آنان به مشتریان ویژه مازراتی تحویل داده شد تا شاید زمینه‌ای برای تولید ماشین‌های سوپراسپرت جدید فراهم شود، اما در پاسخ فرزندان این خودرو به سمت تجمل گرایی سوق پیدا کردند تا هیچگاه شاهد تولید یک جانشین برای این خودرو نباشیم.

بی ام و M1

بی ام و M1

- بی ام و M1
با تمرکز بر روی عملکرد، کمپانی خودروسازی بی.ام.و با توجه به طراحی محصولات لامبورگینی و همچنین کمک گرفتن از آنان برای توسعه محصول اسپرت خود، موفق به تولید خودروی BMW M1 در سال 1978 میلادی شد که تا سال 1981 میلادی توانست چیزی حدود 457 دستگاه از آن را در سراسر جهان به فروش برساند. حال چند دهه بعد خودروی بی.ام.و i8 با ادعای جانشینی برای بی.ام.و M1 ظهور می‌کند، ولی هیچگاه با داشتن سیستم محرک هیبریدی نتوانست به عنوان جایگزینی مناسب برای M1 تلقی شود، به همین دلیل در سال‌های گذشته کمپانی خودروسازی BMW با طراحی و ساخت ماشین‌های کانسپت "هومیج" سعی بر زنده نگه داشتن یاد BMW M1 کرده است.

لکسوس LFA

لکسوس LFA

- لکسوس LFA
بعد از 8 سال طراحی و تلاش مکرر برای ساختن اولین خودروی سوپر اسپرت لکسوس، این خودروساز ژاپنی در نهایت موفق به تولید اولین خودروی سوپر اسپرت خود تحت عنوان LFA شد که توانست توجه بسیاری از رسانه‌های بین المللی و حتی کارشناسان این صنعت را برای چندین سال متوجه خود کند، اما تولید این خودرو بدون آنکه جانشینی از خود بجای گذاشته باشد، در سال 2012 میلادی به طور کامل متوقف شد. هرچند گفته می‌شود که خودروی لکسوس LC در نقش یک جایگزین برای لکسوس LFA ظاهر شده است، ولی هیچگاه یک ماشین اسپرت نمی‌تواند جانشینی برای اتومبیل سوپراسپرت همچون لکسوس LFA باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/18
جگوار XJ220 بیشتر یک رسوائی تاریخی بود تا یک سوپر اسپرت بیادماندی. لکه سیاهی در تاریخ جگوار و مصداق بارز کلاه برداری بین المللی و همان داستان قناری را نشان دادن و گنجشک را رنگ کردن و جای آن به مشتری قالب کردن.....