موضوعات داغ

ضریب آیرودینامیک را بهتر بشناسیم

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
یک تخته سه لای یک متر در یک متر را عمود بر زمین جلوی یک تونل هوا قرار بدهید و به ضریب ایرودینامیک ۱ خواهید رسید. حالا آن را موازی با زمین قرار داده و سپس پنکه تونل را روشن کنید و احتمالاً به ضریب مقاومت نزدیک به صفر خواهید رسید. حالا در حالت قبلی که مقاومت صد در صد بود روی آن تخته با بتونه مقداری پستی و بلندی ایجاد کنید و نمره از صد در صد بالاتر میرود.ماشین ها نه این هستند و نه آن و برای همین اکثراً بین اعداد ۰.۳۵ تا ۰.۴۵ هستند. اگر یک مرسدس جی کلاس فول سایز عددش ۰.۵۵ باشد همان ماشین با مدل ۱/۱۸ یا ۱/۸۹ یا ۱/۱۰۰ هم اگر خوب ساخته شده باشند همان عدد ۰.۵۵ را خواهند داشت!
حالا اگر دو ماشین هر دو دارای ضریب مقاومت یکسان باشند مثلاً ۰.۳۵ آیا مقاومتشان جلوی هوا یکی خواهد بود؟ جواب این است که هر دو را از یک دیوار کاغذی عبور بدهید با فرض اینکه آنها درست به اندازه بدنه خود کاغذ را خواهند شکافت. سپس مساحت قسمت بریده شده را اندازه بگیرید و مال هریک را ضربدر عدد ضریب مقاومت شان بکنید. هر کدام عدد کمتری شد یعنی مقاومتش در مقابل هوا کمتر است.

مثلاً در مدل جی کلاس با عدد ۰.۵۵ یک جی فول سایز و یک جی اسباب بازی را از این کاغذها عبور دهید. یکی ممکن است دو متر مربع کاغذ را ببرد و دیگری ده سانتی متر مربع سپس آنها را ضربدر عدد ضریب مقاومت کنید و نتیجه این خواهد شد که جی کلاس کوچک مقاومت بسیار کمتری ایجاد می کند پس ضریب مقاومت فقط یک روی سکه است.
چه چیزهایی می تواند روی این عدد تأثیرگذار باشد؟ باربند، اسکی بند، پروژکتور، گللیر (گلپاش) عقب بالچه روی صندوق عقب، آئینه ها، آنتن برف پاک کن (تویوتای اف جی ۳ تا دارد)، جلوی پنجره بزرگ، زیر شاسی نا هموار. چه چیزی می تواند کمک کند؟ قالپاق بجای رینگ اگرچه منجر به گرم شدن ترمزها می شود.

هرچه ماشین به آجر شبیه تر باشد عددش بالاتر است و بنز جی بالاترینی است که من به یاد دارم حالا به چند عدد از مدل های مختلف توجه کنید و آن ماشین ها را تجسم کنید و ببینید چرا عددشان این اعداد است.
ماشین های فورمول یک ۱.۱ تا ۰.۷ بخاطر لاستیک های باز
هامر H2 ۰.۵۷
بنز جی ۰.۵۵
کمپر فولکس واگن ۰.۵۱
سیتروئن ژیان ۰.۵۱
فولکس بیتل اولیه ۰.۴۸
فورد ماستنگ کوپه ۷۹ ۰.۴۶
دوج وایپر ۹۶ ۰.۴۵
رنجرور کلاسیک ۹۰ ۰.۴۵
فورد ماستنگ فست بک ۷۹ ۰.۴۴
لامبورگینی کونتاش ۰.۴۲
اسمارت رودستر ۰.۴۱
آریل اتم ۰.۴۰
تویوتای اف جی کروزر ۰.۴۰
شورلت تاهو ۰.۳۹
لکسس GX مدل ۲۰۰۳ ۰.۳۸
مزدا میاتا ۸۹ ۰.۳۸
فولکس بیتل جدید ۰.۳۸
فراری F50 ۰.۳۷
آلفارومئو ۳۳ ۰.۳۶
کادیلاک اسکالید ۰.۳۶
سیتروئن DS ۵۵ ۰.۳۶
فراری تستاروسا ۸۶ ۰.۳۶
لکسس RX مدل ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ ۰.۳۵
فراری ۳۶۰ ۱۹۹۹ ۰.۳۴
فراری F40 مدل ۱۹۸۷ ۰.۳۴
مرسدس SL مدل ۲۰۰۱ ۰.۳۴
لامبورگینی مورسیه لاگو ۰.۳۳
لامبورگینی دیابلو ۰.۳۱
لکسس LFA ۰.۳۱
پاگانی هوایرا ۲۰۱۲ ۰.۳۱
پژو ۴۰۵ ۱۹۸۷ ۰.۳۱
ب ام و سری یک ۰.۲۹
هیوندای الانترا ۲۰۱۱ ۰.۲۸
لکسس LS400 مدل ۱۹۹۸ ۰.۲۸
هیوندای جنسیس ۲۰۰۹ ۰.۲۷
لکسس LS430 مدل ۲۰۰۸-۲۰۰۱ ۰.۲۶
نیسان جی تی آر ۲۰۱۱ ۰.۲۶
تویوتا پریوس ۰.۲۶
مرسدس S کلاس ۲۰۱۴ ۰.۲۴
تسلا مدل S ۰.۲۴
اگر مساحت جلوی ماشینی ۲ متر مربع باشد و ضریب مقاومت ۰.۵۰ باشد این مثل این است که شما یک تخته سه لای یک متری را عمود بر زمین به جلو برانید.

نظرات کاربران

3 نظر