موضوعات داغ

یادی از شلبی

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: اولین بار نام او را به همراه کلمه کبرا در ماشین شلبی کبرا شنیده بودم. کرول شلبی CARROLL SHELBY در ۱۱ ژانویه ۱۹۲۳ متولد و در ۱۰ می ۲۰۱۲ زندگی را بدرود گفت. خیلی ها در عالم ماشین می آیند و می روند و مجله های ماشینی نیز چند خطی راجع به زندگی آنها می نویسند ولی در هنگام مرگ آقای شلبی یک مسابقه در مجلات اتومبیل جهان بود و آن اینکه چه کسی می تواند بیشتر راجع به وی بنویسد! من حتی مجلاتی را دیده ام که چیزی حدود ده صفحه خود را اختصاص به کرول شلبی داده اند . عکس وی بارها و بارها در روی جلد مجلات ماشینی بوده است. از آنجا که هیچگونه تجربه ای با ماشین های دست پرورده شلبی نداشته ام فقط می توانم بگویم که حدود ۵ دقیقه در ۵ متری او ایستاده ام و آن در اوت ۲۰۰۳ بود که در پبل بیچ کالیفرنیا در جریان مراسم سه روزه کنکورد الگانس در روز ماشین های ایتالیایی او را در نزدیکی محل حراج ماشین ها یافتم که مشغول صحبت با آقایی دیگر بود. ۵ دقیقه ای منتظر شدم که اگر صحبتشان تمام شود چند کلمه ای با او صحبت کنم و از آنجا که قطع مکالمات در بعضی فرهنگ ها برعکس فرهنگ ما چیز بسیار بدی است هرچه صبر کردم صحبتشان تمام نشد و من هم منطقه را ترک کردم. جالب است که در همان زمانی که من منتظر بودم اتومبیل لمبرگینی آقای نیکلاس کیج که گفته می شد مال شاه ایران بوده در روی سکوی حراجی قرار گرفت و به فروش رفت.

توضیحات

مشاغل مختلف آقای شلبی را می توان اینطور تقسیم بندی کرد:

صاحب مرغداری
قهرمان اتومبیلرانی
کارآفرین
سمبل آمریکا
طراح اتومبیل
کسی که از بیان عقایدش ابائی نداشت
جالب ترین انسان کره زمین

هنگامی که آقای هنری فورد دوم از وی خواست که مسابقات ۲۴ ساعت لمانز را برای فورد ببرد وی به راحتی با فورد GT-40 این کار را انجام داد و برای انجام آن بودجه نامحدود خواست. زیرا اهل کم خرج کردن نبود. هنگامی که قبل از مسابقات شیشه یک GT-40 شکست وی یک بوئینگ ۷۰۷ را چارتر کرد که هفت شیشه یدکی را از دیترویت به پاریس بیاورند. وی سه مسابقه اتومبیلرانی در امریکا را با ماشین های فراری، مازراتی و آستون مارتین برد و در سال ۱۹۵۹ مسابقات ۲۴ ساعت لمانز را برد. اولین ماشین ساخت وی شلبی کبرا یک ماشین انگلیسی امریکایی بود که ماشین های فراری را نیز به مبارزه طلبید. سپس برای فورد ماشین فورد ماستنگ شلبی را درست کرد که خود باعث ایجاد مسابقات TRANS-AM در امریکا گردید. در سال های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ رئیس تیم فورد در مسابقات ۲۴ ساعت لمانز شد که در آنها فورد اول شد.
این تگزاسی که همیشه کلاه تگزاسی خود را نیز بر سر داشت. در سن ۶۷ سالگی قلب خود را عوض کرد که به وی زندگی دوباره و ۲۲ سال زندگی اضافه داد و در ۷۳ سالگی یک کلیه نیز از پسر خود کرایه کرد.
هواپیما عشق دوم کرول شلبی بود و در ارتش با آنکه لیسانس نداشت توانست استوار خلبان بشود خلبانانی چون چاک بیگر (اولین کسی که دیوار صوت را شکست) و باب هوور (سرآمد خلبانان آکروباتیک جهان) نیز از همان دوره فارغ التحصیل شدند.
شلبی مدتی شرکت حمل و نقل داشت و مدتی کار مرغداری انجام داد و در ۲۹ سالگی رسماً وارد کار اتومبیل شد. وی ابتدا در مسابقات کوچک محلی و بعد در مسابقات بزرگ تر صاحب مقام شد در سال ۱۹۵۶ وی هیجده مسابقه از بیست مسابقه امریکا را برده بود و به عنوان راننده سال انتخاب شد و در سال ۱۹۵۷ وی ۱۹ مسابقه از ۲۰ مسابقه را برد. وی حتی در مسابقات گران پری سال ۱۹۵۸ یا یک مزراتی شرکت کرد ولی توانست فقط در مسابقات مونزای ایتالیا مقام چهارم بیاورد.
شلبی از ماشین فروشی تا کلاس های مسابقات و کلاس های دانش فنی اتومبیل را تأسیس کرد و مدتی رینگ اتومبیل و موتورسیکلت می ساخت ولی هدف نهایی اش ساخت اتومبیل بود.
شلبی پنج بار ازدواج کرد ولی تنها سه فرزندش از همسر اول وی می باشند.
شلبی همیشه می گفت که اگر در کار مرغداری شکست نخورده بود شاید هیچ وقت به دنیای اتومبیل روی نیاورده بود. وی در واقع شرکت در مسابقات را به خاطر مشکل قلبی اش ۵۲ سال قبل کنار گذاشت و به جای آن به ساخت و مدیریت تیم های مسابقه پرداخت.

توضیحات

اولین شاهکار وی ماشین AC COBRA در سال ۱۹۶۱ مخلوطی از ماشین ام جی مانند AC انگلیس و موتور ۸ سیلندر فورد بود. پروژه بعدی وی در سال ۱۹۶۵ ماستنگ شلبی GT 350 بود که باعث شهرت هرچه بیشتر ماستنگ و آقای شلبی شد و در نتیجه در سال ۱۹۶۶ کمپانی فورد از وی خواست که مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را برای فورد از فراری که قهرمان آن زمان بود ببرد. فورد GT 40 در سال ۱۹۶۶ مقام های اول، دوم و سوم مسابقات لمانز را برد.
شلبی در ماشین یه یک چیز عقیده داشت: ماشین کوچک و موتور بزرگ.

توضیحات

آخرین آرزوی وی رسیدن به سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۰ کیلومتر) بود با یک ماشین نه چندان گران. ماستنگ شلبی ۵۰۰ با اعلام سرعت ۲۰۲ مایل و قیمت ۵۶۰۰۰ دلار در واقع برآورد آخرین آرزوی وی بود اگرچه در تست های عملی یکی از مجلات اتومبیل این ماشین به بیش از سرعت ۱۹۰ مایل دست نیافت ولی می توان گفت که اگرچه آقای شلبی به آرزوی ۲۰۰ مایل نرسید ولی به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رسید که برای یک ماشین ۵۶۰۰۰ دلاری رکورد فوق العاده ای است.

نظرات کاربران