موضوعات داغ

بنز 180 یا بنز شهرزاد در نمایشگاه خودرو امسال

عکس مطلب اول
پژو آخوندی، ولوو سوسماری، تویوتا کارینا خرگوشی و... اسامی هستند که ایرانی ها بر روی خودروها بنا به طیف مالکان ، ظاهر اتاق، طرح جلو پنجره و یا هر چیز دیگری که داشتند گذاشته اند این اسم گذاری ها بر روی خودروهای بنز گستردگی بیشتر دارد مانند بنز کپل، معماری و بنز شوفر کُش، کلیه نام ها احتمالا به گوش خودرو دوستان هم نسل من آشناست به غیر از بنز شوفرکُش. در دهه 30 شمسی که خرید خودرو به آسانی حال حاضر نبوده است و تاکسی کالای لوکسی محسوب می شده. بیشتر افراد اگر در زمره رانندگان شرکت های مختلف تاکسی دار نبوده اند به صورت 2 نفره تاکسی می خریده اند. بنزهای 170 یکی از انواع تاکسی های آن زمان بوده اند که موتورهای آنها برای مدت زمان طولانی بدون خاموش شدن متواتراً روشن بود. به همین دلیل به شوفرکُش معروف گشتند. کمپانی بنز از همین موتور بر روی نسل بعدی بنز با کد اتاق 120/121 استفاده کرد که در ایران با نام بنز 180 شناخته می شود ولی در جهان با نام پونتون شناخته شده است. دلیل نام گذاری پونتون به خاطر استهاله ای بود که در کالبد بنز بعد از جنگ جهانی به وجود آمد. شکل اتاق 180 بر خلاف نسل قبلی از حالت کالسکه ای درآمده و گلگیر و کاپوت در یک راستا با ظاهری تخم مرغی شکل قرار گرفتند.
در نمایشگاه خودرو امسال کلوب مرسدس بنز ایران با دست پر حاضر شده بود از بنزهای اتاق 107 با موتورهای گوناگون تا بنز معماری کوپه و.... یکی از نکات بارز حضور چندین دستگاه بنز 180 بود که از این میان یک دستگاه 180 با تودوزی قرمز به غایت جلوه نمایی می کرد.

بنز 180

بنز 180

به بررسی خودروی مذکور از حیث ظاهر پرداختیم. موتور بنز های 180 از نوع دیزل می باشند. و دلیل حرف D که در کنار 180 نوشته می شود تاکید بر دیزل بودن ماشین دارد. که با توجه به عدم امکان در بازگشایی درب موتور نتوانستیم پی ببریم که خودرو مذکور دیزل بود یا با توجه به عدم در دسترس بودن گازوئیل در سال هایی که این خودرو کاربرد داشته و سرعت و شتاب گیری بهتر بنزین و دردسر های خودروهای دیزل که در زمستان گازوئیل یخ می زد و مجبور بودند در زیر ماشین آتش روشن کنند تبدیل به موتور بنزین سوز شده بوده است. بنزهای 180 فی ما بین سال های 1953 تا 1962 تولید شده اند. که در سال 1959 فیس لیفتی بر روی آنها اتفاق افتاد. که این تغییرات در نمای بیرونی از جلو بر روی جلو پنجره مشهود است بدین صورت که در مدل های نسل اول جلو پنجره باریک تر و با زاویه مایل به سمت عقب که تأسی گرفته اند، از پدر خود بنز 170، که نسل اول به پوزه باریک در میان لوازم فروشان و بنزسواران قدیم معروف است. در نسل بعد از فیس لیفت جلو پنجره پهن تر شده و به صورت عمود قرار می گیرد. و آرم بنز حالت متحرک به خود می گیرد که در تصادفات با عابر از شدت جراحات کاسته شود.

بنز 180

بنز 180

در نمای پشت چراغ عقب در نسل اول کوچک تر می باشد ولی در مدل های بعد از سال 1959 چراغ خطر سوم به صورت شب نما در زیر چراغ خطر اضافه شده و چهره خودرو در نمای پشت زیباتر می شود. بنز مورد بررسی نسل اول پوزه باریک می باشد.

بنز 180

بنز 180

به جرئت میتوان گفت بارزترین نکته تمایز 180 فوق الذکر سقف رگ تاپ پارچه ای تاشونده آن بود که یکی از نمونه های نایاب در ایران و یا بلکه دنیا می باشد.

بنز 180

بنز 180

در داخل خودرو با یک فرمان استخوانی سفید رنگ مواجه می شویم، ترمز دستی که در زیر فرمان قرار گرفته است که نمونه آن را در مینی بوس های بنز داخل شهری فراوان دیده ایم. شیفتر تعویض دنده در کنار فرمان قرار گرفته که در میان عامه مردم دنده فرمانی نامیده می شود.

بنز 180

بنز 180

جذاب ترین جا در داخل بنز 180 ساعت آنالوگ قرارگرفته در میانه جلو داشبورد می باشد که در ماشین مورد بررسی ما سالم بود و کار می کرد.

بنز 180

بنز 180

در فی مابین بررسی خودرو یکی از بازدیدکنندگان به دوستش گفت ماشین شهرزاد با کمی تامل خاطرم آمد که در فیلم شهرزاد از یک دستگاه 180 قرمز رنگ استفاده شده است. احتمالا دوران پیش از انقلاب مردم کوچه بازار با دیدن فیلم کندو و سکانس معروفی که داخل 180 بازی شده بود به این خودرو بنز بهروز وثوقی یا بنز آقا حسینی شخصیت معروف فیلم و یا چیز دیگری می گفتند. بنز 180 رگ تاپ حاضر در نمایشگاه از حیث زیبایی و اصالت چیزی از خودروهای روز مرسدس بنز کم نداشت که روح آنرا مانند تمامی محصولات این کمپانی در ماشین های جدید بنز می توان مشاهده کرد و در آخر می توان گفت که بنز مورد بررسی خاص ترین بنز حاضر در نمایشگاه بود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/8
به نظرم اون پخش اگه تو ماشین نبود خیلی خیلی بهتر بود
این جور ماشین ها باید کلاسیک بمونن
1397/3/4
سلام در مورد بنز شهرزاد که نمونه ان خواستم با بنده تماس بگیرید
1396/9/8
دلم خواست....رانندگی باهاش باید جالب باشه