موضوعات داغ

سانسور در گزارش کیفیت خودروها

عکس مطلب اول
ایسنا : وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم اقدام به سانسور گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی کرده و این بار جداول مقایسه کیفی خودروهای داخلی را از گزارش منتشره حذف کرده است تا رسانه‌ها و به‌تبع آن شهروندان از کاهش احتمالی کیفیت این محصولات آگاه نشوند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌صورت ادواری کیفیت خودروهای در حال تولید و مونتاژ را در خودروسازان داخلی ارزیابی کرده و ماهانه گزارش کامل ارزیابی کیفیت این محصولات را به وزارت صمت ارسال می‌کند.
اگرچه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌طور معمول نسخه‌ای از این گزارش را نیز برای اطلاع رسانه‌ها و افکار عمومی منتشر می‌کرد، اما در ماه‌های اخیر نسخه‌ سانسور شده و محدودی از این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت و برخی شاخص‌های مهم مربوط به ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی به ویژه نمرات منفی خودروها در گزارش عمومی منتشره، دیده نمی‌شد. نمرات منفی شاخص‌های ۹ گانه‌ای است که وضعیت کیفیت خودروهای تولیدی در حوزه‌هایی همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو را نشان می‌دهد و هرچه نمره منفی خودرویی در این شاخص‌ها بالاتر باشد نشان‌دهنده بدتر بودن وضعیت کیفیت آن خودرو در شاخص مربوطه است.

اما ماه گذشته اتفاق جدیدی در این باره رخ داد و آن سانسور کلیت گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی بود؛ به‌گونه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت این بار از انتشار همان گزارش نصفه و نیمه ارزیابی کیفی خودروهای داخلی هم جلوگیری کرده و تنها تحلیل خاص و گزینشی خود از این گزارش را روی سایت خود منتشر کرد. این اقدام اعتراض رسانه‌ها به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی را به‌دنبال داشت و انتظار می‌رفت که وزارت صمت در پاسخ به این اعتراضات گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را به‌طور کامل منتشر کند؛ اما اتفاقی که افتاد این بود که این وزارتخانه بخش دیگری از این گزارش را هم سانسور کرده و این بار جداول مقایسه سطوح کیفی که کاهش یا افزایش کیفیت خودروهای تولیدی نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد، از گزارش خود حذف کرد. در این شرایط این پرسش مطرح است که چرا وزارت صمت از انتشار کامل گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی واهمه دارد و هر بار بخشی از این گزارش را سانسور می‌کند؛ به‌گونه‌ای که محتویات گزارش کیفی خودروها در هر ماه نسبت به ماه قبل از آن محدودتر شده و آب می‌رود.آیا این اقدام این موضوع را تداعی نمی‌کند که این وزارتخانه به جای اعمال فشار به خودروسازان برای افزایش کیفیت محصولاتشان به حذف صورت مساله پرداخته و می‌خواهد مانع آگاهی شهروندان از وضعیت کیفی خودروهای داخلی شود!؟

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/21
با سلام خدمت شما و سایت خوبتون
در این مورد مسائل زیادی وجود دارد که خدمتتوت به عنوان کسی که در موضوع فعالیت دارد عنوان میکنم
اولین موضوع اینکه شرکت هایی که در موضوع ارزشیابی خودرو فعالیت می کردد از مهر 96 از یک شرکت به 2 شرکت تغییر پیدا کرد که شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران ISQI و شرکت بازرسی مهندسی ایران IEI میباشند و این 2 شرکت از انتشار اطلاعات ارزیابی کیفی خودرو ها منع شده اند و این کار توسط وزارت صنعت طبق دستورالعمل ها انجام میشود.
و وزارت صنعت در دستورالعمل خود به انتشار ستاره های خودرو ها بسنده میکنند و انتشار اطلاعات دیگری در مورد این موضوع رو برای شرکت های ISQI و IEI تخلف محسوب میکند.
خوشحال میشم بتونم در صورت نیاز به توضیحات و کمک کردن به این موضوع درخدمتتون باشیم.
چه به صورت تماس ایمیلی چه تلفنی و چه حضوری.
در صورت تمایل شما دوستان از طریق ایمیل در خدمت شما هستیم و شماره تماس در خدمت شما میگذاریم. با تشکر
آهنیان
1396/9/21
در هرصورت جلو انتشار گزارش گرفته شده حالا شما همين صحبت خودرو بانك رو يك مقدار جزئي تر بيان كردي، اميدوارم اين همه حمايت و اين همه متضرر شدن مردم (جاني و مالي) سرانجامي هم داشته باشه
1396/9/21
اي ول خودروبانك،با اين قاطعيتي كه در انتقاد داري از اين ميترسم كه فيلترتون كنن و ما از مهمترين مرجع خودروي كشور محروم شويم
1396/9/21
سلام...
دزدی دزدیه دیگه برادر من...
فقط بدبختی اینه که ما پیاده هستیم و آقایون سواره
اصلا مگه این همه مدت نمی گفتند که خصوصی سازی؟ پس چرا کامل خصوصی نمی کنند و خیال مردم رو راحت نمی کنند؟
چرا طرح کاهش تعرفه پلکانی رو حذف کردند؟
این همه چرا فقط میرسه به دزدی یا رشوه...
باتشکر
1396/9/21
مَا انْتَصَرَ اللَّهُ مِنْ ظَالِمٍ إِلَّا بِظَالِمٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ كَذلِكَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِینَ بَعْضاً
1396/9/21
صدق الله العلي العظيم
و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین
1396/9/21
دولت فعلی وقتی با شعار اعتدال و پشتیبانی رای مردم سر کار آمد پرونده های فساد دولت پیشین از دکل نفتی گم شده تا حیف و میل شدن 800 میلیارد درآمد نفتی تا اختلاس های 3هزار میلیاردی سیستم بانکی و اختلاس 10هزار میلیاردی در شرکت سایپا تا و... را به میان کشید. اما مساله اینجاست که الان سیاست های همین دولت خودش تبدیل به بزرگ ترین عامل آشفتگی اقتصاد کشور شده. حالا ما اینجا روی مساله صنعت خودرو ریز شدیم، شما فقط یک نگاهی به لایحه بودجه سال آینده بندازید تا متوجه بشید که قراره بر سر مردم و اقتصاد کشور بیاد.
با این وضعیت سیاست ارزی و نقش دلالی کلان خود دولت در اقتصاد کشور سال دیگه همین موقع اگر دنا برچسب قیمت 80 میلیون خورد تعجب نکنید.
1396/9/21
دنا!؟
شما تیبا رو تونستی هشتاد تومن بخری باید جایزه بهت بدن !
1396/9/21
امام صادق عليه السلام :

مَن عَذَرَ ظالِما بظُلمِهِ سَلَّطَ اللّه ُ علَيهِ مَن يَظلِمُهُ، فإن دَعا لَم يُستَجَبْ لَهُ ، و لَم يَأجُرْهُ اللّه ُ على ظُلامَتِهِ .
هركه براى ستمِ ستمكاران عذر و بهانه بتراشد (آن را توجيه كند) خداوند كسى را بر او مسلّط گرداند كه ستمش كند و آن گاه اگر دعا كند دعايش مستجاب نشود و خداوند براى ستمى كه بر او مى رود نيز اجر و پاداشى به او ندهد .
1396/9/21
حرف معصوم (ع) که رد خور نداره ولی منظور شما رو متوجه نمیشم !؟
اگه منظورت کامنت نویس ها هستند، که اینجا هیچکس ستم این ستمکاران که به اسم دین ستم می کنند رو توجیه نمیکنه، مطمعن باش !
1396/9/21
خب از مردمی که سه روزه میرن 120 هزار تا خودرو که می دونن کیفیت نداره رو ثبت نام میکنن چه توقعی میشه داشت ؟ مردمی که میرن پژو 2008 100 میلیونی رو اونجوری ثبت نام میکنن اخرش حوله اش بمونه رو دستشون
برعکس همه دنیا وقتی می بینیم ماشینی گرون میشه حمله می کنیم بیشتر می خریم
سانتافه بین 22 تا 32 هزارتا قیمت جهانیش هست اینجا حاضریم 300 تومن براش پول بدیم بیشتر از 20 ساله این خودروهای بی کیفیت داخلی مونتاژ میشه چینی ها بهش اضافه شده تو همون گزارشات سازمان بازرسی که قبلا می اومد کیفیت بعضی خودرو ها خیلی پایین بود مثل پراید اما بازم خریدار داشت و داره
تا نگاهمون عوض نشه وضع همینه
1396/9/21
سلام به همپی
اصل خرید .
تا زمانی که مردم از خودرو ساز داخلی حمایت بی چون و چرا می کنن همین آش و همین کاسه هست. کسانی که از این خودرو ساز های بی کیفیت حمایت می کنن و تا خرخره محصولات بی کیفیت رو ساله 94 خریدند حق هیچ گونه اعتراضی رو ندارن.
#اصل_خرید
1396/9/21
معذرت میخوام، شما عکس پروفایلت و اسم پروفایلت یکی از خودرو های بی کیفیت ساخت داخله !!!!!!!!!!!
ماذا فازا !؟
1396/9/21
اینا همیشه اعمال فشارشون واسه من و شماست نه واسه خودروساز !
اینم که محتویات گزارش رو رسانه ای نمی کنند واسه اینه که خودشون با هم یه گندی زدن بعد اگه محتویات گزارش لو بره خوب پای خودشون هم به عنوان مسئول گیره این وسط به همین دلیل از روی سردرگمی و خجالت رسوا شدن در انزار عمومی، فعلا نمیگن چه گندی زدن، بعد اگه من و شما و رسانه های دیگه زیاد فشار بیاریم در نهایت چند تاشون جمع میشن یکی رو از بین خودشون انتخاب می کنند میگن داداش بیا اینو بگیر(پول)، شما همه مسئولیت رو گردن بگیر جای ما برو زندان ! اگر هم نمیری که بازم چاره ای واسه ما نمیمونه جز لو دادن تو ! اینطوری میشه که یه اسمی در میاد به عنوان مقصر، طرف میره دادگاه، محکوم میشه، میره زندان، بعد نه سرمایه ای بر میگرده، نه کار درست پیش میره، نه اون صنعت از فساد خارج میشه، هیچی به هیچی ! و علامت سوالش میمونه واسه ما که "ای بابا مگه فلانی مقصر نبود پس چرا همه چی دوباره مثل قبله !!!؟؟؟"
این روند تقریبا در تمام سطوح اقتصادی این مملکت همیشه جریان داشته و هنوز هم داره !
1396/9/22
سلام به همگی شبتون به خیر
نوشته شده توسط افشین :
معذرت میخوام، شما عکس پروفایلت و اسم پروفایلت یکی از خودرو های بی کیفیت ساخت داخله !!!!!!!!!!!
ماذا فازا !؟
در پاسخ به این سوال باید بگم که این طرح ، نزدیک به طرح ا او دی هست و من این رو چون به ا او دی نزدیک هست دوست دارم و این مدل رو نداشتم به نظر شما هر کسی هر عکسی می ذاره آیا همون محصول رو داره؟ پس اگر شما کله گوسفند گذاشته باشین من برداشت می کنم که شما کله پاچه فروش یا چواپان هستین طبق برداشت خودتون.
و اینکه جنابعالی اصلا به متن موضوع توجه نکردید و قصدتون فکر کنم متشنج کردن هست تا حمایت از تحریم خودرو داخلی.
ما وقتی تحریم خودرو پیش اومد 405 داشتیم و ساله 94 ردش کردیم رفت و الانم 2 ساله ماشین نداریم و به این تحریم وفادار موندیم مثل یه عده نبودیم که به خاطر یه وام بی غیرت بشیم و آبرومون و شانمون و همه چیمون رو بفروشیم