موضوعات داغ

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/10/10
خودتون مقصرید ...!
خود همونایی که الان پشیمون شدن که چرا به روحانی رای دادیم و چرا گفتیم تا سال 1400 با روحانی
سعی کنیم خودمونو درست کنیم جای روحانی و وزیراش هر کسی دیگه ام بود همین وضع مملکت بود مقصر خودمونیم که قبل از انجام هر کاری به عاقبت و نتیجه کارمون فکر نمیکنیم و هیچ چیزی رو جز منافع خودمون در نظر نمیگیریم حالا چه رای دادن باشه چه ماشین خریدن چه تظاهرات و ...و یه نکته دیگه فقط ماشین خریدن آرزوی یه فرد ایرانی نیست خیلی چیزای دیگه هست که آرزوی خیلی از مردمه ولی حیف ...
1396/10/10
عالي بود متنت محسن جان. فقط ميشه تاسف خورد و ديگر هيچ. اميدوارم روي مناطق آزاد تاثير بيشتر از اين نذاره. چند روز پيش رفتيم كوليوس بخريم قيمتش رو زياد كرده بودند گفتيم چرا اينقدر زياد شد گفتن چون پلاك مليش صد تومن يه شبه گرون شده در حالي كه هيچ ربطي به همديگه ندارن. از شدت خنده اومديم بيرون اصلا از نمايشگاه. وضع بازار ما الان يه همچين چيزي شده
1396/10/10
محسن جان چقدر ساده ایی یا خودت زدی به اون راه. تمام این کاراهارو کردن بازار راکدی که خیلی ها دیگه گول قیمتهای کاذبشو نمیخورن ی تکونی بدن و پولدارها حول بشن برن ماشین به قول خودت bmw که قبلا ۳۰۰ میلیون ارزش پرداختی نداشترو به قیمت ۷۰۰ م بخرن دیدن خبری نشد حالا کاری میکنن بشه ۱۰۰۰ م مطمئن باش بازم خبری نمیشه . به نظر من باید کلا از سیاست کثیف رابین هودیه اینگلیسی از پولدار بگیریم بدیم به فقیر و یا کارهای مشابه دست بردارن و مثل آمریکا که به ماشین کالای سرمایه داری نگاه نمیکنن باشیم و همه از داشتن ماشینهای روز دنیا بهره ببرن.
1396/10/10
لعنت بر تصویب کنندگان این تعرفه ها. این تعرفه ها نه تنها باعث خروج ارز نخواهد شد بلکه ارز کشور صرف ماشین های بی کیفیت چینی خواهد شد. افزایش فاصله طبقاتی و افزایش تلفات انسانی و سایر موارد جای خود
1396/10/10
آفرین. تحلیل بسیار زیبا و صحیحی بود.دقیقا مردم را به مرگ گرفتند تا به تب راضی شوند.
1396/10/10
ای کاش این نگرش و دید باز و صادقانه آقا محسن بین مسئولین جامعه هم دیده میشد.
یه موضوع مهم اینه که به هر حال توی هر جامعه افراد ثروتمند وجود دارند که باید تاکید میکنم باید سطح زندگی متناسب با درآمد و جایگاه اقتصادیشون داشته باشند و اگر به کسی که درآمد و ثروت بالا دارد ، دستور داده بشه و اجبار بشه که مثلا سانتافه یا روفور سوار بشه واقعا توهین آمیزه و اون شخص برای رسیدن به جایگاه واقعی زندگیش در اولین فرصت با تمام ثروتش از ایران مهاجرت میکنه که به وفور هم شاهد این موضوع هستیم متاسفانه
1396/10/10
واقعا متن زیبا و تاثیر گذار!واثغا باید به حال خودمون تاسف بخوریم چه کلای بزرگ سرمون رفته! دیگه ما جوونا امیدی نداریم !
1396/10/10
متأسفانه کسانی برای صنعت خودرو تصمیم میگیرن که از ماشین چیزی بیشتر از اتاق و 4 چرخ سرشون نمیشه. نمیدونن خودرو چیه. صنعت خودرو چیه. نیاز بازار و مشتری یعنی چی.
این قوانین خلق الساعه و باد م ع د ه ای هم کار رو بدتر میکنه. حتی کسی نمیتونه با خیال راحت توی این عرصه سرمایه گذاری کنه. شب میخوابه صب پا میشه میبینه سرمایش ب باد رفته.
وقتی ک چشم انداز آینده ی خودرو بر اساس تعداد تولید( 3 میلیون در سال) تعریف میشه ک میخوان 1 میلیون هم صادرات داشته باشن، بدون بحث کیفی و تکنولوژی ک روز ب روز داریم عقب تر میریم و عرصه رو حتی ب چینی ها هم باختیم تکلیف معلومه.
بندهای اقتصاد مقاومتی کاملا مشخص شده و اصلا ب معنی بسته شدن دروازه های مملکت و ایجاد رانت و آقازاده پروری نیست. اتفاقا راه روشنی هس که ژاپن و کره و ... هم طی کردن.اما ما چی.
ما ک امیدی ب بعد و کار اینا نداریم. شخصا هم هر وقت بتونم مهاجرت میکنم.
1396/10/10
سلام
خودت رو ناراحت نکن محسن جان
تا بوده همین بوده...
با این اوصاف اوضاع خودرو از این هم نا امید کننده تر خواهد شد.
حالا ماشین های خارجی که نمی تونستیم تا حالا بخریم به کنار، برای من این غیر قابل هضمه که قیمت خودرو های داخلی هم بالاتر خواهد رفت.
آقا محسن فکرشو بکن
باید با این وضعیت اقتصادی
پدر آدم در میاد تا چهل پنجاه میلیون با وام گرفتن و هزار بدبختی پس انداز کنی.
بعدش این پول رو بدی به ماشین داخلی که دو روز دیگه باید بازم وام بگیری تا تعمیرش کنی...
هر روز شرایط داره سخت تر و سخت تر میشه
از اون طرف آدم وقتی می سوزه که می بینه شرایط خریدی که کشور های توسعه یافته برای مردمشون فراهم کردن چه قدر تسهیل شدس.
به خدا داداش من که کلاس دهم هست می تونه خودروی لوکس رو مشخص کنه اما ...
شما فکرش رو بکن همه ماشین های تولید داخل ایران با پریوس تویوتا تعویض بشن
در این صورت آیا آلودگی کاهش پیدا نخواهد کرد؟؟؟؟؟؟
حمایت از خودروی داخلی به قرآن کافیه به پیر کافیه به پبغمبر کافیه
اینا رو کسی درک می کنه که اشک های یه زن برای شوهرش که تو تصادف به فنا رفته رو دیده اشک های بچه اپی که دیگه یتیم شده
نه کسی که هر روز از دم خونش تا محل کارش با بنز میرن سراغش.
قسم می خورم الان تو ایران مهم ترین علت تصادفات و خسارات جانی خودرو های مزخرفه.
من بی سواد
شما برو یه کارشناس خارجی بیار ببین ۱۰% خودرو های ایرانی رو تایید می کنه؟؟؟
الان بازار ما اینجوری شده که لیفان تو بهتره یا جک و چری من 🤐🤐
یا مثلا یه مورد دیگه اینکه شما فکر کن من یه ماشین مثلا باکیفیت داخلی مثه پژو ۳۰۱،پژو ۳۰۸،رنو کپچر یا...بخرم
آیا به نظر شما قیمت این ماشین ها فضایی و غیر قابل قبول نیست؟؟؟
آخه درسته پژو ۳۰۱ حدود ۹۵ میلیون باشه؟؟نه خداییش درسته؟؟
حرف که در این مورد زیاد ولی دیگه خسته شدم
از این حرفا تو سایت های مختلف زیاد زدم...
فعلا باید دو دستی ماشین های مدل ۸۹ و به قبل رو بچسبیم
😂😂😂😂😂
والا...
ممنون از سایت خوبتون
موفق باشید
😙😙
1396/10/10
اقای نویسنده!
درسته گمرک زیاد بود و زیاد تر شده اما میشه بگی از کی تا الان تو کشور های جهان سوم خودرو های بالا چهل هزار دلار معمولی شدند؟
میشه یه کشور با جمعیت ما که کار مفیدشون یک ساعت در روزه و درامد کشورش اندازه ماست رو مثال بزنی که وضعش بهتر باشه!
(درامد کشور ها رو با امار های بین المللی مقایسه کنید)
1396/10/14
حسین عزیز
با سلام فرمایش شما صحیح و متین است اما دقت کن دولت خود بزرگ ترین عامل و مانع اقتصادی است. وقتی همه چی دست دولته و ژن های برتر و یک تعداد رانت خوار و مفت خوار هست از فوتبال بگیر تا خودرو سازی و صادرات و واردات و ... چه انتظاری داری، چرا ایرانی های مهاجر در کشورهای غربی موفق ظاهر می شن ، ایده دارن، کارآفرین برتر می شن، نمونه هاش (ثریا دارابی ، کورش منصوری، انوشه انصاری، شهرزاد رفعتی، نادر فقیه سلطانی، ایمان مقصودی، مرحومه مریم میرزاخانی و امینی یکتا ، فیروز نادری، و ...) می دونی چرا ؟ تا دولت همه چی رو تو دست داره، می خوای ملت چکار کنن؟ وقتی سود بانکی برای کارخانه دار بالاست می خوای جوونا چکار کنند؟
1396/10/10
بنده اول از متن زیبای نگارنده تقدیر و تشکر میکنم و بعد هم میگم اگه یک ذره غیرت تو وجودمون هست نباید یک ماشین چینی و ایرانی بخریم
1396/10/11
تنها راهش ایجاد دوباره کمپین نخریدن خودروست.دو سال پیش فقط چند ماه تا ورشکست شدن دوتا فرغون سازی داخلی فاصله داشتیم که متاسفانه... .دوستان خواهش دارم کمپین های مشابه را ایحاد و پیگیری کنید.
1396/10/10
چیزی که شما به دلایلی ازش گذشتی مساله دلالهای واردات از چین و کره ست . خونواده هایی که بخش عظیمی از واردات ماشین از چین و کره رو در اختیار دارن و اونقدر قدرت دارن که در تمام تصمیم گیریهای دولتی از اونها و منافعشون حمایت میشه . در واقع همه مردم باید بسوزن و بسازن تا چند خانواده و دلالهای دور و بر اونها تریلیاردر بشن .
1396/10/10
مشکل اینه که دلال اصلی خود نظامه ، دولتم سهم خودشو داره
1396/10/11
چکار کنیم از دست اینا همه از هم دروغگو تر
1396/10/11
سلام
آقا محسن مطلب خوب بود ولي چند نكته رو لازم است كه بهش توجه كرد
1- ميگن پول فروش نفت به چين با واردات خودرو چيني مبادله ميشه الله اعلم
2- اگر واقعا مشكل ارز وجود داره پس واردات حجيم آدامس،‌وسايل آرايشي، پوشاك، عروسك، سنگ پا و ... حتما از واردات خودرو كه هم ايمني هم مصرف هم اطمينان خاطر مصرف كننده را در پي خواهد داشت مهمتره!! الله اعلم
3- بايد قبول كنيم كه نسبت به بالا رفتن قيمت‌ها چه خودرو باشه چه هر نوع كالاي ديگه نقطه ضعف داريم يعني تا زماني كه قيمت كالا ثابت است طرفش نميريم ولي به محض اينكه قيمت ها قراره افزايش پيدا كنه براي خريد كالاي مورد نظر از يكديگر سبقت ميگيريم نمو‌نه اش سراتوهاي سايپا است تاهمين يكماه پيش كمتر كسي به دنبال خريدش بودند ولي تا اعلام كردند 14 ميليون قراره گرون بشه خيليها براي خريدش شتاب كردند و ديديم سايپا با اين ترفند چقدر پيش فروش كرد.
4- ميگن بخش اعظم سهامداران وابسته به اين دو شركت داخلي از تصميم گيرنده‌هاي نبض بازار خودرو هستند پس جاي تعجبي نداره كه براي حمايت از درامدهاي سرسام آور خود چوب لاي چرخ وارد كننده و مصرف كننده بذارند الله اعلم
با سپاس
1396/10/11
من سایت های جهانی بنز و بی ام و را که چک کردم دیدم که بنز CLA و GLA و همچنین بی ام و سری 2 و سری 3قیمت جهانی کمتر از 40 هزار دلار دارند پس چگونه شما می فرمایید خداحافظ بنز خداحافظ بی ام و البته در این قضیه که این مدل ها بدترین مدل های موجود این کمپانی ها در کل دنیا هستند شکی نیست ولی من فکر می کنم که دولت می خواهد مردم فقط ارزان ترین مدل های این کمپانی ها را سوار شوند که بگوید در مملکت ما هم مردم بنز و بی ام و سوارند
1396/10/11
سلام،
تشکر از مقاله زیبایی که همه اش حرف حساب بود.

به نظر بنده اینها یه بده- بستان و حساب و کتاب بین خود آقایان است و بعد از یک سری بازی و حق حساب، دوباره دو روز دیگه میشینن قانون را عوض میکنن.
وگرنه خودشون هم میدونن این قانون مسخره و بی منطقه.
1396/10/11
ماشينو 30% گرون کردن حالا که 10% قراره ارزون بشه خوشحالن و از دلت قدرداني ميکنن،
نشايد که نامت نهند آدمي !!!
1396/10/11
آقا محسن من همیشه اخبار خودرو و وارادت رو دنبال میکردم و پبگیر اینکه وارادت درست شه ولی نمیدونم دولتیها چه پدرکشتگی با خودرو روز خارجی دارن که همش ممنوع خدا شاهده فقط این قوانین تو ایرانه والا کجای جهان حتی افغانستان قوانین محدودیت وارادت دارن؟ حالا جوری میگن لوکس و اشرافی گری انگار مردم ما رولزرویس و بنتلی و اینفینیتی و آکورا سوار میشن انگار بازار متنوعی داریم مثل بقیه کشورها اما چه فایده یه تعداد محدود پورشه ۹۱۱ و کاین و پانامرا و بنز sl 500 و s و ب ام و z4 تو کشور هست اونم پولدارای شمال تهران استفاده میکنن کلا وارادت ما هم تنوعی نداشته کلا برندهای هیوندای کیا و چینی ها پر شدن میترسم روزی برسه که به جک s5 بگن لوکس آخه چرا ما نباید تنوع داسته باشیم ار همه برندها با همه حجم موتور ها چرا باید محدودیت تو وارادت باشه خیابونا پره پراید و پژو های لگن مافیا دولتی خودروسازی ای خدا بسه دیگه از بس خوندم و کامنت گذاشتم تو همه پیج های خودرویی و اینستا و تل ولی متاسفانه دولتیها ریدن تو وارادت خودرو و ازاین به بعد باید بیخیال ماشین حوب باشین و اونایی که میلیاردرن و ماشین روز میخوان بهدجای سانتافه میتونن گذرموقت هر ماشینی بیارن خلاصه چی بگم خودروسازای ماهم با قوت تا ۲۰ سال دیگه پژو پارس و ۴۰۵ و ال نود و پراید رو با همین قیافه و اتاق مونتاژ میکنن‌.. و مردم هم با شوق به عنوان ماشین صفر میخرن. از ماست که بر ماست این ملت هیچ وقت پیشرفت نمیکنه و لگن سازا هم با قوت به تولید ملی شون ادامه میدن... و ماهم تو کف یه پراید خدایا شکرت به امید روزی که تعرفه ها صفر بشن و هر نوع ماشین با هرنوع موتوری و برند آزاد بشن بیان تو ایران و مردم بهترین ماشینهای روز د۸نیا رو سوار شن و ویران خودرو و سایپا منحل شن انشالا
1396/10/11
یعنی ماشینای ب.ام.و که تقریبا ۱۷۰۰ تا سری ۵ و ۷ و ۳ تو گمرک از ۶ ماه پیش خوابیده میتونه وارد کشور شه؟
1396/10/11
من دیگه از این همه مشکلات اشکم درومد:(((((((
1396/10/12
آقای آل طه عزیز و دوست داشتنی ! قربانت بروم، خون مبارک مباد کثیف نمودن ، زیرا که تمام اینها از برای رفاه حال مردمان بیده باشد بود.
1396/10/13
عامل گرانی خودرو عامل الودگی هوا و مرگ و میر ناشی از تصادفات و هدر رفتن بنزین در مصرف بالای فرغون های داخلی دولت و دلالان حکومتین جوابگو باشین اگر راست میگین
1396/10/15
اینا نه به اشتغال امثال من کار دارند نه به ارز، تنها چیزی که براشون اهمیت داره اینه که شکم هاشون رو از مال حرام پر کنند ! و این هم قدمی دوباره در نجات خودروساز های خون خوار می باشد !
دوره سیاه جدید بازار خودرو در راه است ....
1396/10/15
با سلام واحترام،نميخوام سياسي صحبت كنم،ولي براي من سؤاله،كشور ما در مقايسه با كشورهاي حوزه خليج فارس؛كشوري چهار فصل از بابت درآمد گردشگري،بين ده كشور بزرگ صادر كننده نفت،دومين كشور از نظر حجم گاز،اولين كشور از نظر منابع فلز مس و ...،و مردوممون هم كه تقريبا همه مثل لودر دارن كار ميكنن،پس چرا داشته هاي اونا داره ديگه ميشه آرزوهاي دست نيافتني ماها،واقعاً چرا؟؟