موضوعات داغ

در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو چه گذشت؟

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو در شرایطی در واپسین روزهای اسفند سال گذشته با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که حذف خودروهای تک ستاره از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز، از جمله تصمیمات مهم جلسه مذکور بود. در این جلسه همچنین تغییراتی در تعداد اعضای شورا داده شد؛ به‌طوری‌که کاهش تعدادی از اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو در دستور کار قرار گرفت. محمدرضا نجفی‌منش عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در مورد نتایج جلسه مذکور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند که عمق بخشیدن به داخلی‌سازی محصولات تولیدی، گسترش فعالیت صادراتی خودروسازان و قطعه‌سازان، نوسازی صنایع فرسوده و همچنین در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی از جمله مباحث مورد تاکید وزیر صنعت و اعضای شورا در آخرین جلسه سال گذشته بوده است.
این عضو شورا می‌افزاید که در جلسه یاد شده بر تحرک بخشی ایدرو در تاسیس واحدهای تولید خودرو و قطعه در مناطق محروم تاکید شد. به گفته نجفی‌منش استانداردسازی محصولات تولیدی و همچنین توجه جدی به استانداردهای مصوب از دیگر مواردی بوده که اعضای شورای سیاست‌گذاری بر آن تاکید داشته‌اند. اما در این جلسه موانع رسیدن به اهداف استراتژی صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ نیز مطرح و در نهایت تصمیم گرفته شده که برخی اعضا برای پیشبرد اهداف استراتژی صنعت خودرو برنامه اجرایی تهیه کنند. به گفته نجفی‌منش از جمله موضوعاتی که در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید جدی بر آن داشته، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان بوده است. این عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در ادامه می‌افزاید که وزیر صنعت تاکید جدی بر تولید قطعات استاندارد و ممانعت از ورود قطعه غیراستاندارد به خطوط تولیدی خودروسازان در این جلسه داشت، به‌طوری‌که وی از پیگیری جدی این موضوع در شورای سیاست‌گذاری خودرو خبر داد. نجفی‌منش همچنین از تاکید محمد شریعتمداری وزیر صنعت از عدم تولید محصول تک ستاره در سال جدید خبر داد و در این زمینه اظهار کرد که وزیر از دو خودروساز بزرگ کشور خواسته که به تولید محصولات تک ستاره پایان دهند. نجفی‌منش به نقل از شریعتمداری عنوان کرد که در حال حاضر تعداد خودروهای چهار ستاره تولیدی در خودروسازی محدود است که خودروسازان باید در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/15
آبی از این جلسه ها گرم نمیشه....
1397/1/15
سلام. بنگاههای تولیدی دنیا هر سال نسخه های جدید و متناسب با نیاز مشتری و صد البته با قیمت بسیار رقابتی را روانه بازار خودرو می کنند بدون اینکه دولت ها کوچکترین دخالتی در برنامه های آنها داشته باشند ما هم به جای توسعه محصول شورای سیاست گذاری راه اندازی می کنیم و مشغول هستیم. برنامه برای 1404تدوین میکنم و هدف گذاری برای تولید سه میلیون دستگاه و صادرات نیمی از آنها. در حالی هشت سال به پایان برنامه تدوین شده زمان داریم که تولیدات روز ما پراید سی سال پیش و پژو هایی که در قبرستان خودرویی نیز پیدا نمی شوند. در کشوری که پایین ترین خودرو مثلا تویوتا یاریس مدل 2008 از تویوتا گرانتر از یاریس 2018 در بازارهای بین المللی است باید درب سیاست گذاریش را تخته کرد.
1397/1/15
نمیدونم چه اصراری دارن بر تولید خودرو. بابا شما از استرالیا که بالتر نیستین .اونا تعطیلش کردن و گفتن به دلیل توانایی بالای خودروسازهای مطرح دنیا خط تولید رو تعطیل و در صنایع دیگه سرمایه گذاری میکنیم.خود کرده را تدبیری نیست متاسفانه