موضوعات داغ

نقد و بررسی کیا سراتو سایپا و سراتو وارداتی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

31 تیر 1397
عکس نویسنده
مهبد احمدیان
نویسنده و عکاس

مقدمه

تلاش‌های کیا موتورز برای حضور در جدال و رقابت بین خودروهای کوچک خانوادگی سرانجام در سال 2003 باعث تولد کیا سراتو شد. کیا سراتو یا به عبارتی کیا فورته که از شجره نامه مشترکی با کیا ریو بهره می‌برد، به نحوی از نوه و حتی نتیجه‌های پراید خودمان هست. بعد از تولید اولین نسل از سراتو، اسم آن به فورته تقییر کرد ولی در برخی کشورها همچون ایران ترجیح به عرضه آن با همان نام سراتو بود. کیا سراتو در ایران در حال عبور از سومین نسل خود است، که به لطف اطلس خودرو تمامی نسل‌های سراتو در ایران حضور پیدا کرده و تا حد زیادی توانسته‌اند دل ایرانیانی که حق انتخاب زیادی هم در این کلاس نداشته را به دست بیاورد. کیا سراتو خودرویی پیشرفته با قدرتی مناسب و فضای کافی برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی است که در کنار خدمات خوب اطلس خودرو در آن زمان‌ها باعث پیشرفت در فروش سراتو در نسل‌های بعدی خود بود.

حال پس از گذشت 15 سال و چهار نسل از سراتو، سایپا شروع به تولید نسل دوم این خودرو کرده که البته جالب است بدانید تولید این خودرو در کیا موتورز به سال 2008 باز می‌گردد. شاید دیگر عادت کرده‌ایم به تولید خودروهای منسوخ شده توسط خودرو سازان داخلی! حال در این تست، مقایسه‌ای بین سراتو وارداتی و سراتو تولیدی سایپا خواهیم داشت تا به تفاوت‌های این دو مدل و مزیت های هر طرف پی‌ببریم.

تفاوت های ظاهری

در نگاه اول بین کیا سراتو سایپا و نمونه وارداتی‌اش هیچ تفاوتی بجز رینگ‌های کوچک‌تر نمونه سایپا به چشم نمی‌خورد، اما با کمی دقت متوجه نبود خروجی اگزوز در نمای پشتی نمونه سایپا می‌شویم که کمی ناامیدکننده است. خروجی اگزوز نمونه وارداتی مزین به سری استیل از گوشه سمت چپ سپر عقب، خودنمایی می‌کند و نمای پشتی خودرو را کامل‌تر و اسپرت‌تر می‌سازد.

نکته بعدی که نظرمان را به خودش جلب کرد، چراغ‌های عقب بود که هر کدام از چراغ‌های عقب سراتو به صورت استاندارد از دو قسمت برای چراغ ترمز برخوردارند. در نمونه سایپا این چراغ‌ها توسط سایپا تحریف شده و مه‌شکن جای یکی از لامپ‌های ترمز را در هر دو چراغ گرفته‌اند. پارس خودرو هم همین کار را در سال‌های آخر تولید ماکسیما با این خودرو کرد که تاثیر بدی در نمای عقب ماکسیما داشت که در سراتو هم متاسفانه همین اتفاق افتاده است.

تجهیزات و امکانات رفاهی

با ورود به داخل سراتو وارداتی همان کیفیتی که انتظارش را داشتیم در ابتدا خودنمایی کرد ولی سپس نبود امکانات به روز و کهنگی اجتناب‌ناپذیر به دلیل گذشت چندین سال از عرضه این خودرو کمی مایوس‌کننده به نظر می‌آمد. این یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده نمونه سایپا است که به محض ورود، نو بودن و تازگی ادوات داخلی متفاوت بوده و به شدت نظر را در مقایسه با نمونه‌های وارداتی به خود جلب می‌کند. وجود مانیتور، جلوه دیگری به داشبورد داده ولی تفاوت کیفیت و پایین بودن آن نسبت به مدل سایپایی کاملاً مشهود است، حتی کیفیت رنگ ادوات هم از نمونه وارداتی پایین‌تر بود. با لمس دکمه‌های روی فرمان بیشتر به این تفاوت کیفیت پی می‌بریم و به اصطلاح زیر دست "قرچ قروچ" می‌کند. اما در عین حالی که کیفیت ادوات داخلی نمونه سایپا پایین‌تر از نمونه وارداتی است باز هم در کل با کیفیتی قابل قبول و رضایت‌بخش روبه رو هستیم.

با نگاهی دقیق‌تر متوجه نبود برخی امکانات در نمونه سایپا می‌شویم، این درصورتی است که امکانات سراتو سایپا آپشنال با نمونه لوآپشن 1600 سی‌سی وارداتی تقریباً برابری می‌کند و تنها در وجود مانیتور سایپا برتر است. وجود 2 عدد کیسه هوا در نمونه سایپا در مقابل 10 عدد در نمونه وارداتی، نداشتن هیچ گونه گرم‌کن، غیاب آینه فتوکرومیک و نبود کنترل پایداری از جمله امکاناتی است که سایپا، سراتوی خود را از آن بی‌بهره گذاشته است (با نگاهی به عکس‌ها متوجه جایگاه قرارگیری دکمه جمع‌کننده آینه‌ها می‌شویم، در هر دو نمونه فول و لوآپشن وارداتی این دکمه روی دستگیره درب راننده در کنار کنترلر آینه‌ها قرار دارد اما در نمونه سایپا هیچ دکمه‌ای برای جمع کردن آینه‌ها وجود ندارد و مالک این آپشن را در ازای پرداخت حدود یک میلیون تومان خواهد داشت!).

کار کردن با مانیتوری که سایپا روی سراتو خود گذاشته است، آسان و از کیفیت خوبی برخوردار است که همراه با بلندگوهای فابریک این خودرو صدای با کیفیت و شفاف را به گوش مسافرین خود می‌رساند. در کل کابین کیا سراتو سایپا کیفیت مطلوبی دارد و با امکانات جدیدی که سایپا به آن افزوده به تکمیل آن کمک بسزایی کرده و تنها بخاطر نو بودن در این قسمت، برنده سایپا است، با این حال که از امکانات خودرو کم شده ولی حسی متفاوت و بسیار بهتر فضای داخلی نمونه سایپا منتقل می‌گردد، تنها دلیل آن هم صفر بودن خودرو است.

مقایسه مشخصات فنی

ابتدا باید بگوییم که هر دو مدل به یک پیشرانه مشابه 2 لیتری مجهز شده اند که دقیقاً 1998 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 154 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و 195 نیوتن متر در 4300 دور را تولید می کند. هر دو مدل که البته اتوماتیک هستند گیربکس 6 سرعته خودکار دارند. البته لازم است یادآوری کنیم که در کیا سراتو سایپا مدل 1.6 لیتری نیز وجود دارد که می تواند حداکثر 124 اسب بخار در 6300 دور و 156 نیوتن متر در 4200 دور را تولید کند.

حال به تفاوت‌های فنی و مقایسه سواری این دو نمونه خواهیم پرداخت. با سراتو سایپا شروع می‌کنیم، خودرو را با فشار تنها یک دکمه روشن می‌کنیم، موتور به آرامی شروع به کار می‌کند و از ابتدای حرکت شتاب‌گیری خوب انجام می‌شود و کاملاً نشان می‌دهد که قدرت مناسبی زیر کاپوت قرار گرفته است. صدای موتور به سختی در دورهای پایین به داخل کابین نفوذ می‌کند اما به محض فشار پدال گاز و بالا رفتن دور موتور صدای بیشتری به کابین وارد می‌شود.

پس از شتاب‌گیری خوب و جذاب با کیا سراتو سایپا نیاز به ترمزگیری داریم اما پس از فشردن پدال ترمز اصلاً با واکنش خوبی مواجه نمی‌شویم و آنچنان عملکرد خوبی را تجربه نمی‌کنیم، مهم‌ترین عامل بروز این اتفاق حذف ترمز دیسکی از محور عقب سراتو ساپیا و جایگزینی آن با ترمزهای متداول کاسه‌ای است که با این کار نه‌تنها طول خط ترمز بیشتر شده بلکه تعادل و پایداری عقب خودرو هم در سرعت‌های بالا و به هنگام ترمزگیری کمتر شده و تمام این‌ها در کنار حذف سیستم کنترل پایداری و تنها وجود دو کیسه هوا از ایمنی سراتو سایپا کاسته است. با عبور از روی دست‌اندازهای شهر به بی‌صدایی و کیفیت سیستم تعلیق پی‌می‌بریم اما نمی‌توان از خشکی سواری آن راضی بود و شاید در طولانی مدت خسته‌کننده باشد، عموماً از خودروی متوسط خانوادگی انتظار می‌رود بیش از آن که نیاز به هندلینگ فوق‌العاده داشته باشد، سواری نرم و راحتی داشته باشند.

حال پشت سراتو وارداتی 2000 می‌نشینیم، همان حس و حال دوباره تکرار می‌شود ولی کهنگی، با توجه به این که ماشین تست شده کمتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد دارد، باز هم مشهود است چون شاید این خودرو نسبتاً کم‌کارکرد باشد ولی گذر چندین سال از زمان تولید آن، اثر خود را روی تمام قطعات خودرو گذاشته است و چه در کیفیت سواری و چه در شتاب تاثیر خود را بر جای گذاشته و تنها در ترمزگیری به علت داشتن ترمزهای دیسکی در محور عقب و تعادل به خاطر داشتن کنترل پایداری از سراتو سایپا بهتر است. پس باید گفت با وجود تشابه دو خودرو در زیر کاپوت، اما از نظر ایمنی و ترمزها کیا سراتو وارداتی به مراتب در رده بالاتری قرار دارد و مشاهده ترمزهای کاسه‌ای برای یک خودرویی با قیمت بالای 100 میلیون تومان فروخته می‌شود جالب به نظر نمی‌رسد.

جمع بندی

کیا سراتو سایپا در عین حالی که از کیفیت و امکانات آن کاسته شده، باز هم گزینه مناسبی برای خانواده‌های کوچک و کم‌جمعیت ایرانی است که به دنبال فضای بار و پای مناسب، شتاب خوب و هندلینگ فوق‌العاده هستند. در کنار آن کیا سراتو وارداتی با همین ویژگی‌ها و نحوه عملکرد بهتر در ایمنی، پاسخ‌گوی نیاز خانواده‌های کوچک است اما شاید خیلی‌ها خودروی صفر را ترجیح دهند و نتوانند به خودروهای دست دوم اعتماد کنند.

لذا شاید باید گفت که اگر نمونه‌ای کم‌کارکرد از کیا سراتو وارداتی را در نظر دارید که از نظر نگهداری در شرایط مناسبی بوده و آنچنان هم برای شما خرید خودروی صفر اصرار ندارید، شاید خرید کیا سراتو وارداتی به دلیل وجود آپشن‌های بیشتر و ایمنی بهتر عاقلانه‌تر باشد. اما اگر با خرید خودروی دست دوم مشکل دارید و روی خرید خودروی صفر کیلومتر اصرار دارید، کیا سراتو سایپا گزینه‌ای نسبتاً معقول در بازه قیمتی خود و البته با توجه به شرایط بازار و رقبایی است که فعلاً به توجه به شرایط وخیم بازار عرضه آن‌ها متوقف شده است.

در آخر از آقایان سجاد سابقی، مهران غفاریان و رسول احمدی برای در اختیار گذاشتن خودروی‌های خود و آقایان میلاد قربانی و مصطفی خطیبی برای همراهی در این تست تشکر می‌کنیم.

22 عکس

نظرات کاربران

54 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/31
چقدر تابلو که دارید برای سراتو سایپا تبلیغ میکنید. ماشین سال 2008 در سال 2018 نیاز به این همه تبلیغ نداره
1397/5/1
واقعه تازه یادتون افتاده مقایسه کنین اون موقع که داشتن به ملت مینداختن کجا بودین
1397/5/1
این مدل سراتو تا سال 2012 توسط کیا تولید شد.
البته شکی نیست که خودرو سازان داخلی هنگام مونتاژ همیشه از کیفیت و کمیت قطعات و امکانات کم میکنند.
من خودم سراتو 1600 مونتاژ دارم. امکاناتش بسیار کمه (در واقع هیچی نداره) اما موتورش که اصل ماجراست قابل قبوله و دقیقا همون نمونه وارداتیه.
البته من مدل 94 دارم، ولی مدل های جدیدتر صددرصد کیفیت داخل کابین کمتر شده.

دوستان خودرو مونتاژ هست. تولید سایپا نیست. میتونن از امکاناتش کم کنن، ولی نمیتونن چیزیشو تغییر بدن. مثلا سنسور تهویه هوای اتومات و سنسور باران روی داشبورد من هست، ولی هیچ کدومو نداره. ولی خود سنسور رو از داشبورد جدا نکردن. ترمزهاشم بد نیست. چون سیستم abs چرخ های جلوی سراتو با abs ایرانی زمین تا آسمون فرق داره.
1397/5/1
اين ماشين نيازي به تبليغ نداره، همين الان هم يكي از پرفروش ترين خودروها هست. اتفاقا مقاله ي خوبي بود. با همه ي نامردي ها و دزدي هاي سايپا و قديمي بودنش هنوز ماشين فوق العاده اي هست و از خيلي از ماشين هاي جديد هم سرتره. همين لوگوي كيا فقط مي ارزه به كل ماشيناي چيني جديد و هم قيمتش. تو رنج قيمتي خودش بدون هيچ شك بهترينه.
1397/4/31
خدا قوت پهلوان خسته نباشی دلاور عجب برسی کردی خخخخخ
1397/5/1
دقیقا خلاف نظرات دیگر سایت ها و مقالات خودرویی بود.همه معتقدند که با وجود افت کیفیت ادوات کابین نمونه های وارداتی اما هنوز هم به مراتب از نمونه های داخلی بهترن و سواری این دو قابل مقایسه نیست. مورد بعدی این است که هیچ سراتویی ۱۰ ایربگ ندارد بلکه ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه دارد.
واقعا جدیدا خودروبانک مقالات بسیار سطح پایین ارائه میکند و آن سایت بسیار عالی چندوقت پیش نیست. این هم تبلیغی بود برای سایپا.
1397/5/1
سپاس از لطفتون بسیار موثر و تاثیر گذار بود.
1397/5/1
با سلام .
مدتی پیش سراتو سایپا به اصطلاح آپشنال!! داشتم . چند نکته که نمی شه نگفت ، اما اشاره نشده است . کیفیت رنگ بدنه فاجعه است دوستان . باور نمی کنید تا از نزدیک نبینید . رنگ دون دون و پوست پرتقالی و شره کرده صد رحمت به پراید . سپر ها کاملا" دو رنگی واضح با بدنه . داخل صندلی مشکی و در سفید . انگار روکش کشیده باشی . ترمز کاسه ای . رینگ کوچک زشت . کلی سر و صدا اضافه از در و پیکر در داخل ماشین . 2 ایربگ !! بدون جانبی ، پرده ای و تورسو . بدون ای اس پی . بدون هیچ راداری . به جایش پدل شیفتر پشت فرمون که هی هم بخورد به دست ات و ناغافل بشود دستی ، بدون اینکه دسته دنده رو گذاشته باشی رو حالت دستی . باید دسته دنده رو دو دفعه این ور آن ور کنی تا دوباره اتوماتیک شود !! به نظر نقصی تو سیستم اش هست سراتو آپشنال بیشتر برا اطفاء حس داشتن ماشین ، خوب است . کی لس رو ش، سانروف رو ، ضبط تاچ !! رو بر می داشتند جاش 6 ایربگ می ذاشتند . خلاصه یک پول دور ریختن واقعی . حس توهین شدگی به خریدار دست می دهد . با خود می اندیشی پول چی رو داده ام ؟ اگر پولدار ام ایربگ کامل و ای اس پی و رادار و چهار چرخ دیسکم کو ؟ اگر فقیرم کی لس و سانروف و تاچ !! و پدل شیفتر و صندلی چرم و فلان و بهمان می خوام چی کار ؟ تو تابوت بهشت زهرا ضبط تاچ گوش کنم ؟
1397/5/1
داداش شما خیلی دلت پَره ها.
رنگ دون دون؟
اون سر و صدای داخل کابین هم داخل مقاله ذکر شد که به دلیل اسپرت بودن ماشینهو کلا سیستم تعلیق خشکه دقیقا مثل مزدا 3 و حتی نمونه وارداتی.
رادار نداره؟ مگه اپتیما خریدی که رادار میخوای.
رینگ کوچک زشت؟ کوچک شدن رینگ سراتو بدلیل رفع خشکی ماشین انجام شد. نمونه وارداتی با رینگ 17 خیلی خشک تره.
دستت میخوره به شیفتر دنده؟ :))))
شما ترجیح میدی 10 تا ایربگ داشته باشه ولی امکانات نداشته باشه خوب به نظرم انتخاب خودت اشتباه بوده. باید یه ماشیم متناسب با نیازهای خودت بخری
1397/5/1
شرط میبندم تا حالا سراتو که هییچ!! پرایدم به زور داشتی! برو آقا اینا رو واسه یه سری آدم بی سواد تعریف کن شاید باور کنن. اتفاقا من این ماشینو دارم حرف نداره، درسته مثل وارداتیش نیست ولی واقعا ماشین فوق العاده ایه. این چیزایی که گفتی رو تو فرغونای داخلی هم کم میشه دید، چه برسه به این ماشین که از برندی که روشه میشه فهمید چیه، حالا هرچی هم که سایپا خراب کاری کرده باشه هنوز یه کیا هست.
1397/5/1
چی میگه این --شاهرخ شریفیان--؟!! شما مطمئنی داری در مورد سراتو صحبت میکنی؟ فک کنم اشتباه گرفتی شما
1397/5/3
خب چرا خریدی؟! :\
1397/5/1
10 ایربگ!!!؟ واقعا!!!؟ وقتی شما 6 ایربگ 10 نقطه ای رو بگین 10 ایر بگ از دلال ها دیگه چه انتظاری داشته باشیم
1397/5/1
شاید فضای صندوق عقب مناسب باشه اما واقعا جای پای عقب و حتی بلندی سقف هم برای قد بلندها اصلا مناسب نیست. بعد نبود به مصرف نسبتا بالای اون هم اشاره میکردین.
در ضمن جوری گفتین هندلینگ فوق العاده که انگار دارین در مورد بی ام و صحبت میکنید. در کل یا میکوبید اگر خوشتون نیاد یا ازش هواپیما میسازید اگر خوشتون بیاد.
1397/5/1
محور عقب یک تکه
تکنولوژی کره ای و چینی یعنی ته هندلینگ!!!!!!!!!!!!!
1397/7/2
اصلا پشت سراتو ننشستی.....شرط می بندم!!!!!!
ماشین عالی ای هست.هماهنگی عالی گیربکس با دنده.شتاب بسیار بالا از مزدا نیو هم بهتر.۶ دنده بودن در مقابل مزدا نیو با ۵ دنده سرعت ۱۲۰ به بالا صدای موتور میاد،ولی سراتو اصلا..تازه شتاب بهت میده رو ۱۳۰ به بالا.اینقدر بیصدا هست که خواسته به چند بار روشن بوده فکر کردم خاموشه الان دیگه از دور موتور متوجه میشم دوشنبه یا خاموش.فضای کابین عقب عالی.صندلی عقب جاش از مزدا خیلی بازنده می تونید خودتون ببینید.گیربکس بسیار هوشمند است اصلا گیج نمی زنه مثلا دیر دنده عوض کنه.به گاز بسیار بسیار حساس عمل میکنه.راجب به ایر بگ اگک ۶ تا داشت عالی بود ولی دیگه این قیمت نبود.ترمزدیسکی نداره خوب النترا و نیسان جوک و....نداره دلیل نمیشه حتما بد هست اتفاقا دیرتر داغ میشه و ترمز گیری در دفعات متوالی بهتر جواب میده.espنداره درست ولی ای اس پی در سرعت های90 به پایین بهتر عمل میکنه و سرعت بالا دیگه فایده انچنانی نداره .در ضمن ویتارا جدید هم ای اس پی نداره با انکه شاسی بلنده و بنظر من چون ذات ماشین اسپرت هست و ارتفاع کم اصلا ای اس پی نیاز نیست و من پیچها رو با ۸۰ تا می پیچم در حالی که ماشینهای پشت سرم همیشه در حال ترمز گیری هستند.در کل خیلی راضی ام.اگرم بخوام ماشین بهت بگیرم قطعا می رم سراغ اپتیما .هرچند شتاب و کشش الان سراتو با اپتیما یکی هست اینطور که دوستان نشستند.البته موتور های gdiجدید قطعا اقتصادی تر هستند.راستی ۶دنده بودنش به شدت با عن کاهش صدای موتور .کاهش دور موتور.کاهش دمای موتور.استهلاک کم.مصرف پایین...موفق باشید.
1397/5/1
مقایسه خوبی بود اما علمی و مستدل نبود. برای مقایسه قدرت ترمز، باید تست مسافت توقف میگرفتید تا با عدد و رقم بشه تفاوتها رو لمس کرد. برای هندلینگ هم تست موس. همینطور برای شتاب و ... . وگرنه همه ی اینها رو ما هم ندیده میدونیم!
1397/5/1
کیفیت رنگ یادتون رفت . رنگ سراتو سایپا با رنگ پراید فرقی نداره و خیلی بی کیفیت هستش
در ضمن صندلی های سراتو سایپا رو خود شرکت سایپا تولید می کنه و با نمونه وارداتی خیلی فرق می کنه . وقتی خودرو صفر ،درش رو باز کنید و واردش می شید بوی پراید رو میده
از این قست هم خیلی سریع رد شدید : کیفیت مواد به کار رفته در کابین سراتو سایپا با نمونه وارداتی بطور فاحشی فرق داره
1397/5/1
سلام، مرسی از مقاله ی خوبتون. به نکات خوبی اشاره کردید. درسته که مونتاژ در ایران هر چقدر هم که نظارت روشون باشه به هر حال از کیفیت ماشین کم میکنه ولی این ماشین انقدر خوبه که با همه ی کم کاری های سایپا و حذف هایی که انجام داده، باز هم تو این رنج قیمت بهترینه.
1397/5/1
برای مقایسه بهتر بود دو تا ماشین با کارکرد مشابه میاوردین. کهنگی که قیاسه مقایسه نمیشه!!!
1397/5/2
دقیقا! بهتر بود با کارکرد یکسان مقایسه میشدند. چون هر قسمتی از مقاله رو میخوندی اولش فقط صحبت از کهنگی سراتو وارداتی میکرد!!! انگار که سراتوهای سایپا کهنه نمیشوند!! در صورتی که همین سایت ماشینهای کهنه مثل هوندا و کمری و ... رو که مقایسه میکنه با اینکه رنگ کهنگی روشون نشسته ولی همش به به و چه چه میکنه!
1397/6/5
خب داداش همینه دیگه شما اگه تونستی سراتو وارداتی زیره پنجاه تا کارکرد پیدا کنی به ما هم بگو
1397/5/1
دکمه‌ای برای جمع کردن آینه‌ها وجود ندارد و مالک این آپشن را در ازای پرداخت حدود یک میلیون تومان خواهد داشت! شوخی کردی دیگه؟
1397/5/1
حیف فضایی که رو سرور گرفته و وقتی که برای خوندن این مقاله (سراتو لگن عهد بوق) صرف بشه، حالا چی هست که وارداتی و ایرانیش فرق داشته باشه
وقتی یه ماشین گلاس سی با این مشخصات شده 113 میلیون (که ته تهش 80 میلیون بیارزه ) اونم مافیای کارخونه لگن ساز ممکنه بازی بازی در بیاره و به مردم نده چرا براش تبلیغ میکنید؟
1397/5/2
پارسال برج هفت 59 میلیون نقد پرداخت کردم و سه فقره چک 13/300 اون زمان گزینه نسبتا خوبی بود ولی الان اصلا ارزش نداره بعنوان مصرف کننده که 36 هزار کیلومتر کار کرده میگم خیلی صدا داخل کابین میاد و‌رنگ سپرش تو دومین کارواش پوسته کرده و مانیتورش بارون میاد قاطی میکنه صندلیهاش هم راحت نیست بنظرم اکسنت با ای بیست چون‌وارداتیه کیفیتش بهتره
1397/5/2
منم با همون شرایط گرفتم . و فوق العاده ازش راضیم .نفوذ صدا داخل کابین فوق العاده کمه فقط وقتی تخت گاز میکنی و دور موتور بالا میاد صدا داره که من این صدای گازشم دوس دارم.
خدا رو شکر هیچ مشکلی باهاش ندارم و از انتخابم هم کاملا راضیم . ولی ضعفش را نداشتن ای اس پی میدونم.
عجیب واسه من اینه که حاضری اینو با اکسنت و آی 20 عوض کنی چون من یه چرخشو با اونا عوض نمیکنم . فقط قدرت موتورش تو سفر و موقع سبقت میارزه به اونا که ماشین شهرین. احتمالا بدشانس بودی که اینقد خرابی داشته ماشینت .
1397/5/2
دو تا ماشین چطور سه تا صاحاب دارن؟
1397/5/3
تازه چندتا بیکار دیگه هم همراهشون بودن که اینا ماشینو دودره نکنن
1397/5/2
بعضیا انگار قیمت سراتو رو یادشون رفته ! من توی این ماشین نشستم، کیفیتش از جک s5 که گرون تر از اینه واقعا بهتره، برید فقط کیفیت دور فرمونی سراتو سایپا و جک s5 رو با هم مقایسه کنید تا متوجه بشید که سراتو هنوز یه رده بالاتر از چینی هاست. این ماشین توی این بازه قیمتی هییییچ رقیب خارجی نداره و خریداران این ماشین گزینه جز گزینه چینی ندارن
برای مثال میشه همین سراتو رو با آریزو5 توربو مقایسه کرد....به نظرم سراتو خیلی بهتره.
نزدیگ ترین رقیب اصلی سراتو مزدا3 بود که الان حدود 60 تومن گرون تره.
اگر کسی اهل استفاده منطقی و معقول باشه، سراتو براش مناسبه%
1397/5/3
سلام تست بسيار بدى بود واينكه از سراتو سايپا خيلى تعريف كرديد و به واگر مى خواستم ماشين بخر از بين اين دو
سراتو وارداتى انتخاب مي كنم حتى اگر امكاناتش كم باشه و كاركردش بالا باشه و زير بار ماشين سايپا كه هيچ ايمنى نشون نداده در محصولاتش تو اين چند سال اخير نشون نداده نميرم واز همه اينها بگذريم اينكه ماشين وارداتى 6ايربك داره وسايپا 2ايربكش ميكنه واقعا جاى تاسف داره بابا يك زره پيشرفت كنيد چينم پيشرفت كرد وسراتو سايپا
تنها برگ برندش صفر بودن ماشين ومانيتور است اگر مانيتور نداشت هيچ كسى نگاهش نمى كرد و بازهم بگزريم سايپا به ترمز هم رهم نكرده برداشته ترمز كاسه اى گذاشته ودر اخر اگر ميخواهيد خودرويى بخريد كه امينت نداشته باشيد سراتو سايپا بخريد با تشكر از سايت اميدوارم كه مقاله هاتون را بهتر كنيد و تيگو ٧اگه ميشه برسى دقيق و درست بكنيد
1397/5/3
برای خودروسازی که هنوز پراید تولید میکنه سراتو غنیمته، نظرات مختلف هم جالبه چون خودروی قبلی افراد تاثیر زیادی روی دیدگاهشون نسبت به این ماشین داره
1397/5/3
احیاناً نمیخواستید بگید که گیربکس نسخه های وارداتی 4 سرعته ولی گیربکس مونتاژ داخلی 6 سرعته هستش؟!
یکی از مهمترین تفاوت های فنیشون همین هستش
1397/5/4
اگه اشتباه نکنم وارداتی های 2011 به بعد شش سرعته هستند. به نظر من شما اول یک تحقیق انجام بدین بعد نظر بدین.
1397/5/3
سلام وقت بخیر ممنون از مقاله خوبی که قرار دادین
چندتا سوال داشتم
1 اخرین مدل سراتو وارداتی مربوط به چه سالی هست؟
2 سراتو وارداتی 2000 شیفتر و Keyless داره؟
3میگن که رینگ های سراتو وارداتی باعث خشکی ماشین میشه به نسبت سراتو سایپا و باعث از بین رفتن لاستیک میشه
1397/5/5
سلام با 80 تا90 تومن ایا مشه سراتو دست دو تمیز گیر اورد ؟؟ الان یه 1600 ساده مدل 94 یا 95 چند تومن هست ؟؟ بنظر شما جک s5 دنده ای بهتر یا سراتو1600؟؟؟لطفا جواب
1397/5/6
برو داداش یه سراتو دست دو بگیر و حالشو ببر. سراتو اوراقیش هم صد شرف داره به جک اس 5. اینو به عنوان یه کارشناس بهت میگم که هیچ موقع یه ماشین چینی رو با یه ماشین ژاپنی و کره ای مقایسه نکن که زمین تا آسمون فرقشونه، چینیا فعلا پیش اونا دارن درس پس میدن که شاید تا چندین سال آینده بتونن برا خودشون کسی بشن.
1397/5/6
سلام
من خودرو استب وی اتوماتیک 97 صفر کیلومتر دارم و با توجه به تحریمها تولید این خودرو متوقف شده بنظر شما چیکار کنم بفروشم و سراتو دست دوم با همین رنج قیمت بخرم و یا نه سوار بشم نکرانیم بیشتر نبود قطعه در سالهای بعد میباشد
لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم ممنون 6-5-97
1397/5/7
سمند با موتور 2000 و دنده اتومات همراه با کمی مخلفات!!
صرف نظر از گزارش نشر برخی جالب تره؟؟
در جایی که اکسنت کرمان موتور با تمام امکانات ایمنی و 4 ستاره ایمنی امریکا است جایی برای سراتو نیست!
6 ایربگ ، کنترل پایداری ، مدیریت پایداری و .... تجهیزاتی در اکسنت کرمان که در سراتو نیست!
1397/5/11
ماشین فقط جک s3 دیگه بقیش سوء تفاهمه💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
1397/5/22
جک اونم اس 3 ؟ شما خوبید؟ از کی اوراقی ترین خودروی چین حرفی جلوی ماشین کره ای داشته که الان اینجا تبلیغ اونو میکنید. حالا یه اشتباه کردید و خریدید و دستتون باد کرده و کسی نصف قیمت هم ازتون نمیخره ، تقصیر خودتون بوده. با تبلیغ تو این تاپیک و سایر تاپیکها برای جکتون مشتری پیدا نمیشه. شما جکت رو سوار شو و کاری به خودروهای با کیفیت کره ای و ژاپنی نداشته باش.
1398/10/12
ساقیتو عوض کن😃😃😃
1397/5/13
با سلام و خسته نباشید ، یه سوال در مورد آپشنهای این دو خودرو دارم ، سراتوی سایپا فرمونش فقط در رتفاع قابل تنظیم هست ولی تلسکوپی نیست ، آیا سراتوی وارداتی فرمونش تلسکوپی هست ؟ یعنی علاوه بر ارتفاع میشه به راننده دور یا نزدیکش کرد ؟
1397/6/18
سراتو آپشنال ماشین خوبی به نظر میاد از لحاظ امکانات رفاهی ولی واقعا به این قیمت نمی ارزه آدم بره ۴۰ میلیون قرض کنه بزاره روش بره یه سراتو وارداتی ۲۰۱۶ بخره واقعا بهتره به نظرم...
1397/7/21
سلام به همگی.
من سراتو وارداتی مدل 2013 با کارکرد 13700 کیلومتر واقعی دارم . در حد صفره .تنها اشکال سیستم تعلیق هستش چون این خودرو چیزی به نام سرعت گیر برایش ناشناخته است ونه تنها این خودرو بلکه تمام مدل هیوندای و کیا حتی شاسی هم همینطوره.
فوق العاده عالی . این مدلیکه من دارم 10 ایربگ داره نه 6 تا . تو تست موس نسبت به سایپا خیلی بهتر عمل کرده . Esp داره تو پیچهای چالوس اصلا احساس نمی کنی البته سرعت نرمال تست کردم. مدت زمان توقف ترمز وارداتی با سرعت 75 کیلومتر 12.3 متر اما سراتو سایپا13.9 متر ه. وخیلی مزیتهای دیگری که دوستان گفتند .
سراتو سایپا هم خوبه اما نه مثل وارداتی.
1397/8/11
دوستان ، تفاوتهای سراتو سایپا با وارداتی 2013 که خودم دارم :
1- رنگ ورداتی سفید صدفی متالیک اما سایپا سفید یخچالی
2- دی لایت متصل به پروژکتور جلو اما سایپا فاقد آن
3- اگزور عقب وارداتی کروم و اسپرت اما سایپا معمولی
4-رینگ 17 ده پره در مدل وارداتی اما سایپا 16 و تغییر یافته است.
5- دارای 10 ایربگ در مدل وارداتی نسبت به 2 تا سایپا
6- پدال گاز و ترمز کرومی استیل در وارداتی اما سایپا فلزی ساده
7- دارای سیستم کنترل پایداری espدرمدل وارداتی نسبت به سایپا
8-ترمز 4 چرخ دیسکی داراری سیستم خنک کننده در وارداتی نسبت به سایپا
9-مدت مسافت توقف در سرعت 75 کیلومتر در وارداتی 12.3 متر و سایپا 13.9
10- کیفیت ادوات داخلی بهتر از سایپا
11-دکمه آینه جمع شونده در وارداتی نسبت به سایپا
12- مصرف سوخت کمتر نسبت به سایپا
و......
دوستان تمام ماشینهای وارداتی کره چه کیا و چه هیوندای برای جاده های ما با این همه چاله چوله وسرعتگیر تعریف نشدند وهمه بدن استثنا حتی شاسی دارای تعلیق نسبتا خشک هستند.
سراتوی سایپا هم ماشین خوبیه و منظورم اصلا انگ انداختن نبوده ونیست تمام این تفاوتها واقعا وجود داره و هیچ اغراقی در مطالب استفاده نشده است.

1397/10/17
مطمئن هستید ده کیسه هوا داره ؟!! فکرکنم شش کیسه هوای ده نقطه ای داره که سایپا کرده فقط دوتا!!!!espرو هم برداشته و ترمزهای عقب رو هم کاسه ای کرده کجاش شد اپشنال .فقط یک مانیتور گذاشته تا جذابیت ماشین زیاد باشه.
1398/7/12
شما بايد ببينيد كسي كه اين ماشين رو خريده قبلش چي داشته؟! بعله از پشت سمند بياي بشيني اين تو خيلي راضب اي و از پشت تويوتا بياي شاكي ميشي. از انصاف بدوره اگه قبول نكنيم كه كيفيت رنگ سايپا هميشه پايين بوده. همچنين تحربه نشون داده خرد جمعي ايراني ها هميشه به سمت نقطه درست رفته. يه زماني اين خودرو ٨٦ اينا بود انقدر مردم نخريدن كه اومدن يه وام ٤٥ مليوني براي خريد اين خودرو دادن تا مردم تشويق شن براي خريدش. حالا كه ٣٠٠ تومن تو بازار همه فكر مي كنن چه ماشيني شده. البته بازار ايران ماشاالله انقدر قدرت انتخاب زياده آدم مي مونه چه مثال هايي بياره كه بگه ازين ماشين بهترن!!!!!
1399/10/11
دوستان خواهشا بدون تجربه حرف نزنید من سراتو سایپا آپشنال ۲۰۰۰ دارم در یک کلمه فوق العاده ست پاتو روی پدال گاز میزاری پرواز میکنه گیربکسش حرف نداره در کل عاالیه
1400/6/17
سلام من هم سراتو 2000 سایپایی دارم گیربکس عالی ولی سواری خشک دارد صندلیها ی چرمی جلو اصلا راحت نیست در مورد صندلی پارچه ایی اطلاع ندارم
1400/1/24
سلام دوستان
من بین سراتو 1600 وارداتی مدله2012 با آپشنال 2000 مدله95 موندم کدوما انتخاب کنم.اگه دوستان بتونن کمکم کنن ممنون میشم.
1401/6/26
سلام . وارداتی بگیر یه اسپویلر بنداز روز از صد تا ۲۰۰۰ سایپا بهتره
1401/10/13
سلام دوست عزیز. بدون شک وارداتی عااااالیه ، من بیش از 12 ساله نمونه وارداتی سراتو دارم،بجز تعویض روغن و امثالهم ، هیچ کاری انجام ندادم،من که خیلی راضیم
1400/10/24
من سراتو ۹۶ آپشنال دارم ، تا سرعت ۱۲۰ تا ترمز که میگیری با یه حس اطمینان عمل میکنه ، روی ۱۴۰ که باشی ، به محض اینکه محکم بزنی رو ترمز ، انگار زیر پات خالی میکنه ، عقب ماشین یکم منحرف میشه ، بعد تازه درست عمل میکنه ، نمیدونم مال شما هم همینه یا من فقط این حس رو دارم
1402/3/7
سلام من سراتو ۲۰۰۸ داشتم حدود شش سال آمدم مدل ۹۶ اپشنال خریدم بهد از سوار شدن خیلی تو ذوقم زد از نظر ترمز خیلی ضعیفی داره مجبور شدم چرخ عقب رو دیسکی کنم کمی بهتر شد