موضوعات داغ

غرش شیر مظلوم؛ بررسی پژو 206 صندوقدار تیونینگ شده در ایران + فیلم درگ

9 دی 1397

با نگاهی به آمار رسمی می‌توان دریافات که 75 درصد جمعیت کشور کمتر از 35 سال سن دارند و بنابراین در شرایط فعلی، جمعیت ایران جوان و پویا تقلی می‌شود، خودروسازان کشور نیز با دقت نظر در این زمینه موفق شده‌اند تا بی‌ربط‌ترین خودروهای جهان را برای مشتریانی جوان تدارک ببینند و انبوهی از خودروهای اقتصادی، ضعیف و گران را راهی بازار کنند. این وضعیت باعث شده تا علاقمندان دو آتشه خودرو و هیجان خود دست به کار شوند تا با استفاده از روش‌های تیونینگ، خودروهای مورد علاقه خود را خلق کنند و البته که چنین کاری در شرایط اقتصادی کشور به هیچ عنوان ساده نیست، اما در این مقاله از خودروبانک قصد داریم تا یکی از معدود انتخاب‌های موجود برای تیونینگ اصولی و فنی در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا پژو 206 صندوق‌دار؟

با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان گفت که از میان خودروهای تولیدی کشور، تقریباً هیچ یک از مشخصات مناسب برای ارتقاء و تیونینگ برخوردار نیستند، ساختار دیفرانسیل جلو، مشخصات اقتصادی، ضعف کیفیت و ایمنی نامناسب باعث می‌شود تا اساساً سریع راندن با چنین خودروهایی خطرناک و کُشنده باشد، اما اگر قرار به انتخاب میان بد و بدتر باشد، می‌توان با کمی اغماض گفت که پلت فرم پژو 206 به سبب طراحی به روزتر (حداقل نسبت به پراید و پژو 405) و ایمنی بالاتر از مشخصات فنی بهتری نسبت به سایرین برخودار است. از میان تمامی مدل‌های خانواده پژو 206 نیز، مدل‌های تیپ پنج و صندوقدار V8 به سبب برخورداری از ترمزهای چهارچرخ دیسک و فنربندی بهبود یافته (مشترک با مدل‌های RC) از عملکردی بهتر نسبت به سایرین برخوردارند و بنابراین انتخاب صحیح‌تری برای ارتقاء و تیونینگ محسوب می‌شوند.

فرمول تقویت و تیونینگ پژو 206

تیونینگ خودرو حد و مرز نمی‌شناسد و در بسیاری موارد می‌توان به لطف توربوشارژر، قدرت‌های عجیب و غریب را از یک پیشرانه کم‌حجم استخراج کرد، اما با توجه به شرایط کشورمان و شرایط اقتصادی، ایجاد فشار زیاد بر روی موتور منطقی به نظر نمی‌رسد و از این رو توصیه می‌کنیم که دور توربو کردن پیشرانه خودروهای داخلی را خط بکشید و به فکر روش‌های کم دردسرتری باشید. در این راستا، نخستین گام می‌تواند تعویض مجموعه اگزوز فابریک با مسیر اگزوز کم اصطکاک تمام استیل باشد که برای پژو 206 با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند، برای مثال مدل ترکیه‌ای سوپر اسپرینت که سابق بر این با رقمی در حدود 5 میلیون تومان قابل خرید بود حالا بیش از 12 میلیون تومان قیمت دارد و ظاهراً برای مجموعه اگزوز حرفه‌ای ایرانی EngineArts نیز باید رقمی در حدود 6 میلیون تومان را کنار گذاشت.

این کار می‌تواند باعث افزایش حدود 10 الی 15 اسب بخار قدرت موتور شود اما قابل ذکر است که تعویض مسیر اگزوز معمولاً با حذف شدن کاتالیزورها همراه است که ممکن است برای اخذ معاینه فنی دردسرساز شود. گام بعدی می‌تواند اصطلاح مسیر ورودی هوا به پیشرانه (intake) باشد. در این مورد نیز برندهای متفاوتی خارجی و ایرانی (تورنادو) برای موتور TU5پژو 206 وجود دارد و می‌تواند حدود 5 اسب بخار توان را به پیشرانه اضافه کند، اما مهم است بدانید که مسیر ورودی هوای پیشرانه، یک ساختار آیرودینامیکی مهم و پیچیده محسوب می‌شود و اصلاح این بخش به شکلی که در تمامی دور موتورها بهتر از قطعه فابریک و کارخانه‌ای عمل کند چندان ساده نیست. گام بعدی می‌تواند برنامه‌ریزی مجدد ECU باشد که البته این مورد را در خصوص تمامی خودروها پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که در این حالت برنامه عادی موتور با یک برنامه پر ریسک‌تر جایگزین می‌شود و پیشرانه بیش از پیش به کیفیت بنزین و مواردی از این دست حساس خواهد شد. شاید برایتان این سوال مطرح شود که تغییر برنامه ECU از چه طریقی می‌تواند باعث افزایش قدرت پیشرانه شود؟

پاسخ را باید در میزان پاشش بنزین و زمان جرقه‌زنی جستجو کرد؛ در واقع برنامه‌های فابریک کارخانه‌ای به شکلی نوشته می‌شوند که خودرو حداقل مصرف سوخت و آلایندگی با بیشترین دوام را داشته باشد، اما در صورت پاشش سوخت بیشتر و جرقه‌زنی در بازه زمانی سریع‌تر، می‌توان شدت انفجار را افزایش داد که باعث افزایش قدرت موتور می‌شود، اما اینکار در مقابل می‌تواند به کاهش دوام پیشرانه، افزایش دمای کارکرد موتور و مسائلی از این دست منجر شود.

تا اینجای کار می‌توان گفت که بسیاری از پروژه‌های تیونینگ اصطلاحاً پایه (استیج‌یک) که با هزینه‌های کم انجام می‌شوند، با چنین فرمولی انجام می‌پذیرند. اما اگر خواهان قدرت بیشتر باشید، تعویض اجزای فنی گران قیمت نیز به لیست فوق افزوده می‌شود. برای مثال می‌توان به تعویض میل سوپاپ فابریک با میل سوپاپ درجه بالاتر اشاره کرد که این تغییر معمولاً باعث برهم خوردن تنظیم موتور در دورموتورهای پایین می‌شود اما در عوض قدرت موتور را در دورموتورهای بالا افزایش می‌دهد. درست به همین دلیل است که موتورهای مسابقه‌ای می‌توانند در دورموتورهای فوق‌العاده بالا قدرت زیادی را ارائه دهند و چنین موتورهایی به دلیل دور آرام نامنظم، قابلیت استفاده شهری را نیز از دست می‌دهند. البته ماجرای میل سوپاپ‌های افترمارکت که برای تقویت استفاده می‌شود لزوماً به مسابقه‌ای شدن پیشرانه منجر نخواهد شد و می‌توان از میل سوپاپ‌هایی استفاده کرد که برای کاربرد شهری خودرو نیز مناسب باشند.

در خصوص پیشرانه TU5 پژو، قدم بعدی و پرخرج‌تر می‌تواند استفاده از پیستون‌های تراکم بالا و جایگزینی آن‌ها با پیستون‌های فابریک باشد. این کار باعث افزایش نسبت تراکم و افزایش شدت انفجار سوخت در محفظه احتراق می‌شود که به تولید قدرت بیشتر منجر می‌شود، اما هزینه بالای تعویض پیستون و افزایش حساسیت بیشتر پیشرانه نسبت به کیفیت بنزین از جمله نکاتی است که در مورد این شیوه تیونینگ باید مد نظر قرار دهید.

در خصوص گیربکس فابریک پژو 206 تیپ پنج و صندوقدار V8 نیز امکان ارتقاء و تیونینگ وجود دارد بدین شکل که گیربکس فابریک با نمونه‌ای مجهز به دنده‌های سنگین‌تر عوض می‌شود و این کار باعث بهبود شتاب‌گیری خواهد شد. این کار نیز ضررهای مخصوص به خود را دارد، به شکلی که در این حالت ضریب‌های سبک نیز سنگین‌تر می‌شود که به افزایش صدا و مصرف سوخت در رانندگی جاده‌ای منجر خواهد شد. بنابراین استفاده از گیربکس اصطلاحاً دنده ریز، بیشتر مناسب خودروهای شهری و مسابقه‌ای است.

در خصوص افزایش هندلینگ پژو 206 هم یک راهکار می‌تواند نصب اکسل مخصوص مدل‌های صندوقدار بر روی مدل‌های هاچ‌بک باشد، اما در خصوص نسخه‌های صندوق دار که به شکل فابریک از اکسل عقب نیمه مستقل مشابه با مدل‌های RC بهره می‌برند، نیازی به تغییرات عمده وجود ندارد و تنها کمی کاهش ارتفاع و یا استفاده از مجموعه فنر و کمک فنر حرفه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد. طبیعتاً از نظر فنی امکان تقویت ترمزها با استفاده از دیسک‌های بزرگ‌تر سوراخ‌دار نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علاقمندان تغییری در ترمز ایجاد نمی‌کنند، چرا که مشخصات و عملکرد ترمز فابریک خودرو مناسب به نظر می‌رسد.

تجربه رانندگی با پژو 206 تیونینگ شده

نخست باید روی این مورد تاکید کنیم که برای تخمین قدرت تولیدی پیشرانه‌های تیونینگ شده، جمع کردن تمام اعداد و ارقام حاصل از هر قطعه، نمی‌تواند روش صحیحی باشد. چرا که برای مثال ممکن است تغییر سیستم اگزوز باعث افزایش 10 اسب بخاری پیشرانه در دور موتورهای میانی شود و تغییر میل سوپاپ، تنها قدرت در دور موتورهای بالا را افزایش دهد. بنابراین ممکن است یک خودرو تیونینگ شده، اساساً از نمودار قدرت بهتری نسبت به یک خودرو فابریک برخودار باشد اما قله نمودار چندان تفاوت پررنگی با خودرو فابریک نداشته باشد. اما پژو 206 حاضر در این آزمایش تقریباً به تمامی قطعات گفته شده مجهز است و با تخمین‌های تئوری و بررسی بر روی سیستم داینو در حدود 130 الی 140 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که افزایش قابل توجهی را نسبت به قدرت 105 اسب بخاری نسخه فابریک نشان می‌دهد. از سوی دیگر تعویض گیربکس باعث شده تا گشتاور ارسالی به چرخ‌ها نیز افزایش یابد و از این رو حالا 206 مورد نظر ما می‌تواند در شتاب‌گیری اولیه خودروهای چست و چابک‌تری نظیر مزدا 3 یا سراتو سایپا را به چالش بکشد.

بنابراین می‌توان گفت که نسبت به خودرو استاندارد تحویلی ایران خودرو با یک سدان جذاب‌تر و نسبتاً سریع طرف هستیم که اتفاقاً از نظر امکانات رفاهی نیز ارتقاء پیدا کرده است و تجهیزاتی مانند کروز کنترل فابریک و ... را در لیست تجهیزات خود ارائه می‌دهد. همانطورکه پیشتر گفته شد 206 صندوقدار از نظر مشخصات دینامیکی و هندلینگ نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد، بنابراین تناسب کلی بین مشخصات شاسی و قدرت افزایش یافته پیشرانه تا حدی رعایت شده و احساس عدم امنیت و ناپایدار بودن خودرو به سرنشینان منتقل نمی‌شود. صدای جذاب پیشرانه در کنار بک‌فایرهای ریز خروجی از اگزوز در هنگام تعویض دنده‌ها می‌تواند از جمله دیگر جذابیت خاص رانندگی با چنین خودرویی باشد و در مجموع باید رانندگی با این بچه شیر نسبتاً کهنسال را تجربه‌ای خوشایند در شرایط فعلی بازار خودرو کشورمان توصیف کرد.

هزینه‌های تیونینگ

با توجه به اوضاع و احوال این روزهای واردات و نرخ ارز، اعلام عدد و رقم دقیق برای خرید و نصب قطعات تیونینگ به هیچ عنوان راحت نیست، اما با یک تخمین کلی می‌توان گفت که برای تیونینگ یک پژو 206 با قطعات مذکور باید بودجه‌ای حداقل 10 میلیون تومانی را کنار بگذارید، مسلماً در صورت تمایل به نصب آپشن‌ها و تیونینگ ظاهری (استفاده از رینگ و تایر اسپرت، گلگیرهای RC و ...) این رقم به راحتی تا مرز 20 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت، بنابراین در مجموع شاید تیونینگ چنین خودرویی چندان هم اقتصادی تمام نشود اما می‌توان گفت که در شرایط فعلی که کمتر خودرو جذابی در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان عرضه می‌شود، سوار شدن بر یک پژو توانمند و چابک برای علاقمندان از توجیه خاص خود برخودار است.

در پایان ضمن تشکر از جناب آقای بهروز شادپور که خودرو خود را برای این بررسی در اختیار خودروبانک قرار دادند، شما مخاطبین گرامی را به دیدن گالری تصاویر این آزمایش دعوت می‌کنیم.

41 عکس

نظرات کاربران

43 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/9
کیت مکشش زانویی زیاد داره و اثر منفی میذاره این خم های 90 درجه اگه یه کیت بهتر بندازه که خم های کمتری داشته باشه میتونه بهتر هم عمل کنه
همچنین عایق هدرز دور هدرز و دور کیت مکش میتونه تاثیر خوبی تو خنک تر موندن هوا بذاره
1397/10/12
دوست عزیز بنده خودم تولید کننده کیت مکش هستم و تقریبا میتونم بگم جزء اولین نفرهایی هستم که روی کیت مکش به صورت تخصصی کار کردم(تورنادو) . این کیت که دو زانوئی بیشتر نداره. در ضمن برای بدست آوردن هوای خنک تر و بهترین گشتاور نیاز به قرار گیری فیلتر در جای مناسب و طول بهینه اینتیک هست. طبق تستی که با دستگاه انجام شده این کیت نزدیک به 7 اسب به ماشین ( 206 تیپ 5 فابریک ) اضافه میکنه.
1397/10/12
دوست عزیز بنده خودم تولید کننده کیت مکش هستم و تقریبا میتونم بگم جزء اولین نفرهایی هستم که روی کیت مکش به صورت تخصصی کار کردم(تورنادو) . این کیت که دو زانوئی بیشتر نداره. در ضمن برای بدست آوردن هوای خنک تر و بهترین گشتاور نیاز به قرار گیری فیلتر در جای مناسب و طول بهینه اینتیک هست. طبق تستی که با دستگاه انجام شده این کیت نزدیک به 7 اسب به ماشین ( 206 تیپ 5 فابریک ) اضافه میکنه.
1397/10/9
همون اس.دی V8 های قدیمی با موتور TU5 اصلی و سیستم مالتی پلکس برای معابر شهری غیراستاندارد ما کافیه و عطش سرعت و شتاب رو تا حد زیادی اطفاء میکنه.البته من کاری با این 206 های 90 به بعد که فقط ظاهرشون پژوئه و باطنشون رو خدا میدونه ندارم!!
1397/10/9
با سلام و تشکر از گروه محترم خودروبانک
با آرزوی بهترین ها برای شما و همه هم وطنان
امیدوارم یه روز به جای 206 سوار بر استینگر و جنسیس کوپه، ماستانگ ، جگوار اف تایپ و مرسدس بنز amg باشیم.
1397/10/9
بابا دسخوش خدایی.
حال کردم دمش گرم.
1397/10/9
بسیار عالی،ذوق دوست عزیزمون تو ارتقا ماشینش واقعا عالیه.فیلم هم بسیار جالب بود.
افسوس که همه چیزهای خوب تو ایران گرون و کمیاب هستن و چیزای بد ارزون و فراوان.
1397/10/9
اصلا فک نمیکردم با ام جی ۶ اینطوری بره همین که تا ۱۶۰ با ام جی اومد خودش کلیه بالاخره ام جی یکم لقمه بزرگی هست طوری که با شیش سیلندر ها رقابت میکنه خواهشا هم نگید ام جی اگه رانندش راننده بود همون اولش باید میگرف بله ام جی همه میدونن وحشیه و میتونس بهتر بره ولی یه نگا به مزدا ۳ بندازین ببینین چه طوری له شد در کل که ماشین خوب جمع شده ایشالا که تو خوشیا استفاده کنه صاحبش
1397/10/9
سلام
کسی میدونه هزینه نصب ESP رو تیپ5 چقدره؟
1397/10/11
حدود5 الی6
1398/8/15
سلام. بنده ست کاملش رو مهرماه 96 خریدم دست دوم به قیمت 2 تومن و خودم هم نصب کردم. البته قطعات فابریک ماشین هم شامل یونیت ای بی اس و بوستر و کام2000 هم مونده برا خودم. الان اگر باشه بسته به فروشنده 6 تا 10 تومن قیمت میدن.
البته خصوصا برا کسایی که زمستونا مجبورن برن بیرون واجبه و برا سایر مواقع هم که واقعا بعضی وقتا به داد آدم میرسه
1400/12/15
سلام. ببخشید ای اس پی رو کجا نصب کردید؟ و اگر اره. کجا؟ یجای وارد میخوام برا نصب
1397/10/9
اولا کاش میگفتید حذف کاتالیزور و کاتالیست چقدر برای سلامتی مضر هست و فقط نمیگفتید معاینه فنی نمیدن!
دوما ، شما هر موردی رو نوشتید گفتید حساسیت نسبت ب بنزین افزایش می‌یابد و هزینه نگهداری ماشین بیشتر میشه!
خب پس توربو هم میبست خیلی فرق نمیکرد! چون جفتشون حساس اند!
1397/10/9
ممنون از گزارش خوبتون.... همه چیز خیلی عالی و دلنشینه فقط کاش یکم تیونرها و ماشینبازها به فکر ترمزها هم باشن که قطعا تقویتش جدا از ایمنی، باعث بهتر شدن حس رانندگی هم میشه...
در آخر هم امیدوارم بیشتر از ماشینهای تیون شده شهری گزارش بزارید.
1397/10/9
آفرین به ذوق و هنر مالک محترم و مجریان این کار فنی.کاشکی یه راهی برای ارتباط با ایشون بود تا در مورد مراکزی که مراجعه کردن و این نتیجه ی سرحال رو گرفتن راهنمایی می گرفتیم.خیلی ها رو می شناسم که با نیت انجام همین کار وارد بازار شدن و با یه ماشین داغون خارج شدن.تازه میلیون ها خرج کردن که ماشین بشه تازه مثل اولش.تیونینگ هم که هیچی.
1397/10/11
ایشون آقای شاپور هستند صاحب امتیاز شرکت تورنادو
توی اینستاگرام سرو کنید تورنادو اسمشون میاد
ایشون چند ساله در این زمینه فعالیت دارند
1397/10/9
سلام بی زحمت موسو رو هم بررسی کنید
1397/10/9
حیف از طلا که خرج مطلی کند کسی !!!!واقعا حیف ازپول ووقت انسان نیست که بابت تیونینگ این اتومبیل ۲۰ سال قبل صرف کنه واقعا چه وضعی درست شده برای ملت که بجای کاراصولی ومفید باید وقت وهزینه صرف کنه برای این چیزها تاحالا ۲ تا تیونینگ از خودروبانک دیدم یکی هاوال اچ ۲ که بخوبی تیونینگ شده بود ودیگری سراتو سایپا لااقل برای ایندو وقت وپول بهدر نرفته بود وارزش تیونینگ کردن راداشت انشااله خودروبانک که تابحال ۲ تیونینگ نامبرده رابخوبی انجام داده خودروهای باارزش دیگری راهم تیونینک کند
1397/10/10
شما هنوز فرق تیونینگ با رندر مجازی رو نمیدونی نظر نده دوست عزیز!
1397/10/11
حسین عزیز
این رندر مجازی نیست و کاملا واقعیه !! کلیپش هم که هست!!
1397/10/12
آقا ناصر عزیز اون خودروهایی که شما اشاره کردی رندر مجازی و با استفاده از نرم افزار اونطوری شده بودن که کار بچه های خود خودروبانک بوده ولی این خودرو واقعیست و تیون شده هستش یعنی تمام آپشن هایی که دیدی روش نصب شده در ضمن شما ماشین باز نیستی، پس لطفا راجع به ماشین بازی نظر نده ! باید ماشین باز باشی تا بفهمی چرا به قول شما طلا خرج مطلی می کنند و تا زمانی هم نفهمیدی لطفا حال خوب بقیه رو خراب نکن ! شما برو طلاهاتو بزار بانک سود سالیانشو بگیر !
1397/10/9
خیلی خوب رفت مخصوصا مزدا 2000 سی سی رو اینطور نابود کرد
کار خوبی بود
ایول
1397/10/9
خدایی هیچیمون مثل آدم نیست. این چه مدل درگ گرفتنه؟ درگ یعنی اندازه گیری شتاب از حالت ثابت و بدون حرکت. حالا طرف داره 70 تا سرعت میره و از توی ماشین خودش به اون یکی میگه 1 2 3 !!!!!! حالا 3 2 1 هم نه.
خخخخخخخخخ
1397/10/10
هميشه از افرادي مثل شما بدم اومده...افرادي كه يك دم غر مي زنن و ايراد مي گيرن در حالي كه خودشون سر تا پا ايرادن!!! شما حتي نحوه انتفاد كردن هم بلد نيستين با يه لحنه طلب كارانه صحبت مي كنيد انگار شما همه چيز و مي دونيد و يه سايت تخصصي خودرو كه كارش اينه نمي دونه...
ممنون خودروبانك دوست داشتني بابت مطالب و زحماتي كه مي كشيد و به شكل رايگان در اختيار ما قرار ميدين،بي هيچ منتي...من و خيليهاي ديگه قدر شما و سايتتون و كارهاي كه انجام ميديد رو مي دونيم
انتقاداتي بهتون وارد هست اما در مجموع خيلي خوبيد
يا علي
1397/10/11
که چی
بالا بری پایین بیای همو 206 دیگه
1397/10/13
آفرین بشما دوست محترم که لب مطلب راگفتی ایشون بهتربود اولا فکری اساسی برای تقویت ترمز های این ماشین میکرد بنظر من که این ماشین ازرده خارج که فقط وفقط باتوجه به امنیت پایینی که داره وبدرد داخل شهر میخوره نه جاده اینکاررانمیکرد حالا آپشن اضافه کردن یک چیزی ولی اینقدر دیوانه سرعت وشتاب بودن بدون امنیت برای توقف های ناگهانی ارزشی نداره وصاحب اول وآخرش خودشون هستن والا هیچکس از ذوق وسلیقه بدش نمیاد اگر این هزینه ها روی یک ماشین قدیمی آمریکایی یا آلمانی مثل موستانگ یا مرسدس انجام میشد چون کلاسیک بود پول هدر دادن نبود مگر همه چیز درسرعت ختم میشه ازطرفی اگر پیست های مناسبی برای مسابقه سرعت وشتاب درایران وجود داشت یک حرفی بود
1397/10/11
مظلوم ماییم که باید برای چنین ماشینی اون هزینه ی غیرعادی رو بپردازیم!
1397/10/15
دوست عزیز شما از کجا میدونید که ترمزها تقویت شده نیستند؟! این ماشین علاوه بر سیستم ESP دارای بوستر بزرگتر مربوط به 206 RC هم هست. درضمن 206 نسبت به ماشینهای هم رده خودش بسیار ماشین پیشرفته ای هست.در ضمن با همون 2 ایربگ که میفرمایید دارای 4 ستاره ایمنی هست. این ماشین که 4 ایربگ داره. (البته تا مدلهای زیر 91 ). که میشه آپشنهای فابریک بسیار خوبی روش نصب کرد که ماشینهای تا سقف 200 300 تومن به زور خیلی چیزاشو تا همین یکی دو سال پیش داشتند. اینجا هم فقط میخواستیم که کمی با آپشنهای قابل نصب فابریک و کمی تقویت اصولی صحبت کنیم. همین. شما همین الانشم توی سایتها و فرومهای کشورهایی مثل آلمان رو بگردین هنوز دارن 206 رو تقویت و استفاده میکنن. به صورت خیلی علمی و قوی. درسته که همه چی توی مملکت ما یه شکل دیگست و نظرات از زمین تا آسمون فرق داره. ولی لازم نیست به هم دیگه سر سلیقه دیگران بپریم. این یک تجربه بود و بس . شما هم تجریباتتون رو با دیگران در میون بذارید. ارادتمند.
1397/10/11
من 10 سال 206 سوارم و عاشق این ماشین هستم و الان یه 206 sd رو تقویت کردم که شامل ریمپ و فیلتر هوا k&n و استارت بار و...فقط توصیه می کنم کسانی که ریمپ انجام می دهند حواسشان به بنزین بی کیفیت باشد چون در فصل تابستان ، هوای خنک وارد موتور نمی شود و موتور به اصتلاح دچار ناک (به هم خوردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها) می شود که در صورت بی توجهی باعث آسیب به موتور می شود.
1397/10/12
بد نبود
1397/10/13
درپاسخ به آقا افشین عزیز باید عرض کنم من ادعایی راجع به ماشین بازی ندارم ولی اگر نخورده باشم نان گندم دیده ام دست مردم تیونینگ باید روی ماشین های کلاسیک باارزش بالا انجام بشه نه ماشینی که فعلا بااین بازار ۳۰ تا۴۰ تومن ارزشش هست بخواهی اینقدر روش هزینه کنی این ماشین اگر بتونه دریک تصادف شاخ بشاخ مثلا بایک تویوتا اشخاصی که سوارش هستند حداقل اگر نقص عضو هم بشن خدای نکرده کارسون به اون دنیانکشه ارزش تیون کردن راداره وقتی یک ساختمان قدیمی که شناژ افقی وعمودی داره ومیتونه درزلزله های شدید جان سکنه خودش راحفظ کنه بعداز ۵۰ سال هم میشه نقشه اون راامروزی کرد وبهش رسید ونمای ساختمان رادبه مد وروال روز تغییرداد ولی اگر ساختمان بدون شناژ که حتی دیوارهاش باملات گل رفته بالا با کوچکترین زلزله ۴ تا۵ ریستری سقفش میادروی سکنه وهمه رامیکشه ارزش نونوارکردن وبازسازی رانداره اینجاست که قیمتش هیچ تغییری نمیکنه وبه عنوان ساختمان کلنگی باید اون رافروخت هرچند برای هرمترمربعش ۵ میلیون هم هزینه کنی باید تخریب بشه ساید شمابگی ساختمان ربطی به ماشین نداره فرقی نمیکنه چون اگه ۲۰۶ ارزش فیس لیفت راواشت فرانسه ازمازرنگ تربود وخط تولیدش رابخاطر عدم ایمنی متوقف نمیکرد این مثل دختری میمونه که تمام صورتش لک وپک باشه ببریش آرایشگاه بدی سرخاب سفیدآب بکشن وبتونه کاریش کنن حالا که شما ماشین بازهستی بروبخرش سوارش شو منم بقول شما اگه طلا دارم هرکاری دوست داشته باشم میکنم ونمیرم ماشین نیم فول را هزینه کنم دستی تمام فولش کنم هرچیزی اصیل باشه ارش هزینه کردن داره
1397/10/14
ازمتصدی ونویسنده محترم خودروبانک تقاصا دارم این جوابیه را که صرفا درجواب آقا افشین عزیز ومحترم ازبنده انتقاد کرده بودند درسایت منعکس کنند:
دوست محترم آقا افشین اولا نه به آن آقا گفتن ونه به آن عزیزگفتن نه به آن توهین های شما نمیدونم منظورتون چی بود ولی درجواب باید عرض کنم سایت محترم خودروبانک برای آگاهی افراد مطلبی را درج کرده وهرکس حق داره نطر خودش رابگه
عرض بنده این هست که این ماشین ازنظر من بااینکه ظاهر خوبی داره وتابحال از چشم نیفتاده ولی ارزش این هزینه رانداره چون ۲۰۶ که سالها قبل خودم ازش استفاده کردم امنیت آنچنانی نداره به چند دلیل اولا چون قدرت موتور وشتاب اون افزایش پیداکرده وبااین سرعت درجاده ترمزهاش کارایی ندارن البته برای مدل استاندارد خوبه ولی چون فاقد ESP هست وفاصله دومحور اون کمه درپیچها باتوجه به قدرت وسرعت بالا خالی ازاشکال نیست دوما شما تست واقعی ۲۰۶ ازجلو (اورلب) و ازبغل را اگر درسایت پدال مشاهده کنید باتوجه به داشتن ۲ ایربگ که امنیت راکم میکنه خواهید دید که درب سمت راننده وکلاف قسمت شیشه بغل چطور جدامیشه پس اتومبیلی که تکنولوژیش مربوط به سالهای قبل از ۲۰۰۰ میلادی درفرانسه هست وسالهاست درفرانسه ازرده خارج شده ارزش این هزینه رانداره چون اگه طلاکوب هم بشه بازهم همون ۲۰۶ گفته میشه بااینکه فقط اسمش ۲۰۶ هست وقطعات فنی اون واقعا معلوم نیست ایرانی هست یاهندی یاچینی (به هیچ عنوان قصد توهین به دارندگان ۲۰۶ ندارم چون خودم هم سالها ۲۰۶ سوار بوده ام از۸۲ تا۸۷)
سوما اگر فقط دررانندگی با سرعت وشتاب بالا حالتون خوب میشه نمیدونم چون مخاطب بنده شما نبودید اصلا ومن نظر خودم راعنوان کردم همانطور که دیگران نظرات مخالف یا موافق خود را اعلام کردند بنظر من این اتومبیلهایی که درایران سرهم میشه وفاقد حتی کوچکترین نکات ایمنی هست ارزشش رانداره چون شتاب اولیه یک چیزه ودیوانه سرعت بالا بودن یک مقوله دیگه هست من به شخصه اگرشتاب ماشین بالاباشه آنرا دوست دارم چون صفر تاصد درشتاب ملاک هست ودراین سرعت میشه اون راجمع کرد ولی درسرعت بالا جمع کردنش مشکله وسرعت خیلی بالا ماشین ایمن میطلبه
اما راجع به اینکه فرمودید شمانظر نده چیزی از ماشین بازی نمیدونید این یک توهین بی ادبانه است واینکه گفتید شما طلا هات رابزارتوی بانک سودش رابگیر راهم من واقعا براتون متاسفم حرفهایی هست که بعضی وقتها نسنجیده ازدهان یک عده بیرون میاد یا یک عده نسنجیده عنوان میکنن که اونهم درست نیست و بدون غرض هرکسی مختار هست نظرش رابیان کنه شما از چی ناراحتی من نمیدونم اجباری هم ندارم بدونم این گفته من یک ضرب المثل هست شما هرطور بخواهی میتونی حساب کنی یاتفسیرش کنی ولی حق توهین مستقیم ندارید البته نه ۲۰۶ بلکه اکثراتومبیلهای قبل از سال ۲۰۰۰ تقریبا همین وضع رادارن واونهایی که ارزش تیون کردن را دارن اتومبیلهای کلاسیک سنگینتر هستن ازنظر من ومعروف هست که میگن شما با اتومبیل ژیان نمیتونی ۲۰۰ کیلومتر سرعت بری چرا چون ایمنی نداره اول اتومبیل ایمن باترمز کارآمدبعد سرعت بالا ازکلیه عزیزان تقاصا میکنم اگر نظری مخالف بانطر خودمان میبینیم یا میشنویم درفضای مجازی قدری صبور بوده و تحت هیچ عنوان به یکدیگر توهین نکنیم البته میدونم عده ای فقط عاشق سرعت هستند که خداکنه لااقل ضمن اینکه این سرعت بالا را با اتومبیلهای ایمن وتجربه لااقل ۱۰ تا۱۵ سال رانندگی درجاده ها آزمایش کنن ولذتش راهم ببرن ببخشید وقتتون راگرفتم ولی لازم دیدم لااقل این توهین وبی احترامی رابه ایشان گوشزد کنم درخاتمه جدا ازمسئولین محترم خودرو بانک درخواست دارم مطالبی که حاوی توهین بدیگری آنهم مستقیم توهین میشه را درسایت قرار ندهند چون توهین بااینکه عنوان بشه من مخالفم یا این اتومبیل را دوست ندارم یااینکاررانمی پسندم یا مثلا ماشین ایرانی گرونه یابدرد نخور هست خیلی فرق میکنه باتشکر فراوان ازسایت محترم خودرو بانک
1397/10/15
دوست عزیز شما از کجا میدونید که ترمزها تقویت شده نیستند؟! این ماشین علاوه بر سیستم ESP دارای بوستر بزرگتر مربوط به 206 RC هم هست. درضمن 206 نسبت به ماشینهای هم رده خودش بسیار ماشین پیشرفته ای هست.در ضمن با همون 2 ایربگ که میفرمایید دارای 4 ستاره ایمنی هست. این ماشین که 4 ایربگ داره. (البته تا مدلهای زیر 91 ). که میشه آپشنهای فابریک بسیار خوبی روش نصب کرد که ماشینهای تا سقف 200 300 تومن به زور خیلی چیزاشو تا همین یکی دو سال پیش داشتند. اینجا هم فقط میخواستیم که کمی با آپشنهای قابل نصب فابریک و کمی تقویت اصولی صحبت کنیم. همین. شما همین الانشم توی سایتها و فرومهای کشورهایی مثل آلمان رو بگردین هنوز دارن 206 رو تقویت و استفاده میکنن. به صورت خیلی علمی و قوی. درسته که همه چی توی مملکت ما یه شکل دیگست و نظرات از زمین تا آسمون فرق داره. ولی لازم نیست به هم دیگه سر سلیقه دیگران بپریم. این یک تجربه بود و بس . شما هم تجریباتتون رو با دیگران در میون بذارید. ارادتمند.
1397/10/14
یه بنده خدایی ماشینشو تیونینگ کرده شما با هم دعوا می کنید؟!این بنده خدا دیگه ماشین دستکاری کرده.بنده از دست کاری ماشین فوق العاده بدم میاد ولی باید به نظر و سلیقه دیگران احترام گذاشت.البته بعضی تغییرات در ماشین ها به خصوص تولید داخل نیاز هستند.بگذار یه مثال بزنم.خالی از لطف نیست شاید خالی از حکمت هم نباشد.این طور کارها مثل تشکیل خانواده و داشتن بچه است.همش خرج و مخارجه و دردسر ولی خب عشقه دیگه این دردسرارو به خاطر عشق به جون میخری حالا نمیدونم نمیخوام کلاس مشاور خانواده راه بندازم ولی یکم واقع بین باشیم دقیقا همینه.
1397/10/15
دوست محترم درپاسخ به شماعرض کنم بنده دعوانکردم ایشون بی احترامی کردن من جوابشون رادادم که دیگه به نویسنده نظراتی که مخالف نظرات خودشون هست اینطورتوهین نکنن عرض بنده اینه که ۲۰۶ به اندازه ای که لازم باشه خودبخود حتی تیپ ۲ شتاب وسرعت مکفی را درجاده های ایران داره منتهی با نداشتن امنیت کافی بخاطر نبود ایربگ های مکفی وفاصله محوری کم ونداشتن ESP وعدم ترمز های دیسکی قوی ووزن ۱۰۵۴ کیلو وتکنولوژی ضعیف امنیت درتصادفات بخاطر طراحی قبل از سال ۲۰۰۰ پول هدر دادن هست وتوهینی به سلیقه مالک نکردم چون هرکسی هرکاری دوست داره انجام میده منتطر نظر من هم نمیمونه منتهی ایشون گفتن ماشین بازنیستی نظر نده حال خوب بعضی ها راخراب نکن آیا با این ماشین میشه درجاده های غیراستاندارد ایران ۲۰۰ کیلومتر سرعت رفت که این هزینه ها راجواب بده دقیقا مثل این هست که اتومبیلی که سیم کشی اون برای لامپ زنون مناسب نیست زنون ببندیم هم هزینه گزاف پرداخت میکنیم هم امکان آتش سوزی ونابود کردن سپر فایبر گلاس آن اتومبیل وجود داره مثلا النترا ۲۰۱۴ که سیم کشیش ضعیف هست نسبت به آزرا
1397/10/24
تشکر از مطلب مفیدتون
البته که پیشنهاد میدم همچین تیونینگ هایی که تو بازار ایران میشه کرد رو بذارید که به درد بخوره نه فتوشاپ کنید بگید این رو عوض کنید اون رو بهتر کنید.
1397/11/15
فکر کنم فقط تو ایرانه که ریمپ و انداختن منبع رو میگن تیونینگ:)))))))
1398/3/23
دوستان بنده تا الان ی پراید زیمنس ۸۶ تقویت برقی داشته ام که هیچ پژوئی جز اس دی قورتش نمیداد الان میخام با هزینه ۶۰ تومن ی اس دی بگیرم لطفا راهنمایی بفرمایید چه تیپ و مدلی برای کسی که شتاب رو تو سرعت های ۱۷۰ تا به بالا میخاد از چه نوع اس دی باید تهیه کنه
ممنونم
1398/7/27
سلام ممنون از خودرو بانك بابت اين بررسى عالى
فقط يه سوال داشتم اين ماشين مورد نظر پيستون هاى مخصوص و گيربكس دنده ريز كه توضيح دادين هم روش نصب بود ؟
1398/8/2
شما که طراحی رو انجام میدید باید بدونید که قرار دادن فیلتر هوا داخل کاپوت باعث مکش هوای گرمتر از بیرون هستش بخصوص در استفاده شهری در استفاده جاده ای کمتر به چشم میاد شما میتونید فیلتر رو وارد جلو پنجره کنید و با بست محکم کنیدش ولی نهایت ۵ اسب اون تو دور نهایی بده
افزایش تراکم با افزایش حرارت هم همراه هستش که اگه کنترل نشه شاید مشکلی پیش بیاره ولی عمر مفید قطعات در دراز مدت کاهش پیدا میکنه
با هزینه ۱۲ میلیون بهترین کار نصب توربو بر روی موتور xu7 بعلت تراکم پایین هستش و منحنی گشتاور فوق العاده ای میده شما که دیگه باید بدونید گشتاور تاثیر بیشتری نسبت به اسب بخار دارد
حالا چرا xu7 اول گشتاور بیشتر و حداکثر گشتاور در دور ۳۰۰۰ نسبت به tu5 در دور موتور ۴۳۰۰ در ثانی چون توربو باعث افزایش فشار میشه کمپرس بالا میره و میشه با تراش جای سوپاپ ها روی پیستون ها غیر از اینکه کمپرس رو پایین تر میارید هم حجم محفظه رو بیشتر کردید و هم درصورت تسمه زدن موتور مرخص نمیشه
قطعات فابریک تا 5psi بوست بدون مشکل کار میکنن با افزایش ۳۰ درصدی استهلاک موتور
قطعات هم توربو، وست گیت ، جنت ،بست، و بوست کنترل و لوله های رابط همچنین ایر کولر و اویل کولر( اختیاری ولی باشه بهتره ) واتر پمپ و اویل پمپ هم با نمونه ۴۰۵ ۲۰۰۰ باید تعویض شن
سرسیلندر باید پورت و پولیش شه تا بشه فشار رو مهار کرد
فنر صفحه کلاچ باید سفت تر بشن
ecu باید ریمپ بشه وگرنه موتور فقط هوای اتمسفریک رو تشخیص میده و خام سوزی میکنه سیستم جرقه باید ریتارد بشه
وست گیت هم روی 6psi تنظیم بشه تا فشار بیشتر رو تخلی کنه تا موقع تعویض دنده و بسته شدن منیفولد هوا فشار لوله بالا نره که در کمترین اسیب ترکیدن لوله و خورد شدن پره های دوربین و در بیشترین حالت شکستن دریچه و ورود قطعات داخل سیلندره که موتور مرخصه
اونوقت نزدیک ۱۵۰ اسب قدرت موتور و ۲۳۰.۷ نیوتون متر گشتاور حاصل میشه تو دور موتور ۳۰۰۰
حالا نمیدونم یه موتور با یه اگزوز صیقلی شده و یه کیت مکش نه چندان کامل( هوای گرم) و یه ریمپ میتونه قدرتی معادل موتور توربو اراعه بده بهتره تست داینو رو از اول انجام بدید.
1398/9/25
بچه تو راجع به تیونینگ نظر نده من با نظر سهیل موافقم تو از اونایی که با سیستم و اگزوز فک میکنید ماشین بازید
من ۲۰۶ خودم اکثر قطعات موتور از جمله میلنگ شاتون سوپاپ و....با سبک تر عوض کردم اکثر لوله ها رو استیل کردم ریمپم کردم هدرز هم گذاشتم در حال حاضر gt86رو راحت میگیرم اون روز هم با مورانو گذاشتم با اختلاف زیاد گرفتم
1398/8/8
خیلی جالبه برام طرف تاحالا آچار دست نگرفته میاد نظر هم میده..خخخ...
دوست ما پول بنزین نداره میاد نظر هم میده..مشتی تو اگه بدونی میل سوماپ این ماشین چیه پیستون این ماشین چیه نظر نمیدی..تو چه میدونی این ماشین چیه؟؟ پولی که خرج این‌ماشین شد سلیقه ای که صاحب ماشین به خرج داد و وقتی که گذاشت خیلی با ارزشه..شما همون دسته از آدمایی هستین که با یه اگزوز نصب کردن فکر کردین ماشین بازین..ماشین بازی پول میخواد جای ۴ تا بچه نیست تو مسیری که ما رفتیم تا تهش شما ها برین..
1402/6/8
مدل این ماشین چنده؟