موضوعات داغ

تست و بررسی دامای X7 در تهران؛ تازه وارد ناشناخته

16 اسفند 1397

در چند ماه اخیر موجی از خودروهای کراس اوور چینی گران قیمت با طراحی متفاوت و امکاناتی تاثیر گذار به بازار کشور راه یافته اند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ریگان کوپا یا دامای X7 اشاره کرد. این دسته از خودروها از آنچنان طراحی و مشخصاتی جذابی برخوردارند که می توانند تا حدی جای خالی خودروهای وارداتی را در بازار پر کنند، اما واقعیت این است که در شرایط اقتصادی فعلی، کمتر کسی جرات خرید این خودروهای ناشناخته را در بازار دارد. از این رو برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این خودروها تصمیم گرفتیم تا در قالب یک تست و بررسی به معرفی و تحلیل شرایط دامای X7 بپردازیم.

طراحی ظاهری

در روزگازی نه چندان دور، طراحی خودروهای جذاب و زیبا تنها از عهده معدود شرکت های طراحی اروپایی بر می آمد که اتفاقا از اسم و رسمی جهانی نیز برخوردار بودند و با منت فراوان و دریافت هزینه های نجومی به طراحی خودروهای خاص برای کمپانی های مختلف دست می زدند. شرکت هایی مانند ایتال دیزاین، پنین فارینا یا زاگاتو اساسا با هدف خدمات رسانی به کمپانی های خودروسازی غیر خلاقی شکل گرفته بودند که به خودی خود توان طراحی یک محصول دوست داشتنی را نداشتند، اما حالا شرایط به کلی تغییر کرده، اکثر شرکت های مشاور طراحی ورشکسته شده یا به جزئی اقماری از شرکت های خودروسازی چینی و هندی در آمده اند و خودروسازان شرق آسیایی به راحتی هرچه تمام در حال تاخت و تاز در صنعت طراحی خودرو هستند. کار به جایی رسیده که برخی از طراحان مشهور جهان نیز کار در شرکت های خودروسازی آسیایی و به خصوص چینی را به کار برای شرکت های صاحب نام ترجیح می دهند، چرا که به عقیده ایشان شرکت های تازه کار، فضای خلاقانه تری را همراه با محدودیت های کمتر ارائه می دهند و از این رو محدوده عملکرد طراحان برای خلق محصولی جذاب بازتر است.

این مقدمه را گفتیم تا بگوییم که طرحی جذاب دامای X7 اصلا و ابدا اتفاقی نیست. به خصوص وقتی بدانید که دامای یا DOMY در واقع زیر مجموعه ای از کمپانی کپی کار و مشهور زوتی محسوب می شود که در سال های اخیر تقریبا تمامی خودروهای جذاب جهان از محصولات رنجرور گرفته تا لامبورگینی اوروس و ب ام و X4 را مورد تقلید و کپی کاری قرار داده است. اما این ماجرا خوشبختانه در مورد دامای X7 صدق نمی کند و مهندسان چینی منت بر دیده مشتریان نهاده و تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا X7 از طراحی منحصر به خود برخوردار باشد و برخلاف سایر محصولات گروه زوتی، یک کپی چینی و ارزان قیمت از خوردوهای روز جهان از آب در نیاید، هرچند که در نهایت در میزان موفقیت ایشان اندکی ابهام وجود دارد.

ولی هرچه باشد، ماحصل این رویکرد نسبتا جالب توجه از آب در آمده، در نمای جلو شاهد چهره ای نسبتا خشن و کاملا تاثیر گذار هستیم که چهره ای نزدیک به خودروهای گروه لندروور و رنجروور را برای X7 به ارمغان می آورد. جذب چراغ ها در مجموعه جلوپنجره و استفاده از نوار کرومی سرتاسری در قالب دو خط افقی موازی، باعث شده تا نمای جلوی دامای X7 نه مانند یک کراس اوور تک دیفرانسیل چینی، بلکه نزدیک به یک SUV دو دیفرانسیل جدی به چشم آید.

نمای کناری دامای X7 اما طراحی ساده ای دارد و فرم عضلانی گلگیرها در کنار خط شانه ای تیز و محکم احساس قدرتمندی از جذابیت را به بینندگان القا می کند. در نهایت اما در نمای عقب شاهد ساختاری نزدیک به خودروهای رنجروور هستیم، اما طراحی چراغ های بزرگ عقب چندان چنگی به دل نمی زند و با کمی بی سلیقگی همراه است که از قضا شباهت عجیبی نیز با مدل کانسپت فولکس واگن اطلس دارد. با این حال در مجموع می توان طراحی ظاهری دامای X7 را در زمره جذاب ترین خودروهای چینی موجود در بازار قلمداد کرد و شکی نیست که مهندسان دامای با نیم نگاهی به خودروهای آلمانی و انگلیسی موفق به خلق محصولی متفاوت نسبت به سایر هموطنان خود شده اند.

فضای داخلی و امکانات

با یک نگاه سریع به کابین دامای X7 می توان دریافت که اثرات طراحی بدنه مرتب و تمیز این خودرو در فضای داخلی نیز مشاهده می شود. مجموعه کلاسیک پشت آمپر جای خود را به یک نمایشگر بزرگ داده است و نمایشگر مرکزی داشبورد نیز در ترکیب با طراحی کلی کنسول میانی و پوشش چرمی فضای کابین، فضایی کلاسیک مدرن را با خط و خطوطی اروپایی ایجاد کرده است. به عبارت دیگر می توان گفت که برخلاف اکثر خودروهای چینی یا کره ای، کمتر اثری از المان های شرقی در طراحی فضای داخلی دامای X7 دیده می شود، اما این شکل و شمایل اتوکشیده و چشم نواز تنها جذابیت X7 برای سرنشینان نیست، بلکه دامای X7 انبوهی از امکانات رفاهی را ارائه می دهد که می تواند نقطه قوت این خودرو نسبت به سایر کراس اوور های چینی موجود در بازار باشد.

قابلیت انتخاب انواع فرم های مختلف نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر پشت آمپر، ترمز پارک برقی به همراه AUTO HOLD، سیستم سنجش فشار باد تایرها TPMS ، صندوق عقب برقی، صندلی های برقی جلو به همراه حافظه سه گانه صندلی راننده، نمایشگر 10 اینچی کنسول مرکزی به همراه سیستم صوتی با هشت خروجی مجهز به ساب ووفر، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای به همراه دریچه های مخصوص برای سرنشینان عقب، سقف پانوراما مجهز به سانروف، وکیوم درب ها و چندین سیستم ایمنی فعال و کمک رانندگی (مانند رادار نقطه کور) از جمله امکانات قابل توجه دامای X7 هستند که در کمتر خودرو مشابهی دیده می شود. همچنین باید تاکید کرد که کیفیت کلی متریال داخلی کابین نیز مناسب است و از این حیث نیز X7 می تواند گوی سبقت را از رقبای نامدار خود برباید.

مشخصات فنی

دامای X7 مانند تمامی خودروهای چینی موجود در بازار ایران از موتور چهار سیلندر نیرو می گیرد، اما اینبار اضافه شدن توربو به موتوری چهارسیلندر باعث شده تا تولید قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر مقدور باشد. این میزان از نیرو و گشتاور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک راهی چرخ های جلو می شود. با این حساب دامای X7 می تواند به راحتی با خودروهایی نظیر چری تیگو 7 توربو یا هاوال H2 رقابت کند. شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود 9.5 الی 10 ثانیه اعلام شده است و با توجه به بهره مندی این خودرو از سیستم تعلیق مولتی لینک در چرخ های عقب، ویژگی های کلی ساختار فنربندی نیز قابل قبول به نظر می رسد. با این حال مصرف سوخت رسمی دامای X7 در حدود 9.3 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که با توجه به مشخصات پیشرانه و وزن 1.7 تنی خودرو رقمی واقع بینانه و البته کمی زیاد برای یک خودروی شهری محسوب می شود.

تجربه رانندگی و شرایط بازار

با نشستن پشت فرمان دامای X7 درخواهید یافت که این خودرو با داشتن نزدیک به 2 متر عرض و 1.7 متر ارتفاع، به هیچ عنوان خودرو کوچکی نیست و رانندگی با آن در خیابان های شلوغ تهران می تواند کمی چالش برانگیز باشد، اما فارغ از این موضوع باید اعتراف کرد که چینی ها به سطح قابل قبولی از مهارت فنی در توسعه خودرو دست یافته اند و برخلاف گذشته، اثر چندانی از ناهماهنگی کارکرد اجزای مختلف دیده نمی شود. برای مثال اگر قرار باشد تا دامای X7 را با محصولی مانند MG GS به عنوان اولین چینی توربو در این کلاس مقایسه کنیم، باید گفت که دامای X7 به راستی خودرویی هماهنگ تر، با کیفیت بالاتر ساخت کابین و گیربکس مناسب تر به نظر می رسد، هرچند که در زمینه شتاب گیری یا هندلینگ در مقابل MG GS حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما در مقابل کیفیت سواری و مشخصات کلی خودرو به یک محصول مدرن و به روز صنعت خودروسازی جهان نزدیک تر است. البته بحث دوام و میزان قابل اطمینان بودن اجزای فنی چیزی نیست که بتوان در خصوص آن با چند دقیقه رانندگی نظر داد، به خصوص آنکه در ماه های اخیر، عرضه بنزین سوپر نیز در کشور کاهش داشته است و دامای X7 نیز مانند سایر خودروهای توربو موجود در بازار، نیازمند بنزین با کیفیت و نگهداری دقیق در زمینه تعویض روغن و ... است.

درست در همین مورد است که به پاشنه آشیل این خودرو می رسیم. فعالیت شرکت عرضه کننده دامای X7 طی هفته های اخیر رو به کاهش گذاشته و مشخص نیست که متولی خدمات پس از فروش این خودرو جذاب از این به بعد به چه نحوی انجام خواهد شد. این درحالیست که خرید یک دامای X7 در شرایط فعلی نیاز به پرداخت رقمی افزون بر 400 میلیون تومان دارد و با توجه به نامشخص بودن شرایط تامین قطعات و خدمات پس از فروش ریسک چنین خریدی برای بسیاری افراد پذیرفتنی نیست.

بنابراین شاید بتوان دامای X7 را نیز به فهرست بلندبالای خودروهای جذابی که قربانی شرایط عجیب بازار ایران شده اند، اضافه کرد.

در انتها جا دارد از آقای کامران خرامان جهت در اختیار قرار دادن خودروی خود برای تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.

56 عکس

نظرات کاربران

36 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/16
'در سال های اخیر تقریبا تمامی خودروهای جذاب جهان از محصولات رنجرور گرفته تا لامبورگینی اوروس و ب ام و X4 را مورد تقلید و کپی کاری قرار داده است. اما این ماجرا خوشبختانه در مورد دامای X7 صدق نمی کند و مهندسان چینی منت بر دیده مشتریان نهاده و تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا X7 از طراحی منحصر به خود برخوردار باشد'

کجای کاری خودروبانک ؟؟ خخخخخخخخخخ

جلو کپی از فولکس واگن اطلس !! پشتش هم کپی از فولکس تیگوان خودتون برید توی گوگل سرچ کنید

متاسفانه بخاطر حضور نداشتن برندهای معتبر در ایران مردم از وجود مدل های ساخته شده ماشین های این برندها بی اطلاع هستن و وقتی برند های بی در و پیکر چینی و کره ای دست به کپی کردن برند های معتبر میزنن مردم ایران بخاطر اطلاع نداشتن از مدل اصلی که از روی ان کپی صورت گرفته با دیدن کپی کاری موزی این شرکتها با خود میگن به به چه ماشین زیبایی طراحی کردن چه پیشرفتییییی کردن و ناخواسته به این برند های بی کیفیت و اشغال در بازار مافیایی و ضد مصرف کننده ایران اعتبار می بخشن و القاب لوکس و غیره و غیره به ماشین های سطح پایین و عمدتا کپی میدن تا بهانه ای شود تا تولیدکننده گان داخلی مثله سایپا و ایرانخودرو برای فروش اشغال های تولید داخل و از رده خارج خود بعنوان ماشین معمولی برای عموم مردم تولید کنن و تولید و فروشش رو توجیه کنن و همچنین بهانه ای شود برای وارد کنندگان که همین برندهای اشغال و پایین رده چینی و کره ای و ماشین های سطح پایین و اقتصادی ژاپنی رو به قیمت های نجومی به مردم به عنوان ماشین لوکس بفروشن و سود کلانی به جیب میزنن از بابت ... این تفکر بها دادن و شاخ کردن ماشین پایین رده و کپی یا ماشین های اقتصادی جهان مثله تف سر بالا برای مصرف کننده و مردم ایران هست پس بیایین این روند رو تغییر بدین تا مجبور نشید پول بنز و پورشه و بی ام و و کلا پوله ماشین شصت هزار دلاری رو بدین و بجاش سوار نسخه ی کپی و اشغال اون بشید و احساس شاخی هم بکنید خخخ واقعا جای تاسف داره
1397/12/16
هعییی خدااا تا کی باید غصه بخوریم
1397/12/16
کابین ماشین به جرات میشه گفت از خیلی از کره ای های پر ادعا خفن تر و لوکس تره. واقعا دمشون گرم
1397/12/16
ادعا رو کسی میکنه که پوچ و خالی باشه امثال شما که فرق کیفیت رو با این لگن بی اصل و نسب کپی کاری شده که فقط برای فروش بزک شده تشخیص نمیده واژه بزک مناسب تر باشه هر چند آدم وقتی به آرزوهاش نمیرسه میشه حکایت نرسیدن دست گربه به گوشت
1398/5/22
من نمیفهمم پس کی این دنیا به آخر میرسه و ما مردم بدبخت از این دروغ بازار کثیف راحت بشیم دیگه واقعا خسته کنندست...
1397/12/16
سلام.
خود چینی ها همه جا اعتراف کرده اند دامای x7 کپی از کانسپت فولکس واگن کراس کوپه GTE است، بعد شما می گویید کپی نیست؟
1397/12/17
ولی به نظرم بیشتر از محصولات رنجرور کپی کرده.فرم جلوپنجره و سقف و دورنگ بودن کپی از رنجروره.
1397/12/17
واقعا انتظار بیشتری از این سایت داشتم اولا که بررسی کاتالوگی دارین این جور بررسی رو منم با خوندن مشخصات و دیدن عکسای ماشین میتونم بنویسم ثانیا گاف بزرگی دادین در مورد طراحی همون طور که این دوستمون گفتم شرکت زوتی همچنان کپی کار قهاریه فقط اینبار زرنگی کرده به جای کپی از محصولات تولیدی از محصولات کانسپت کپی زده
خودرو بانک یکم اصولی تر بررسی کنید
1397/12/18
ولی قشنگه
1397/12/16
خودروی زیبایی ست.
1397/12/16
امکان نداره این ماشین به گرد پای ام جی برسه ، ام جی جی اس بالای دوسیت اسب بخار داره و دو دیفرانسیل هست و ضمنا گیربوکسش با همکاری فولکس واگن المان ساخته شده و قطعا بازدهی بالا تری دارد ، متن بالا تا حدی شبیه رپورتاژ هست
1397/12/16
کابین لوکس؟ .اصل موتور است که چینیها در این زمینه سابقه خوبی ندارند و تفاوت اصلی خودروسازهای معتبر و تازه وارد در اینجا است.
1397/12/16
از نظر من ماشین فوق العاده و خوش چهریی هست شبیه شاسی بلند لامبورگینی و بدنه قوی داره که همه ما علاقه داشتن چنین ماشینی رو داریم با برند معتبر فقط تنها ایرادش نداشتن نمایندگی نا معتبر و قیمت نجومی هست
1397/12/18
شبیه همه چیز هست غیر از لامبورگینی اوروس که گفتی. کلاً این ماشین هیچ شباهتی به لامبورگینی با طراحی و خطوط تیز و زاویه دارش نداره.
در اصل کپی محض از فولکس واگن اطلس در طراحی بیرونی و کابین پورشه است.
1397/12/17
سلام من این ماشین دیدم همه محو شده بودند از تمامی کره ای و اروپایی های موجود ایران جذاب تر و کشیده و سقف فوق العاده زیبا..الکی نیست که چینی می گند اگر اروپایی ها و امریکایی ها برند پرست نباشند تا 5 سال اینده صنعت خودرو مال ماست..
1397/12/17
بررسی بسیار ضعیف و ناقصی بود
1397/12/17
چند روز پيش يكي از همكاران من اين ماشين را ٤٧٥ ميليون معامله كرده كه اصلا منطقي نيست،با اين پول به نظرم گزينه هاي بهتري هم موجوده،مايلم نظر دوستان و سايت خوب خودروبانك را هم در اين زمينه بدونم؟
1397/12/17
نظرشون رو تو مطلب گفتن دیگه! کلا سایتهای خودرویی به خاطر رابطه ی کاری و بده بستونی که با خودروسازها دارند نظر منفی نمیدن
1397/12/17
پیشرفت چین واقعاً قابل تحسینه!
اگر خدمات درست و حسابی داشته باشه به نظرم میتونه تا حدودی موفق باشه
1397/12/17
حجم موتور؟!
با این صندلیها و تریم سفید کافیه یک ماه دست یه خانواده با بچه کوچیک باشه همیشه باید بری کارواش داخلشو تمیز کنن :)
مصرفش هم به نظرم خیلی بالاست
از کپی کاری هم میگذریم :)
در کل به نظر میاد کیفیتش دوام نداره
1397/12/17
کابین با نظمی داره ولی دریغ از کیفیت .
1397/12/17
کابین قشنگی داره ولی کیفیت .......
1397/12/17
حتی وقتی به ماشین چینی رو هم بررسی میکنن ملت دوباره میان به کره ایها بد و بیراه میگن. بابا اگه دستتون به ماشین کره ای نمیرسه دیگه نمیخواد همه جا سوزش و عقده تونو نشون بدین.
1397/12/18
اتفاقا دامای X7 کپی از کانسپت فولکس‌واگن Cross Coupe هست شباهت به قدری زیاده که هر کسی ببینه متوجه میشه کافیه تصاویر فولکس واگن کراس کوپه رو ببینید
1397/12/18
این قدر پول ندارم وگرنه از ایران می رفتم...
ولی بنز 300e w124 خودم رو با ده تا از این ماشینا عوض نمی کنم...
پشت فرمون که میشینی بیشتر از آپشن و زیبایی اصالت ماشینه که خودشو نشون میده...
موقعی که این بنز شروع به خودروسازی کرد پدر پدر بزرگ این شرکت داشت تازه تاتی تاتی راه می رفته...
1397/12/19
لطفا در بررسی خودرو , کلیپی از تست شتاب و تست حرکت مارپیچ و فیلمی از داخل و خارج خودرو تهیه و در دسترس بگذارید متشکرم
1397/12/22
خدا لعنت کنه شما ها رو‌ماشین ۸۰ میلیونی حتما ۳۰۰ میفروشید
1397/12/26
اه ای خدا...فقط میتونم بگم روحانی مچکریم...
1398/5/5
گل گفتی دمت گرم
1397/12/29
این دامایه؟بابا من تو خیابون دیدم با تیگوان نتونستم تشخیص بدم فکر کردم تیگوانه
1398/4/20
عالی در حد چینی دست ازندگانش درد نکنه
1398/5/6
کاری به بی اصل و نسب بودنش ندارم ولی اگه بخواییم با برند های مطرح و روز دنیا مثل خودروسازی های ژاپن و کره و اروپا و آمریکا شاید حرفی برای گفتن نداشته باشه ولی درد و بلای چین بخوره تو سر لگن ساز های داخلی با دنا پلاس و کوئیک شون 😕
1398/6/22
خدایی عقبش که کپی تیگوانه
1398/7/19
تمام نظرات رو‌خوندم و استفاده کردم ، در کل باید بگم که خودروسازی چین اگر چه خیلی پیشرفت کرده ، اما هنوز در مرحله آزمون و خطا هست و هیچ جای دنیا ( اروپا و امریکا و ...) ماشین چینی اجازه ورود نداره . حتی خود چین فقط برند چینی فاو و جک فقط دیده میشه اونم بسیاااار کم .ما نباید کشور چین رو به خاطر تقلیدهاش مسخره کنیم ، تقلید اولین قدم برای یادگیری هست . متاسفانه این ما هستیم که حتی از تقلید کردن هم عاجز هستیم ، فقط یاد گرفتیم سواری بگیریم وانت کنیم. من آرزوم بود در حد همین چین مهندسی معکوس داشتیم .
حالا فقط باید بشیم موش آزمایشگاهی ، ماشین بدن بهمون پولشو بگیرن و بشینن ببینن ماشینی که ساختن خوبه یا نه ، توی تصادف مثل پراید نصف میشه یا نه !!
ممنون از نظرات دوستان
1399/4/3
هر کی گفته بده پول نداشته و نتونسته بخره میگه بده واقعا عالیه و با کلاسه خیلی هم راحت امکانات عالی و بزرگ هستش بهترین موتور رو داره.
1400/8/8
ماشین خوبی به نظر میاد البته باید از کسی که پشتش نشسته بپرسیم اما اگه من بخواهم بین ام جی gs و دامای انتخاب کنم ام جی را بر میدارم چون ۲۲۰ اسبی هست و 4wd هست که دامای تک دیفرانسیل هست شتاب ام جی ۸ هست ولی یکی از دوستان ۷ را هم زده بود اما شتاب دامای ۹ هست اما نمای داخلی دامای از ام جی زیبا تر هست اما موتوور ام جی بهتر البته دامای هم ۲۰۰۰ توربو هست و برای این هیکل منساب و هیلی خوب هست