موضوعات داغ

تست و بررسی بورگوارد BX5 ؛ تلاش برای یافتن جایگاه

12 فروردین 1398

بورگوارد یکی از قدیمی ترین برندهای خودرویی جهان است که در سال 1890 متولد شد و دهه 60 میلادی نیز با انواع خودرو در بازار حضور داشت. اما مشکلات اقتصادی بعد از جنگ جهانی، گریبان این خودروساز پیر برلین را گرفت و ورشکست شد. البته نباید فروش بالاتر با قیمت مناسب‌تر خودروهای فولکس واگن و اوپل را در آن زمان نیز بی‌تاثیر بدانیم. اما در سال 2008، کریستین بورگوارد (نوه موسس برند بورگوارد)، با چینی‌ها وارد مذاکره شد و با تزریق سرمایه توسط یکی از زیرشاخه‌های بایک چین، دفتر مرکزی این کمپانی را به اشتوتگارت برد و این برند را مجدداً احیاء کرد.

همزمان با معرفی مدل‌های جدید این خودرو و تولد دوباره برند، شرکت کیان موتور وارنا توانست نمایندگی رسمی این شرکت را بگیرد و همزمان با بازارهای جهانی، دو شاسی بلند بورگوارد را وارد بازار کشور کرد.

آشنایی اولیه با بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 دومین محصول این کمپانی آلمانی-چینی است که توسط کیان موتور وارنا و پس از بورگوارد BX7 وارد خیابان‌های ایران شده است. نخستین سری از این خودرو، با قیمت 250 میلیون تومانی به فروش رسیدند، اما پس از ممنوعیت‌های ایجاد شده برای واردات خودرو، کیان موتور وارنا همچون دیگر واردکنندگان خودرو نتوانست بورگوارد BX5 را به طور رسمی معرفی کرده و به موقع تحویل مشتریان دهد. اما پس از مدتی نسبتاً طولانی که خودروهای وارداتی در گمرک دپو شده بودند، روند ترخیص آن‌ها به آرامی آغاز شده و اکنون این خودروها به دست مشتریانی که ماه‌ها منتظر آن بودند، می‌رسند و با شروع تحویل بورگوارد BX5 به مشتریان، تست و بررسی کاملی از این خودرو در خودروبانک داشتیم تا بهتر با تازه وارد دورگه بازار آشنا شویم.

تولید بسیاری از محصولات در چین بسیار به صرفه است و بورگوارد نیز تولید انبوه محصولات خود را در چین انجام می‌دهد. این ویژگی به این شرکت آلمانی که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به خط تولید بازگشته، اجازه می‌دهد خودروهای خود را با قیمت تمام شده کمتری به دست مشتریان برساند، در حالیکه این خودروها از بهترین ویژگی‌های ایمنی برخوردارند و برای عرضه به بازار اروپا تدارک دیده شده‌اند.

بورگوارد BX5 به عنوان خودرویی کوچک‌تر از بورگوارد BX7 نخستین‌بار در جریان نمایشگاه خودرو ژنو 2016 به عموم مردم معرفی شد و از سال 2017، در بازار حضور دارد.

طراحی خارجی

بورگوارد سعی کرده تا روند مشابهی همچون دیگر خودروهای آلمانی در پیش بگیرد و محصولات خود را به ساخته‌های این شرکت‌ها نزدیک کند. در نمای جلویی، می‌توان به سادگی شباهت‌های میان این خودرو و محصولات آئودی، نظیر آئودی Q5 را مشاهده کرد که یک شاسی‌بلند کوپه است. چراغ‌های روشنایی در روز، در جایگاهی جدید قرار دارند و هنگامی که روشن می‌شوند، نمای جالبی را برای خودرو فراهم می‌کنند. نمای جانبی خودرو با اندکی خطوط فرو رفته و برآمده، حالت یک شاسی‌بلند اسپرت را برای بیننده تداعی می‌کند و به نظر می‌رسد اگر رینگ‌های خودرو به جای پنج پره، از نوع ریزتر و با ظرافت بیشتری استفاده می‌شدند، زیبایی نمای جانبی بهتر می‌شد. در نمای پشتی، بورگوارد BX5 پیش از آنکه شبیه به محصولات آلمانی باشد، مشابه برادران چینی خود نظیر تولیدات بایک از آب در آمده و به خصوص در حال حاضر که بایک X25 در ایران حضور دارد، به راحتی می توان خطوط طراحی مشابهی را بین دو خودرو مشاهده کرد.

در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان طراحی خارجی بورگوارد BX5 را مناسب و خوب ارزیابی کرد، اما قطعاً این خودرو در زمینه طراحی، به واسطه ذات دورگه خود که براساس محصولات چینی توسعه یافته، نمی‌تواند برای خودروهای ژاپنی، فرانسوی یا آلمانی، رقیبی جدی تلقی شده و آن‌ها را به چالش بکشد اما باید گفت برای شروعی دوباره، پختگی بسیار خوبی در کل طراحی دیده می‌شود و هارمونی خوبی بین تمامی اجزاء وجود دارد.

طراحی داخلی

روند الهام‌گیری از محصولات موفق آلمانی، در طراحی داخلی نیز دیده می‌شود و نمای کلی کابین بورگوارد BX5 در نگاه اول، شبیه به محصولات بی ام و به نظر می‌رسد. مانیتور خودرو در جایگاهی جدا از دکمه‌های کنترلی داشبورد جای گرفته و نسبتاً شاهد طراحی مینیمالی در کابین هستیم، چرا که دکمه‌های زیادی در کابین دیده نمی‌شود. تم کلی کابین مشکی رنگ بوده و نمایی نیمه‌لوکس دارد و به نظر می‌رسد برای مشتری رضایت‌بخش باشد. فضای پای سرنشینان در بورگوارد BX5 مناسب بوده و نسبت به برخی رقبا همچون میتسوبیشی ASX یا سانگ یانگ کوراندو، سرنشینان راحت‌تر خواهند بود. مواد استفاده شده در ساخت کابین مرغوب بوده و این نکته در جهت عملی کردن شعار بورگوارد، یعنی لوکس دست یافتنی بسیار کارآمد خواهد بود.

کیفیت و طراحی داشبورد میانی برای یک برند تازه وارد دورگه بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد شاید بهتر بود در طراحی شمارنده‌های پشت فرمان، کمی جذابیت و طراحی لوکس‌تری وجود داشته باشد.

قوای فنی

بورگوارد از زیر مجموعه‌های بایک به شمار می‌رود و لذا ویژگی‌های فنی آن، مشابه خودروهای زیر مجموعه این شرکت است. بورگوارد BX5 با بایک X55 مشخصات مشابهی دارد، اما به واسطه برند آلمانی، با امکانات و تجهیزات بیشتری عرضه می‌شود. این شرکت آلمانی، برای این خودرو یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر خطی بنزینی و مجهز به توربوشارژر تدارک دیده که در حداکثر زمان فعالیت خود، می‌تواند 190 اسب بخار قدرت در 5500 دور و 280 نیوتن‌متر گشتاور در دور 1750 را تولید کند. این پیشرانه از فناوری پاشش سوخت مستقیم یا GDi بهره می‌برد و به همین منظور، نگهداری آن نسبتاً پیچیده‌تر است.

جعبه دنده این خودرو نیز شش سرعته اتوماتیک شرکت آیسین بوده و می‌تواند قدرت را به هر چهار چرخ برساند (AWD). بورگوارد BX5 از معدود کراس‌اوورهای چهار چرخ محرک بازار ایران است که در نمونه‌های صفر کیلومتر قابل دسترسی است و می‌توان از ویژگی‌های مثبت آن در مسیرهای ناهموار بهره برد. با این حال، نگهداری این گونه خودروها، دقت بیشتری می‌طلبد. همچنین راننده می‌تواند با استفاده از دکمه‌های کنترلی دنده، تعویض دنده‌ها را در حالت اسپرت یا دستی انجام دهد.

امکانات و تجهیزات

وقتی مشتری هزینه‌ای چند صد میلیونی را برای یک کراس‌اوور پرداخت می‌کند که برند آن، تمایل دارد اصالت آلمانی خود را به مشتری بفهماند، قطعاً توقعات مختلفی برای مالک بورگوارد BX5 ایجاد خواهد شد که این خودرو باید به آن‌ها پاسخ دهد. در این خودرو شاهد امکاناتی همچون نمایشگر 8 اینچی لمسی مجهز به اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم‌های ترمز ECD, TCS, EDS, HDC, EBP, BDC, ESC و CBC، چراغ روشنایی در روز، سانروف پانوراما، اتو هلد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل در سربالایی و سرازیری، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب و جانبی و سیستم مسیریاب ماهواره‌ای هستیم. مجموعه نمایشگرهای پشت آمپر نیز اطلاعات مفیدی را برای راننده فراهم می‌کنند.

تجربه رانندگی

در ابتدای حرکت با بورگوارد BX5 بخش عمده‌ای از قدرت موتور به دیفرانسیل جلو منتقل شده و تنها یک سوم قدرت به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود. تلاش مهندسان بورگوارد برای ایجاد حس و حالی آلمانی ستودنی است اما قطعاً هنوز فاصله زیادی با لذت رانندگی محصولات باواریا را دارد. با کمی رانندگی با این خودرو، متوجه خواهید شد که بورگوارد BX5 به هیچ عنوان همانند خودروهای چینی ساخته نشده و هماهنگی مناسب موتور و گیربکس، علاوه بر ایجاد حس مطلوب رانندگی، مانع از گاز خوردن بی‌ثمر خودرو می‌شود. سواری خودرو شباهت بسیاری به رقبایش نظیر نیسان جوک و سانگ یانگ کوراندو بوده و نسبتاً راحت توصیف می‌شود. البته بورگوارد BX5 به مراتب از نیسان جوک راحت تر و نرم تر است و خودرو کاملاً در دست راننده است. در شتاب گیری های ناگهانی لگ توربو آنچنان دیده نمی شود و هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس وجود دارد.

شتاب‌گیری خودرو البته بیش از آنچه فکر کنید خوب است و با این خودرو یک تست با دستگاه VBOX انجام دادیم که نتیجه آن در زیر آمده است. طبق این تست شتاب صفر تا صد بورگوارد BX5 عددی در حدود 9.52 ثانیه در ارتفاع شهر تهران به دست آمد که عدد بسیار خوبی برای یک کراس‌اوور شهری است و باید BX5 را خودروی سریعی برای استفاده شهری بدانیم.

نتیجه گیری

ذات دوگانه بورگوارد BX5 که از پلتفرمی چینی و مهندسی اروپایی تشکیل شده، تا حدودی رقابت را برای این خودرو سخت می‌کند. بورگوارد به خودی خود جزو خودروهای ارزان قیمت نیست اما سعی دارد تا قیمتی پایین‌تر از محصولات ژاپنی همچون میتسوبیشی ASX را داشته باشد اما حال با محدودیت‌های واردات خودرو و همچنین رشد عجیب قیمت ارز، قیمت بوگوراد BX5 به مرز 450 میلیون تومان رسیده که با توجه به شرایط کنونی بازار، قطعاً فروش این خودرو کمی دشوارتر خواهد بود. اما نکته اصلی ورود کیان موتور وارنا به بخش تولید است که البته هنوز مستلزم زمان برای راه‌اندازی خط تولید است اما اگر این شرکت در شرایط کنونی بتواند همین کراس‌اوور جمع و جور را روی خط ببرد و کمی قیمت تمام شده را ملایم‌تر کند، قطعاً می‌تواند حرف‌های جدی برای حضور و تداوم رقابت در بازار محدود ایران را داشته باشد.

52 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/13
طراحی زیبا + موتور و گیربکس خوب ولی قیمتشه که باعثه شکستش میشه
1398/10/11
بله دقیقا.
اما خودروسازهای دیگه مخصوصا چینی ها باید یاد بگیرن که ایرانی دوست دارن ماشینی سوار شن که بی دردسر باشه ولی ماشین توربو دردسر نگهداری داره!
و چینی ها و فرانسوی ها و ژرمن ها باید بفهمند که برای موفقیت در بازار ایران بهتره بجای استفاده از موتور ۱۵۰۰ ، ۱۶۰۰ یا ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ توربو از موتورهای ۲۲۰۰ ، ۲۳۰۰ ، ۲۴۰۰ و ۲۵۰۰ تنفس طبیعی استفاده کنن که خیلی خیلی بهتره و فروشش بیشتر میشه.
چیزی که کره ای ها فهمیدند و بجای موتور توربو از ۲۰۰۰ GDI یا ۲۴۰۰ تنفس طبیعی استفاده کردند و موفق شدند.
الان خرید هیوندای i40 با موتور ۲۰۰۰ بدون توربو ۱۸۰ اسب بخاری، خیلی بهتر از خرید کوپا T210 هستش.
با تشکر از توجهتان.
1398/1/13
مشکل خاصی پیش میاد اگه به جای مقاله فیلمشو بسازین !!!
1398/1/14
دوستان جاتون خالی یه سفر رفتیم چین
هر ماشینی که بگین دیدیم جز این ماشینایی که میاد کشور ما به اسم ماشین چینی
قشنگ دارن اینارو میسازن فقط واسه کشورایی مثل ما
1398/1/18
خخخخخخخخخخ
هر چی جک و جونوره میاد ایران . بعد مردم ناآگاه میرن خدا تومن پول میدن جک اس 5 و تیگو 7 میخرن . طوری پشت فرمون قیافه می گیرن که جرمی کلارکسون پشت لکسوس LX 570 نگرفت !
از ماست که بر ماست ...
1398/3/23
عزیزم شما چرا:/
بعضی از ماشین پلیس های چین جک اس ۵ هستند
1398/1/16
ماشین و ول کنین چه اسب های قشنگی .
1398/3/1
این برند مثل برند های بیسو و... تو ایران ناشناختست و احتمالا هم نتونه خیلی خوب بفروشه . در ضمن این ماشین هیچ بویی از اباهت
ماشین های آلمانی نبرده وطراحیش مخصوصا در عقب آدم رو خیلی یاد ماشین های بیخود چینی میندازه .
1399/2/1
آخه کودوم ماشین آلمانیی می آد از شرکت ژاپنی گیربکس و موتور می خواد . آلمانی اصالت داره