موضوعات داغ

بررسی ترامپچی GS5 در تهران؛ کراس‌اووری فراموش شده

15 اردیبهشت 1398

ترامپچی شاید برند ناشناخته‌ای برای اکثر ایرانیان باشد، اما حتی برای معدود افرادی که نام این برند چینی را شنیده‌اند هم، وجود یک کراس‌اوور با کد فنی GS5 در بازار ایران تازگی دارد، چرا که اکثر افراد ترامپچی‌های موجود در ایران را با مدل سدان GS3S می‌شناسند. خودرویی که روزگاری قرار بود به شکل عمده توسط خانواده گرامی در بازار وارد و عرضه شود و به دلایلی هیچگاه به صورت عمده وارد بازار نشد. اما مدل‌های کراس‌اوور GS5 علیرغم اشتراک فنی با نمونه سدان، آنچنان کم تیراژ به ایران وارد شده‌اند که حالا می‌توان آن‌ها را در زمره خودروهای خاص چینی موجود در کشور قلمداد کرد، بنابراین قصد داریم تا در قالب این مطلب از خودروبانک ضمن معرفی این کراس‌اوور، به بررسی فنی ترامپچی GS5 در شرایط ایران بپردازیم.

طراحی ظاهری

کراس‌اوور گک ترامپچی GS5 در واقع همچون برادر خود (GS3S) بر روی پلتفرم خودرو سدان و اسپرت آلفارومئو 166 ساخته و پرداخته شده و از همین رو نیز این خودرو بیشتر از آنکه به عنوان یک کراس‌اوور مطرح باشد، می‌تواند چیزی شبیه یک استیشن واگن بلندقامت را تداعی کند. طراحی اولیه خودرو به سال 2011 باز می‌گردد و حالا رنگ و بوی کهنگی این طراحی ظاهری و کاراکتر کلی خودرو از فاصله‌ای دور نیز مشخص است. جالبتر آنکه این محصول یکبار فیس‌لیفت را تجربه کرده اما آنطوریکه از شواهد امر بر می‌آید تمامی خودروهای وارد شده به کشورمان در واقع مدل‌های 2015 و پیش از فیس‌لیفت هستند که در پاره‌ای موارد به اسم مدل 2017 در کشور به فروش رسیده‌اند، اما در واقع همگی مدل‌های قدیمی و فیس‌لیفت نشده‌ای هستند که اتفاقاً از طراحی بیش از حد ساده‌ای (نسبت به استانداردهای امروزی) برخوردارند. با این حال نمی‌توان نسبت به طراحی نسبتاً محافظه‌کارانه بدنه این خودروها، نقد خاصی را نیز وارد دانست.

طراحان تمام سعی خود را به کار بسته‌اند تا با خط و خطوطی هماهنگ، حجمی سیال و چشم نواز را پدید آورند و باید اعتراف کرد که در این زمینه موفق نیز بوده‌اند، اما به شکل کلی، ترامپچی GS5 از طراحی هیجان‌انگیز یا متفاوتی برخوردار نیست و شاید فُرم نسبتاً متفاوت چراغ‌های عقب و خط و خطوط منحنی شکل روی درب پنجم که خودروهایی هاچ‌بک را یاد‌آور می‌شود، تنها مشخصه ظاهری متفاوت این کراس‌اوور چینی باشد.

با وجود اینکه ظاهر خودرو امری سلیقه‌ای است، اما حتی در مورد این خودرو باید گفت که طراحی نمای جلویی آن در مقابل چینی‌هایی که این روزها در بازار عرضه می‌شود، نمره قبولی می‌گیرد اما طراحی نمای عقب آن شاید از دید تمامی مخاطبان خوش نیاید.

فضای داخلی و امکانات رفاهی

طراحی داخلی ترامپچی GS5 درست به همان شیوه‌ای انجام شده که انتظارش را دارید. فرم کلی کابین و داشبورد تا حدی قدیمی جلوه می‌کند. در مجموعه پشت آمپر، شاهد استفاده از طراحی خاص خودروهای چینی هستیم که تا حد زیادی مشابه برخی دیگر از خودروهای موجود در بازار به نظر می‌رسد. استفاده از یک مانتیور کوچک در حد فاصله دو نشانگر آنالوگ در پشت آمپر و یک صفحه نمایش در بخش مرکزی داشبورد نیز در راستای مدرن جلوه دادن طراحی داخلی انجام شده که البته با استانداردهای سال 2011 می‌تواند حائز اهمیت باشد، اما در دنیای امروزی که مانیتور خودروهای مدرن در حال نزدیک شدن به مانیتور لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای هستند، چنین چیزی بسیار عادی و معمولی جلوه می‌کند.

با این حال ترامپچی‌های GS5 موجود در کشور از سری‌های نسبتاً پُر امکانات هستند و مواردی نظیر استارت دکمه‌ای، سیستم ورود هوشمند بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، گرم کن و سرد کل صندلی‌های جلو، سیستم کنترل باد TPMS و دوربین دنده عقب را شامل می‌شوند که برای خودرویی که قرار بود حدود 4 سال پیش عرضه شود قابل توجه است. بنابراین می‌توان گفت که کمبود محسوسی در خصوص امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو وجود ندارد اما ترامپچی GS5 از مزیت خاصی نیز در این زمینه نسبت به رقبای امروزی خود برخوردار نخواهد بود.

مشخصات فنی

همانطورکه پیش‌تر گفته شد، این سری از خودروهای ترامپچی در واقع تلفیقی چینی ایتالیایی هستند و به سبب استفاده از پلتفرم آلفارومئو 166 از مشخصات فنی جالب توجهی برخوردارند. برای مثال فنربندی چرخ‌های جلو این خودرو به صورت جناغی دوبل انتخاب شده که روش نسبتاً غیر معمولی در مقایسه با سیستم رایج (مک فرسون) به حساب می‌آید و معمولاً برای خودروهای اسپرت یا شاسی‌بلندهای مخصوص مسابقات آفرود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجم و نوع موتور1.8 لیتری چهار سیلندر توربو
حداکثر قدرت173 اسب بخار در دور 5250
حداکثر گشتاور235 نیوتن متر در حد فاصل 1700 الی 5250
مشخصات گیربکس5 سرعته اتوماتیک با قابلیت انتقال نیرو به چهارچرخ
وزن خالص1670 کیلوگرم
مصرف سوخت رسمی (ترکیبی)7.5 لیتر در یکصد کیلومتر
شتاب صفر تا صد (آزمایشی)حدود 11 ثانیه
محدوده قیمت (اردیبهشت 98)150 الی 190 میلیون تومان
فنربندی چرخ‌های عقب نیز به صورت مولتی‌لینک هستند که البته سیستم پیشرفته و مناسبی برای تمامی انواع خودروهای سواری به حساب می‌آید و این روزها به محبوب‌ترین شیوه اتصال چرخ‌های عقب تبدیل شده است. جالب‌تر آنکه موتور ترامپچی نیز برخلاف سایر خودروهای چینی، با پلت فرم اولیه تناسب دارد و از سری پیشرانه‌ها مورد استفاده توسط گروه فیات کرایسلر محسوب می‌شود. این موتور 1.8 لیتری توربو قادر به تولید 175 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن‌متر گشتاور است که از دور موتور 1700 الی 5250 دور بر دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. این میزان از قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس اتوماتیک پنج سرعته راهی چرخ‌ها می شود. از این رو می‌توان گفت که مشخصات فنی ترامپچی در مجموع مناسب است و در مقایسه با رقبایی نظیر هاوال H2 ، هایما S5 و ... نمی‌توان نقطه ضعف محسوسی را به این خودرو نسبت داد و حتی نسبت به بعضی از آنها برتری نیز دارد.

تجربه رانندگی

به محض نشستن پشت فرمان ترامپچی GS5 به سرعت چند مورد را متوجه می‌شوید. جنس و متریال داخلی کابین در سطح متوسط به نظر می‌رسد و البته برای خودرویی با طراحی چند سال پیش انتظار بالایی نداریم اما طراحی آن شباهتی به متدهای روز ندارد و کاملاً متفاوت است و صدای نفوذی از پیشرانه نیز کمی بیش از خودروهای روز است، اما در مقابل واکنش موتور به پدال گاز جالب توجه است و به محض رسیدن به اولین پیچ درخواهید یافت که این خودرو از آنچه انتظارش را داشتید، بهتر واکنش نشان می‌دهد و خبر چندانی از بادی رول و حرکات گهواره‌ای نیست، اما در نقطه مقابل، به محض رسیدن به سرعت‌گیر و دست‌اندازهایی که اتفاقاً در جاده‌های ما فراوان نیز هستند، از میزان خشکی فنربندی این خودرو متعجب خواهید شد.

در واقع این پلتفرم حتی در زمان استفاده بر روی خودروهای آلفارومئو نیز با انتقاداتی در زمینه خشکی بیش از حد فنربندی مواجه بود و ظاهراً پس از گذشت سال‌ها، دستکاری چینی‌ها نتوانسته منجر به رفع این مشکل قدیمی شود. اما فارغ از این مسئله می‌توان گفت که رانندگی با ترامپچی تا حد زیادی می‌تواند مهیج باشد و احساسی بهتر از سایر خودروهای چینی موجود در کشور را به شما منتقل کند. خاص بودن این خودرو نیز عامل دیگری است که باعث جلب توجه برخی افراد می‌شود و باید هر از چندگاهی پاسخگوی سوالات علاقمندان در مورد قیمت و مشخصات خودرو خود باشید.

ترامپچی بخریم یا نه؟

این روزها تقریباً قطعی است که امید چندانی به فعال شدن خطوط تولید ترامپچی یا بسیاری از خودروهای چینی تازه وارد دیگر در کشور وجود ندارد و از همین رو نیز شاهد مهجور ماندن چنین خودروهایی در خیابان هستیم. اما مسئله ناشناس بودن و سختی فروش تنها عیب وارده به این خودرو نیست. بلکه چالش اصلی می‌تواند تامین قطعات یدکی چنین خودرو کم تیراژی در شرایط آشفته این روزهای بازار ایران باشد. از این رو باید گفت که در شرایط فعلی بازار، ترامپچی GS5 عملاً از مزیت چندانی برخودار نیست که ریسک خرید این خودرو را نسبت به سایر کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار توجیه کند. به خصوص آنکه نسل تازه این خودرو نیز در سال میلادی قبل توسط ترامپچی معرفی شده و اگر روزگاری قرار بر تولید و عرضه این مدل در خاک ایران باشد، احتمال شانس عرض اندام مدل جدید بیش از این نسخه قدیمی و قبل از فیس‌لیفت خواهد بود.

همانطورکه اشاره کردیم، ترامپچی خودرویی بود که ابتدا توسط خانواده گرامی وارد بازار شد اما این روزها تعدادی از این خودرو به شرکت عظیم خودرو تحویل داده شده و اگر قصد دارید خاص بودن را با ترامپچی تجربه کنید و مشکل کمبود قطعات یدکی و همچنین بازار دست دوم برای شما اهمیتی ندارد، بد نیست نگاهی به این خودرو نیز داشته باشید.

51 عکس

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/15
جسارتا ظراحی عقبش ی مقدار احمقانه نیس؟!!
1398/2/16
طراحش به آبدارچی شرکت گفته پسر بپر دم گاراژ یه ماشین بردار بیار چراغاشو بزنیم رو کار ایده خوب نداریم ! آبدارچی هم رفته یه مزدا 2 اورده زدن روش رفته :D
1398/2/16
آقا قیمت این ماشینو اشتباه زدید قیمتش حدود 300 میلیونه
خودروبانک اگر 150 تومن سراغ داری بگو من خریدارم
1399/2/16
تو دیوار به یک نفر پیام دادم طرف ماشینش 54 تا کارکرد میگه آخرش 600 :)
1398/2/16
طراحی جلوش با اغماض قابل قبوله ولی طراحی پشتش واقعا فجیعه...
1398/2/16
ترامپ این همه بلا سرمون آورد بس نیست.حالا میخواهین ماشینشم وارد کنید.
1398/2/21
این GAC که افتضاحه ولی شما دیگه ببین ما چقدر افتضاحیم که همین چینی مفتضح هم برامون شده رویا!!!!!!!!!
1398/3/27
این ماشین کارکرداش الان تو بازار بالای ۳۰۰ ملیون،ولی باز قیمتش نسبت به بقیه خیلی خوبه
1398/7/9
یک سر و گردن از تمام چینی های تو بازار بالا تره با وجودی که از اونها قدیمیتره .
1398/10/23
Gac Gs5اتومبیل قابل قبولیه حتی اولین نمونه G5وبعد از اونGx5هم قابل قبولن امتیاز دو دیفرانسیل مهمه از نظر ظاهری بد نیست که نمره منفی بگیره بنظرم از چینی های پرفروش مثل هایما جک تیگو‌ بهتره ودر حد بی وای دی و هاوال میباشد همین روزها خریدم بیشتر مینویسم
1400/2/23
اخه تعجبم از این ادمایی هست که پراید سوارشدن میان درمورد این ماشین میدن من ۴ سال جک اس ۵ داشتم الان ۲ سال ونیم این ماشین دارم این ماشین ازلحاظ قدرت وامکانات فوق العاده هست اخه کدوم ماشین ۱۰ ایربک داره کدوم ماشین صندلی برقی ۱۰ حالته داره .کدوم دودف است با دیفرانسیل هوشمند .تاز بعداز ۶ سال الان تو ایران ماشین موتور1500 اوردن میفروش با ۸۰ درصد امکاناتی که این ماشین داره باقیمت گرونتر .این حرف قبول دارم که مردم ما لایق بیشتر نیستن .اما مجبوریم بین ماشین مونتاژ دزدی شده حداقل یه وارداتی انتخاب کنیم