موضوعات داغ

تست و بررسی سیتروئن زانتیا؛ ماجرای فراز و فرود یک ستاره بازنشسته!

13 اسفند 1398

مقدمه

شاید جوانترها دوران اوج زانتیا را خیلی به یاد نیاورند، اما قدیمی‌ترها می‌دانند که پیرمرد فرانسوی قصه ما گذشته پر افتخاری را در کشورمان تجربه کرده است. در واقع می‌توان گفت این ماشین در دهه هشتاد شمسی جایگاهی مشابه هیوندای سانتافه کنونی را نزد ایرانی¬ها داشت! یعنی خودرویی که هرچند گران‌ترین، بهترین و لوکس‌ترین گزینه بازار نبود اما درست یا غلط به عنوان سمبل یک ماشین ایده‌آل محسوب می‌شد و "زانتیا¬سوار" بودن برای خودش وجهه شاخصی داشت! حتی به یاد دارم که با افزایش قیمت سرسام‌آور زانتیا در انتهای تولید، و نزدیک شدنش به قیمت نیسان ماکسیما دنده‌ای و مزدا ¬3 (تیپ پایه) باز هم عبارت معروف "ولی زانتیا یک چیز دیگر است!" از دهان مردم نیفتاده بود! اما از آنجایی که دنیا به هیچ‌کس وفا نکرده این دوران پر فروغ پس از پایان مونتاژ زانتیا در سال 1389 به پایان رسید تا سلطان مغرور و پر ادعای خیابان¬های کشور بعد از آن به خودرویی مظلوم و کم طرفدار تبدیل گردد. در این مقاله قصد داریم ضمن نگاه دقیق‌تر به این محصول دوست داشتنی، به بررسی دلایل این اوج‌گیری عجیب و سقوط عجیب‌تر "از نظر محبوبیت" بپردازیم. پس لطفاً مثل همیشه با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

سیتروئن زانتیا حتی در همان دوران خودش هم شکل و شمایل ساده‌ای داشت و در برابر خودروهایی مثل پروتون جنتو و مزدا 323 بی‌آلایش نشان می‌داد. استفاده از خطوط ساده در طراحی، در کنار حالت گوه‌ای بدنه و فرم خاص سپرها، زانتیا را به یک قایق تندرو شبیه کرده است، بخصوص که سیستم تعلیق هوشمند اتومبیل که در تمامی شرایط سعی بر حفظ تعادل بدنه "نسبت به شیب خیابان" دارد این شباهت را تشدید می‌کند چرا که در بسیاری مواقع دماغه اتومبیل به سان قایق¬های تندرو کمی سربالا می‌شود! به طور کلی در طراحی هیچ کدام از قسمت‌های بدنه زانتیا خلاقیت خاصی بکار نرفته و اِلمان‌های اسپرت یا لوکسی هم به چشم نمی‌خورَد. مثلاً کافی است نگاهی به چراغ‌های بی‌نهایت ساده عقب یا خطوط کم‌رنگ و لعاب کناره اتومبیل بیندازید تا متوجه منظورم بشوید. اما نکته جالب اینجاست که علیرغم تمامی این محافظه کاری¬ها، باز هم شکل و شمال اتومبیل گیرایی خاصی در دوره خودش داشت و دلها را به تسخیر درآورده بود. در واقع زانتیا استایل منحصر به فردی داشته است ولی در هر صورت این ظاهر برای امروزه قدیمی و از مد افتاده محسوب می‌شود.

بد نیست در این بین از فاجعه‌بار¬ترین فیس‌لیفت تاریخ بشریت که روی زانتیا انجام شد نیز یادی کنیم. پروژه‌ای با عنوان زانتیا 2 که به شکستی سخت و هدر رفت سرمایه منتهی شد!

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین به دهه نود میلادی بازمی‌گردیم. طراحی داخلی زانتیا بیش از آنکه از جاذبه‌های اسپرت و جوان‌پسندانه پیروی کند، روی ویژگی‌های لوکس تمرکز داشته اما از آنجایی که فرانسوی‌ها حداقل در آن دوران در ساخت ماشین‌های لوکس تبحر چندانی نداشته‌اند کابین ماشین چندان شیک و چشم‌نواز از آب در نیامده است. البته با در نظر گرفتن رقیبی مثل هیوندای آوانته می‌توان به طراحی داخلی زانتیا نمره قبولی را اعطا کرد. ضمن اینکه نکات مثبت کابین زانتیا در چیزهای دیگری به غیر از عنصر زیبایی تعریف می‌شوند. مثلاً صندلی‌هایش نرم و راحت هستند و فضای مناسبی برای 4 سرنشین بزرگسال در نظر گرفته شده است.

ارگونومی داخلی هم وضعیت مطلوبی دارد و به غیر از محدودیت دید در پشت سر که به علت پهنای ستون¬های عقبی بوجود آمده مشکل دیگری از نظر تسلط بر اطراف وجود ندارد. از نظر وضعیت کیفی نیز اوضاع قابل قبول است. هرچند حالا دیگر از آخرین مدل تولیدی زانتیا هم زمان زیادی گذشته است و طبیعتاً مقداری افت کیفی در نسخه‌های موجود دیده می‌شود. قبل از پایان بررسی کابین، نگاهی هم به صندوق عقب انداختیم که شرایط در این قسمت نیز راضی کننده بود.

امکانات

شاید این روزها که حتی خودرویی در سطح کوئیک (البته در نسخه‌های فول پلاس) به امکاناتی مثل کیلس و استارتر دکمه‌ای، نویگیشن و TMPS تجهیز شده، لیست کردن تجهیزات زانتیا جذابیت چندانی نداشته باشد اما این پیرمرد فرانسوی در زمان خودش یکی از کامل‌ترین انتخاب‌ها در رده ماشین‌های تولید داخل محسوب می‌شد و با داشتن گزینه‌هایی مثل سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS ، فرمان مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، ایربگ راننده و سرنشین کناری، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع و برف پاک کن اتومات و ... خودرو نسبتاً کاملی نشان می‌داد. هرچند در سال‌های آخر مونتاژ زانتیا، عرضه محصولات جدیدی مثل مزدا 3 و واردات انواع هیوندای و کیا جدید به کشور باعث شد که آپشن‌های محصول خوشنام سایپا دیگر چندان به چشم نیایند.

ایمنی

شاید یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های زانتیا در بحث ایمنی‌اش پنهان شده باشد. در واقع این ماشین حتی با استاندارهای نه‌چندان دشوار سال 1997 میلادی هم نتوانسته بیش از 1.5 ستاره از موسسه Euro-NCAP بدست آورد که نه تنها در برابر محصول بسیار امنی مثل مگان 5 ستاره، نتیجه بسیار بدی است بلکه در مقایسه با هیوندای آوانته، پژو 206 و حتی دوو ماتیز ریز نقش (البته در نسخه مجهز به ایربگ‌های جلو که 3 ستاره گرفته) هم امتیاز بسیار ضعیفی محسوب می‌شود.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

زیر کاپوت سیتروئن زانتیا یک پیشرانه 2 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده دستی 5 سرعته راهی چرخ‌های جلو کند. با توجه به وزن کمتر از 1.3 تن اتومبیل و وجود گیربکس دستی همین میزان قدرت و گشتاور هم کافی به نظر می‌رسد و شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت 203 کیلومتر بر ساعت نشان از توانایی‌های حرکتی خوب زانتیا دارند.

البته تعداد کمتری از نسخه 1.8 لیتری 112 اسب بخاری این محصول هم به بازارمان عرضه شده که طرفدار چندان زیادی ندارد اما حتی آن مدل هم از نظر توانایی‌های حرکتی، عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و با اینکه به خوبی مدل 2 لیتری نیست، نیازهای معمول خانواده را با راحتی پاسخگو می‌باشد. تعداد مدل¬های 6 سیلندر موجود در کشور هم به اندازه‌ای انگشت‌شمار است که کمتر کسی حتی از وجودشان خبر دارد اما شتاب آن مدل واقعاً عالی است.

در بخش بعدی ویژگی‌های فنی زانتیا 2 لیتری را بصورت عملی مورد بررسی قرار خواهیم داد، فعلاً بیایید نگاهی گذرا به خلاصه مشخصات فنی این محصول داشته باشیم.

مدلسیتروئن زانتیا
پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور187 نیوتن متر در 4200 دور بر دقیقه
جعبه دنده 5 سرعته دستی
شتاب رسمی 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت 203 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی9.1 لیتر در صد کیلومتر
تجربه رانندگی

بالاخره سویچ استارت را چرخانده و آب و روغن و بنزین را در رگ‌های میهمان امروزمان جاری می‌کنیم. در همین لحظات آغازین تست، عملکرد نرم سیستم تعلیق توجهم را به خود جلب کرد. در واقع اگر این مجموعه سالم باشد و با خرابی گوی¬ها یا مشکلات متداول روغن‌ریزی سیستم هیدرولیکی یکپارچه و دردسرهای دیگرش شما را درگیر نکند، عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد که با ماشین‌های بسیار گران‌تر قابل مقایسه است. نکته مهم‌تر اینکه سیستم تعلیق مدرن هیدروپنوماتیک زانتیا در کنار نرمی و راحتی مثال زدنی در بحث تعادل هم بسیار کارآمد ظاهر می‌شود. به نوعی می‌توان گفت سیتروئن توانسته در این محصول توازن بسیار خوبی میان نرمی و پایداری ارائه کند که در کمتر اتومبیل ارزان قیمتی یافت می‌شود. البته حتما می‌دانید که سیستم تنظیم ارتفاع این ماشین برای کف خواب کردن و سپس سواری گرفتن یا بالابردن ارتفاع و رفتن به مسیرهای صعب‌العبور طراحی نشده بلکه صرفاً جهت حفظ تعادل کلی بدنه و همچنین برخی کاربردهای خاص (مثل جلوگیری از سرقت لاستیک زاپاس یا عبور از یک دست‌انداز بلند) کاربرد دارد که البته همین کاربردها نیز عالی می‌باشند.

ولی همانطورکه می‌دانید این سیستم تعلیق پیشرفته و پیچیده دردسرهای نگهداری خاص خودش را دارد. بگذریم. عایق‌بندی کابین هم قابل قبول به نظر می‌رسد و حداقل در دورهای پایین صدای موتور گوش را آزار نمی‌دهد. نکته دیگری که در ادامه رانندگی با زانتیا کشف کردیم شعاع گردش فرمان بسیار زیادش بود. در واقع برای دور زدن در خیابان¬هایی که اکثر ماشین‌ها با یک فرمان از پسش بر می‌آیند، مجبوریم با زانتیا دور دو فرمان بزنیم که مقدرای عجیب است. البته در سرعت‌های بالاتر واکنش‌های فرمان به دستورات راننده دقیق و مناسب است اما در هر صورت در سرعت‌های پایین مجبورید با فرمان زانتیا بیش از حد معمول بازی کنید. در خصوص شتاب، کشش و عملکرد کلی پدال گاز نیز اوضاع بر وفق مراد است و زانتیا هر آنچه که از یک خودرو سدان در این سطح انتظار دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. شتاب رسمی 9.5 ثانیه‌ای زانتیا فقط 0.4 ثانیه ضعیف‌تر از آوانته دنده‌ای است که تفاوت خاصی محسوب نمی‌شود و در طرف دیگر میدان این ماشین قادر است به راحتی خودروهایی مثل پروتون جنتو و مزدا 323 را در گرد لاستیک‌هایش محو نماید و از پس رنو مگان نیز برآید.

البته متاسفانه زانتیا در کشور ما فقط با گیربکس دنده‌ای عرضه شده که این مورد برای بشر تنبل امروزی یک نکته منفی بزرگ تلقی می‌شود اما خوشبختانه جعبه دنده دستی 5 سرعته استفاده شده با پیشرانه هماهنگ است و به سبک اکثر فرانسوی‌ها، با ضرائب نسبتاً سنگین از افت شتاب و کشش در هنگام تعویض دنده¬ها جلوگیری می‌کند. هرچند این قضیه در نهایت به مصرف سوخت بالاتر اتومبیل بخصوص در شهر منتهی شده به شکلی که مصرف ترکیبی زانتیا به ندرت به زیر 10 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید و در شهر حتی تجربه مصرف سوخت 12 لیتر در صد کیلومتر چندان دور از ذهن نمی‌باشد.

نتیجه گیری پایانی

سیتروئن زانتیا در زمان خودش یک خودروی ایده¬¬¬آل برای بازار ما محسوب می‌شد. هم در قامت یک خودرو اروپایی خیلی باکلاس نشان می‌داد، هم به لطف سیستم تعلیق پیشرفته¬اش سواری و پایداری عالی و حتی بهتر از خودروهای گران‌تر از خود داشت، به شکلی که با حرکت معروفش روی سه چرخ، همه را انگشت بر دهان گذاشته بود!، جدای از این‌ها از نظر شتاب، حداکثر سرعت، قدرت ترمز¬گیری و آپشن هم یک گزینه بسیار خوب در میان رقبای هم دوره‌اش به حساب می‌آمد. پس مردم ما حق داشتند که در بازار بسته آن دوران عاشق این ماشین شوند. اما هر چه گذشت از نکات مثبت زانتیا کاسته و مشکلاتش پدیدار شدند. مثلاً سیستم تعلیق مدرن سیتروئن که یکی از نکات قوت زانتیا به حساب می‌آمد پس از مدتی هزینه نگهداری بالایی را بر دوش مالک خود تحمیل می‌نمود، از طرف دیگر بالا رفتن قیمت سوخت، پر مصرف بودن پیشرانه قدیمی پیرمرد فرانسوی را به ما یادآوری می‌کرد. از همه این‌ها مهمتر اینکه با بالا رفتن اطلاعات خودرویی در جامعه، تازه مردم متوجه شدند که با چه خودرو ناامنی طرف بوده‌اند! خوب حال تمامی اینها را بگذاریم کنار جوانی و زیبایی از دست رفته و آپشن‌هایی که دیگر این روزها رنگ و بویی ندارد، مشخص می‌شود که چرا این محصول محبوب در طول زمان از چشم مشتریان افتاده است.

برای درک بهتر موضوع بد نیست یک مثال بزنم. شخصاً به یاد می‌آورم که خودرویی مثل هیوندای آوانته علیرغم اینکه در دهه هشتاد شمسی با قیمت مناسب‌تری نسبت به زانتیا به بازار عرضه می‌شد اما هرگز قادر نبود از نظر محبوبیت و میزان فروش، حتی به گرد پای رقیب فرانسوی‌اش برسد، اما اکنون مشاهده می‌کنید که در بازار دست‌دوم‌های آوانته بدلیل کم استهلاک بودن و ایمنی برتر طرفدار بیشتری پیدا کرده و حتی در مدل‌های مشابه با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از زانتیا خرید و فروش می‌شود.

در واقع سیتروئن زانتیا در دوران تولید و عرضه یکه‌تاز میدان بود اما حالا شرایطش 180 درجه تغییر کرده و بسیاری از طرفدارانش را از دست داده است. با این حال هنوز هم برای بعضی¬ها این پیرمرد خاص و دوست داشتنی فرانسوی جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به افت قیمت بالا و قرار گرفتن در رده خودروهای صفر کیلومتری در سطح تیبا و سمند (بسته به سن و سال و سلامت زانتیا) برخی دل به دریا می‌زنند و دردسرهای نگهداری این محصول پر استهلاک را به جان می‌خرند تا در عوض از ویژگی‌های مثبت مثل شتاب خوب و سواری کم‌نظیرش بهره‌مند شوند. در واقع اگر قرار بر مقایسه با تیبا و سمند باشد بحث ضعف ایمنی و کمبود آپشن دیگر مطرح نیست و تنها مسئله هزینه نگهداری یک فرانسوی پا به سن گذاشته می‌ماند که دل شیر می‌خواهد و مقداری عشق!

در پایان از جناب آقای امید کوچک پور مالک خودرو جهت همکاری در نگارش این مقاله صمیمانه تشکر می‌کنیم.

35 عکس

نظرات کاربران

71 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/13
سال 86 تا 88یه زانتیا داشتم جدا از اینکه شتاب و سرعت خوبی داشت و تو مسافرت نرم و راحت بود ، مشکلش این بود موقع مسافرت تو پلیس راه همیشه ماشین رو کنار میزدن زیر و روش رو میگشتن همیشه پلیس به این ماشین مشکوک بود
1399/11/6
آره بخدا معضل زانتطا همینه بعد این همه سال که خیلی ماشینای تندروتر از زانتیا توبازار امده این پلیسا دست از سر زانتیا برنداستن دیگه مسکی باشه مقل ماشین من که واویلاست چی بشه تو جاده یا شهر غریبه نگهم ندارن .من ۴ تا زانتیا عوض کردم اوانته خریدم .مگان خریدم .مزدا سه خریدم .ماکسیما خریدم ولی اخر سر باز سر زانتیا برگشتم زانتیا اعتیاد آوره دیگه نمیتونی سواری هیچ ماشینیو قبول کنی به جرعت میگم تا ۶۰۰ ملیون هیچ ماشینی به اندازه زانتیا عالی نیست قطعاتشم بیشترش با پژو یکیه تنها مزیت ماکسیما که خیلیا حتی خودمم نرمی و سواریشو قبول دارم موتور شیش سیلندرشه.من زانتیا شیش سیلندر سوار نشدم ولی حتما بی رقیبه ارانم که خیلی آپسنارو میتونی خودت با یه قیمت کم اضافه کنی به ماشین اولو آخر حرفم اینه کسی که زانتیا سوار شه برای یه مدت دیگه هیچ ماشینی لذت یواری نداره براش جز خود زانتیا البته زانتیای سالم .زانتیا بخوای داغون بخری یا ارزون شاید اندازه یه پرایده صفر هزینه داره تا سرپا شه .ولی به شخصه تو ۴ تا زانتیای خودم موتور و گیربکس هیچ ایرادی نداشتن فقط مصرفی بوده یه زمان گوی گرون بود اونم دیگه الان شارژ میشه و سواری ماشین عالی تر میشه پیشنهادم به دوستان اینه گوی هارو حتما با نیترورن پر کنید خیلی جاها هوای ساده میزنن و هر گویو ۱۰ تا ۱۵ بار فسار بیشتر شارژ کنید تا اونوقت بفهمید لذت سواری چیه
1398/12/13
اکثر زانتیاهای ایران این روزها کمتر از 250000 کیلومتر راه نرفتن و همشون دو سه کف دست رنگ رو دارند.هزینه های تعلیق پنوماتیکش که از روز اول شهره بوده زانتیا دیگه وای به الآن که پا به سن گذاشته! از ایمنیش هم نگم که در حد همون پرایده! من به شخصه اگر خیلی اصرار داشته باشم فرانسوی سواری کنم مگان 1600 مدل 2010 تمیز رو که حدودا 110 تا امروز قیمت داره ترجیح میدم هرچند از حق نگذریم سمند EF7 دوگانه هم قطعا لذت سواری خاصی نداره اما خرید کم ریسک تری است
1398/12/13
آشغال به تمام معنا نه امنیت داره نه امکانات نه قدرت بعضیا جوری این ماشین رو بزرگ میکنن انگار چیه
1398/12/14
آخی ؛ ایشالا میخری ...انقد حرص نخور واست خوب نیست.
1398/12/18
شما جز اون دسته افراد هستی که چون پول ندارن ماشین خوب بخرن مجبورن از آشغال های داخلی شون تعریف کنن مثل پرشیا و 206 و همین زانتیا در حالی که در خارج از ایران ماشین حساب نمیشن . دوما از چی حرص بخورم وقتی سوار ماشینی صد برابر بهتر از این آشغال میشم تو برو سوار همون زانتیا شو و فکر کن پشت ماشین خیلی خفنی نشستی تازه اگه همونم داشته باشی
1398/12/21
برو کشکتو بساب
1399/5/21
تا حالا دستت به دستگیره زانتیا خورده!
1400/3/16
صد در صد چینی سواری که سرت کلاه رفته کلی پول ماشین دادی با اینکه ماشین گرون شده بود ولی الان هم قیمت ماشینت پژو و سمند میدن, زانتیا ثابت شدست، الان ماشین قدیمی و پرخرجی حساب میشه اما تو زمان خودش اسطوره بود و کسی نمیتونه منکرش بشه .
1398/12/13
ما اگه می دونستیم مشکل شما با صندوق عقب چیه که هیچوقت عکس نمی ذارید خوب بود ...
1398/12/13
شما با حدود ١٦٠ تومن يه زانتيا استثنايي و بسايار تميز مي تونين بخرين ك به نظر هنوز هم گزينه خوبيه
1398/12/14
با 160 تومنی که شما میگی یه مزدا 3 قدیم هم میدن که در حد باشه
مگان اتومات در حد هم میدن.
آوانته اتومات در حد هم میدن.
و کلی ماشین با کیفیت دیگه که اصطهلاک زانتیا رو ندارن و تو این بازه زمانی ارزش خرید بالاتری هم دارن
1398/12/14
معنی خوب هم فهمیدیم
1398/12/14
160?
چه خبره
تمیزش رو ۷۰ می‌خوان رد کنن
الکی وسط دعوا نرخ تعیین نکن
1398/12/14
اصلا چپ نمیکنه من امتحان کردم لعنتیو
ولی توصیه میکنم موتور 3000رش رو بخرین حال کنین
هرچیزی دورانی داره
من زانتیام مدل 81 هست هنوزم دارمش
واقعا نرمه.تازه اتاقش یکم سر مانع ها جیر جیر میکنه.کیفیت ساخت قطعه هاش هم فوق العاده بالاست(البته بستنگی داره ماشینتون ساخت فرانسه باشه یا مونتاژ ایران مال من فرانسه هست) تا حالا هزینه پنوماتیک براش نکردم.گوی هاشو عوض میکنم هر چند سال دونه ای 300 حدودا(بهترینش البته).ایمنیش هم بالاست ولی اتاقش ضعیفه.قلقش هم دستت نباشه سر پیچ سر میخوره
1398/12/17
شما همون نیسان ابی و مزدا 1000 سوار شو
1398/12/18
تو که معنی خوب ، خوب میفهمی بهتره به سلیقه دیگران احترام بذاری ، تو خواستی ماشین بخری فرانسوی نخر برو هر آشغالی دوست داشتی بخر
1398/12/18
در جواب کامران . م اتفاقا همون مزدا 3 که گفتی یه اشغال به تمام معناست و اصطهلاکش خیلی بالاتر از زانتیاست جلوبندیش افتضاح تعلیق عقبش تو کوچکترین دست انداز میکوبه اتاقش زود به صر و صدا میافته شتابشم که واقعا مزخرفه زانتیا فقط قیمت جک و گوش یکم بالاست وگرنه قیمت مابقی قطعات یدکیش پایین تر از مزداست از لحاظ کیفیت نرمی و سواری و تسلط هم به هیچ وجه قابل مقایسه با زانتیا نیست ماشین کره ای هم که حیف پول که بخوای برا ماشین کره ای بدی .
1398/12/18
شما اگه یه مدل 89 بدون رنگ در حد صفر با کار کرد خیلی خیلی کم کسی خواست رد کنه 70 تومن که هیچ من به شخصه حاضرم 120 تومن بخرم اگه سراغ داری بگو
1398/12/20
نمیتونی ماشین خوب ژاپنی بخری داری ازش بد میگی یه تویوتا کرولا میرزه به کل صنعت خودرو سازی فرانسه
1398/12/15
فرق مدل exclusive با مدل های دیگر چیست؟
1398/12/22
پسر خوب زمانیکه ژاپنیها از درخت موز میچیدن فرانسویا اسطورهایی مثل تراکسیون اوانس سیتروئن مدل سی داشتن که یه چرخش به کل صنعت خودروسازی ژاپن میارزه
1398/12/24
وقتی فرانسوی ها دوچرخه می ساختن ژاپن اسطوره هایی مقل سوپرا یا جی تی آر داشت اسطوره فرانسوی ها رنو ۵ هست من که میدونم تو همون کاربر ۱/۶ لیتری فرانسوی هستی
1400/8/29
داش گلم اولین خودروی مکانیکی جهان رو فرانسه زده اتفاقا شما برعکس نام بردی وقتی ژاپن چرخ دنده تولید میکرد فرانسه داشت ماشین میزد شما میخواین تعصب بکشین به ما ربطی نداره برو تحقیق کن ببین فرانسه که تجربش توی تولید ماشین دو برابر شماست چجور بوده ;) تعلیق همین زانتیا خیلی راحت تر از ژاپنیاست همشون تعلیق خشک تر از زانتیا دارن من خودم مزدا 3 لنسر و ماکسیما هم داشتم بین اینا ماکسیما تو راحتی سر تر از بقیه ژاپنیاست
1398/12/15
من قبلا زانتیا اس ایکس دو هزار داشتم الان بنز سی دویستو چهل دارم...خداوکیلی از حق نگذریم زانتیا خودرو بی نظیری بودو هست اولا تمام کسایی که میگن ایمنی زانتیا و پراید یکی به عنوان ی دانشجو مکانیک اینو میگن هیچی از خودرو نمیفهمن .اون زانتیایی که یکو نیم ستاره از یورو گرفت زانتیا فاز یک بود و تک ایربگ یعنی از نودوسه میلادی تولید شده بود تا نودو هفت میلادی زمان تست بعد از اون تست سیتروئن زانتیا رو فیس لیفت میکنه وسر شاسی و ستون های و سه تیکه ش تقویت میکنه دو ایربگ و جهار ایربگ عرضه میکنه و اقنم برای اطلاع عموم بگم زانتیا طی نه سالی ک در دو فاز رو خط تولید سیتروئن بود از موتور یکو شیش لیتریش تا موتور دو هزار توربو و موتور شیش سیلندر و دیزلن داشت ک در کل یکو نیم میلیون دستگاه به آلمان ایتالیا انگلیس هلند ووو فروخت به جز ایران و طراحی بدنه زانتیا از اتاق طراحی بزگر برتونه ایتالیا بیرون اومده ماشین دوستان باید بشناسن برتونه رو...این از این نکته بعدی کافیه صاحب زانتیا کمی هوش فنی داشته باشع یا مکانیک تخصصی سیتروئن بشناسع که بفهمه تعلیقشو در اون صورت اگه سر موقع مثال هر چهار سال ال اچ ام شیش لیتر عوض کنه اصلی و هر سال فیلتر مخزن ال اچ ام تمیز کنه و سر موقع گوی وسط یا گوی انباره رو با جنس اصلی تعویض کنه اصلا تعلیق زانتیا اذیت نمیکنه زانتیا یکی از بدیاش این تعلیق و فرمان و سیستم ترمز یک مجموعه ست یعنی مثال اگه شیر ترمز زانتیا خراب بشه هم فرمان سفت میشه و هم سواری خشک میشه و هم ارتفاع دیر بالا میره و تعادل کم میشه و هم ترمز ضعیف دلیلش اینه پمپی که داره رگلاتور و بعد شیر ترمز تغذیه شیر ترمز خراب باشه دائما الکی روغن رو برگشت میزنه به منبع روغن و رگلاتور وسط دائما مجبور میشه برا کمبود روغن در سیستم تیک کنه و پمپاژ کنه که هم عمر گوی وسط و رگلاتور کم میشه و هم فشار کافی به کمک های و فرمان نمیرسه یعنی باید قطعات تعلیق زانتیا سر موقع عوض شه تا چیزای دیگ رو خراب نکنه به جرئت میتونم بگم سواری یه زانتیا واقعا سالم از نظر نرمی و راحتی تا پانصد میلیون رو دست نداره به شرطی که گوی ها همشون اصلی فرانسه باشه و تعادلشم خدا به سر شاهده اگه گوی های با بار فابریک باشه و همه چی اصلی باشع مثله سیبکا بوش جناقی بوش طبق ژامبون لوازم اکسل میل موجگیر پیم های ارتفاع اتوماتیک شیر اطمینان وووو با فاصله از ماکسیما بهتره در مورد شتابم زانتیا رو برق حساس سیستم انژکتور زانتیا توسط بوش ساخته شده و رله های توسط بیترون ایتالیا باید مپ سنسور سنسور اکسیژن سنسور دور موتور از این جور چیزا سالم باشع و در مورد آپشن زانتیا به صورت فابریک سانروف برقی داشت صندلی فول برقی چرم با گرمکن و سردکن با ایربگ جانبی و باله عقب و چراغ شور جلو و فرمان خود مرکزی و رینگ های آلومینیومی اسپرت داشت که سایپا سفارش نداد ولی تو این دور زمونه میشه همه جی گیر آورد و نصب کرد یا حالا افتر مارکتی دیگ دوربین سیصدو شصت کیلس آینه تاشو سانروف صندلی فول برقی جیزه خاصی نیست میشه همرو رو زانی نصب کرد از نظر ظاهرم کافیه چراغ اسپرت عقب جلو انداخت روش تا ظاهرش خشن تر و مدرن تر بشه خلاصه اگه زانتیا دو هزار سالم واقعی دیدین بی شک بخرین سواری نرم و راحت و تعادل و شتاب و تعلیقش و آیرودینامیکش می ارزه به کل تولیدای داخل و حتی خارج ولی اینو بدونین تو این آسفته بازار نباید انتظار قیمت قطعات مثله پژو سمند داشته باشین یه اتمام حجت کنم الان شیش تا گوی زانتیا اصلی فرانسه نو دونه ای یکو پانصد ولی اگر یبار بگیرین تا ده سال کمه کم کار‌میکنه و بعدشم شارژ میشه تا پنج سال بعدش و البته به صورت تخصصی باید سر موقع شارژ بشه وگرنه اگر باره گوی ها زیر پانزده بار بیاد سوزن شارژ داخلش میزنه پرده دیاگفرامشو پاره میکنه و گوی باطله ...واینم بگم زانتیا نسخه ای داشت بنام زانتیا اکتیوا ک ده گوی داشت و ای سی یو تعلیق داشت سنسور زاویه فرمان سنسور کج شدن تعلیق سنسور خوو فرمانی جرخای عقب و سنسور حساس به سرعت فرمان و کلی سنسور دیگ حتی میل موجگیر های کوتا و بلندشم هیدرویلیکی بود یعنی آنتی رول بار اکتیو و سه تا رگلاتور برقی داشت خلاصه کنم تعلیق هیدرویلیکی برقی بود که توسط یه ای سی یو تعلیق و سه رگلاتور برقی کنترل میشد زمانی که ماشین سر پیج کج میشد سنسور ها زاویه فرمان و کج شدن تعلیق به ای سی یو تعلیق میگفتن و ای سی یو تعلیق توسط رگلاتور برق کمکی که تحت فشار بود رو باز میکرد و کمکی که باز بود جمع میکرد و خودرو طراز میموند و کج نمیشد و همین حرکت در لحظه برای میله موجگیراشم انجام میشد باز و بستهو در نسخه فولش چرخای عقبش در سه زاویه خود فرمانی داشته ک اونم یه ای سی یو جدا داشت و یه دگمه داشت در فاز یک جای کلید ایربگ زانتیا ایران و در فاز دو بقل دگمه کولر ک میزدی تعلیق کامفورت میشد و نرم و دوباره میزدی تعلیق اسپرت یا ورزشی یا همون سفت میشد برای لایی کشی و کلا تعلیقش بر اساس شرایط جاده شل سفت میکرد کمکارو و فرمانشم حساس به سرعت بود همین زانتیا اکتیوا با هندلینگ ترین ماشین تاریخ جهان تا امروز در تست موس سوئد با سرعت هشتادو پتج کیلومتر بدون کج شدن مانع هارو رد کرد و پورشه جی تی دوم و کررا سوم بقیه لیستو یادم‌نیست ولی دارم تمام هندبوک های اکتیوا رو مطلاعه کردم بی نظیره تو شارجه دیدم اکتیوا فولشو طرف میکرد بیست هزار درهم..ولی در کلام آخر با اینکه سی دویستو جهل دارم ولی دلم برا زانتیا واقعا تنگ شده به جرئت میگم سواریش اگه همه چی مثه فابریک سالم باشه ک برای من بود از سی دویستو جهل نرم و حتی دست انداز هارو خیلی بهتر خنثی میکنه..اونایی که از زانتیا بد میگن هیچوقت یه زانتیا سالمو سوار نشن و یا اینکه فقط یه مصرف کننده عادین که چشمشون دنبال آپشن و طراحی روز و اصلا سواری راحت و تعادل و آیرودینامیک نمیفهمن با تشکر از خودرو بانک
1398/12/26
من که میدونم تو همون وجدان ژاپن قدیم عشق اشغالهای ژاپنی هستی پسرجان همون رنو 5 به تنهایی نزدیک به شش میلیون فروش داشته تو سرار جهان زمانی که همون رنو 5 قهرمانی مونت کارلو بدست اورد هنوز سوپرا و جی تی ار به وجود نیامده بود زمانی که فرانسویا به قول خودت دوچرخه میساختن ژاپنیا همون دوچرخه هم نمیتونستن بسازن
1398/12/26
معلومه چقدر داری حرص میخوری که مثل نوشتی مقل خخخخخ ، خدا شفا بده ، همون قیافه رنو 5 به کل صنعت خودروسازی ژاپن میارزه ، اول برو تاریخچه رنو 5 ، آمار فروش ، اینکه به بیش از 30 کشور دنیا صادر شده ، مقام هایی که تو مسابقات مختلف کسب کرده مطالعه کن بعد میفهمی که همون رنو 5 هم اسطوره بوده برا خودش ، شما ژاپنی بازا هم تا میاید کل کل کنید میگید نیسان جی تی ار ، سوپرا چیزی دیگه ای ندارید
1398/12/27
شما تو ده تا خط بیستا غلط املایی داشتی استاد مکانیک!
درضمن این همون زانتیا با 1 ستاره ایمنی هست
به اضافه این موضوع هم باید بدونی که زانتیا پشتش کلا تشکیل شده از کائوچوئه یعنی لاستیک شکننده
این ماشین جز استهلاک و دردسر و البته یک سواری راحت چیز دیگه ای نداره
1398/12/28
اولا من وجدان ژاپن نیستم ولی ضد آشغال های فرانسوی ام هر دفعه تو هر بررسی ماشینی تو کامنتا چرتو پرت گفتی منم هر دفعه خواستم یه چیزی بهت بگم دیدم همه زحمت ها رو وجدان ژاپن کشیده . دوما فقط تویی که به آشغال های فرانسوی میگی اسطوره !!!!!!!!! سیتروئن c2 یا همون ژیان آشغال نه تو ایران طرفدار داشت نه تو جای دیگه موتور سیکلت به اون کوچیکی و سبکی ۱ سیلندر داره بعد یه ماشین ۲ تا سیلندر داره تو به این میگی مهندسی
الان همه میدونن ماشینای فرانسوی آشغالن حتی جرمی کلارکسون همیشه میگفت ماشینای فرانسوی آشغالن
اینم بگم همه ماشینای ژاپنی اسطوره هستن از کرولا که پرفروش ترین سدان تو آمریکا هست تا هایلوکس و لند کروز که دومین ابزار مشترک بین نظامی هاست بعد از کلاشینکف میدونم تو جیره خور نگین خودرو هستی داری از آشغالای فرانسوی تعریف میکنی
1398/12/28
میدونم قانع کردن یه اسکل سخته ولی معلومه تو یه پچه ۱۰ ساله هستی که آرزو داری وقتی بزرگ شدی یه پژو ۴۰۵ بگیری برا همین از الان داری فرانسه فرانسه میکنی
در ضمن ببخشید از کلمات رکیک استفاده کردم تو اینا رو یاد نگیر برا سنت بده
آفرین پسر خوب🤗
1399/3/9
ماشاءالله حوصله دمت گرم😂😂😂
1399/11/25
امیرجان مرسی به خاطر توضیح جامع و کاملی که دادی واسه اون دسته از دوستانی که به زانتیا میگن آشغال... من از سال ۸۸ تا الان ۵ تا زانتیا عوض کردم و الانم زانتیا 2000sx مدل ۸۶ دارم دیگه شما که خودت اطلاعات کافی داری میدونی رو دست ۲۰۰۰sx مدل ۸۶ نمیاد حتی ماکسیما و برندهایی که دوستان گفتن.
1398/12/18
سلام
بدوق اغراق یکی از باتجربه ترین راننده های کشور هستم.ی فرمول تخمینی تجربی دارم در مورد رابطه حداکثر شتاب وحداکثر سرعت ک تو رنج نسبتا وسیعی جواب میده.ماشینی ک حداکثر سرعتش ۱۵۰تا هست شتاب صفر تا صد شرایط مشابه رو حدود ۱۵ثانیه میزنه.حداکثر سرعت زانتیا با موتور ۲لیتری ۱۸۲کیلومتر بر ساعت هست بنابراین شتاب حدود ۱۲ثانیه براش مورد انتظاره.پس لطفا خودفریبی نکنید و شتاب و سرعت ماشین ۶سیلندر نرمال رو ب زانتیای ۴سیلندر نسبت ندید.واقع بین باشید تا راحت تر زندگی کنید.ماشینهای فرانسوی معمولا کم کشش هستند و سازنده مجبوره این ضعف موتور رو با دنده های سنگین جبران کنه.این مورد رو تو سربالایی حتما تجربه کردید و احتمالا از سر لج تو سرپایینی از ماشینایی ک سبقت گرفتن ازتون دوباره سبقت تخته گاز گرفتید.چیزی ک بارها و بارها دیدم.زانتیا ۲لیتر تقریبا از همه رقباش تو سربالایی جا میمونه
1398/12/20
داداش زانتیا 2000 با دنده 4، 170 تا میره و با دنده پنج بالای 200 :) هر چند که شما بدون اغراق یکی از باتجربه ترین راننده های کشور هستین :)
1398/12/27
وجدان ژاپن کم آوردی با نام کاربری دیگه ( رضا ) میای کامنت میزاری ، میشه لطفاً بیست غلط املایی را بگی استاد زبان پارسی ، مهندس مکانیک ، در ضمن حالا که صحبت از ایمنی شد ، این همون زانتیایی که تست ایمنی گوزن شمالی را با بالاترین امتیاز پاس کرد و تا الان هیچ خودرویی نتونسته رکوردش را بزنه ، پشتش کائوچوئیه خخخخخ پناه بر خدا
1398/12/29
در ضمن یادم رفت بگم قانع کردن یه آدم اسکول سخت نیست ، غیر ممکنه چون هر چی دلیل و مدرک قانع کننده میارم که ماشینای ژاپنی آشغالن تو کتت نمیره پس با همون مزدا 1000 بابایی خوش باش ، بشین پشتش بوق بزن ، بزار ماهم با 405مون حال کنیم ، آفرین برو ، برو عموجان جیش بوس لا لا .
1398/12/29
داداش توهم زدی هر کی ضد آشغال های فرانسوی حرف بزنه من نیستم همه میدونن زانتیا چپ نمیکنه ولی اگه تصادف کنی احتمال زنده موندنت توش ۱۰ درصده الکی ۱ ستاره ایمنی نگرفته
1399/1/1
خوبه خودتم قبول داری تو هر کامنتی میای چرت و پرت میگی وجدان ژاپن یا هر خ....... دیگه ای که هستی کوچولو ، ایول همیشه هم خوب صوتی میدی ، دوماً بچه زیر لاهافته ، بچه خودتی چون از نحوه نظراتت معلومه چقدر سواد خودرویی داری اگه بچه نبودی و مطالعه داشتی نمیگفتی سیتروئن 2cv نه تو ایران طرفدار داشت نه تو جای دیگه چون 11 میلیون فروش تو سرار جهان چیز دیگه ای میگه ، محض اطلاعت جرمی کلارسون فقط یه بار به پژو گفت آشغال اونم به یه مدل خاص از پژو نه کل ماشینای فرانسوی همون جرمی کلارسون بارها به خودروهای امریکایی و آشغالهای ژاپنی و سایر خودروسازهای دیگه گفته آشغال و در ضمن همون جرمی کلارسون بارها از پژو 205 ، 504 ، 605 ، 405 ، و سایر خودروهای فرانسوی تعریف کرده اگه همه برنامهاشو میدیدی میفهمیدی اینقد گو.....وری نمیکردی ، یکی یه چیزی گفته نخ کردی انداختی گردنت سوماً چپه گفتی کوچولو اتفاقاً تمام ماشینای فرانسوی اسطوره هستن نه آشغالهای ژاپنی از همون سیتروئن 2cv بگیر تا مابقی خودروهای فرانسوی زمانیکه فرانسه سیتروئن دو سیلندر میساخت ژاپنیا موتور سه چرخه آشغال تولید میکردن زمانیکه فرانسویا هواپیمای مافوق صوت کنکورد میساختن ژاپنیا دوتا پر کلاغ میبستن به خودشون از بالا صخره خودشونو پرت میکردن پایین خخخخخ
1399/1/1
اگه ماشینای ژاپنی آشغال بودن تو آمریکا جزء ماشینای پرفروش نبودن اگه ماشینای ژاپنی آشغال بودن همه ی ارتش ها از لند کروز و هایلوکس به عنوان خودروی نظامی استفاده نمی کردن داری پاره میشی چون کم آوردی و چرت و پرت میگی ماشینای فرانسوی انقدر آشغالن که قابل مقایسه با ماشینای ژاپنی نیستن
1399/11/25
آقای باتجربه شما اصلا زانتیا سوار نشدی داری قدرت پراید و پیکان رو تو سرابالایی مقایسه میکنی خخخخخ
1401/7/22
اشتباه می کنید.اتفاقا"405 خوراکش سربالاییه.خیلی جاها که 405 با 4 به راحتی میره ماشینهایی که رقیبش بودن مثل دوو سی یلو و اسپرو و تویوتا کارینا و کرولا و مزدا 323 باید معکوس بکشن.زانتیا که جای خود داره و گشتاور موتورش تو دور های پایین تر به نهایت خودش میرسه.رقیب زانتیا مزدا 323 بود که واقعا" حرفی برای گفتن نداشت.
جدای از دعوا و کل کل بیخودی قدمت خودرو سازی فرانسه بسیار بیشتر از ژاپنه.و ژاپن با کمک امریکا در دهه 70 خودرو ساز شدو اولین خودروهای تمام برند ها نمونه های کپی شده امریکاست .البته که الان ژاپن بسیار پیشرفت کرده.کره ای ها هم همینطور.درضمن محصولات سیتروِن نسبت به پژو در رده بالاتر و لوکس تر هستندو در اروپا خیلی طرفدار دارن..زانتیا با اینکه خودروی 20 سال پیش هست کیفیت ساخت بسیار بالاتری نسبت به تمامی خودروهای چینی و کره ای بازار داره و هرکس که واقعا سر دربیاره با یه نگاه به شاسی و زیربندی و تعلیق و سیم کشی میفهمه که کیفیت زانتیا چقدر بالاتره و چقد تفاوت وجود داره.!!!!!!!البته که چینی ها هم رو به پیشرفتن و هر چی پول بدی اش میخوری.
هر کسی یجوری به ماشین نکاه می کنه و اکثرا" داشتن مانیتور و دوربین 360 درجه و پشت امپر رنگین کمون و چراغای کشیده ملاکشون برای خودروی بهتر هست.و میگن زانتیا چیه هیچی ندارع!!!!
1398/12/20
هيچ ماشيني زير ٥٠٠-٦٠٠ ميليون لذت رانندگي زانتيا رو نداره نرم و راحت جادار تعادل و هندلينگش كه ديگه نياز به تعريف نداره شتاب صفرتاصد ٩/٣ ثانيه كه مزدا٣ و الانترا و سراتو و كرولا و مگان و .... به گردش هم نميرسن حتي ماكسيما هم تو پيچ حريفش نيست فوق العادست اين ماشين تنها ماشيني كه حكم تير داره واقعا يه چرخش تمام ماشيناي كره اي رو مي ارزه ماشين اصلي قاچاقچيا و شوتيا تنها ٤ سيلندري كه ميتونه با ٦ سيلندر ها كل كل كنه تعادلش جون ميده براي لاكشي يه كلام زانتيا حرف نداره و مرگ هم نداره
1398/12/27
امیدورام خدا به شما پولی بده تا غیر از این استهلاک فرانسوی قرن قاجار یک ماشین درست و درمون سوار شی تا ببینی ماشین چی هست. درضمن تنها ماشینی که حکم تیر داشت اپیروس بود نه این لگن. ماشین قاچاقچی شوتی به هزار کره ای می ارزه :))))) از ادبیاتت مشخصه که اندرونت چی هست. شفا
1398/12/29
اره وجدان ژاپن تو که راست میگی پنبه دزد خودش دست به ریشش میکشه
1399/1/1
حالا نه که ژاپنی های آشغال ساز از زمانی که یاد گرفتن ماشین بسازن تمام بنجلهاشون دارای 5 ستاره ایمنی بودن ، یه نگاه به گذشته نکبت بار ژاپنیا بنداز بعد میبینی یه ستاره که هیچ ، منفی 5 ستاره هم دارن .
1399/1/5
معلومه کی داره پاره میشه اینقدر ماشینای فرانسوی برات مهم هستن که تو هر مطلبی میای راجع به اونها بی اطلاع ، بی دلیل و مدرک چرت و پرت تف میدی و برعکس هر موقع از آشغالهای ژاپنی مطلبی میزارن هیچ اظهار نظری نمیکنی ، چون واقعا ته وجودت خودت قبول داری آشغالن ، اگه آشغال نبودن سال 1998 شرکت نیسان ورشکست نمیشد ، بعد رنو بیاد سهامشو بخره و از ورشکستگی نجاتش بده ، اگه آشغال نبودن یه نماینده تو فرمول 1 میداشتن ، اگه آشغال نبودن نیسان برای مدل پروجکت بلک s دست به دامن تیم فرمول 1 نمیشد در ضمن پر فروش بودنشون در آمریکا فقط به خاطر ارزان بودنشون نسبت به سایر رقبا و تبلیغات زیاده
1399/1/7
همون سیتروئن آشغال ساز دوبار ورشکست شد یه بار دولت فرانسه نجاتش داد یه بارم پژو تو که انقدر ادعا میکنی که فرانسوی باز هستی اینا رو باید بدونی
1398/12/20
خودروبانك عالي عالي ثابت كردي مثل ساير رسانه ها به خودروسازاي وطني و...تعلق نداري كه فقط تبليغ ماشين چيني مكينن و وطني كه نمايندگي فروش دارن و ماشيناي محبوب و پرطرفدار مثل زانتيا و ماكسيما و.... كلا ول و ده ايرادهم ميزارن روشون
1399/1/9
حداقل سیتروئن اگه ورشکست شد یه شرکت فرانسوی ( پژو ) آمد سهامشو خرید و اتحاد پژو_سیتروئنو به وجود آورد ولی نیسان اینقدر آشغال تولید کرد که ورشکست شد و وقتی هم که ورشکست شد هیچ خودروسازی حاضر نبود سهامشو بخره نه سایر آشغالسازهای ژاپنی نه دولت ژاپن چون میدونستن دوباره اینقدر آشغال تولید میکنه که باز دوباره ورشکست خواهد شد تا اینکه رنو آمد از خاک بلندش کرد تا آینده افراد اُسکلی صدقه سر رنو بیان اسطوره اسطوره کنن
1398/12/20
زانتيا واقعا يه اسطور تكرار نشدنيه سواريش عاليه اگه سرحال باشه با صفر تا صد ٩ ثانيه و حداكثر سرعت ٢٢٥-٢٣٠ تو ماشيناي ٤ سيلندر هنوز كه هنوز يكه تاز
1398/12/20
زانتيا تنها عيبش اين هست كه تو جاده نميتوني باهاش اروم بري و ايست بازرسي مثل گاو پشوني سفيد چون ماشين اصلي قاچاقچي ها بوده كلا هميشه به ديد بدي بهش دارن تنها ماشيني كه حكم تير دار طرفدار دو اتيشه هم تا دلت بخواد انصافا ماشين خيلي خيلي نرم راحتيه حتي درمقايسه با ماشيناي خارجي شتابش هم تو ٤ سليندرها عاليه عالي خرجش هم اگه سالم و تميز باشه اونقدام هم بالانيست البته به نصبت رقبا مثل مزدا٣ اتاق قديم و اوانته و مگان قيمت قطعات رو خودتون مقايسه كنين ببين قطعات مزدا چقد گرون اين ماشين تو اين زمينه فقط اسمش بد در رفته طبيعي از ماشيناي داخلي خرجش بالاتر باشه حتي ماشيناي چيني هم بعضي هاش قيمت قطعات بالاتري از زانتيا دارن ازنظر موتور و گيربكس با داوم و خركاره فقط سيستم تعليقش خرجش رو بالابرده يكم بازم سواري نرم راحت و هندلينگ فوق العادش ارزشش رو داره به هرحال هر كه بامش بيش برفش بيش زانتيا سواري با خرج پژو نميشه مخارجشم درمقايس با رقبا بهتر كه بدتر ني ايمني هم هر چي باشه از ماشيناي وطني و چيني كه حتي تويه تست معتبر شركت نكردن بهتر بريد تست تصادف بنز و بي ام و هم دوره زانتيا رو ببينيد بعد مقايسه كننين در ضمن ماشين مثل ماتيز كلا ابعاد و پلت فرمش متفاوت ستاره ايمني رو اين طور نميشه حساب كرد بعنوان مثال مگان هاچ بك تو تست ٥ ستاره ولي سدان كمتر اين زانتيا تو ايران نمونه فيس ليفت ماشين تو تست كه هم بدنه تقويت شده هم ٢ تا ايربك داره ماشين تو تست تك ايربك زانتيا سوپر لوكس ٤ ايربك داره حتي بعد اگه ايمن نبود ٨ سال تو اروپا با اون فروش بالا تو اروپا قطعا امكان نداشت درضمن تست تصادف مال موقع برخورد با هندلينگ تعادل و ترمز عاليش حتي سه چرخ هم هواي رانندش داره امكان حادثه خيلي كم تر كلا زانتيا رو از تمام ماشيناي چيني و ايراني ايمن تر ميدونم بشخصه و اگه خودمون ايمن رانندگي نكنيم تانك زرهي هم ايمن ني
1398/12/20
هنوزم نفس يك گرگ پير مي ارزد به صد شغال امروزي خودرو بانك خواهشا فيلم بررسي اين ماشين رو هم براويد باتشكر فراوان بابت بررسي موشك زميني
1398/12/23
👎👎👎👎👎👎
1400/6/15
سلام
احسنت . عالی بود . دمت گرم ‌. زانتیا فوق العاده تو شتاب و سرعت و نرمی . ما که خودمون زانتیا داریم میگم که اگر زانتیا خوب و سالم دیدید بگیرید . به یه پیچ خودرو های ژاپن می ارزه . دارن خودرو فرانسه اروپا رو با ژاپن آسیا مقایسه می کنن . مثل اینه که تیم ویسل کوبه ژاپن را با پاریس سن ژرمن فرانسه مقایسه کنید . زانتیا از این ژاپنی ها بهتره
عشق فقط یک کلام ، زانتیا و والسلام
1398/12/22
کی گفته وزن زانتیا کمتر از 1.3 تن هست زانتیا وزنش دقیقا 1 تن 395 کیلو هست یعنی همون 1.4تن هیچ ماشینی تو این ابعاد همچین وزنیو نداره مثلا آوانته که حدودا با رانتیا ابعادش یکیه و حجم موتور یکسانم داره اما 110 کیلو سبک تر یا مثلا ماکسیمایی که ابعادش خیلی از زانتیا بیشتر و حتا چشمی هم کاملا مشخص هست.فقط 10 15 کیلو وزنش بیشتر البته اینم هست که حجم موتورش 1000 سی سی از زانتیا بیشتره و همین 1000 سی سی هم اگه نبود وزنش کمتر از زانتیا میشد
1398/12/29
خوبه خودتم قبول داری تو هر کامنتی میای چرت و پرت میگی وجدان ژاپن یا هر خ....... دیگه ای که هستی کوچولو ، ایول همیشه هم خوب صوتی میدی ، دوماً بچه زیر لاهافته ، بچه خودتی چون از نحوه نظراتت معلومه چقدر سواد خودرویی داری اگه بچه نبودی و مطالعه داشتی نمیگفتی سیتروئن 2cv نه تو ایران طرفدار داشت نه تو جای دیگه چون 11 میلیون فروش تو سرار جهان چیز دیگه ای میگه ، محض اطلاعت جرمی کلارسون فقط یه بار به پژو گفت آشغال اونم به یه مدل خاص از پژو نه کل ماشینای فرانسوی همون جرمی کلارسون بارها به خودروهای امریکایی و آشغالهای ژاپنی و سایر خودروسازهای دیگه گفته آشغال و در ضمن همون جرمی کلارسون بارها از پژو 205 ، 504 ، 605 ، 405 ، و سایر خودروهای فرانسوی تعریف کرده اگه همه برنامهاشو میدیدی میفهمیدی اینقد گو.....وری نمیکردی ، یکی یه چیزی گفته نخ کردی انداختی گردنت سوماً چپه گفتی کوچولو اتفاقاً تمام ماشینای فرانسوی اسطوره هستن نه آشغالهای ژاپنی از همون سیتروئن 2cv بگیر تا مابقی خودروهای فرانسوی زمانیکه فرانسه سیتروئن دو سیلندر میساخت ژاپنیا موتور سه چرخه آشغال تولید میکردن زمانیکه فرانسویا هواپیمای مافوق صوت کنکورد میساختن ژاپنیا دوتا پر کلاغ میبستن به خودشون از بالا صخره خودشونو پرت میکردن پایین خخخخخ
1399/1/3
هنوز ماشین قابل احترامی هست بخاطر نوآوری های زمان خودش
احترامش واجبه
1399/8/18
پرایدم روی سه چرخ راه میره
فقط زانتیا میتونه توی سرعت های بالا رو سه چرخ بمونه
1399/1/6
هیچی زانتیا نمی شه.تنها ماشینی که روی ۳ تا چرخ هم راه میره
1399/2/31
این سایت رو فقط برای کوبیدن زانتیا درست کردین ولی هنوز هم زانتیا از خیلی از ماشینه سرتره قیمت تمیزش الا ۲۵۰هست
1399/3/30
بنظر شما سورن توربو بخریم یا زانتیا،،،بدون تعصب لطفا یکی جواب بده،،،ممنون
1399/4/4
من از پراید شروع کردم الان ازرا دارم . از بین ماشین هایی که سوارشدم زانتیا هم داشتم درسته ماشینیه که خرجش بالاست ، اپشن نداره ،از نظر امنیتم بستگی به رانندگی داره الان پرایدم که همه سوارن امنیتش منفی صفره ، از ماشین هایی که امروز توی ایران نمایندگی ها به مردم میفروشند و اشغالی بیش نیستن بهتره .
1399/4/29
دوستان لطفا فقط نظر بدید.کامنت برای دعوا نیست. الا من هرچی دیدم فرانسوی ژاپنی کرولا سورن زانتیا لابلاشم قیمت برای خودتون درمیکنید.فقط نظر بدید به نظرات همدیگم احترام بذارین
1399/8/25
سلام دوستان بنده تجربه ۱۳ساله از این ماشین دارم وحدود ۳۰۰هزار کیلومتر بااین ماشین راه رفته بودم زنتیا درسته ایراداتی داره ولی نکات مثبتی داره که می تونه خیلی هارو راضی کنه از لحاظ سواری نرمه واقعا میگم نرمه از لحاظ شتاب هم عالی هست آپشنم در زمان خودش عالی بود در کل اگه خوب نگهداری شده باشه ماشین خوبیه من این ماشین رو با رقبای زمان خودش که تو ایران بود مقایسه کردم خوب میگم اصتحلاک داره این ماشین اولین ماشین من بود که خریده بودم
1399/11/25
سلام داداش واقعا عالی بود
من ۱۷ سال سن دارم ولی باز هم عاشق این فرانسوی هستم

بعد هم ایمنی زانتیا که ۳ ستاره هس چون باهاش تند میریم زیاد خسارت میزنه وگرنه با کادیلاک هم تند بریم. مچاله میشه


البته اگه درست از زانتیا نگه داری کنیم خرجی نداره
البته سیستم تعلیق نرمش هم هست که از آزرا هم بهتره ینی من زانتیا ی خودمون رو با صد تا فراری عوض نمیکنم

1400/2/2
زانتیا خیلی ماشین خوبی بود در دهه ۸۰، اما از نطر ایمنی و ظاهری دیگه خودروی جظاب نیست اما اگر ۵ سال پیش بود می گفتم زانتیا یکی از بهترین ماشین های دست دوم بازار هست.
1400/2/9
کدوم ماشین ژاپنی هم قیمت زانتیا سراغ دارید که بتونه بازانتیا کل کل
1400/2/15
یه عده اعصابم رو خورد کردن بحث اینجوری فایده ندارد
شمایی که میگی زانتیا خوب نیست پارس ای ال ایکس خوب نیست ۴۰۵ خوب نیست سرتون رو از شهرتون بیرون نکردید
لطفاً به بوشهر هرمزگان سیستان بلوچستان و جنوب کرمان بیاید تا بفهمید اینایی که گفتم چه ماشینایین
شمایی که بد میگید قطعا یا میلیاردری یا بد سلیقه که یه همچین ماشینی خریدی هزار تومان خرجش نکردی هر روز خراب بوده یا اینکه یه ماشین کم یاب داری که این حرف رو زدی
باید بهت بگم توی شهر هوایی که نام بردم اکثر موتور ها تغییر کردن یعنی از ۱۸۰۰ به ۲۰۰۰ و از ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ موتور ماشین رو عوض کردن و در رنج ۲۵۰ تا ۲۸۰ سرعتشونه خواهشاً تند روی نکنید و به کسی توهین نکنید چون اگه به تور این ماشینای جنوب و جنوب شرق بیفتید نه دیگه ماکسیما و نه آوانته و نه مزدا تری حرفی برا گفتن ندارن چون به گرد لاستیکشونم نمیرسن
فقط در صورت مسافرت به اینجاها که گفتم این مسئله رو درک میکنید
تمام ...
1400/4/15
دوستان بیایم عاقل باشیم
شما میگید نیسان جی تی ار و ازین چرت و پرتا
گوش ما ازین حرفا پره
شما اگه دستت به دسگیره جی تی ار خورده بیا حرف بزن😂
شمامیگی فرانسوی بده چون فلان ماشینو تولید کرده و ما فلان ماشیمو تولید کردیم
دوستان شما ن نیسان جی تی ار دیدید ن بهترین ماشینای فرانسوی😃
طراحای سیتروئن زانتیا ایتالیایی بودن
ایتالیایی ها همونایین ک فراری و لامبور گینی تولید میکنن
دقت هم بکنید استایل زانتیا به همونا میخوره
ما بحثمون زانتیاس ن نیسان جی تی آر
اگه ما بخوایم از زانتیا بگیم میتونیم خیلی چیزا بگیم
اون یک و نیم ستاره امنیت و سرعت ۲۰۳ کیلومتر هم یا مال فاز ۱ هست یا ۱۸۰۰
ما با زانتیای ۲۰۰۰ تا خود ۲۲۰ کیلومترو پر کردیم
زانتیا یه نسخه رالیش تولید شد ک ۶۰۰ اسب بخار داشت با ۲۰۰۰ سیسی توی شتاب صفر تا صد رقیب بوگاتی ویرون بود
اگه موتور ۳۰۰۰ روش بود دیگه کامل تر میشد
بخش بعدی تعادلشه
زانتیا ماشینیه ک توی ایران معروفه به حضرت تعادل
به قول خودتون آره داییییی
ماشینی ک توی تست گوزن با سرعت ۸۵ کیلومتر رکوردی رو شکست که حتی بعد ۲۰ سال هنوز هیچ ماشینی نتونسته این رکورد رو بشکنه
زانتیا اولین ماشینه تو لیست تست گوزن(تست گوزن تست تعادل و پایداری ماشینه در اصل) ماشین دوم از نظر تعادل میشه پورشه ۹۹۷
شتابش ک به نسبت ماشین های هم سطح خودش خیلی قدرت بالاتری داره (۲۰۰۰)
ماشینی که اگه یک چرخ عقبشو در بیاری باز میتونی باهاش ۲۰۰ کیلومتر رو پر کنی
خب ماشینی ک انقد توی دنیا ابهت داشته چجور میخواد ماشین بدی باشه
ماشینی پر قدرت و با تعادلی بسیار عالی
ماشینی ک از یگان حکم تیر رو گرفت و همیشه به عنوان یک خلافکار شناخته میشده
با سیستم تعلیق عالی و تنظیم ارتفاع خودکار و پنتوماتیک فابریک
چجور میگین ماشین بدیه
ماشینی ک توی دهه هشتاد عظمتی داشت هنوز هم فراموش نشده
هنوزم ک هنوزه قدرتش ب نسبت هم سطح خودش بالاست
1401/1/4
باسلام خدمت تمام عزیزان نظر این حقیر که چند وقتی بازانتیا گذراندم مثبته اکه بخوای بانسل جدید محصولاته سایپا و ایران‌خودرو مقایسه کنی بازهم پیرمرد فرانسوی خیلی بهترازماشینهای امروزی که حتی پربدترین تصادف ایربگ عمل نمیکنه زانتیا بهترین عملکرد وایمنی را دارد خانواده پژو که مفت واقعاً گرانه باسرسیلندرضعیفش امازانتیا بابدترین وضع راننده چنین مشکلی نداره ازلحاظ موتوری عرض کردم از نظر راحتی هم از تمام خانواده پژو خیلی خیلی بالاتره ممنونم ازهمه
1402/7/24
سه ساله زانتیا دارم....از سال ۹۹.....اگه ماشینت سالم باشه و کم کارکرد....بهترین ماشین ایران تو رنج ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیونه....لطفا اونیکه دستش به دستگیره زانتیا نخورده نظر نده...اوناییکه راجع به استحکام بدنه زانتیا نظر میده بگم که بدنه این ماشین خیلی هم محکم و قویه....اگه بخوای با آشغالای ایرانخودرو و سایپا و چینی مقایسه کنی....شما که نمیتونی صنعت ۳۰ سال پیش اروپارو با تویوتا ۲۰۲۳ مقایسه کنی...در هر صورت همچنان سلطان زانتیا از بهترینهاست تو ایران....من یادمه ۹۰۰ کیلومتر باهاش رانندگی کردم، انگار از شهر خودم ده کیلومتر خارج شدم...بحث نرمی و سبکی و خستگی ناپذیریه