موضوعات داغ

تجربه رانندگی با سفیر پیزا در تهران، فیات 500

13 دی 1394

عکس: بامداد صفائیان

آزمایش و نوشته: مهریار جعفری

از دید من هر خودرویی برای خودش شخصیتی دارد و همیشه وقتی به یک خودرو فکر می کنم، آن را مثل یک آدم که اخلاق خاص، تیپ خاص و شخصیت خاص خودش را دارد تجسم می کنم. اینطور باعث می شود که بهتر بتوانم یک ماشین را بفهمم و درکش کنم. کمی جلوتر متوجه می شوید که چرا! ماشینی که می بینید یکی از آن ماشین هاست که اگر شخصیتش را به حساب نیاورید، یک ماشین خیلی ساده و حتی بد و پر مشکل است اما وقتی بفهمید که این ماشین به چه منظور و برای چه کسایی ساخته شده، متوجه می شوید که تک تک آن ایرادها خود نوعی مزیت به حساب می آیند.

تاریخچه

سال ها پیش کمی پس از پایان جنگ جهانی، کمپانی ایتالیایی فیات یک میکرو ماشین را به نام ۵۰۰ معرفی کرد. آن مدل که کمی کمتر از ۳ متر طول داشت و با پیشرانه ۴۹۷ سی سی حرکت میکرد (که به همین دلیل در زبان ایتالیایی به آن چینکوئچنتو یا همان پانصد خودمان میگویند) توانست مفهوم جدیدی را در صنعت خودرو تحت عنوان ماشین شهری جا بیندازد. حالا نسل فعلی که در سال ۲۰۰۷ معرفی شده، آمده تا با تکیه به همان ارزشها نهایت کارایی را در حداقل فضا و با کمترین وزن و کمترین مصرف سوخت ارایه دهد.

نمای بیروی

اگر نخواهیم به این خودرو با نگاهی عاشقانه و شاعرانه نگاه کنید، چیز زیادتری از یک دوو ماتیز که به قول ما قدیمی ها، تحت ویندوز است که تازه دو درب هم کمتر دارد، نمی بینید. اما نمیشه این نکته را نادیده گرفت که این دوو ماتیز را ایتالیایی هایی طراحی کردند که آلفارومئو جولیتا را هم طراحی کردند و ضمن اینکه این کار را ۱۵ سال بعد از دوو ماتیز و با تکنیک های امروزی انجام داده اند.

شاید اگر ماتیز هم از این امکانات برخوردار بود از اینم بهتر می شد. ظاهر نسل جدید کاملاً الهام گرفته از نسل طلایی سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۵ هست و درمقایسه با تغییراتی که مینی جدید نسبت به نسل طلایی خودش کرده، خیلی بیشتر به طراحی اولیه وفادار مانده است.

خطوط صاف و طولانی و پرهیز از زاویه دادن به طراحی کمک می کند تا خودرو خیلی بزرگتر از آن چیزی که واقعاً هست نشان داده شود. چراغ های گرد جلو و زاویه ستون عقب قسمت هایی هستند که خیلی سریع ما را به یاد نسل قبل می اندازند.

اما اگر این خودرو را با دیدی شاعرانه نگاه کنیم، آن را یکی از زیباترین خودروهای تولید شده تا به امروز می بینید. این ماشین در اوج سادگی به شما حس خاص بودن و اصیل بودن را القا می کند. سواری و رانندگی با این خودرو شبیه حسی است که یک سلطان با لباس مبدل در کوچه بازار قدم می زند!

فراموش نکنید که این خودرو اصلاً به منظور جلب توجه و سوژه عکاسی بودن و دلربایی کردن طراحی نشده بلکه دقیقاً هدفش برخلاف این ها می باشد و در اوج سادگی و در عین زیبایی، شما را در ترافیک مخفی می کند.

طراحی داخلی

اگر با دیدن نمای بیرونی این خودرو شگفت زده نشدید مسلماً با دیدن داخل کابین اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. وقتی درب بزرگ خودرو که تنها کمی کوچک تر از طول خود ماشین هست، را باز می کنید، با چنان فضای بازی مواجه خواهید شد که باور کردن اینکه این فضا در آن بدنه جا شده برای شما سخت خواهد بود به خصوص وقتی ببینید که ۴ نفر انسان با ابعاد بزرگ به راحتی درون آن جای می گیرند.

از نظر امکانات هم هر چیزی که از یک ماشین اروپایی کوچک انتظار دارید مهیا است. سیستم صوتی نسبتاً خوب با امکاناتی قابل قبول، صفحه آمپری کلاسیک که در برخی مدل ها به سرعت سنج دیجیتال مجهز است و سیستم تهویه دستی. اما در مورد این خودرو تعداد مانیتور و کلید نیست که جذابیت محسوب می شود بلکه حس کلاسیک و پیوندهای طراحی میان این نسل و نسل گذشته است که باعث رضایتمندی راننده می شود و همین رضایتمندی کمک می کند تا ایراداتی مثل آینه وسط بسیار کوچک یا کیفیت نه چندان دلچسب قطعات داخلی خیلی توی ذوق نزند.

سواری و رانندگی

موتور کوچک فیات صدایی بسیار جالب و خاطره انگیز دارد. صدایی که چهل پنجاه سال پیش در خیابان های تهران و دیگر شهرها زیاد شنیده می شد. البته هدف هم تولید این صدا بوده نه اینکه موتور با همان فن آوری کار کند. موتور فیات مورد تست ما حجمی برابر با ۱۲۴۲ سی سی داشت که ۶۹ اسب بخار تولید می کرد و خودرو را در ۱۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند و تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ادامه می داد.

فیلم تست شتاب گیری با فیات 500:

Loading the MediaPack player...

در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی ۴.۷ لیتر را تجربه خواهید کرد که البته باید توجه داشته باشید به دلیل حجم کم موتور در صورتی که بخواهید رانندگی شتاب زده ای داشته باشید مصرف بنزین به مراتب بالاتری خواهید داشت و نیز با توجه به کوچکی حجم باک بنزین، این میزان مصرف در تعدد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین کاهشی ایجاد نخواهد کرد. اما بزرگترین ایراد این خودرو گیربکس بسیار بد این ماشین بود. این گیربکس به هیچ وجه هماهنگی با موتور نداشت به صورتی که حتی وقتی در خیابانی با شیب خیلی کم ماشین در سربالایی در حالت D باشد و پای را از روی ترمز بردارید، خودرو به عقب می رود. نکته دیگر اینکه این ماشین دنده P ندارد(!) و در صورتی که ماشین را روی N بگذارید و پا را از روی ترمز بردارید و فراموش کرده باشید ترمز دستی آن را بکشید، خودرو به عقب یا جلو (بسته به شیب خیابان) حرکت خواهد کرد (البته این نوع کارکرد عملکرد نوع گیربکس های SAT است که روی این خودرو نصب شده است).

در طول شتاب گیری هم سرعت تعویض دنده ها به قدری کند بود که در حین تعویض دنده راننده و سرنشین به سمت جلو خم می شوند و مجدد با درگیر شدن کلاچ به عقب بر می گردند. البته این قضیه هم در شعله ور شدن بیشتر شوق عشاق بی تاثیر نیست چرا که این خصیصه هم از وجوه تمایز فیات ۵۰۰ نسل قبل به حساب می آمد ضمن اینکه خود می تواند موجبات تفریح و به چالش کشیدن راننده برای به حداقل رساندن حداکثری این مشکلات شود.

سخن آخر

فیات ۵۰۰ پدر، از گنجینه های خودرویی تاریخ بشریت به حساب می آید. در دوره و زمانی که پس از جنگ جهانی دوم اروپا در فقر و ویرانی به سر می برد و از طرفی هم خودروهای آمریکایی یکی پر مصرف تر و بزرگ تر از دیگری از راه می رسیدند. خودروهایی مثل فیات ۵۰۰ در ایتالیا یا سیتروئن 2CV )همان ژیان خودمان) و یا مینی ماینر در انگلیس مثل آبی سرد بر آتش جان مردم شهرهای اروپایی با کوچه های تنگ بودند.

محبوبیت کوچولوی دوست داشتنی فیات به حدی بود که به مدت ۲۰ سال با تغییراتی اندک تولید شد و همواره هم پرفروش ترین محصول فیات به حساب می آمد. برای اینکه دلیل محبوبیت زیاد نسل جدید فیات ۵۰۰ را بهتر درک کنید تصور کنید که ۲۰ سال بعد سایپا نسلی نو و مدرن و به روز بر اساس استاندارد های روز دنیا از پراید ارائه دهد. حال کودکان حال حاضر ایرانی که اکثریت قریب به اتفاقشان در بازه ای از زمان تجربه سواری و داشتن پراید را داشته اند چگونه ارتباطی نوستالژیکی با این خودرو برقرار خواهند کرد؟ (البته بیایید امیدوار باشیم که تا ۲۰ سال آینده همین پراید تولید نشده باشد)

بگذارید رک به شما بگویم. این ماشین با همه دلبری ها و تاریخچه اش هرگز جایگاهی درخور خود در بازار ظاهرگرا و بی ذوق کشورمان بدست نخواهد آورد. چرا که هم ارتباط تاریخی با جامعه ما ندارد و هم فرهنگ استفاده از چنین ماشین هایی در میان مردم ما رواج ندارد. خریدارانی که فیات برای این ماشین در نظر داشته مردم طبقه میانی و بالای جامعه با سطح تحصیلات بالا و ذوق هنری خوب بوده که مسلماً برای این قشر از جامعه آسایش و راحتی خیال از اولویت بالایی برخوردار است که متاسفانه شرکت وارد کننده این خودرو به دلیل ضعف مدیریتی و محدودیت منابع مالی نتوانسته تا با تبلیغات مناسب و گسترش شبکه خدماتی خود این اطمینان را در مشتریان خود ایجاد کند تا به فروشی خوب دست پیدا کند و لذا بیم از آن می رود که این خودرو هم مانند خیلی از برندهای دیگر مثل سوبارو، اپل و تا حدی ولوو که به دلیل عدم عرضه درست توسط متولی فروش در ایران برای همیشه از یادها رفتند، سرنوشتی شوم داشته باشد.

فیات 500
مثبتکیفیت بالای ساخت، طراحی ظاهری خاص و متفاوت، مناسب برای استفاده شهری
منفیبازار خرید و فروش نا مشخص، خدمات ضعیف پس از فروش، موتور ضعیف، فضای کابین کوچک

مشخصات فنی
مدلفیات 500
پیشرانه4 سیلندر خطی
حجم موتور1242 سی سی
حداکثر قدرت69 اسب بخار در 5500
حداکثر گشتاور102 نیوتن متر در 3000
شتاب (رسمی)13 ثانیه
حداکثر سرعت160 کیلومتر در ساعت
وزن865 کیلوگرم
گیربکس5 سرعته خودکار تیپ ترونیک
قیمت بازار83 تا 85 میلیون تومان

39 عکس

نظرات کاربران

63 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/10/13
همون F فيات به ١٠٠ تا چيني تو اين رنج مي ارزه حالا ديگه چه برسه بقيه حروف!
1394/10/13
با انقدر پول میشه یه تیولی خرید که از هر لحاظ سره!!!!!!
1394/10/13
خخخخ... تو میخوای دیگه نظر نده ... هه... ولی انصافا خیلی خندیدم
1394/10/13
عالی بود، مقاله و عکس ها عالی مثل همیشه
از قسمت نتیجه گیری خیلی خوشم اومد که خیلی راحت حرفتون رو زدید و مثل خیلی از تست ها و مجله ها محافظه کارانه حرف نزدید، کلاً قسمت تجربه رانندگیتون خیلی خوب و فعاله
1394/10/13
ورود این خودرو خودش جای امید داره برای اینکه شاید محصولات دیگر فیات هم وارد بشن.مخصوصا اگر فیات کرایسلر وارد بشه و محصولاتی مثل جیپ رنه گید که دیگه عالی میشه.با محدوده ی قیمتی حدود 140 میلیون برای رقابت با میتسو asx و له کردن اون ال 90 اتاق بلند( رنو داستر دو دف) . فقط در مورد قیمت این ماشین بحثی نشد.باید منتظر رقابت فیات 500 با میتسوبیشی میراژ و هیوندا ای 20 و کیا پیکانتو باشیم.من باشم میتسو رو به دلیل استهلاک کمش و خرج کمی که داره برمیدارم.اللخصوص که برای استفاده ی شهری میخوام و شهر هم استهلاک و خرج ماشینو بالا میبره.ولی ایشالا که قیمت ها واقعی بشن و بازار فراوون بشه از انواع برند ها(تو خواب)
1394/10/13
این ماشین رو چه شرکتی وارد کرده؟
1394/10/13
میراژ بهترین گزینه است
درسته که موتورش اون اغراق های الکی رو نداره اما یه جورایی خیلی فانتزی نیست و ماشینی می مونه که کلی بدون دردسر براتون کار میکنه
کلا قیافش برعکس رقباش خیلی مردونه هست و مثل بسر بچه های چموش میمونه منو یاد سال های 81_82 پژو206 میندازه چه دورانی بود من یدونه تیپ 2 خریدم و الان با کارکرد450 هزار دست پسرمه و جز دیسک و صفه و باتری ، لاستیک ،برف پاکن جلو و لامپ های چراغ هیچ خرجی طی این سال ها برام نداشته
موقعی که من اون ماشینو گرفتم پسرم 7 سالش بود و الان دیگه گواهی نامه داره تمام خاطراتمو باهاش نوشتم کل ایرانو باهاش چرخیدم میراژ و که میبینم یاد 206 میوفتم اسمشم (میراژ) خیلی با کلاس و ماندگاره
1394/10/13
خیلی خیلی بد قیافست!!
چه داخل چه بیرون!
1394/10/14
قیافش چندان خوب نیست اما برای نشون دادن اصالتش هست که نشون بده مثل قبل کوچک کم مصرف و ساده هست که واقعا موفق هم بوده
اما این ماشین در اروپا یه ماشین شهری ارزونه و تقریبا در رده خودروهایی مثل کیا پیکانتو و پراید هاچبک قرار داره پس نباید خیلی ازش انتظار داشت....
1394/10/13
به خدا نمی ارزه .... این جز ماشین های ارزان و مال قشر متوسط رو به پایین کشورهای غربی هست ... اونوقت داخل ایران اینقدر گرون شده که ماشین بازا میرن بررسیش می کنن ... به نظر من که اصلا قشنگ نیست
1394/10/13
در حالی که زشته خیلی بانمکه
داخلش هم متفاوت و جذابه
واسه داخل شهر عالی و مناسبه
من خیلی خوشم اومد
کاش دستم خالی نبود واسه عشقم یکی از اینا میخریدم
1394/10/13
۸۰ تومن که خوبه ، حداقلش اروپاییه...تو این قیمت فقط چینی میشه خرید یا چیزی مثل تیوولی که اونم کره ایه،،، البته این ماشین دودره که تو ایران به جز یه عده ی خاص ،، طرفدار نداره.
1394/10/13
برای کسی که میخواد از ماشین لذت ببره خیلی گزینه خیلی خوبیه و علی الخصوص برای خانمها البته این ماشین برایشون بین ماشین هایی که توی بازار ایرانه واقعا بهترین گزینه بعد زیر 200 میلیون بعد از جولیتا هست فروشش توی اروپا هم همین رو نشون میده ولی خوب برای کسی که بازار دست دومش براش مهمه و اونقدر توانایی مالی نداره که افت قیمت و هزینه نگهداریش براش اهمیت نداشته باشه و به قولا ماشین باز نباشه اکسنت و یا النتراو مزدا 3 براش بهتره البته کسی که وافعا عاشق ماشینه این چیزا براش اهمیت نداره و اصلا یک ذره هم بحث مالی براش مهم نیست و از زیر سنگم که باشه پول جور میکنه من که خودم میخوام یکیش رو برای همسرم بگیرم
1394/10/13
age dar sharayete tahrim nabudim gheymat hodod40 mishod aaali bud ba in gheymat moshtari nadare
1394/10/13
با این قیمت نمی ارزه ، با 90 تومن میشه یه اوپل کورسا خرید که خیلی از این بهتره از همه لحاظ . کاش یکبار هم یه کورسا یا آسترا رو مورد بررسی قرار میدادین
1394/10/13
خيلي خوشم اومد ازش من عاشق اينجور ماشينام
هم قيمّت پيكانتو و i20 اما اين كجا و اونا كجا
واقعا اتاق با كيفيتي داره
اسم نمايندگي اين خودرو چيه دوستان؟؟؟؟
1394/10/14
لوتوس خودرو :) فوق العاده برنامه های خوبی داره اگر استقبال شه
1394/10/14
گرون گفتن بهت قیمت پیکانتو رو داداش
1394/10/14
من خودم عاشق آبارث هستم که نمونه تقویت شده همین ماشینه ولی تو بازار ایران پیکانتو انتخواب بهتریه.خیلیم ماشین خوبیه موتورش قویتره آپشناش بیشتره خدمات خیلی خیلی بهتری داره و اینم بدونین فیات 500 آنچنان داخلش کیفیت فوق العاده نداره که مثلا از پیکانتو خیلی سر باشه
1394/10/13
با سلام لطفا هوندا اکورد 2013 یا 2014 رو هم بررسی کنید با تشکر
1394/10/13
نمی‌دانم چرا در‌مورد گیربکس این خودرو بدون آگاهی مطلب نوشته‌اید. گیربکس این خودرو AT نیست بلکه AMT است و تمام گیربکس‌های AMT چنین عملکردی دارند. این گیربکس‌ها چیزی بین AT و گیربکس دستی هستند. دوست عزیزی که این خودرو را آزمایش کرده‌اند تصورش این بوده است که این خودرو گیربکسش AT است. از جمله خودروهایی که چنین گیربکسی دارند می‌توان به MG 3 اشاره کرد.
1394/10/14
دقیقا مثل گیربکس mg3
1394/10/13
میدونم مقایسه درستی نیت اما با 80 میلیون ملت ما اولین گزینه هاشون سوناتا و مزدا و ماکسیما و سراتوست.هیچ وقت مجالی به این جیگر داده نمیشه.حتی سایز کوچیک هم مزدا2 و i20 و پیکانتو در اولویتن
1394/10/14
این حرفت برای کسایی صدق می کنه که بخوان دست دوم بخرن اما هستن کسایی که ماشین صفر کوچک بخوان که اروپایی باشه
1394/10/13
چرا فیلم نمیزارین................................................ فیلم بهتر و جذاب ترهههههههههههههههههههههه
1394/10/14

هروقت اروپا برا ساخت بدنه به ایران کمک کرد و برای پلت فرم های ایرانی موتور بروز اروپایی تحویل داد و همزمان با سرمایه گزاری مشترک لوازم مصرفی 100% ایرانی در وطن ساخته شد و خودرو ها با قیمت مناسب (البته اگه .... ایران خودرو بزارن ) تو بازار داخل تزریق بشه و به بازار های تشنه ی خاورمیانه با امکانات فول قیمت صحیح صادر کنیم و هر 3 _4 سال خودرو جدید با طراحی نوع به بازار معرفی کنیم ، و تا 15 سال آینده روی پای خودمو وایستیم . میشه جشن گرفت و از اومدن اروپایی ها خوشحال بود نه اینکه حس شعرو شاعری بگیریم که واییییی فیات اومد جاننننن ولوو اومد من میتونم تو خیابون یدونه ولوو از نزدیک ببینم
اگه با واردات می تونستیم پیشرفت کنیم از سال 2006 داریم به کوب وارد میکنیم دیگه بزرگترین وارد کننده ی پورشه و BMW i8 شدیم خوب سایپا و ایران فرقون فقط تونستن وانت پراید و آردی رو بزنن اما تو سال های 81_82_83 که واردات صفر بود ما دوو سیلو، پرشیا ،زانتیا،ریو ،آونته،ورنا،سمند،206،مزدا،ماکسیما،سرانزا،رونیز،و.....که اون موقع با کیفیت هم بودن و یجورایی به روز هم بودن میزدیم و حتی همین الانم که یه نمه صادرات داریم یسری دیونه پیدا میشن که بابت این ماشینای قدیمی با اینکه بروز هم نشدن و خیلی خیلی خیلی ارزون میدیم هنوز پول پرداخت میکنن . جالبه تو یکی از مجلات که فکنم برا آرژانتین بود عکس پراید مارو انداخته بود که کلی تیر بهش خورده بود ولی راننده ی عربش با خنده و شادی باهاش میگازید، بعد کاربران میگفتن مگه ایرانم ماشین تولید میکنه که صادر کنه خیلی هاشون فکر میکردن ما با اسب و درازگوش جابجا میشیم نمیدونستن که بیشترین پورشه خاورمیانه تو ایرانه . پس برا معرفی و اعلام موجودیدت هم صادرات خوبه و همه جنبه هاش اقتصادی نیست. البته اینا رویاهای منه و یسری نمیزارن و به فکر جیب خودشونن نه ملت مظلوم و یسری از مدیران فقط تو فکرشون انحصار هست نه پیشرفت. این وام خودرو میتونست جمع بشه و به یسری جوان داده بشه که برن تولید راه بندازن نه دلال های ایرانخودرو بگزریم
من مخالف واردات نیستم واردات باعث شد که چشم مردم باز بشه و از خواب بیدار بشن اشتباه نشه ،اما میگم کشوری که ثروت نفت داره (که الان نداریم و همین نفت بدبختمون کرد)و کلی کشور ثروتمند و تن پرور و مصرف کننده مثل گنج بزرگ دورمونن، بعد از اونور 10م بیکار داره نباید بزرگترین وارد کننده ی پورشه باشه
1394/10/14
برادر من آخه کی گفته ما بزرگترین واردکننده پورش هستیم ؟ آخه چرا بدون اطلاعات صحبت میکنید ؟ وارد کردن خودرو چه ربطی به خودروسازی داره ؟ الان ترکیه هم وارداتش از ما آزاد تره هم تولیدش بهتره ! بیشترین پورش خاور میانه تو ایرانه ؟!!!!
1394/10/15
باز یه یه نفر حرف حساب زد و آلفا مثل بچه ها طرفو به بی اطلاع خطاب کرد بابا جان میخوای خودتو مطرح کنی؟؟؟ همین چند ماه پیش تو تمام اخبار اومد که ایران بیشترین پورشو تو خاورمیانه داره خودت از هیچی خبر نداری بیخود عصبی نشو و واکنش نشون نده ، مردم رو سریع نکوب . داری کم کم داری خودتو تو سایت (.... )می کنی
اینم لینک اخبار ( ایران بزرگترین وارد کننده پورشه خاورمیانه) میتونی یه سرچی هم کنی
http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/03/02/747687/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87



http://jamejamonline.ir/online/1953560228596610733
1394/10/17
دوست عزیز از کی تاحالا تسنیم شده منبع خودرو ؟نه آماری داده نه مقایسه ای ! توهم زدین که ایران بیشترین i8 و پورش رو وارد کرده ! تعداد واردات پورش سال 2015 ایران کلا به 100 تا میرسه ؟ واقعا من نمیفهمم ! قسمت اعظم واردات ایران داره از طریق امارات انجام میشه ! شما یا خودتو زدی به خواب یا واقعا خوابی!برو تو نمایشگاه ها ببین کلا چنتا پورش مدل 2015 به بالا میبینی ! ! اتفاقا همون موقع هم که این خبر منتشر شد من گفتم دروغی بیش نیست !یه سر برو امارات بعد میفهمی من چی میگم !من هرجا که اطلاعات غلط ببینم تذکر میدم ، چون افرادی مثل شما هستن که چشم بسته هر چیزی رو قبول میکنن و بازگو میکنن ! ایران به هیچ وجه بزرگترین وارد کننده پورش نیست.برای کسب اطلاعات بیشتر به آمار واردات پورش در سال 94 مراجعه کنید ببینید چند دستگاه وارد شده! در نیمه اول سال 94 فقط 25 عدد پورش ماکان وارد ایران شده که همشونم از امارات وارد شدن ! .در ضمن اینجارو با چاله میدون اشتباه نگیر ! موفق باشی.

http://www.khabaronline.ir/detail/476151
1394/10/14
برو عمو 83 پول ماشینی بدم که موتورش مثل MVM 110 میمونه خنده داره مگه عقلمو از دست دادم
بجاش یه اکسنت یا i20 ،پیکاتو ، یا یه النترا دست دوم میخرم
من نمیدونم به این شرکتای ورشکسته اروپارو چرا مجوز واردات میدن . باز این اروپایی ها سرو کلشون پیدا شده که این ملتو بچاپن ، ژاپنی ها کم خوردن اینا اومدن ،با مثلا برند بازی سر مردمو شیره بمالن. بوی کباب به دماغشون خورده ماشین اروپایی فقط بنز و بی ام وه . الان موتور EF7 هم دیگه از آلمان نمیاد و از هند وارد میشه این اگه قیمتش 25م بود میشود تحملش کرد
1394/10/14
عمو جان هیوندای i20 شتاب اش از پراید هم کمتر هست,ماشین اروپایی بد هست ولی کره ای عالی؟؟؟بینظیر؟؟؟کدوم گزارشی گفته فیات کرایسلر ورشکست شده؟؟؟نکنه موسسات بزرگ دنیا قد شما دانش و تفکر ندارند؟؟؟
این ماشین باید 25 میلیون باشه ولی هیوندای i20 با قیمت 82 میلیونی کاملاً منصفانه هست؟؟؟عجب مردمی جالبی داریم!!!!
1394/10/14
اول اینکه با هشتاد تومن تو بازار ایران مباید انتظار لامبورگینی داشت.دوم اینکه این خودرو فیات هستش فیات یه دنیا علم پشت این ماشینه.سوم اینکه شما واقعا باور کردی مثلا موتور سمند از آلمان میاد؟!!!
1394/10/14
از تمیزی ماشین مشخصه که صاحبش حسابی ماشین باز و اهل دله...با توجه به رقبا در کلاس میکرو کار کاملا ارزش خرید یه برند اروپایی و یه ماشین اصیل و خاطره انگیز رو داره البته جا داره ده تومنی از قیمتش بزنن
1394/10/14
به نظر من ظاهرش قشنگه ولی خوب اکثریت مردم با این نظرم مخالفن کلا توی ایران ماشین های اروپایی موفق نمیشن غیر از بنز و بی ام دبلیو تازه لکسس و بعضی از ماشین های تویوتا و حتی هیوندای رو هم خیلیا به بنز و بی ام دبلیو (نمونش راو 4 که بیشتر مردم خریدش رو به x1 ترجیح میدن ) دلایل زیادی هم داره اول اینکه خیلی از ماشین های اروپایی معمولا موتورشون بخاطر بنزین بی کیفیت ایران دچار مشکل میشن دوم اینکه تکنولوژی موتورهاشون خیلی پیشرفته هست و اکثر تعمیر کار ها تو ایران هیچ شناختی از تکنولوژی روز ندارن و اکثرا تجربین و هنوز بیشترشون دانش و علمشون زورکی به پژو 206 میرسه چه برسه به ماشین های امروزی البته تقصیری هم ندارند اول برمیگرده به ناکارامدی سیستم اموزشی ما چون تعمیر خودرو در همه دنیا یک رشته تخصصی هست و اساتیدی هم که توی فنی و حرفه ای و کاردانش و دانشگاه ها تدریس میکنند به دلایل مختلف وقت و حوصله یادگیری تکنولوژی های جدید رو ندارند و شرکت های نمایندگی که هیچ تعهدی به مشتری هاشون ندارند و آموزش های لازم رو به تعمیرکارهاشون نمیدن وامکانات لازم رو برای این تعمیرات این ماشین ها فراهم نمیکنن اکثرا بعد از یک مدت شاهد خرابی متعدد توی قطعات الکترونیکی این خودرو ها هستیم و انواع ارور ها روی سیستم کامپیوتریشون و سوم اینکه خودرو های اروپایی طراحی اسپورت دارن و با توجه به اینکه روی مصرف سوخت و آلاینده های محیط زیست تاکید زیادی دارن معمولا اندازه خودرو ها کوچک هستتد و چون اروپایی ها حمل و نقل عمومی مناسبی دارن برای مسافرت های طولانی معمولا از وسایلی مثل ترن یا هواپیما استفاده میکنن تا خودرو در نتیجه مسایل مثل اندازه صندوق عقب یا مثلا راحتی زیاد سرنشینان عقب خیلی توجه ندارن در نتیجه خودرو هاشون اکثرا دارای اندازه های کوچک هستند که این برای ما ایرانی ها که کشور پهناور داریم و معمولا دسته جمعی و با تعداد زیاد و با خودرو مسافرت میریم یه خورده اذیت کنندست وچهارم دید عامه به این خودرو هاست که توجهی که مثلا به یک وبی ام و x3 2007 با قیمت 130 میلیون میشه هیچ وقت به یک توسان نمیشه در نتیجه مثلا اجرت تعویض روغن و لنتش خیلی بیشتر از توسانه خیلی ها رو x3 خط میندازن ولی از کنار توسان عادی رد میشن و یا دزد به علت گرونی قطعه هاش ترجبح میده قطعات مثلا x3 رو بدزده تا اسپورتیج و در اخر و مهم ترین علت بی عرضگی بی برنامگی نا کارآمدی و سود جویی نماینده های فروش در ایران که بدون توجه به نیازها و سلیقه مردم و شرایط جاده ای و فرهنگی کشور خودرو وارد میکنن مثلا سایپا برای c5 با وجود رقیب قدری مثل آزرا اومد و یک پیشرانه ضعیف رو انتخاب کرد در صورتی که اگر پیشرانه قوی تری انتخاب میکرد حتی اگر قیمتش سال 88 ده میلیون گرون میشد حداقل دو برابر میفروشی و یا بر اساس پیشرانه قمیتش بالا و پایین میشدو حق انتخاب به مشتری داده میشد ده برابر بیشتر فروش میکرد و اغلب اوقات قیمت های تخیلی رو ماشین میبدن و باعث گرونی سرسام اور و یا کمبود قطعات این خودرو ها هستند من خودم یک x3 2009 دارم متاسفانه طی این شش سال یکبار دو سال پیش پام به نمایندگی باز شد و بلا یی به سر ماشین آوردن که دیگه ماشین نشد و همه این مشکلات رو تجربه کردم
1394/10/14
سپهر خان کاملاً درست میفرمایید,متاسفانه بعضی از واردکنندگان با قیمت گذاری نادرست و سودجویی باعث شدن که مردم از ماشین خوب محروم باشند,همان سیتروئن c5 که مثال زدی به لحاظ سواری و نرمی بینظیر بود ولی با انتخاب موتور 2000 سی سی و ضعیف و قیمت بالا هرگز نتوانست بازار داشته باشه در حالی که با موتور 6 سیلندر میتوانست انتخاب خوبی باشه
فیات 500 هم اگر با موتور توربو عرضه بشه خیلی ها بدلیل شتاب و فرزی این ماشین رو انتخاب میکن
1394/10/14
با این قیمت گذاری که کردن علاقه مندای فیات 500 هم فرار میکنن دیگه چه رسد به بقیه :-|
1394/10/14
با نویسنده موافقم. این جور ماشینا طرفدارای خاص خودشونو دارن ولی با توجه به قیمت بالاش حدود 85 میلیون تومان گزینه مناسبی برای ما ایرانی ها نیست. شاید اگر قیمتش در حد 30 تومن بود مردم به پراید ترجیحش می دادن. طراحی داخلیش خیلی به دلم نشست، حس خوبی پشت فرمون به راننده میده
1394/10/14
خودرو بانک عزیز خسته نباشی
بررسی که انجام دادید فقط شاعرانه بود
چون به نظرم اگر فنی به این ماشین نگاه کنید جدای از بحث برندش یک اشغال 80 میلیونی
طراحی داخلی زشت که فقط نوستالژیک
کیفیت پایین قطعات داخلی
موتور با راندمان پایین(به اندازه یک موتور یک لیتری نیرو تولید میکنه)
گیربکس افتضاح از هر نظر که نمیدونم شما چطور میتونید بگید موجبات تفریح...
اون سطح تحصیلات بالا هم که گفتید مگر اینکه در رشته تاریخ تحصیل کرده باشن که این ماشینی که توی تاریخ گیر کرده بپسندن
درسته ملت پراید 40 میلیون گرفتن ولی دیگه در این حد داغون نیستن ...
1394/10/14
دوست عزیز خوب نویسنده هم همین بوده منظورش دیگه. این ماشین به جز حس و حالش به هیچ دردی نمی خوره. با سپهر هم موافقم این ماشین به درد خانواده های ایرانی نمی خوره اونم با این قیمت چون صلا توجیه اقتصادی نداره. در مورد سطح تحصیلات هم حق با نویسنده ست. از بعد از سال ۲۰۱۰ که ساب تعطیل شد عمده خریدارهای فیات ۵۰۰ رو در انگلستان و فرانسه ارشیتکت ها کارشناس های مد و فشن تشکیل دادن
1394/10/15
شاهین جان متوجه منظور نویسنده شدم ولی متاسفانه نویسنده محترم بیش از حد به صورت یک طرفه مشکلات این ماشین توجیح کردن نوستالژیک بودن هم حدی داره خیلی محصولات دیگه هم هستن که سعی کردن حس نوستالژیک حفظ کنن ولی اشکالاتشون برطرف کردن مثلا این بحث گیربکس چه فاز نوستالژیکی داره؟
در مورد تحصیلات هم یک طراح مد الزاما تحصیلات بالایی نداره و این موضوع نمیشه به تحصیلات ربط داد دلیل اصلیش توانایی مالی بالای طراحای مد و ارشیتکت ها در کشورهای اروپایی و تا حدودی احساساتی که به واسطه شغلشون دارن
1394/10/14
باباگرونه.
خو80زیاده.
1394/10/14
ای جونم- این عجب عروسکیه- به نظر من با این وضع ترافیک و الودگی هوا این ماشین واقعا ارزش خرید داره
1394/10/14
برای افرادی که میخوان خودرو کوچک و کم مصرف داشته باشن بهترین گزینه است
1394/10/14
درود خدمت همه دوستان

شاید بهتر بود نمونه های جدید این مدل وارد کشور می شدند و قبل از ان فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب برای این کلاس خودرو در سطح کشور انجام می شد، که متاسفانه در ایران نمایندگی ها به خاطر نداشتن تجربه و مهارت شخصا اقدام به واردات خودروهای برندهای مختلف می کنند و به هیچ عنوان تمامی فعالیت ها چه از نظر فروش و تبلیغات، چه دانش خودرویی و اطلاعات، خدمات و.... در سطح جهانی نیست .
متاسفانه زمانی که خودرویی طراحی و تولید می شود بسیاری از شرایط سنجیده می شود، خودرو متناسب با هدف ورود به یکسری بازارها ،جاده ها ،شرایط اب و هوایی، علاقه مردم، استانداردهای الایندگی، از همه مهمتر قیمت ومیزان در دسترس بودن برای مردم و... در نظر گرفته می شود، بنابراین مطابق با فاکتورهای از قبل تعیین شده شروع به ساخت خودرویی می کنند و معمولا سعی می شود در هر خودرو اپشن ها و موتورهای مختلفی متناسب با گروه ها و سلیقه های مختلف خریداران بازار در نظر گرفته شود.
این خودرو با توجه به سبک و اندازه کوچک، مصرف کم و اقتصادی ،همچنین قیمت پایه ارزان و مناسب گزینه خوبی برای افراد سالمند، جوانان، خانم ها طی سالهای متوالی بوده و برای مصرف شهری متناسب با بازار اروپا طراحی شده، با توجه به قیمت کیفیت متوسط و گاها ارزانی در کابین دیده می شود، (با کیفیت ترین قسمت فرمان این خودرو است) اما با توجه به طراحی داشبورد و استفاده از قطعات تزئینی با تریم های مختلف این حس در نگاه اول کمتر حس می شود.
دوستان توجه داشته باشند ساختار خیابان ها در اروپا، قوانین و استفاده از خودرو نسبت به ایران بسیار متفاوت است و با طرز تفکری که به نوع رانندگی، خیابان ها و سرعت هایی که از ایران دارید اصلا به اروپا با این دید نگاه نکنید. موتورهای کم مصرف کوچک بسیار طرفدار دارد و همین میزان قدرت برای مصرف شهری کفایت دارد.

حال یک خودروی ارزان (به صورت کلی و پایه) به ایران وارد شده و برچسب نود میلیون تومانی روی ان اصلا با ماهیت خودرو هماهنگی ندارد .
در ایران شاید یکی از رقیبان هم کلاس ام جی 3 بوده که در بازار ایران با قیمت به نسبت پایینتری در دسترس می باشد ولی از ابعاد و قدرت بیشتری برخوردار است و یکی از خودروهای گیرباکس AMT است که وارد ایران شده است، هر دو خودرو در یک بازه قیمتی هستند (بازار انگلستان، مدل های دنده دستی)، و طبق امتیاز دهی سایت های معتبر هر دو 3 ستاره دریافت کردند و حتی برخی سایت ها به ام جی امتیاز بالاتری دادند. (نمونه های بازار انگلستان)

اما در نمونه جدید فیات 500 شرایط کمی متفاوت شده و اصلی ترین تفاوت استفاده از موتورهای جدید TwinAir با حجم کمتر دو سیلندر بنزینی با قدرت تولیدی 104 اسب بخار و شتاب 10 ثانیه اشاره کرد. این خودرو به صورت هاچ بک و کابریولت موجود می باشد، همچنین تنوع رنگ بیشتر، ارتقاء کیفیت صندلی ها و بخشی از کابین، استفاده از مانیتور و بازبینی چراغ ها و رینگ ها در طراحی بیرونی خودرو.
شاید اگر نمونه جدید با قیمت مناسب تری همراه با تبلیغات و خدمات خوب ارائه شود شانس حضور و رقابتی در بین محصولات موجود داشته باشد.
شرکت وارد کننده این محصول باید در قیمت گذاری این خودرو به شدت تجدید نظر کند. در غیر این صورت این خودرو به زودی با بازار ایران خداحافظی خواهد کرد.

تصاویری از نمونه جدید فیات 500

http://www.overpic.net/viewer.php?file=xespinr6i5gb7bunkwhvp.jpg

http://www.overpic.net/viewer.php?file=xra2m56jfbg947i33cly2.jpg

http://www.overpic.net/viewer.php?file=xkdquk0prinh9tpw8tm.jpg

http://www.overpic.net/viewer.php?file=xdipvuqjaxeb26uaofxx7.jpg

http://www.overpic.net/viewer.php?file=xjmndof95wuac8uwrzt2z.jpg
1394/10/14
ممنون از تیم تحریریه خودروبانک که همیشه سعی می کنه خاص باشه و کارهای تازه بکنه. نگاه تازه و غیر کلیشه ای که به این ماشین داشتین جالب بود برام
اما نویسنده یادش رفت یه چیز رو بگه به نظرم اونم اینکه این ماشی موقعی با ارزش بود که جای ۲۰۶ یا تیبا رو تو خط تولید می گرفت. این ماشین از اون ماشیناس که همیشه باید ۳ تاش رو دور خودت ببینی . به نظر من اگه وارد کننده هاش طمع کمتری می کردن با فروش بالا جبران سود کمشون رو می کردن
1394/10/14
با اینهمه نقص که داره بازم تو این سگمنت به نظرم بهترینه و اگه بخوام تو این سایز ماشین انتخاب کنم حتما فیات 500 رو انتخاب خواهم کرد ،طراحی مینیمال و نوستالژیکش خیلی چشم نوازه ،اصلا با پیکانتو و ام جی 3 قابل قیاس نیست، به نظرم یه اثر هنریه، جز معدود ماشیناییه که وقتی توش میشینی احساس زیادی بهت منتقل میکنه.کاش مدل آبارث هم وارد میشد تا مردم بتونن یکی از زیبا ترین صداهای جهان رو از نزدیک بشنون.
1394/10/14
کسی از تویوتا های 2016 داره کی میاد به بازار بخصوص کرولا 2016 چون هیچ خبری ازش نیست
1394/10/14
آقا جان,انگار ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادن که فقط در ایران کره ای ببینیم؟؟؟؟آن از تبلیغات بد و عرضه نامناسب که سیویک و اپل رو از ایران بیرون راند و اینهم از فیات با قیمت گذاری عجیب!!!پدر جان لااقل موتور توربو رو وارد میکردین که شتاب عالی آن کوچک بودن اش رو جبران کنه و رقم 83 میلیون رو انتخابی عقلانی
1394/10/15
داداش خودت فهمیدی چی نوشتی؟!!!؟
«««وقتی درب بزرگ خودرو که تنها کمی کوچک تر از طول خود ماشین هست، را باز می کنید، با چنان فضای بازی مواجه خواهید شد که باور کردن اینکه این فضا در آن بدنه جا شده برای شما سخت خواهد بود به خصوص وقتی ببینید که ۴ نفر انسان با ابعاد بزرگ به راحتی درون آن جای می گیرند.»»»
بعد آخر مقاله نوشتی فضای کابین کوچک.
/:
1394/11/2
دوست من مشخصه که شما متوجه معنی جمله نشدی. من نگفتم فضای بزرگی داره. گفتم باور اینکه این فضا تو این بدنه جا شده سخته نه اینکه فضاش بزرگه
1394/10/17
همونطور که همتون میدونید قیمت این ماشین از 17هزار دلار شروع میشه و بنا به سفارش مشتری و بستن اپشن هایی مثل توربو قیمتش تا حدود 21 هزار دلار میرسه و اگه اگه هر یه دلاری تو ایران 1000تومن خرید و فروش بشه و اگه تعرفه های گمرکی هم صفر بشه ویا حتی منفی هم بشه یعنی گمرک به ما بدهکارهم بشه ومبقی از قیمت خودرو رو تقبل کنه و هزینه ی های اوردن ماشین صفر و اروپایی به ایران رو هم در نظر نگیریم* بعله حرف اونایی که میگن قیمت این ماشین باید 25 ملیون تومن باشه کاملا درسته و من حقو به این افراد میدم
1394/10/19
نمیدونم اگه این ماشین رو ایران ساخته بود باز هم دوستان انقد قربون صدقه اش میرفتن یا نه
85 میلیون واسه ماشینی که شتاب 13 داره و خبری از سنسور دنده عقب و کولر اتومات و LCD و دوربین دنده عقب و ... هم روش نیست
واقعا 4.5 برابر پراید امکانات و ارزش داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البته من نمیخوام بگم ارزش خرید نداره اما وقتی کامنت های دوستان رو میخونم بیشتر به ضرب المثل "مرغ همسایه غازه" پی می برم
1394/10/25
متاسفانه مرغ همسایه در این مورد و مخصوصا مبحث ایمنی و دوام و کیفیت کاملا غازه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1394/10/19
با navid کاملن موافقم هم استدلالش و هم شیوایی نگارشش توجه منو جلب کرد ،sina  هم همیشه خوب می نویسه.
1394/10/20
ام وی ام 110 جدید ازین خیلی خوشگلترو بهتره اینم سرنوشتش مثل فیات سیه نا میشه...فیات یه شرکت ورشکسته داغونه...الان چین بزرگترین اقتصاد دنیاست
1396/11/9
تو فیات ایتالیایی رو با یه ام وی ام یا همون چری چینی اشغال مقایسه میکنی
اخه یکم فکر کن بعد حرف بزن
1394/10/22
من واقعا این ماشینو دوست دارم خیلیم دوست داشتم بیاد ایران ولی با این قیمت حتی حاضر نیستم بهش فکر کنم چه برسه به خرید . واقعا نمیدونم رو چه حساب این قیمت های تخیلی رو میزارن مگه نمیخوان فروش داشته باشن؟؟؟؟؟؟ حتی با این شرایط وحشتناک گمرک و هزینه ها ی عجیب و غریب به نظرم این قیمت عاقلانه نیست .
1394/11/1
بنظرم یکم دیوانگی میاد که با همچین قیمتی این ماشین و سوار شی با 80 ملیون گزینه های زیادی داری و باور ش یکم سخته که کسی این ماشین و بخره من بودم ترجیح میدادام یه مزدا 2 بخرم با تشکر از سایت خوبتون
1395/1/20
معرکه است این ماشین........ این همون ماشینی که جنیفر لوپز اون موزیک ویدیو معروفش رو انجام داد............... اگه بتونه ایران خودرو بافیات قرارداد ببنده این ماشین یکی از بهترین و پرفروشترین خودروها میشه
1395/4/21
ماشین واقعا معرکه ای ی ولی فقط بدیش اینه یکم گرونه . ولی نسبت به پیکانتو و i20 و ام جی ۳ واقعا می ارزه . اگر شرکت وارد کننده این خودرو رو یکم تبلیغ کنه تو خیابونا جای کیا پیکانتو و i20 اینو میبینیم . به امید ان روزی که تو خیابونا جای ماشین های کره ای و چینی خودرو های المانی و ایتالیایی و... ببینیم.
1395/6/18
سفیر پیتزاااا !!!هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
1395/7/26
کوچک تر از طول خود ماشین هست، را باز می کنید، با چنان فضای بازی مواجه خواهید شد که باور کردن اینکه این فضا در آن بدنه جا شده برای شما سخت خواهد بود به خصوص وقتی ببینید که ۴ نفر انسان با ابعاد بزرگ به راحتی درون آن جای می گیرند. این رو تو مقاله نوشتی فضای کابین کوچک این رو تو نکات منفی ما که آخر هم نفهمیدیم نویسنده عزیز
1399/5/23
با سلام
یه موقعی قیمتش 80میلیون بود می‌گفتیم چه گرونه نمی ارزه و از اینجور حرفا الان شده 500-600 میلیون هیچ کس صداش در نمیاد فرقی نکرده اون موقع نمی‌توانستیم اینو بخریم الان هم نمی‌تونیم فقط یه فرقی داره اونم اینه که اون موقع 80میلیون پول یه برند باکیفیت و با اصالت رو نداشتیم الان پول یه پراید آشغال رو نداریم به کجا داریم میریم ما؟!
تا کی میخواد اینجوری بمونه و یا بدتر بشه چقدر میخوان پیش برن و مردم هر روز بدبخت و بدبخت تر کنن به خدا تو بچگی کلی آرزو و امید داشتم برا آیندمون الان پسرم دیگه امیدی به آینده نداره میگه با این وضعیت مگه میشه کاری کرد نه می‌تونه زندگی تشکیل بده نه می‌تونه ماشین بخره نه می‌تونه ازدواج کنه نه می‌تونه خونه بخره سال 78 یه خونه نوساز تو شمال غرب تهران خریدم طبقه ششم و با آسانسور و پارکینگ و .... الان شاید خنده دار باشه اینا ولی اون موقع چیز لاکچری به حساب میومد اون موقع اون خونه رو خریدم مجموعا 17 میلیون الان همون خونه شده متری 30میلیون سال 88 یه فیات سی ینا خریدم 17میلیون سال 98 یه گوشی خریدم با 17 میلیون فاجعه رو در این حد درک کنید که سال 1408 اگر چیزی از ما و اسم ما و یاد ما مانده باشه با 18 میلیون باید به جفت جوراب برا خودمون بخریم میترسم دیگه بخدا میترسم نه از خودم از بچه هام که قرار چند ساله دیگه خودشون زندگی تشکیل بدن من خدا شکر تا الان کم نیاوردم و تو آرامش زندگی کردم ولی اونها کل فکرشون شده آیندشون آخه چقدر باید فشار تحمل کنن دیگه امیدی به آینده شون ندارن چون نمیتونن زندگی تشکیل بدن کم آوردن دیگه یه ماشین آشغال بخوان بخرن باید 100میلیون پول داشته باشن آخه اون جوانی که تازه شروع به کار کرده تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده 100میلیون از کجا باید بیاره اصن بگیم که باباش داره ولی تا کی باید باباش بده امیدوارم این حرفام برسه به گوش مسئولین این حرفهای یه پدر هست که نگران آینده بچه هاشه ولی کاری از دستش بر نمیاد چون نمیتونه مثل خیلی از مسئولین بخوره و ببره و خونه لاکچری بخره و یا بچه هاشو بفرسته آمریکا و اروپا زندگی کنن و بعد بیان شعار مرگ بر آمریکا بدن این حرفهای منو به گوش مسئولین برسونید هرچند کاری نمی کنن یا نمی‌خوان کاری کنن این حرفهایی که من زدم حرف هزار هزار پدر و مادر و جوون هست که صداشون به اون بالاها نمی‌رسه به امید روزی که از این وضعیت در بیایم ببخشید طولانی شد ولی باید به جا میگفتم اینا رو
یا علی مدد
از خودرو بانک خواهش می کنم پست من رو بذاره