موضوعات داغ

تست و بررسی ون سانری؛ محصول جدید آرین پارس موتور

3 شهریور 1399
عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده

بازار خودروهای تجاری ون چنان جذاب است که حتی خودروسازان بزرگ دنیا همچون مرسدس بنز، فورد و هیوندای فعالیت گسترده‌ای در آن دارند و هر ساله خودروهایی با تکنولوژی و کارایی بالا در این سگمنت عرضه می‌شوند. اما در بازار ایران و با وجود جمعیت بالا، آنچنان به این سگمنت توجهی نشده و عرضه ون های تجاری در بازار داخل را باید به چند مورد مونتاژی مثل وانا، مکسوس و یا هیوندای H350 محدود کنیم که به ترتیب توسط ایران خودرو دیزل، گروه بهمن و سروش دیزل عرضه می‌شوند.

Sunray

حال مجتمع صنعتی آرین پارس موتور اقدام به عرضه یک محصول جدید به نام سانری Sunray کرده که در داخل کشور مونتاژ می‌شود و قصد داریم در این مقاله از خودروبانک نگاهی دقیق به این خودرو داشته باشیم و مشخصات فنی و امکانات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری

در نگاه اول این خودروی ون-مینی‌بوس، شما را به یاد محصولات شرکت مرسدس بنز می‌اندازد که با تغییراتی در جزییات طراحی همراه شده و حالا با نام جدید سانری عرضه شده است. در مقایسه با خودروهای ون یا مینی‌بوس‌های فعال در بازار، طراحی این خودرو می‌تواند یک سروگردن بالاتر از رقبای هم‌رده از نظر قیمتی باشد.

شاید به دلیل استفاده کاربردی از این مدل خودروها، نتوان در نمای عقب توقع زیادی برای طراحی یک نمای تهاجمی را داشت و اکثر ون های تولیدی شرکت‌ها در این نما بسیار شبیه به یکدیگر هستند. اما در نمای جلو چهره تهاجمی Sunray می‌تواند برای مشتریان نسبتاً جذاب باشد.

سانری

علاوه بر 2 درب اصلی در قسمت جلو برای ورود و خروج راننده و سرنشین جلو، یک درب کشویی هم بر روی بدنه خودرو برای ورود و خروج سرنشینان عقب طراحی شده، درحالی که برای سهولت تردد سرنشینان به محض باز کردن درب کشویی کناری، یک پله برقی به صورت خودکار باز می‌شود که می‌توانید به کمک آن به راحتی از خودرو سوار و یا پیاده شوید.

کابین

کابین راننده را باید بسیار ارگونومیک بدانیم زیرا تمامی ادوات مورد استفاده همگی بسیار راحتی در دسترس هستند و گیربکس بکار رفته همچون دیگر ون های تجاری، به داشبورد جلو متصل شده تا فضای پای مناسبی برای تردد راننده به داخل کابین وجود داشته باشد.

اما مهم‌ترین قسمت یک ون، کابین میانی برای مسافران است، جایی که یکی از کارت‌های برنده سانری رو می‌شود. سقف 190 سانتیمتری (ارتفاع از کف خودرو تا سقف) باعث می‌شود تا اکثر افراد جامعه بدون حتی خم شدن بتوانند در این ون بایستند و قدم بزنند. مشکلی که بسیار در ون های استفاده شده در ناوگان تاکسیرانی مشاهده می‌شود و به شخصه بارها درد شدیدی از برخورد سر به سقف آن‌ها در حین سوار شدن را تجربه کرده‌ام.

خودروی مشاهده شده در این تست 15+1 نفر ظرفیت دارد، به این معنا که بدون احتساب راننده، ظرفیت 15 نفر برای مسافر وجود دارد. اما دقیقاً همین مدل خودرو با ظرفیت 13+1 نیز قابل سفارش است که دقیقاً 2 نفر ظرفیت کمتری نسبت به این مدل دارد و تنها در ردیف انتهایی، دو صندلی کمتر است و تفاوتی در سایز و اندازه دو مدل وجود ندارد.

مشخصات فنی ون سان رِی

همانطورکه اشاره کردیم، نسخه ون این خودرو با مدل مینی‌بوس (مدل 16 نفره) از نظر ابعاد تفاوتی ندارد و حتی در بخش فنی نیز کاملاً مشابه هستند. در مورد ابعاد این خودرو باید بگوییم که طول مشترک 6000 میلی‌متری، عرض 2100 میلی‌متری، ارتفاع 2670 میلی‌متری و فاصله بین دو محور 3570 میلی‌متری، اندازه های این ون جدید در خارج از خودرو است. اما در فضای داخل کابین که بسیار در این سگمنت مهم است، طول کابین 3600 میلی‌متر، عرض 1850 میلی‌متر و ارتفاع 1900 میلی متری است.

سانری

در بخش مولد قدرت، موتوری چهار سیلندر دیزلی خطی با حجم دقیق 2746 سی‌سی قرار گرفته که مجهز به سیستم‌های DOC و SCR بوده و می‌تواند قدرت 147 اسب بخار در دور موتور 3200 و حداکثر گشتاور 355 نیوتن‌متری بین 1800 تا 2600 دور بر دقیقه تولید کند. این موتور موفق به دریافت استانداردهای آلایندگی یورو 5 شده و تنها به یک جعبه دنده 6 سرعته دستی متصل شده است. لازم به یادآوری است که در چنین خودروهایی که وظیفه آن حمل وزن های زیاد و با سرعت کم است، نکته اصلی تولید گشتاور در دور پایین است که این کار از خودروهای دیزلی به خوبی ساخته است و برای همین نکته استفاده از موتورهای دیزلی در خودروهای تجاری بسیار شایع است.

همچنین در مناطقی همچون عسلویه به دلیل امنیت و احتراق سریع خودروهای بنزینی در حین تصادف، استفاده از خودروهای ون با سوخت بنزین ممنوع است و این می‌تواند فرصت خوبی برای سانری جهت عرض اندام در این مناطق تجاری پر رفت و آمد باشد.

برای راحتی و کنترل بهتر خودرو، در قسمت جلو از سیستم تعلیق مستقل مکفرسون استفاده شده، اما بر روی محور عقب مثل همیشه سیستم تعلیق شمشی فولادی مورد استفاده قرار گرفته تا تحمل وزن بالا هنگام پر بودن کابین را داشته باشد. بر روی هر دو چرخ جلو و عقب از ترمز دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‌ها EBD استفاده شده است.

با این حال، مشتریان جک سان رِی در هر دو نسخه ون و مینی‌بوس می‌توانند به صورت آپشنال در کنار موارد ذکر شده، ترمز خفه کن موتور و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC را هم اضافه کرد.

جک سان رِی چه امکاناتی دارد؟

ما ایرانی‌ها تقریباً با وسایل حمل و نقل عمومی با حداقل امکانات عادت کرده‌ایم و هدف تولید این وسایل، تنها جابجا کردن مسافر است، اما جک سان رِی سعی کرده در رده قیمتی خود، امکاناتی را نیز برای سرنشینان فراهم کند.

سانری

از تجهیزات استاندارد این ون می‌توان به سیستم کلاچ هیدرولیکی، فرمان هیدرولیکی، شیشه بالابرهای برقی، چراغ‌های مخصوص روز، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم 6 جهته صندلی راننده، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، آینه های عقب ضد انعکاس نور، سنسور دنده عقب، رادیو پخش USB، دکمه‌های چندکاره بر روی غربیلک فرمان، پشتی قابل تنظیم صندلی سرنشینان، روکش‌های چرمی مصنوعی صندلی سرنشینان، سیستم کروز کنترل، آنتن شیشه جلو، سیستم گرمایش مجزای سرنشینان و همچنین مه‌شکن‌های عقب اشاره کرد.

کاتالوگ

با این حال، امکاناتی هم وجود دارد که به صورت آپشنال بر روی هر دو نسخه ون و مینی بوس به درخواست مشتریان نصب خواهد شد که در این خصوص می‌توانیم به تنظیم ارتفاع روشنایی چراغ‌های جلو، چراغ‌های اتوماتیک جلو، سیستم هشدار خروج از جاده و همچنین تاخوگراف اشاره کرد.

موارد استفاده

شاید بسیاری تنها کاربرد این مدل ون‌ها را جابجایی مسافر در ارگان‌ها و مدارس بدانند. اما بهتر است بدانید که این مدل خودروها در شرکت‌های حمل و نقل نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین استفاده این مدل ون‌ها در کمپر ها نیز بسیار گسترده است. بسیاری از مشتریان صندلی‌های داخل کابین را حذف کرده و به سلیقه خود در این فضا، یک خانه کوچک به عنوان کمپر درست می‌کنند و به مسافرت‌های طولانی با آن می‌روند.

وضعیت در بازار

ون سانری نیامده تا لوکس‌ترین و کامل‌ترین ون بازار باشد. اما سعی کرده با قیمتی رقابتی‌تر، امکانات مناسبی را در این سگمنت نه چندان پررونق، عرضه کند و با توجه به رشد نرخ ارز و تورم، باید گفت که مهم‌ترین فاکتور خرید چنین خودروهایی برای ارگان‌ها نیز همین قیمت تمام شده برای خرید است. پیش فروش این ون حدود 2 ماه است که آغاز شده و هم اکنون می‌توانید این خودرو را از شرکت آرین پارس موتور سفارش دهید.

41 عکس

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/3
درود، ممنون از بررسی و ارائه اطلاعات و تصاویر عالی در مورد این ون.
1399/6/3
همون محسن 5سال قبل هستی😊😊😊
1399/7/2
بهترین ون توی ای سگمنت هیوندای H350 است
1399/11/27
H350 قیمت بالاتری هم داره ولی واقعا ماشین فوق العاده ای هستش
ولی از نظر قیمت واقعا زیاد هستش
1399/12/9
هیچ جا ننوشته مصرف گازوئیل سان ری چقدره. . چرا؟
1400/9/26
حرفی درمورد کولر زده نشده گویا نداره نداره