موضوعات داغ

بررسی کامیونت جدید جک در بازار ایران؛ تناژ 9 تنی آرین پارس موتور

12 شهریور 1399
عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده

کامیونت 9 تنی جک

بازار خودروهای سنگین در کشور، بازار نسبتاً پررونق است و در مقابل تعداد اندکی تولیدکننده در داخل وجود دارد که قادر به تولید کامیون و کامیونت هستند و بازار تشنه خودروهای سنگین همواره خواستار محصولات جدید با امکاناتی بیشتر است.

حال پس از مدت‌ها، دوباره مجتمع صنعتی آرین پارس موتور اقدام به عرضه کامیونت‌های جک کرده است. این کامیونت ها با تناژهای متفاوت و با امکاناتی جدیدتر عرضه شده‌اند و از هفته آتی قرار است پیش فروش آن‌ها آغاز شوند.

کامیونت جدید جک

در این مقاله از خودروبانک قصد داریم نگاهی نزدیک و دقیق به این کامیونت جدید داشته باشیم که با کد N-721N90 عرضه شده است.

قبل از شروع بررسی این کامیونت جدید بازار، باید اشاره کنیم که قبلاً شرکت آرین دیزل پایا کامیون های جک را در تناژ 6.5 و 8 تن وارد می کرد، اما حال همین شرکت به نام مجتمع صنعتی آرین پارس موتور کامیونت های جک را روی خط تولید برده و حال به بازار عرضه کرده است.

ابعاد و اندازه و ظرفیت بارگیری

کامیون های جدید سری N جک در سه مدل مختلف و با ظرفیت‌های 6 تن، 8.5 تن و 9 تن به بازار عرضه خواهد شد، این در حالی است که قبلاً تناژهای 8.5 و 9 تن در سبد این شرکت وجود نداشت و به تازگی این ظرفیت‌ها اضافه شده‌اند. با نگاهی به ابعاد و اندازه و مشخصات فنی و امکانات رفاهی کامیونت‌های مذکور، متوجه خواهید شد که هر سه مدل عرضه شده از نظر امکانات یکسان هستند و تنها در تناژ و ظرفیت بار متفاوت هستند.

کامیونت جک

باتوجه به کاتالوگ عرضه شده برای این سه کامیون، وزن شاسی تمامی سه مدل در حدود 3200 کیلوگرم است، اما وزن ناخالص آنان به ترتیب 6000، 8500 و 9000 کیلوگرم عنوان شده است. البته لازم به ذکر است که شاسی کامیونت 9 تنی یک متر بلندتر از دو مدل دیگر است.

یکی از ویژگی‌های خوب کامیونت های سری N جک برای عرضه در بازار کشور، می‌تواند بهره‌مندی از اتاق خواب باشد که مزیتی بزرگ و مکانی بسیار مناسب برای رانندگان در مسافت‌های بسیار طولانی خواهد بود.

مشخصات فنی

به غیر از ظرفیت بارگیری آنان که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، برای هر سه کامیونت مشخصات فنی یکسانی در نظر گرفته شده است. برای هر سه کامیون پیشرانه Cummins دیزلی 3.8 لیتری یورو 5 با کد ISF3.8s5154 در نظر گرفته شده و میزان خروجی قدرت آن در دور موتور 2600 به حداکثر 154 اسب بخار خواهد رسید که این میزان خروجی را به کمک توربوشارژر و اینترکولر تولید می‌کند. اما مهم خروجی گشتاور ماشین‌های سنگین است که در این کامیون 500 نیوتن‌متر گشتاور در محدوده 1200 الی 1900 بدست می‌آید. لازم به یادآوری است که کامیونت های قدیمی جک استاندارد یورو 4 داشتند و در کامیونت های جدید استانداردهای 85 گانه نیز اخذ گردیده است.

کامیونت جدید جک 9 تن

سیستم انتقال قدرت این کامیون برای هر سه مدل 6 سرعته دستی بوده و نیروی آن توسط سیستم کلاچ بادی روغنی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مهار این کامیون هم برعهده سیستم ترمز دیسکی بر روی چرخ جلو و سیستم ترمز کاسه‌ای بر روی عقب است، درحالی که راننده می‌تواند از ترمز موتور هم برای مهار بهتر کامیون استفاده کند. بر حمایت بهتر از کامیون، سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم ESC و EBS مورد استفاده قرار گرفته است.

کامیونت جدید جک

کامیونتی که در تصویر می‌بینید، نسخه 9 تنی است که می‌تواند روی محور جلو، 3100 و روی محور عقب، 6400 کیلوگرم را تحمل کند. همچنین تعلیق‌های بکار رفته روی هر دو محور فنر شمش هستند که بهترین نوع تعلیق برای حمل بارهای سنگین است. نوع لاستیک‌های بکار رفته 235/75R17/5 است.

یکی از تغییرات این مدل کامیونت نسبت به مدل‌های قبلی، استفاده از باک بزرگ‌تر 210 لیتری و همچنین استفاده از جنس آلومینیوم برای آن است.

گیربکس

نوع جعبه دنده بکار رفته روی این کامیونت، 6 سرعته دستی جک با کد LC6T540B است که نسبت هر دنده مشخص شده است. اما نکته مهم برای راننده‌های خودروهای سنگین، نسبت دنده یک است که معادل 6.091 و دنده عقب 5.645 می‌باشد.

کامیونت های جک چه امکاناتی خواهند داشت؟

فرقی نمی‌کند کدام نسخه را خریداری کنید، زیرا تمامی نسخه با ظرفیت‌های متنوع ذکر شده امکانات نسبتاً خوبی با توجه به سگمنت و قیمت در اختیار شما قرار خواهد داد که از مهم‌ترین تجهیزات آن می‌توان به رادیو پخش USB و کنترل آن بر روی غربیلک فرمان، کروز کنترل، کاتالیست اگزوز، شیشه بالابر برقی، صندلی دو نفره شاگرد، مه شکن‌های عقب، چراغ‌های مخصوص روز جلو، فرمان قابل تنظیم در چهار جهت، کپسول آتش خاموش کن، قفل مرکزی، لاستیک های تیوبلس، روکش‌های پارچه‌ای صندلی و همچنین سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS اشاره داشت. به عنوان یک آپشن قابل سفارش هم مشتریان می‌توانند بر روی کامیونت های خود تاخوگراف را داشته باشند.

محل خواب در کابین

بازار کامیونت ها در ایران

چند خودروساز بزرگ و کوچک کشور در حال حاضر محصولاتی را برای عرضه در بازار کامیونت ها در سبد محصولات خود دارند و قطعاً جک در این رقابت تنها نخواهد بود. اما با توجه به رشد شدید قیمت ارز در طول چند سال گذشته و هزینه‌های گزاف نگهداری، به نظر می‌رسد که جک بتواند کارت برنده مناسبی به نام قیمت تمام شده در این بازار داشته باشد.

اگرچه در بازار کنونی خودرو سازهای بزرگ و کوچکی در حال ارائه محصولات خود هستند، لیکن تمرکز بر استاندادرهای روز جهان، کیفیت، قیمت رقابتی و سابقه گروه آرین در ارائه محصولات JAC به بازار میتواند برگ برنده این گروه باشد.

48 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/13
سلام.مبلغ.وتاریخ ثبت نام مشخص کنید والا خسته شدیم با این ماشینهای قدیمی
1399/6/13
شرایط اقساطی هم برای خرید کامیونت های جک هم وجود داره یا نه ؟؟ممنون میشم توضیح بدید از نحوه فروش کامیونت ها
1400/7/9
سلام
ممنون از سایت خوبتان دیفرانسل محور باید عقب تربیاد خیلی محور عقب نسبت به فاو۸تن جلو هست
1402/5/4
سلام از نمایندگی ارین دیزل خرید نکنید میگن ۳ ماه کاری ولی ۷ ماه بیشتر طول کشید تحویل دادن قیمت علی الحساب هم گفتن اخرسر قیمتش هم از بازار ازاد بیشتر افتاد