موضوعات داغ

تست و بررسی موتورسیکلت برقی سوپر سوکو TC - روح مدرن در قالبی کلاسیک

17 شهریور 1399

مقدمه

در حالی که بخش خودرویی بازار کشورمان از سه سال پیش کم کم از رونق افتاد و سرانجام به برهوت تبدیل شد، اما در مقابل بازار موتورسیکلت در کشورمان تنوع خوبی را در این سال‌های اخیر به خود دیده است. نه تنها حضور موتورسیکلت‌های حجم بالا و اصطلاحاً سنگین حال و هوای خاصی به این بخش داده‌اند، بلکه تنوع بالای اسکوترها و همچنین موتورهای برقی نیز قابل توجه است. در این میان موتورسیکلت خاصی به نام سوپر سوکو Super Soco در بازار ایران از سمت کویرموتور عرضه شده که موتورسیکلتی برقی از استرالیا و ساخت کشور چین بوده و این روزها در اروپا نیز طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است.

یک طراحی خاص

بازگشت به گذشته در طراحی برخی از محصولات موتوری دیده می‌شود که برای مثال پیدایش کلاس موتورسیکلت‌های اسکرمبل که یکی از جذاب‌ترین نوع موتورسیکلت‌ها است، از همین دیدگاه شرکت‌های تولیدی ریشه گرفته است. حتی برخی از شرکت‌های اسکوترساز، محصولات خود را با توجه به استایل و ویژگی‌های خاص اسکوترهای قدیمی می‌سازند که استفاده از عناصر و المان‌های آن دوران مثل بدنه‌های محدب در کنار استفاده از قطعات کرومی از شایع‌ترین این روش‌ها به شمار می‌آید.

موتورسیکلت برقی سوپر سوکو TC نیز یک نگاه به گذشته دارد. استفاده از کله چراغ گرد در کنار صندلی چرمی با رنگ روشن و البته دوخت خاص باعث می‌شود تا در نگاه اول سریعا یاد موتورهای دهه پنجاه و شصت میلادی بیفتیم. در سوپر سوکو TC همچنین نشانگرها به شکل دایره‌ای و البته دیجیتال طراحی شده که در کنار دسته فرمان پهن و بزرگ در همراهی با چراغ خطر و راهنمای تکی عقب و جلو، باز هم به کلاسیک شدن طرح کلی این موتورسیکلت کمک می‌کند. رنگ‌های عرضه شده از این موتورسیکلت در بازار نیز به چهار رنگ محدود می‌شود که عبارتند از سبز خزه‌ای، آبی دریایی پررنگ، مشکی الماسی و زرد خاکی.

Super Soco

در روی دیگر سکه شاهد یک طراحی مدرن هستیم که بی‌شباهت به طرح‌های فضایی چندین سال پیش نیست. پنل‌های پهن بغل موتور در کنار ورودی هوا در پایین‌ترین قسمت و همچنین سه ورودی هوای دیگر در پخش دوشاخه، باعث شده تا ظاهر موتورسیکلت کمی عجیب و خاص به نظر بیاید.

راکب روی این موتورسیکلت، حالتی عمودی دارد که باعث می‌شود کمترین خستگی را در طی مسیر داشته باشد. به جای محل معمول باک در موتورسیکلت‌ها، یک درب دیده می‌شود که با بالا دادن آن، جدا از دسترسی به باتری، یک بخش برای قرار دادن وسایل نیز در نظر گرفته شده است. کابل شارژ باتری‌ها نیز در همین بخش دیده می‌شود. از دیگر نکات جالب در طراحی این موتورسیکلت، بخش رکاب آن است که با 6 حالت تنظیم، یک ارتباط و ارگونومی بالا به همراه دارد.

تفاوت بین TC و TS

یکی دیگر از نسخه‌های سوپر سوکو به نام TC Max است که در واقع نسخه پرقدرت‌تر مدل TC است و البته در کشورمان عرضه نشده است. اما بین دو مدل TC و TS نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. در حالی که از نظر ظاهری باید گفت مدل TS نمونه اسپرت‌تر و با چهره‌ای امروزی است و در حالی که TC ظاهری کلاسیک دارد، به نحوی که جدا از تفاوت در زین، چراغ جلو و صفحه نمایشگر نیز وضعیتی امروزی و اسپرت دارند. اما از نظر فنی نیز بین این دو اختلافاتی دیده می‌شود. برای مثال طبق اطلاعات منتشر شده از سوی کویر موتور به عنوان عرضه‌کننده این برند در کشورمان، موتور سری TC قدرتی برابر با 2.96 اسب بخار دارد و این در حالی است که TS از موتور 2.57 اسب بخاری بهره می‌برد. این تفاوت‌ها در ابعاد و اندازه‌ها نیز دیده می‌شود تا جایی که TS در اندازه‌های بدنه کمی جمع‌و‌جور‌تر است.

بخش فنی و حرکتی

بخش فنی یک موتورسیکلت برقی در شاسی، پیشرانه و البته باتری‌های آن خلاصه می‌شود. موتور الکتریکی سوپر سوکو ساخت بوش آلمان با همکاری پاناسونیک طراحی شده است. باتری‌ها نیز از ساخته‌های پاناسونیک و از نوع لیتیوم یونی و با ظرفیت 60 ولت و 30 آمپر شدت جریان بوده که به گفته شرکت سازنده، مشابه با باتری‌های به کار رفته در خودرو تسلا هستند. یکی از ویژگی‌های این باتری‌ها، فاصله‌های سلول‌های آن است که باعث شده تا گرمای تولیدی آن کم بوده و در نتیجه راندمان و عمر آن افزایش پیدا کند.

Super Soco

در بیان مشخصات این مجموعه حرکتی گفته می‌شود که موتور برقی دوهزار واتی سوپر سوکو، قدرتی برابر با 2.96 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور دارد که با یک رانندگی نرمال و با هر پک باتری می‌تواند بین 60 تا 80 کیلومتر مسافت، متناسب با نوع و برنامه رانندگی طی کند که در واقع با دو باتری این برد به 160 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. همچنین بالاترین سرعتی که این موتورسیکلت به آن دست پیدا می‌کند نیز برابر با 64 کیلومتر در ساعت است. سیستم حرکتی این موتورسیکلت کاملاً هوشمند است و بسته به شرایط و نحوه رانندگی و نیاز راننده، قدرت و توان موتور الکتریکی را آزاد می‌کند. به این ترتیب هم در مصرف توان باتری‌ها صرفه جویی خواهد شد و هم استهلاک مجموعه را کاهش خواهد داد. این باتری‌ها قابلیت شارژ سریع نیز دارند و طول عمر اعلام شده برای آن‌ها نیز 5 سال است. این باتری‌ها در حالت عادی برای شارژ کامل در حدود 7 تا 8 ساعت زمان نیاز دارند که این کار با برق شهری و روی موتور و یا خارج آن امکان‌پذیر است. همچنین فقط با بیست دقیقه شارژ کردن می‌توان در حدود 20 تا 30 کیلومتر پیمایش داشت.

برای این موتورسیکلت سه برنامه حرکتی در نظر گرفته شده تا هم نیاز راکب پوشش داده شود و هم در همه حالات، مصرف باتری در وضعیتی بهینه باشد. حالت یک که برای صرفه جویی بیشتر در انرژی است و حالت دو که وضعیتی بهینه به لحاظ انرژی مصرفی دارد. حالت سه نیز کارایی بالاست که از تمام توان باتری‌ها و موتور استفاده می‌شود.

ایمنی

سوپر سوکو از معدود موتورسیکلت‌هایی است که دارای سیستم استارت بدون کلید یا همان Keyless Starter است. این سیستم امنیت بالایی به این موتورسیکلت در کنار قفل فرمان سنتی آن می‌دهد و به نوعی در نقش یک دزدگیر پیشرفته است. از دیگر ویژگی‌های خاص آن، دارا بودن سیستم عامل به همراه GPS است که این سیستم امکانات جالبی برای این موتورسیکلت به همراه دارد. برای مثال موقعیت آن را در تمام دنیا نشان می‌دهد، امکان ردیابی آن وجود دارد و حتی می‌توان تنظیم کرد تا موتور بعد از خروج از محدوده‌ای خاص و عبور از یک نقطه جغرافیایی، قفل شود. برای این موتورسیکلت همچنین نرم افزار متناسب با سیستم عامل اندروید یا iOS نیز تدارک دیده شده که حجم بالایی از امکانات مثل شارژ باتری‌ها، دمای آن‌ها و شرایط کاری را روی گوشی نمایش می‌دهد.

یکی از بخش‌های خاص این موتورسیکلت، سیستم مدیریت باتری آن است که وظیفه دارد تا سلامت باتری‌ها را بررسی کرده و از رفتاری که به آن‌ها صدمه می‌زند، جلوگیری کند. برای مثال این سیستم از باتری‌ها در مقابل شارژ بیش از حد، دشارژ شدن و یا ایجاد اتصال کوتاه، شدت جریان بیش از حد، دمای غیر استاندارد و ... محافظت خواهد کرد. همچنین دو وظیفه مهم دیگر این سیستم در ایجاد توازن بین باتری‌ها در زمان استفاده و شارژ شدن است و دیگر کارکرد مهم آن، شارژ باتری‌ها در زمان ترمزگیری با استفاده از انرژی جنبشی موتورسیکلت است.

این موتورسیکلت با اینکه ماکزیمم سرعت بالایی ندارد اما هم در جلو و هم در عقب دارای ترمزهای دیسکی است.

Super Soco

قطر دیسک ترمز عقب برابر با 180 میلیمتر با کلیپر تک پیستونی بوده و این اندازه برای چرخ جلو برابر با 220 میلیمتر با کلیپر دوتایی است. اما نکته جالب در خصوص این موتورسیکلت این است که چون خبری از پدال کلاچ نیست، ترمز عقب نیز دارای دسته‌ای برای فعال شدن شبیه به دوچرخه هاست. اما از آنجایی که در تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها، ترمز جلو نقش اصلی را بازی می‌کند، این موتورسیکلت با داشتن سیستم CBS، ترمز جلو نیز بعد از کسری از ثانیه با گرفتن ترمز عقب، فعال می‌شود تا هم خط ترمز کوتاه‌تر شده و هم در مسیرهای لغزنده از سر خوردن چرخ عقب جلوگیری شود.

چراغ‌ها و نمایشگر

وقتی صحبت از یک موتورسیکلت الکتریکی است، بی‌شک حجم تکنولوژی‌های نوین نیز در آن بالا خواهد بود. چراغ جلو سوپر سوکو از شش قطعه LED تشکیل شده که در زمان نور پایین فقط بخش پایین و در زمان نور بالا، هر دو بخش چراغ اصلی روشن خواهند شد. این چراغ همچنین به دو کمان نورانی در روبروی هم به عنوان چراغ روز نیز مجهز است. نوردهی مجموعه چراغ جلو برابر با 8هزار لومن است که با زاویه تابش 270 درجه‌ای، توانایی خوبی برای روشن کردن مسیر دارد. بخش عقب به همراه چراغ‌های راهنما نیز از LED تشکیل شده‌اند تا مصرف برق در این موتورسیکلت تا حد ممکن کاهش پیدا کند. این چراغ همچنین به سنسور نور هوشمند نیز مجهز است تا با قرار گرفتن در یک محیط تاریک، چراغ جلو به صورت خودکار روشن شود.

صفحه نمایش نیز هرچند نمایی کلاسیک داشته و یک مجموعه کاملاً دیجیتال قرار گرفته در کنار عقربه آنالوگ است. این بخش اطلاعات مهمی مثل شارژ باتری‌ها، مسافت قابل طی کردن با شارژ باقیمانده، درجه حرارت باتری‌ها و محیط، سرعت و کدهای خطا، مسافت طی شده و ... را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

جمع بندی

وقتی صحبت از موتورسیکلت برقی می شود که دارای یکی از بیشترین برد های مسافتی در اروپا بوده، به عنوان یکی از برترین‌های اروپا شناخته می‌شود و مجموعه از تکنولوژی‌های جدید را در خود جای داده، بی‌شک نمی‌توان ایرادات چندانی از آن گرفت. اما یکی از مهم‌ترین ایرادات این موتورسیکلت در بخش باتری‌های آن است. جایی که به گفته شرکت عرضه کننده امکان 600 بار شارژ آن‌ها وجود دارد که با احتساب 160 کیلومتر برد، در نهایت محدود به 96 هزار کیلومتر خواهد شد. این باتری‌ها در حدود 800 دلار قیمت دارند که بعد از طی این مسافت دو مشکل اصلی وجود دارد که یکی نحوه تهیه آن‌هاست و دیگری قیمت فضایی آن با توجه به نرخ ارز در این روزها. قطعات بدنه به شدت کمیاب هستند که با توجه به حجم بالای قطعات غیر فلزی، می‌توان گفت در صورت بروز حادثه امکان تهیه آن‌ها وجود ندارد.

Super Soco

با وجود اینکه سوپر سوکو یک موتورسیکلت بسیار جذاب و کاربردی است اما می‌توان گفت هیچ انتظاری از خدمات و قطعات یدکی نداشته باشید و بهتر است تا از این موتورسیکلت در مسیرهای خلوت استفاده کنید چرا که در صورت بروز حادثه فقط چند میلیون تومان باید بابت کله چراغ و مجموعه نمایشگری بدهید که پیدا کردن آن در بازار نیز به شدت سخت است. در بحث قیمتی نیز باید گفت چون عرضه این موتورسیکلت در حال حاضر انجام نمی‌شود، برای آن قیمت‌های مختلفی دیده می‌شود که با یک حباب بزرگ، از 40 تا 80 میلیون تومان است که این اختلاف قیمت به سال تولید و کارکرد آن بستگی دارد.

نام موتور سیکلتوی موتو/ سوپر سوکو TCنوع خنک کاری پیشرانههوا خنک
کلاس موتور سیکلتبرقیوزن خالص موتور سیکلت105 کیلوگرم
مدل ساختاز 1396 شمسیحداکثر تحمل بار150 کیلوگرم
توان باتری2000 واتترمز جلو / عقبدیسکی تک صفحه ای
ظرفیت باتری60 ولت / 30 آمپرسیستم کمکی ترمز/td>مجهز به CBS
زمان شارژ کامل باتریبین 5 تا 8 ساعتعملگر ترمزهیدرولیک دو کاناله
سیستم حرکتیالکتریکینوع گیربکسCVT
بیشترین قدرت2.96 اسب بخارطول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)1940 / 720 / 1090
بیشترین گشتاور8.5 نیوتن مترفاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1307 میلیمتر
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)64 km/hفاصله زین تا زمین770 میلیمتر
سیستم ااتقال قدرتمستقیم بدون گیربکسفنربندی جلو / عقبدوگانه تلکسوپی / تکی هیدرولیکی

33 عکس

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/14
۹۶ هزار کیلومتر! یعنی تا ده سال باتری هاش کار میکنه ، کی ده سال یه موتور نگه میداره واقعا عالیه این
1400/2/28
من در مورد این موتور خیلی تحقیق کردم و به نظرم خیلی خوبه
این موتور مزایای زیادی داره اما براون مهمترینش اینه که بدون گواهینامه می تونی ازش استفاده کنی
1400/9/28
چرت نگو با تشکر
1401/4/12
بنده چند ماهی میشه که مدل TC MAX را خریدم. باطری مدلی که کویر اورده 45 امپر ساعت هست و نه 30 امپر ساعت که توی سایتش نوشته شده و به راحتی 100 کیلومترداخل شهر بدون خالی شدن کامل باطری( تا 20درصد) در اختیارتون قرار میده. من اهل سرعت رفتن نیستم ولی تا 90 کیلومتر سرعت به راحتی میره هر چند بنده قد بلند نیستم و حدود 71 کیلو وزنم هست. برای افراد درشت تر با بدن بزرگتر هم مسافت و هم سرعت کمی کاهش خواهد داشت.
عملکرد موتور بی نقص و بی صدا و مطمئن هست و واقعا ربطی به موتور بنزینی نداره از نظر راحتی و نرم بودن و فقط هم 100 کیلو وزنش هست. سیستم تعلیق هم خیلی خوبه . جای شارژر هم که عملا درون باک و روی باطری هست خیلی راحت نیست و باید کلی با سیمها کلنجار بری تا درب باک بسته بشه.البته خود من شارژر را همراه خودم جابجا نمیکنم چون مسافت بالای 30 کیلومتر طی نمیکنم اصولا. کلید راهنما یکم بیخوده چون دکمه ریست نداره و موقع خاموش کردن ممکنه بره سمت دیگه. چراغ نور پایین هم توی مدلی که ایران اومده همیشه روشنه و عملا مصرف بسیار کمی روی این باطری داره و کار دیلایت را میکنه یه جورایی.در کل نسبت به قیمت جهانی و مشخصات و کیفیتش ارزش خرید کردن داره.
1401/7/10
سلام
من موتور super soco tcرو خریدم اما ب تازگی مشکلی پیدا کرده است که وختی سرعتش افزایش میابد موتور قفل کرده و اخطار باطری را بالا میاورد ممنون میشم راهنمایی کنید🧡
1401/7/21
سلام..
من قصد خرید این مدل موتور دارم؟
سوالی که هست ،ایا شما از موتور راضی هستید؟
مخصوصا سرعتش ،اذیت نمیکنه! خیلی اهسته نیس؟